Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beklimming van de Mont Ventoux

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beklimming van de Mont Ventoux

Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
    proficiat en ga je op die paar minuten de kale berg overwonnen hebben ???
    Had ik dat gezegd dan? Het was in reactie op een vorige post die nogal kort door de bocht stelde dat je niet boven de 160 BPM mag...

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
    je moet eerst je overslag pols weten voordat je zomaar ook een hartslag neergooit
    bij een jongere persoon van bv 16jaar is 160 laag als overslag pols
    bij iemand van 60jaar is dat dan weeral langs de hoge kant
    plus bij een getrainde persoon kan die weeral hoger zijn dan bij een ongetrainde persoon
    dus wees voorzichtig met hartslagen en daarrond trainen
    Uiteraard moet je die eerst weten... Best is om een maximale inspanningsproef te laten uitvoeren met breath-by-breath analyse en op basis daarvan een trainingsplan te laten opmaken. Als daarbij ook nog eens je lactaat waardes worden gemeten kan je helemaal juist trainen.

Comment

ja lap, als ik dat hier zo allemaal lees heb ik al geen zin meer om met mijne stalen ros tijdperk Merckx naar boven te knallen...
      39-28 heb ik steken denk ik. En ik zou wel de easy way kiezen.
      te doen?
      Naar beneden rijden pas ik voor precies, geen zin om dood te gaan.

Comment

Bedankt Gert voor je aanbod, maar ik ga mijn fiets nu nog niet 'onmiddellijk' verbouwen. Ik ga nog eventjes wachten zodat mijn huidige cassette (en eventueel ketting) nog zo lang mogelijk kan renderen voordat ik een nieuwe begin te verslijten. De oude is immers nog totaal niet versleten. Met de remblokjes ben ik hetzelfde van plan

Hoe bepaal je je overslag pols? Ik heb een polar hartslagmeter, is dat daarmee mogelijk? En wat moet je daar dan voor doen?

@mendel: Bedankt voor je input, wees gerust mijn vader is niet van plan om zijn compact met carbon cranks te vervangen door een Ultegra trippel Hij is inderdaad van plan om een cassette met een groot tandwieltje te kopen. Van welk merk is jouw 11-29 en is dit een 10-speed? Kun je mij een linkje ervoor geven?
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Bedankt Gert voor je aanbod, maar ik ga mijn fiets nu nog niet 'onmiddellijk' verbouwen. Ik ga nog eventjes wachten zodat mijn huidige cassette (en eventueel ketting) nog zo lang mogelijk kan renderen voordat ik een nieuwe begin te verslijten. De oude is immers nog totaal niet versleten. Met de remblokjes ben ik hetzelfde van plan

Hoe bepaal je je overslag pols? Ik heb een polar hartslagmeter, is dat daarmee mogelijk? En wat moet je daar dan voor doen?

@mendel: Bedankt voor je input, wees gerust mijn vader is niet van plan om zijn compact met carbon cranks te vervangen door een Ultegra trippel Hij is inderdaad van plan om een cassette met een groot tandwieltje te kopen. Van welk merk is jouw 11-29 en is dit een 10-speed? Kun je mij een linkje ervoor geven?
          LaurentS,
          je mag altijd langs komen als je ooit aan je fiets zoekt te sleutelen he
          kwestie overslag pols enzo, daarvoor laat je het beste een inspanningstest doen bij een sportdokter
          nog een opmerking, als je goed gelezen hebt heeft mendel geen 11-29 cassette maar een 13-29
          als je vader een compact crank heeft kan het goed zijn dat hij al toe komt met zijn 34-27
          39-27 is al wat anders dat kan voor veel mensen te zwaar zijn voor echt klimwerk dat langer duurt dan een half uur
          maar als je vader al een compact crank heeft dan kan hij een een 30 of een 32vooraan steken
          dan is een 29 achteraan wat misschien niet echt aan te raden is voor je achter der.
          dan kan je beter een mtb crank steken en een mtb cassette

Comment

Ah het is dus toch mogelijk om het tandwielblad van voor te veranderen? Ipv een 34 dus bvb een 30? Sorry, ik dacht dat dat niet mogelijk was Mss moet hij dan beter dat doen.
            Bedankt voor het aanbod, als ik ooit in de knoei zit met iets dan zal ik je contacteren
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

oops
              sorry ik ben even mis met een trapstel van een mountainbike (daar ben ik ietsje meer in thuis)
              ik heb het even opgezocht
              compact race heeft een steek van 110mm
              daar is het kleinste tandwiel dus 34 tanden
              sorry voor het misverstand
              bij een mtb crank is dat 94mm en bij een dubbel crank kan je daar dus naar 30 tanden (en minder zelfs ) gaan
              mijn excusses voor de verwarring
              Last edited by Gert1971; 10 april 2010, 21:51.

Comment

Inderdaad. Vooraan 34 is kleinste voor compact. En achteraan inderdaad, 13-29
                Met een gewoon derailleur gaat het net
                Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
                  Inderdaad. Vooraan 34 is kleinste voor compact. En achteraan inderdaad, 13-29
                  Met een gewoon derailleur gaat het net
                  als je de b-tension vijs bijna volledig uitdraait zeker?
                  dan heb je wel veel minder contact met je achterste tandwielen ten op zichte van een normale 11-27 cassette
                  ik heb het er niet mee om dat zo te doen
                  als je kijkt naar de cassette's die ultegra of tiagra dan zie je nergens een 13-29 cassette tussen zitten (bij eigenlijk geen enkele racegroep van shimano eigenlijk)
                  dat zal wel een reden hebben ook

Comment

Ik heb oorpsronkelijk een campa groep, maar nu met shimano trapstel en alles werkt naar behoren... Ventoux en Alpen al mee bedwongen en geen probleem!

T
                    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Rare draad....
                      Het gaat over de Mont Ventoux. Tenzij ik verkeerd ben ingelicht word je onderweg een paar keer gefotografeerd en krijg je een kaartje in de hand geduwd via welke website je je foto, na betaling uiteraard, kunt downloaden.
                      Ik heb het zélf niet gezien, ik heb het "van horen zeggen".
                      Weet iemand méér hierover ? Of is het een indianenverhaal ? (En de indianen, we weten het allemaal, kunnen verhalen vertellen hoor...) Bv : is het waar ? Hoe "goed" zijn die foto's ? Tegen welke prijs worden ze verkocht ? Hebben die fotografen een "leurkaart" (of het Franse equivalent daarvoor) nodig ? BTW-nummer ?

- Verder herinner ik me een vuistregel (ook niet meer dan dat hoor) dat je hartslag maximaal mag bedragen : 220 - jouw leeftijd. Voorbeeld : Je bent 40, dan mag je nog een maximale hartslag halen van 220 - 40 = 180. Ook van "horen zeggen" en wéér van diezelfde indianen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                        Rare draad....
                        Het gaat over de Mont Ventoux. Tenzij ik verkeerd ben ingelicht word je onderweg een paar keer gefotografeerd en krijg je een kaartje in de hand geduwd via welke website je je foto, na betaling uiteraard, kunt downloaden.
                        Ik heb het zélf niet gezien, ik heb het "van horen zeggen".
                        Weet iemand méér hierover ? Of is het een indianenverhaal ? (En de indianen, we weten het allemaal, kunnen verhalen vertellen hoor...) Bv : is het waar ? Hoe "goed" zijn die foto's ? Tegen welke prijs worden ze verkocht ? Hebben die fotografen een "leurkaart" (of het Franse equivalent daarvoor) nodig ? BTW-nummer ?

- Verder herinner ik me een vuistregel (ook niet meer dan dat hoor) dat je hartslag maximaal mag bedragen : 220 - jouw leeftijd. Voorbeeld : Je bent 40, dan mag je nog een maximale hartslag halen van 220 - 40 = 180. Ook van "horen zeggen" en wéér van diezelfde indianen.

Het klopt inderdaad dat men foto's van je neemt in de laatste kilometers. Dat gebeurt ook op Alpe 'D huez... Foto's zijn inderdaad goed. Heb er zelf geen gekocht via die site... er staat een nummer op 't kaartje en aan de hand van dat nummer en de dag, kan je jezelf op gaan zoeken en foto's bestellen.

ivm hartslag... Als je zonder training met een hartslagmeter rijdt, zal je direct merken dat je in't rood gaat en zelf merkt dat je rap zult moeten stoppen omdat je niet kunt... Een hartslagmeter is geen indecatie of je de Ventoux zult omhoog rijden of niet... Training is de boodschap en je lichaam leren kennen. (mijn visie)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                          Vuistregel klopt in het algemeen min of meer. Maar er gaat niets boven een individuele analyse, zoals hierboven beschreven.

Comment

Ik probeer ook maar te helpen hé ? Ge kunt met een hartslag van 120 rijden en overreden worden door een (veel te hoge) vrachtwagen die je natuurlijk niet zag, toen hij rechts afsloeg. Tenminste... de chauffeur niet.
                            Maar hoe zit dat met die fotografen op die cols ? Zijn dat "profs" en "met alles in orde" of is dat meer' een donkerbruin circuit ?
                            Als ik zie wat sportvrienden van mij soms betalen voor een "bijzonder middelmatige" foto van henzelf (je kunt ze nét herkennen) tijdens de één of andere "belangrijke" wedstrijd.... Een paar maand geleden was ik op een "military", je weet wel, een soort "uithoudingsproef" voor paard-en-ruiter. Op de meest interessante plaatsen worden doorlopend foto's genomen en onmiddellijk na de wedstrijd kunnen de foto's worden besteld.
                            Hoe is dat wettelijk geregeld ? Iemand een idee ?

Comment

Die foto's tijdens de beklimming... dat zijn inderdaad profs die dat doen.
                              Ik heb het kaartje niet meer van vorig jaar denk... maar die foto's zijn echt wel in orde.
                              (heb er geen besteld)

Ben zelf vorig jaar aangesproken geweest om op allerlei evenementen foto's te gaan trekken op deze wijze. Je krijgt dan een paketje kaarten mee om aan de mensen af te geven. Als de mensen daadwerkelijk je foto's betelde, zou ik een precent krijgen op de foto's die besteld werden. In de ronde van Frankrijk wordt dit ook gedaan... tijdens evenement dalen de fotografen naar beneden en trekt de mensen tijdens het evenement en geeft kaartjes af met de nummers van de foto's.

Comment

2 jaren achter elkaar de Ventoux op in Juli. Allez, mijn zonen. Ik heb de hele rit gefotografeerd en kwam in de laatste kilometers inderdaad een fotograaf tegen.
                                Maar leek mij op dat ogenblik een werkstudent met een D70. Niks mis mee hoor, maar toch niet het laatset nieuwe. Was de kant van Bedoin. Via Malaucene heb ik er geen gezien. Op sommige skicentra kom je ze ook tegen.
                                [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Working...
                                X