Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlaanderens mooiste ......

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vlaanderens mooiste ......

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Al Murphy had het over de mooiste, niet de meest bekeken.
    Want als je afgaat op de reclame die voor de Ronde van Vlaanderen gemaakt wordt (in de media) dan kan het ook niet anders dat half Vlaanderen de Ronde volgt.
    Luik-Bastenakenn-Luik is even legendarisch maar trekt een ander soort renners aan: de ronderenners. Als je blik werpt op de erelijst van L-B-L dan zie je daar heel grote namen staan van internationale allure.
    De erelijst van de Ronde is niet mis, maar beperkt zich in hoofdzaak (enkele uitzonderingen niet te na gesproken) tot Belgische deelnmers.
    Er is dus blijkbaar wel een klasseverschil tussen de 2, wat men ook moge beweren.
    En wie was de jongste winnaar ooit van L-B-L ??
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
      Ge moet eens kijken naar de kijkcijfers van de klassiekers. Dan weet je wat en welke koersen de mensen het meest aanspreken.
      Ik ben eens benieuwd welke belgen in de volgende koersen op het podium gaan staan. Tgaan er niveel zijn vrees ik.
      Ik had het niet over 'de meeste mensen' maar over mezelf. Dat de ronde van vlaanderen een mooie koers is en dat die immens populair is, ga ik echt niet ontkennen. Maar zelf zie ik nu eenmaal liever de ardennenklassiekers, parijs-roubaix en de amstel. Zowel omwille van de koers, maar ook een kwestie van een middagje leuke beeldjes op tv bekijken. Maarja, ik ben waarschijnlijk ook iets meer een zondagmiddagluierik dan een sportkenner of een wielerfanaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
        Van mij mag men Luik hoger inschatten dan Vlaanderen of Roubaix...als die recente erelijst de samenvatting is van het moderne wielrennen ...tja... :-)
        Doping is van alle tijden en van alle koersen.
        Het zou al te gemakkelijk zijn doping te relateren aan de Ardense klassiekers en te zwijgen over de rest.
        Ik weet ook dat bovengenoemde renners al betrapt of beschuldigd zijn geweest, maar was dat ook in Luik-Bastenaken-Luik ? Is er al een winnaar in L-B-L gediskwalificeerd geweest omwille van doping?
        Ik herinner mij ene Museeuw, nochtans de Flandrien bij uitstek, die wel triomfeerde in die 'vlakkere' klassiekers en die bij mijn weten toch ook niet vrij was van zonden. Of heb ik het hier ook verkeerd?

Ik bekijk de erelijst over een periode van 30 jaar trouwens.
        De ronde van Vlaanderen is inderdaad een monument, maar dan hoofdzakelijk wel in Vlaanderen. Dat is realiteit.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het zou al te gemakkelijk zijn doping te relateren aan de Ardense klassiekers en te zwijgen over de rest.
          Ik weet ook dat bovengenoemde renners al betrapt of beschuldigd zijn geweest, maar was dat ook in Luik-Bastenaken-Luik ? Is er al een winnaar in L-B-L gediskwalificeerd geweest omwille van doping?
          Ik herinner mij ene Museeuw, nochtans de Flandrien bij uitstek, die wel triomfeerde in die 'vlakkere' klassiekers en die bij mijn weten toch ook niet vrij was van zonden. Of heb ik het hier ook verkeerd?

De ronde van Vlaanderen is inderdaad een monument, maar dan hoofdzakelijk wel in Vlaanderen. Dat is realiteit.
          Is dat LBL ook niet in de Walen?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

.
            Vergeet niet Rebellin, Boogerd, Di Luca, Valverde, Basso, Camenzind : allemaal méér Ardennen-toppers dan ene Musseuw of Zabel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Is dat LBL ook niet in de Walen?
              Maar daarbuiten ook Theo, dat is het verschil.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Maar daarbuiten ook Theo, dat is het verschil.
                Nou ik heb niet die indruk
                Wel vind ik dat iedereen zeer gretig is om de Ronde van Vlaanderen te winnen ipv. LBL.

* de jongste winnaar ooit was Valère Vanseweefelt (LBL he).
                Zat in de ploeg van Merckx en die was er niet gelukkig mee... toen Valère won 'voor' hem.

Trouwens zo nederig als Vic Vanschil was zou ik zelf ook nooit kunnen zijn
                Vic was ook een Flandrien : het moet niet altijd de "boer" zijn die het nieuws moet halen.
                Knechten zijn ook mensen....
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Ik ken de erelijst redelijk goed, maar wielrennen was (ondanks de supernamen uit die periode) totaal anders dan nu, vergelijken heeft geen zin meer. :-) En doping is niet te relateren aan één bepaalde koers, dat klopt. Maar het is wel een realiteit vast te stellen dat zelfs ten tijde van de betere en veel strengere controles (in 1970 stelde dopingcontrole zeer weinig voor), de meeste betrapte renners ronderenners zijn (dat zijn ook de renners voor klimklassiekers). Daar is een reden voor hoor.
                  Voor mij zijn er 3 grote rondes, 7 of 8 topklassiekers waarvan er 5 monumenten zijn. Ik vind die alle 5 heel mooi, en elke renner droomt wel om er één van op zijn lijst te zetten, om het even welke.
                  De realiteit is dat de laatste 10-15 jaar het peleton verdeeld is. De klimmers/ronderenners komen niet meer naar roubaix en vlaanderen en omgekeerd. Vergelijken is dus niet mogelijk.
                  Men spreekt hier van internationale uitstraling, wat dat betreft is er maar één realiteit, wielrennen is momenteel (nog) geen wereldsport. Die internationalisering is pas een jaar of 10 geleden echt begonnen. In zwitserland is er haast geen kat die opkijkt als fabian cancellara voorbij komt. Armstrong is beroemder in de VS omwille van zijn 'hero of cancer' verhaal dan omwille van zijn wielerkunde.
                  Merckx is zowat de grootste sportman all time (vind ik en veel vlamingen), maar de realiteit is dat in zijn tijd Frankrijk, Nederland, Italië en België de enige wielerlanden waren, op een paar verdwaalde exoten na.
                  Men noemt ook de ene koers ook "makkelijker" dan de andere...ik stel me dan altijd de vraag: 'hoe weten wij dat luik moeilijker is dan vlaanderen of omgekeerd, niemand van ons 'reageerders langs de zijlijn' heeft ze ooit vooraan in het peleton meegemaakt' :-)

Comment

Working...
                  X