Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple-computer versus Windows-computer !!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

    Voor wat het waard is:
    Hier
    Van 8 naar 16GB geheugen en dan swap uitgezet: niks van gemerkt.
    Later
    Van 2 7200rpm schijven in RAID 0 naar SSD (met Win7 64bit en programma's) + de RAID als data: duidelijk voelbare prestatieverbetering van het systeem in het algemeen maar natuurlijk het meest bij het opstarten van systeem en programma's. Zo zijn het natuurlijk 2 snelheidsduivels bij elkaar.

    Maar dat wil allemaal zo weinig zeggen want het hangt vooral af van wat je met je machien zoal doet.
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

    Comment


    • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

      "polleke_cgc" herhaalt/bevestigt enkel wat ik al eerder zei maar wat duidelijk over de hoofden heen waaide, een SSD is op z'n best met "random I/O" en kleine bestanden, voor "serial I/O" scoort die niet eens echt beter dan een gewone HD ...
      Grappig,

      Ik haal makkelijk >200MB/s met m'n SSD, maar heb geen enkele HD die dat kan. En ik heb dan nog niet eens de snelste PCI-e SSD of 15K SAS schijf.
      pixelpusher

      Comment


      • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Grappig,

        Ik haal makkelijk >200MB/s met m'n SSD, maar heb geen enkele HD die dat kan. En ik heb dan nog niet eens de snelste PCI-e SSD of 15K SAS schijf.
        Mijn nieuwe, owc 480gb in MacBook air, 510MB/s . Harddisks zijn echt verleden tijd, tenzij voor veel data.

        Comment


        • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Grappig,

          Ik haal makkelijk >200MB/s met m'n SSD, maar heb geen enkele HD die dat kan. En ik heb dan nog niet eens de snelste PCI-e SSD of 15K SAS schijf.
          Hier zit ik soms zelfs op 450mb/sec in een testje dat ik hier heb laten draaien.

          Comment


          • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Hier zit ik soms zelfs op 450mb/sec in een testje dat ik hier heb laten draaien.
            Oppassen voor snelheidsovertredingen?
            Toch maar even uitkijken dat je dit niet oploopt op je Windows-bak.
            Het VRT NWS nieuws: betrouwbaar, helder en prikkelend. Het biedt je tekst, beeld en audio gebundeld in rubrieken en dossiers, met extra duiding door onze experten.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Nogmaals : een snelle swapfile op SSD is vele malen trager dan quasi geen swapfile nodig hebben, als je genoeg ram geheugen hebt. Het hangt er gewoon vanaf wat je juist doet met je PC. Met de applicaties die ik draai, heb ik gewoon veel ram nodig, en zal een SSD niet veel winst opleveren (toch niet TIJDENS het werken ermee). Een SSD is ook niet in alle gevallen super interessant. Een SSD maakt het meest winst bij kleine bestanden, omdat daar de hoge toegangstijd van een harddisk een belangrijke rol speelt. Bij het lezen van grote bestanden (en een niet gefragmenteerde harde schijf) zijn de verschillen een pak kleiner...
              Hier zou ik mee oppassen, heb hier indertijd nog behoorlijk veel over opgezocht en de conclusie toen was (Win 7) dat je sowieso beter een swapfile geeft aan Windows.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Hier zou ik mee oppassen, heb hier indertijd nog behoorlijk veel over opgezocht en de conclusie toen was (Win 7) dat je sowieso beter een swapfile geeft aan Windows.
                Dat klopt. Vandaar dat er in mijn tekst "quasi geen" staat. Er staat niet : "geen" wisselbestand. Ik zorg altijd voor een wisselbestand, zelfs met mijn 16 GB ram. Maar die oude regel (een 1.5 à 2x de hoeveelheid ram geheugen) hoef je niet meer te volgen...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Dat klopt. Vandaar dat er in mijn tekst "quasi geen" staat. Er staat niet : "geen" wisselbestand. Ik zorg altijd voor een wisselbestand, zelfs met mijn 16 GB ram. Maar die oude regel (een 1.5 à 2x de hoeveelheid ram geheugen) hoef je niet meer te volgen...
                  Nogal een geluk want dan zou ik al de helft van mijn SSD storage kwijt zijn
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

                    Ik heb hier en daar iets gelezen van dit topic, maar het was echt te veel om helemaal door te nemen.

                    Persoonlijk ben ik dus een Windows gebruiker van het eerste uur (of toch bijna. ). Door de jaren heen heb ik een enorme kennis opgebouwd als het gaat om Windows. Vrienden en kennissen maken dan ook heel veel gebruik van mij om problemen die zij in 90% van de gevallen zelf hebben veroorzaakt op te lossen.

                    Zelf heb ik wel al eens een Macbook bekeken. Ik denk dat als ik er mee zou werken, ik er mijne draai ook wel in zou vinden. Ik heb namelijk ook wel al met andere Operating Systems gewerkt. De enige waar ik nog altijd wat problemen mee heb is Linux. Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik het nog nooit op een systeem heb geïnstalleerd die recent genoeg was om met de nieuwere distributies goed te kunnen werken. Ik denk dat ik dat één van deze dagen wel eens ga doen door Ubuntu op mijn recentste desktop te installeren.

                    Ik heb hier trouwens nog heel wat oude systemen staan die nog steeds draaien. De oudste draait nog steeds Win98. Hardware matig gezien, hout vasthouden, heb ik eigenlijk nog niet echt veel defecten gehad. Ik denk dat van al mijn systemen die ik heb gehad, twee voedingen, een moederbord en een netwerk kaart zijn gesneuveld. Al de rest heeft de tand des tijds doorstaan.

                    Het eeuwige gekibbel tussen Apple en PC/Microsft Windows vind ik persoonlijk zelf overroepen.

                    Mensen werken nu eenmaal het liefste met de systemen die ze zelf door en door kennen. Voor mij is dat Windows en omdat mijn kennis rond dit OS op een hoog niveau ligt, heb ik er eigenlijk ook geen gebruikers problemen mee.

                    De laptop waar ik trouwens dit op schrijf is de laatste keer opnieuw geïnstalleerd geweest eind 2009. Een dik jaar geleden begon hij wel op mijn zenuwen te werken, omdat hij inderdaad terug traag was geworden. Zelfs CCleaner kon mij niet meer helpen. Echter, een system engineer uit de UK wees mij toen naar een website waar ik een stukje software vond die mijn heel systeem terug tot leven heeft gewekt en sindsdien in de fleur van zijn leven heeft gehouden.

                    Hoe Macbook met temporary files en al die andere tijdelijke bestanden omspringt, weet ik niet, maar Windows Vista heeft daar zeker een helpende hand bij nodig. W7 en W8 waarschijnlijk ook nog, maar daar ik nu standaard overal System Mechanic op installeer (1 licentie voor al je PC's ), merk ik dus geen vertragingen meer op die systemen.

                    Waarschijnlijk zal ik dan ook zolang Windows blijft bestaan, op Windows systemen werken. Is ook beter voor mijn budget, want Apple is voor mij toch veel te duur, kijkend naar de hardware.

                    Maar zeggen dat Apple systemen of systemen gebaseerd op Windows beter zijn tov elkaar. Dat zal ik nooit zeggen. Zolang iedereen met zijn eigen systeem kan doen wat hij wil doen, is in mijn eigen het belangrijkste. Of niet soms?
                    Last edited by Rudy Mas; 6 februari 2013, 12:42.
                    Mvg,
                    Rudy Mas
                    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                    Comment


                    • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Oppassen voor snelheidsovertredingen?
                      Toch maar even uitkijken dat je dit niet oploopt op je Windows-bak.
                      http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ime_Ransomware
                      Er zijn zelfs ssd's die snelheden halen van meer dan 600mb/sec. Dacht wel dat het lezen was van die 450mb/sec.

                      Dit is een voorbeeldje van een snellere:
                      Samsung’s 840 Pro series was the top performing 2.5″ consumer SSD in 2012 and the start of 2013. It offers maximum sequential read speeds of up to 540 MB/s and maximum sequential write speeds of up to 520 MB/s. The drives use Samsung’s proprietary MDX controller and churns out random read IOPS at 100,000 and random write IOPS 90,000 (manufacturer numbers). The 840 Pro is available in capacities ranging from 64 GB to 512 GB.

                      PS: Heb die van mij ook gevonden


                      Intel ssdIntel’s 520 series solid state drives are based on the popular SandForce SF-2281 controller, but with a proprietary firmware developed and validated by Intel. Intel uses its own 25 nm synchronous NAND Flash modules and the drive is capable of sequential speeds of up to 550 MB/s and 520 MB/s (read/write). Unlike the 320, 330 and 335 drives, the 520 is targeted at professional and enthusiast users and offers an extended warranty period of 5 years instead of 3 years.

                      Comment


                      • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

                        Ik wou nog conservatief blijven. Er zijn, weliswaar peperdure, PCI-e SSD's die meerdere GB/s halen.
                        pixelpusher

                        Comment


                        • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Er zijn zelfs ssd's die snelheden halen van meer dan 600mb/sec. Dacht wel dat het lezen was van die 450mb/sec....
                          Ik vermoed (ook door je nick te interpreteren) dat jij graag spelletjes speelt?
                          Ik bedoel maar, ik rij ook met een rustige middenklaswagen; geen zin om daarmee op Zolder te gaan racen.
                          Da's m'n aard niet.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Ik wou nog conservatief blijven. Er zijn, weliswaar peperdure, PCI-e SSD's die meerdere GB/s halen.

                            Lol, je hebt gelijk.
                            Maar bottom line, een ssd is een enorme boost voor een systeem, en als je een 2.5 sata kunt plaatsen niet eens zo duur (en naar mijn gevoel het beste rendement kwa performance boost, niet enkel voor het laden van een programma, maar voor elke bewerking die de disk gebruikt)

                            Comment

                            Working...
                            X