Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple-computer versus Windows-computer !!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Apple-computer versus Windows-computer !!

En die SSD (512 GB) kan, maar kost zo maar eventjes 600€ plus 150 € voor plaatsing en data overdracht.

Dat vind ik net iets te veel voor een machien van 3 jaar oud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Kan je dan eens vermelden wat je al niet moet doen om die laptop van 3 jaar blijvend in 8 seconden te laten opstarten. Mijn MacBookPro van 2 jaar start nog steeds even snel als bij het begin en ik heb daar geen enkele opkuis ingreep moeten voor doen.
      Qua Photoshop en Lightroom heb ik hier verder geen problemen. Het geforceerd afsluiten ken ik ook niet.
      Gewoon niks opstarten bij het starten van de pc tiens. Je kan alles uit de startup halen met msconfig. Het enige wat dan nog invloed heeft is het aantal fonts.

Comment

Ik zet mijn MB pro bijna nooit af Waarom zou opstarten dan een probleem zijn.

Ze hebben alles al nageaapt van Apple.
        Dan zal het wel goed zijn zeker

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
          ...
          Ze hebben alles al nageaapt van Apple.
          Dan zal het wel goed zijn zeker
          Johan
          LOVL! Ja Apple heeft de Intel cpu's uitgevonden ... reality check dude ..

Apple doet mij denken aan Böse audio apparatuur, je koopt een toestel voor 3000 € en je krijgt voor 500€ HW en voor 2500 € "meubels" .. en 't is nooit anders geweest!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Wat is Post?
            Is dat opstart van een 'hibernated' toestand, of gewoon na helemaal afsluiten?
            A.U.B. : http://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test
            Dat is dus na een volledige start/herstart.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Gewoon niks opstarten bij het starten van de pc tiens. Je kan alles uit de startup halen met msconfig. Het enige wat dan nog invloed heeft is het aantal fonts.
              Niets opstarten zou het inderdaad misschien nog iets sneller kunnen maken.

Maar hier worden toch redelijk wat services gestart.
              Zal u een screenshot geven : http://img203.imageshack.us/img203/7282/servicesc.jpg en http://img690.imageshack.us/img690/363/opstart.jpg.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                Absoluut die SSD.
                Dat antwoord kan je zo niet geven. Afhankelijk van de software die je gebruikt, en of je veel ram geheugen nodig hebt, zal dat normaal ... het ramgeheugen zijn (en niet die SSD).
                Als je in Photoshop veel grote foto's bewerkt, of veel met lagen werkt (lees : als je PC veel naar de harddisk zit te swappen), dan zal je veel meer winst maken met die 8 GB, dan met een SSD die eigenlijk enkel gebruikt wordt voor het opstarten van een programma of inlezen van data. Voor zij die het niet zouden weten : ram geheugen is nog altijd vele malen sneller dan de snelste SSD...

Voor mij is de opstarttijd van PC of software helemaal niet belangrijk. Ik start die op, en die blijven meestal de rest van de dag open staan. Dan is snel RAM geheugen veel belangrijker dan een snelle harddisk.
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Dat antwoord kan je zo niet geven. Afhankelijk van de software die je gebruikt, en of je veel ram geheugen nodig hebt, zal dat normaal ... het ramgeheugen zijn (en niet die SSD).
                  Als je in Photoshop veel grote foto's bewerkt, of veel met lagen werkt (lees : als je PC veel naar de harddisk zit te swappen), dan zal je veel meer winst maken met die 8 GB, dan met een SSD die eigenlijk enkel gebruikt wordt voor het opstarten van een programma of inlezen van data. Voor zij die het niet zouden weten : ram geheugen is nog altijd vele malen sneller dan de snelste SSD...

Voor mij is de opstarttijd van PC of software helemaal niet belangrijk. Ik start die op, en die blijven meestal de rest van de dag open staan. Dan is snel RAM geheugen veel belangrijker dan een snelle harddisk.
                  Software dat opgestart wordt komt in het RAM geheugen na dat het van de HD gelezen wordt ... bestanden die opgestart worden komen in het geheugen terecht en als er onvoldoende is ook in de swap-file op de HD.
                  Als je dan een SSD gebruikt, dan worden zowel uw programma's snel gestart alsook heb je dan een heel snelle swap-file ... een SSD heeft alzo veel meer invloed op het geheel dan wat anders.
                  Wat mensen vaak vergeten, en dan spreek ik vooral het geval van Windows, is om eens het prestatiebeheer te bekijken en te zien wat het traagste is of wat ontbreekt.
                  Als je dan ziet dat uw geheugen maar 30% gebruikt wordt en dat de lees of schrijfinstructies naar uw HD op 99 of 100% staat ... dan is investeren in een SSD interessanter.

Of wat denk je volgens deze info?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Kan je dan eens vermelden wat je al niet moet doen om die laptop van 3 jaar blijvend in 8 seconden te laten opstarten. Mijn MacBookPro van 2 jaar start nog steeds even snel als bij het begin en ik heb daar geen enkele opkuis ingreep moeten voor doen.
                    Qua Photoshop en Lightroom heb ik hier verder geen problemen. Het geforceerd afsluiten ken ik ook niet.
                    Nog NOOIT iets opgekuist aan mijn pc. Ik heb al met verschillende macbooks en een imac voorgehad dat ze vastliepen bij het openen van een beeld van amper 10mb en soms als ze aan het bekijken bent en dan wil je uw beeld draaien (vanboven bij weergave denk ik), duurt het soms 30sec nogvoor je het menu'tje van weergave naar beneden krijgt en kan je ondertussen niets doen.
                    Mijn laptop vertraagd ook niet na lange tijd aanstaan (soms een week of zo) en loopt nooit vast. Mijn andere laptop van zo'n 7 jaar oud (sony vaio), start op in 25sec met een gewone 5400rpm harddrive. Mijn tablet van 11 jaar oud doet dit in 45 sec met trage HDD en slechts 1gb ram. Dell xps (1 jaar oud) met HDD's in raid0 is zo goed als instant (3-4 sec of zo).
                    Hoe houd je een pc (mac en windows) nu eigelijk goed (snel, niet vastlopen): Download geen brol (torrenz en zo, om gratis betalende software te downloaden, brengt bij download ook allerlei virussen en "programmatjes" mee binnen dat opstarten bij opstarten en dus veel vertragen) , surf niet op louche/vulgaire sites en kijk eens naar wat er werkelijk wordt opgestart bij startup (doe ik 1x per jaar) (ctrl+shift+esc om task manager te openen, dan naar startup, schakel hier alle programma's uit dat niet aan te hoeven gaan bij opstarten zoals Skype en quickstarters).
                    @ johan G: Het is net omgekeerd, Apple heeft alles al nageaapt van anderen (tablets, laptops, schermtechnologie,...) nooit zijn ze innovatief geweest, terwijl ze het wel op deze manier kunnen op de markt brengen. Design is het enige wat ze zelf hebben gedaan, de rest is gewoon het voorbeeld van anderen volgen (dat het niet altijd even goed kunnen marketen). Al hebben ze er wel voor gezorgd dat de concurrentie sneller vooruitgang boekte en dat er eindelijk plaats kwam voor mooiere pc's. (want ik betaal liever niet 1000€ voor design alleen, maar velen anderen wel)

Comment

Terwijl jullie zitten te kibbelen, geniet ik van m'n Mac(s)... al 14 jaar trouwens !
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik heb daarnet nog eens mijn Toshiba laptop van 2005 opgestart. Ik dacht dat hij de vallende ziekte had... Terwijl de batterij van mijn MacBookPro ondertussen naar 70% is gedaald.
                        Last edited by enero; 7 januari 2013, 23:26.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Software dat opgestart wordt komt in het RAM geheugen na dat het van de HD gelezen wordt ... bestanden die opgestart worden komen in het geheugen terecht en als er onvoldoende is ook in de swap-file op de HD.
                          Als je dan een SSD gebruikt, dan worden zowel uw programma's snel gestart alsook heb je dan een heel snelle swap-file ... een SSD heeft alzo veel meer invloed op het geheel dan wat anders.
                          Wat mensen vaak vergeten, en dan spreek ik vooral het geval van Windows, is om eens het prestatiebeheer te bekijken en te zien wat het traagste is of wat ontbreekt.
                          Als je dan ziet dat uw geheugen maar 30% gebruikt wordt en dat de lees of schrijfinstructies naar uw HD op 99 of 100% staat ... dan is investeren in een SSD interessanter.

Of wat denk je volgens deze info?
                          Nogmaals : een snelle swapfile op SSD is vele malen trager dan quasi geen swapfile nodig hebben, als je genoeg ram geheugen hebt. Het hangt er gewoon vanaf wat je juist doet met je PC. Met de applicaties die ik draai, heb ik gewoon veel ram nodig, en zal een SSD niet veel winst opleveren (toch niet TIJDENS het werken ermee). Een SSD is ook niet in alle gevallen super interessant. Een SSD maakt het meest winst bij kleine bestanden, omdat daar de hoge toegangstijd van een harddisk een belangrijke rol speelt. Bij het lezen van grote bestanden (en een niet gefragmenteerde harde schijf) zijn de verschillen een pak kleiner...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Nogmaals : een snelle swapfile op SSD is vele malen trager dan quasi geen swapfile nodig hebben, als je genoeg ram geheugen hebt. Het hangt er gewoon vanaf wat je juist doet met je PC. Met de applicaties die ik draai, heb ik gewoon veel ram nodig, en zal een SSD niet veel winst opleveren (toch niet TIJDENS het werken ermee). Een SSD is ook niet in alle gevallen super interessant. Een SSD maakt het meest winst bij kleine bestanden, omdat daar de hoge toegangstijd van een harddisk een belangrijke rol speelt. Bij het lezen van grote bestanden (en een niet gefragmenteerde harde schijf) zijn de verschillen een pak kleiner...
                            En hoeveel RAM kan je in de meeste PC's steken? Misschien 16GB en soms 32GB afhankelijk van wat het moederbord ondersteunt.
                            En tot hoeveel kan je gaan met een SSD?
                            Zoals mijn voorbeeld aangeeft met de screenshot van de prestaties zal extra RAM niet veel uithalen in deze PC, een SSD zal véél meer uitmaken.
                            Het heeft ook geen zin om extra geheugen te plaatsen als het niet voor de meeste tijd boven de 80% gebruikt wordt.
                            Als ge wilt uitbreiden is er maar één correcte manier en dat is eerst nagaan waar de bottleneck van uw systeem ligt.
                            Snel en veel RAM is goed, maar het grotendeel wat er in komt te staan wordt eerst van de schijf gelezen en als ge uw bewerkingen gedaan hebt moet het terug op de schijf opgeslagen worden.
                            Last edited by VerSeg; 8 januari 2013, 11:59.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

En hoeveel RAM kan je in de meeste PC's steken? Misschien 16GB en soms 32GB afhankelijk van wat het moederbord ondersteunt.
                              Zoals mijn voorbeeld aangeeft met de screenshot van de prestaties zal extra RAM niet veel uithalen in deze PC, een SSD zal véél meer uitmaken.
                              Het heeft ook geen zin om extra geheugen te plaatsen als het niet voor de meeste tijd boven de 80% gebruikt wordt.
                              Als ge wilt uitbreiden is er maar één correcte manier en dat is eerst nagaan waar de bottleneck van uw systeem ligt.
                              Snel en veel RAM is goed, maar het grotendeel wat er in komt te staan wordt eerst van de schijf gelezen en als ge uw bewerkingen gedaan hebt moet het terug op de schijf opgeslagen worden.
                              Het gaat er niet om hoeveel RAM je hebt, maar hoeveel de software die je gebruikt nodig heeft. Nogmaals : RAM is vele malen sneller dan de snelste SSD (en dan gaat het niet over factor 10...).
                              Die SSD wordt gebruikt om software en data te laden. Daarna gebeurt quasi alles in het ram geheugen. Als ik met 4 GB ram een sterkteberekening uitvoer, dan zit dat ding continu te swappen. Voor die berekening heb ik er eigenlijk 16 nodig. Uiteraard werkt het, maar de processor zit continu te wachten om het swapgeheugen.
                              Als je diezelfde PC gebruikt voor wat internetten en een officepakketje ga je dat probleem niet hebben. Met die SSD zal dat officepakket sneller opstarten, maar daarna heb je geen enkel voordeel maar aan die SSD.
                              Daarnaast zit een PC geregeld met pieken in zijn geheugengebruik. T'is niet omdat je gemiddeld genoeg hebt aan 2 GB, dat je bij pieken geen 4 of 8 nodig hebt. Daarvoor is dat swapgeheugen (onder andere) trouwens bedoeld.
                              Maar als je teveel van die pieken daarmee moet opvangen, dan zit je gewoon met een traag systeem.

Een SSD is snel voor het inladen van kleine bestanden, maar is VEEEELLLLLLLL trager dan RAM geheugen, waarmee je computer werkt. Trouwens : het cache geheugen in de processor is nogmaal sneller dan dat gewone ram, en ook in die cache geheugens zijn snelheidsverschillen (in de meeste processoren worden 3 verschillende types (en snelheden) gebruikt).
                              Groeten,

Polleke

Comment

Dat is maar het simpele verhaal ... Het beschikbare geheugen van uw PC wordt meestal al opgedeeld in "programma" en "cache" geheugen, het gebruik ligt dus wel een beetje anders dan wat je daar uittekent ... als men met een zware config, dan nog al het tijdelijke verkeer in een "ramdisk" stopt dan win je met een SSD totaal niets integendeel ... (en gezien de huidige prijzen voor goed geheugen kan je er evengoed 32GB in stopen als je mobo het ondersteunt!). Je geeft nogal een simpel model aan voor wat geheugen gebruik betreft binnen een PC architectuur! Herstructureer maar eens de werking van je PC z'n geheugenconfig door aan te geven dat het merendeel van je geheugen als "cache" moet gebruikt worden .... . De bulk van de lees en schrijf operaties zijn trouwens tijdelijke werkbestanden! Er zijn trouwens een hoop mensen die met 16GB aan boord niet eens een swap file gebruiken, iets wat op verschillende forums zelfs aangeraden wordt! het nadeel is dat je dan altijd door windows gepest wordt met irrelevante foutboodschappen dat je geen swap hebt! Op mijn PC heb ik dus een swapje van 512MB, kwestie van Windows een illusie te laten. Als ik Windows laat doen krijg ik nog steeds een 2 of 2,5x de total-ram-size aanbevolen als swap ... te gek voor woorden!

"polleke_cgc" herhaalt/bevestigt enkel wat ik al eerder zei maar wat duidelijk over de hoofden heen waaide, een SSD is op z'n best met "random I/O" en kleine bestanden, voor "serial I/O" scoort die niet eens echt beter dan een gewone HD ...

Comment

Working...
                                X