Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

    Ik heb altijd geleerd dat je voor kwaliteit moet betalen!
    Er zijn mensen die een auto kopen van 25000€ en het te veel vinden
    voor een treffelijke verzekering aan te gaan,maar ja,daar kun je niet mee opscheppen.

    Comment


    • #77
      Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      heb je al ooit 'n virus op je PC gehad...?
      en dan uren of dagen werk om je pc terug in orde te krijgen...
      nu, ik wel en het lukte dus niet omdat je gewoonweg niet wist waarom. (in de tijd voor internet)
      uiteindelijk met installeren van 'n virusscanner kwam ik op "jack the ripper"
      cd'tje gekregen van iemand met spelletjes....nochtans was het 'n betrouwbaar persoon.
      hoeveel uren dat ik daar aan verloren heb....
      als ik dan denk aan iemand die zin pc beroepsmatig gebruikt is dat toch niet meer van deze tijd, met internet, om te beweren dat scanners je pc vertragen.
      time is money...of beter 'n paar % aan snelheid inboeten als 'n PC die plat ligt.
      Beroepsmatig draai ik een virusscanner, thuis niet. Daar is het ook niet zo belangrijk voor mezelf.

      Trouwens, stel dat je een XP toestel from scratch gaat installeren. Dan moet je al weten dat je eerst SP3 en de conficker patch installeert voor je hem aan het internet gaat hangen of je hebt een virus binnen voor je toestel klaar is met installeren.

      Comment


      • #78
        Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
        Beroepsmatig draai ik een virusscanner, thuis niet. Daar is het ook niet zo belangrijk voor mezelf.
        Daar gaat het hem nu net om ... voor jezelf en voor anderen.
        Dat iemand last heeft van 87 virussen omdat zijn pc geen AV heeft interesseert vermoedelijk niemand, maar dat die persoon daarna ook anderen lastig valt met zijn virussen is een heel andere zaak.
        Het is als alle verkeersregels negeren en zeggen "als ik maar hard kan rijden, de anderen trek ik mij niets van aan" of met de griep naar het werk gaan en zeggen "dat mijn collega's ook ziek worden trek ik mij niet aan".
        Beetje egoïstisch niet?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #79
          Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Daar gaat het hem nu net om ... voor jezelf en voor anderen.
          Dat iemand last heeft van 87 virussen omdat zijn pc geen AV heeft interesseert vermoedelijk niemand, maar dat die persoon daarna ook anderen lastig valt met zijn virussen is een heel andere zaak.
          Het is als alle verkeersregels negeren en zeggen "als ik maar hard kan rijden, de anderen trek ik mij niets van aan" of met de griep naar het werk gaan en zeggen "dat mijn collega's ook ziek worden trek ik mij niet aan".
          Beetje egoïstisch niet?
          Als ik die redenering mag doortrekken en we vergelijken iedereen zijn configuratie voor malware/spyware en virsussen, dan moet iedereen zijn toestel afgeven die 1 virus op zijn pc heeft. Iemand die niet bekwaam is maar een virusscanner heeft, een firewall en 100 virussen mag rustig verder klooien?
          Dan moet je een rijbewijs voor computers gaan invoeren, of een inburgeringscursus of hoe je het ook mag noemen.

          Comment


          • #80
            Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Als ik die redenering mag doortrekken en we vergelijken iedereen zijn configuratie voor malware/spyware en virsussen, dan moet iedereen zijn toestel afgeven die 1 virus op zijn pc heeft. Iemand die niet bekwaam is maar een virusscanner heeft, een firewall en 100 virussen mag rustig verder klooien?
            Dan moet je een rijbewijs voor computers gaan invoeren, of een inburgeringscursus of hoe je het ook mag noemen.
            wel, dat zou nog geen slecht idee zijn...
            voor onervaren gebruikers is internet lijk 'n oerwoud...slangen, scorpioenen, spinnen en besmettelijke ziektes, gelijk 4russen

            Comment


            • #81
              Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Als ik die redenering mag doortrekken en we vergelijken iedereen zijn configuratie voor malware/spyware en virsussen, dan moet iedereen zijn toestel afgeven die 1 virus op zijn pc heeft. Iemand die niet bekwaam is maar een virusscanner heeft, een firewall en 100 virussen mag rustig verder klooien?
              Je mag het dan verder vergelijken met een jonge bestuurder dat pas zijn rijbewijs heeft ... die kan voorzichtig rijden maar toch een ongeval hebben. Een bestuurder met jarenlange ervaring kan als een gek rijden en ook een ongeval veroorzaken.
              Voor die eerste kan ik nog veel begrip tonen, voor die tweede absoluut niet ... ook al is het eindresultaat (ongeval) hetzelfde.
              Iedereen moet ooit eens beginnen met de nodige onwetendheid maar als ervaren persoon er een roekeloos gedrag op nahouden is onaanvaardbaar.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #82
                Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                voor onervaren gebruikers is internet lijk 'n oerwoud...slangen, scorpioenen, spinnen en besmettelijke ziektes, gelijk 4russen
                Echt onervaren gebruikers gaan ook niet op zoek naar cracks, warez, torrents, ... die gaan hoogstens eens op zoek naar wat info.
                Dat roekelozere gedrag, laat ons het de gevorderde leerfase noemen, komt pas als ze wat meer ervaren zijn.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #83
                  Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Echt onervaren gebruikers gaan ook niet op zoek naar cracks, warez, torrents, ... die gaan hoogstens eens op zoek naar wat info.
                  Dat roekelozere gedrag, laat ons het de gevorderde leerfase noemen, komt pas als ze wat meer ervaren zijn.
                  Echt onervaren gebruikers zijn een grote doelgroep van virus en trojanmakers.

                  Of heb je nog nooit een pop-up gezien genre "Uw pc loopt gevaar. Klik hier voor een scan of installeer onze gratis beveiliging". Meestal in het Engels natuurlijk.

                  Of een website met video's - waar je eerst gevraagd wordt om iets te installeren (een codec, zogezegd) zodat je de video's kan afspelen. Je installeert natuurlijk iets compleet anders.

                  Een mail waarin staat dat je een gratis gsm gewonnen hebt, je moet alleen maar op een link klikken. Of nog erger: je financiële gegevens die gevraagd worden op een fishing site die eruit ziet als die van de bank van de surfer.

                  etc..

                  ..

                  Genoeg voorbeelden die een onervaren en doorsnee gebruiker tegenkomt op het web.
                  Virusverspreiding triomfeert door onervaren mensen die fouten maken en niet hoofdzakelijke door "ervaren mensen die illegale software met cracks downloaden".

                  En dan iemand die dan puur uit principe geen beveiliging gebruikt, tja die denkt natuurlijk dat hij a) geen gevaar loopt en b) geen virussen heeft staan. Gebaseerd op het buikgevoel

                  Ik veronderstel dat diezelfde ook geen gordel dragen - want ze menen goed te kunnen rijden.

                  Comment


                  • #84
                    Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Echt onervaren gebruikers zijn een grote doelgroep van virus en trojanmakers.

                    Of heb je nog nooit een pop-up gezien genre "Uw pc loopt gevaar. Klik hier voor een scan of installeer onze gratis beveiliging". Meestal in het Engels natuurlijk.

                    Of een website met video's - waar je eerst gevraagd wordt om iets te installeren (een codec, zogezegd) zodat je de video's kan afspelen. Je installeert natuurlijk iets compleet anders.

                    Een mail waarin staat dat je een gratis gsm gewonnen hebt, je moet alleen maar op een link klikken. Of nog erger: je financiële gegevens die gevraagd worden op een fishing site die eruit ziet als die van de bank van de surfer.

                    etc..

                    ..

                    Genoeg voorbeelden die een onervaren en doorsnee gebruiker tegenkomt op het web.
                    Virusverspreiding triomfeert door onervaren mensen die fouten maken en niet hoofdzakelijke door "ervaren mensen die illegale software met cracks downloaden".

                    En dan iemand die dan puur uit principe geen beveiliging gebruikt, tja die denkt natuurlijk dat hij a) geen gevaar loopt en b) geen virussen heeft staan. Gebaseerd op het buikgevoel

                    Ik veronderstel dat diezelfde ook geen gordel dragen - want ze menen goed te kunnen rijden.
                    Nee niet echt. Dat buikgevoel komt doordat ik al eens vanaf een ander OS geboot ben en een scan heb laten voeren op mijn disken. En ook al eens voor de grap een scanner geïnstalleerd vlak voor een herinstallatie van het systeem, met geen detectie.

                    Als we het dan toch over cracks hebben. De grote hoop die problemen veroorzaakt zijn de mensen die met illegale dingen beginnen experimenteren of een vriend hebben die even een illegale windows komt installeren en dan zegt dat ze geen updates mogen doen omdat ge anders vervelende not genuine boodschapjes krijgt.

                    Comment


                    • #85
                      Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Echt onervaren gebruikers gaan ook niet op zoek naar cracks, warez, torrents, ... die gaan hoogstens eens op zoek naar wat info.
                      Dat roekelozere gedrag, laat ons het de gevorderde leerfase noemen, komt pas als ze wat meer ervaren zijn.
                      kan ik niet helemaal mee akkoord gaan...
                      ik ga hier niet linken of over dingen praten om de regels te volgen, maar...
                      als je F*T*D kent, daar zit het vol met mensen die mij hopen PM's sturen.
                      "hoe heb jij dat aan 't draaien gekregen?...standaard vraag"
                      denk ik " maar enfin het staat toch allemaal in nfo file
                      het zijn hier dus echt onervaren gebruikers die juist wel op zoek gaan naar wat jij zegt ze niet doen...
                      Last edited by w00ha; 16 februari 2010, 09:15.

                      Comment


                      • #86
                        Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        Als ik die redenering mag doortrekken en we vergelijken iedereen zijn configuratie voor malware/spyware en virsussen, dan moet iedereen zijn toestel afgeven die 1 virus op zijn pc heeft. Iemand die niet bekwaam is maar een virusscanner heeft, een firewall en 100 virussen mag rustig verder klooien?
                        Dan moet je een rijbewijs voor computers gaan invoeren, of een inburgeringscursus of hoe je het ook mag noemen.
                        Ergens is dit toch tegenstrijdig.
                        Iemand die geen virusscanner heeft kan toch niet 100% zeker weten dat hij geen enkel virus heeft terwijl iemand mét virusscanner én firewall toch nooit 100 virussen kan hebben?
                        Of zie ik het nu verkeerd?

                        Comment


                        • #87
                          Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                          Ergens is dit toch tegenstrijdig.
                          Iemand die geen virusscanner heeft kan toch niet 100% zeker weten dat hij geen enkel virus heeft terwijl iemand mét virusscanner én firewall toch nooit 100 virussen kan hebben?
                          Of zie ik het nu verkeerd?
                          Ja en nee

                          Je kan dat niet 100% weten, maar als je zoals ik zei na een jaar een scan uitvoert en je vindt niks, dan weet je volgens mij toch waar je mee bezig bent. Zelf heb ik bijvoorbeeld alles uit mijn startup gezwierd (Start - Run - mcsconfig - startup). Daar staat nul de botten. Een beestje wil zich daar al eens snel in gaan nestelen. Als je alles uitvinkt en opnieuw opstart en er heeft iets zichzelf terug in de startup geplaatst, dan heb je vodden Pas op, want daar staat ook uwe virusscanner tussen!

                          En zoals ik al eerder zei, goeie virussen, die op een bepaald moment nog niet ontdekt worden, of omdat je scanner toevallig eens niet de laatste versie draait, schakelen de meest gebruikte scanners uit, en laten ze als zombie draaien. Jij denkt dat je scanner normaal draait, maar hij doet eigenlijk niks meer. Er was zelfs ooit een worm die zelf een security patch van microsoft ging installeren om te vermijden dat er andere virussen na hem het systeem gingen overnemen. Zo is er ook ooit sprake geweest om een 'goed' virus te schrijven dat gewoon systemen gaat patchen om te vermijden dat er zich beestjes gaan verspreiden, maar dan lopen er wel sommige gebruikers met illegale versies tegen de lamp.

                          -edit: nogmaals de link met een rootkit probleem dat niet ontdekt werd door virusscanners http://tweakers.net/nieuws/65569/roo...indows-xp.html
                          Last edited by ccc; 16 februari 2010, 10:39. Reden: linkje ter verduidelijking

                          Comment


                          • #88
                            Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                            Je kan dat niet 100% weten, maar als je zoals ik zei na een jaar een scan uitvoert en je vindt niks, dan weet je volgens mij toch waar je mee bezig bent.
                            Het enige bewijs dat je daarmee hebt is dat je veel geluk gehad hebt, niet meer of niet minder.
                            Maar toegegeven, ge hebt dan ook niets zelf geïnstalleerd.

                            Zelf heb ik bijvoorbeeld alles uit mijn startup gezwierd (Start - Run - mcsconfig - startup). Daar staat nul de botten.
                            Ik zwier daar ook wel uit wat ik niet moet hebben maar dat is voor een andere reden.
                            Het meeste dat in de msconfig staat komt ook wel van programma's dat je officiëel kocht ... natuurlijk heb je bij gekraakte versies ongeveer hetzelfde met risico op nog wat meer.
                            Van de meeste virussen en spyware dat ik al tegen gekomen ben op mensen hun pc's stond echter bijna nooit iets in de startup dat je via msconfig kon vinden.
                            Als daar iets steeds terugkomt heb je natuurlijk al meer kans dat het om een beestje gaat maar er zijn ook programma's die zichzelf herstellen en ontbrekende zaken terugplaatsen, al is het bij de eerst volgende update.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #89
                              Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              kan ik niet helemaal mee akkoord gaan...
                              Dat moet ook niet.
                              "hoe heb jij dat aan 't draaien gekregen?...standaard vraag"
                              Die vraag hoor ik sommige werknemers op het werk onderling ook vaak stellen ... dat zijn er dan die al 15 jaar IT-support geven.
                              Vragen stellen en een antwoord voorgeschoteld krijgen is voor velen simpelder dan even zelf te lezen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #90
                                Re: zijn "betalende" virusscanners dan zoveel beter?

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Het enige bewijs dat je daarmee hebt is dat je veel geluk gehad hebt, niet meer of niet minder.
                                Maar toegegeven, ge hebt dan ook niets zelf geïnstalleerd.
                                Koppel uw harde schijf eens aan een ander systeem, just for the fun of it. Ik ben benieuwd.

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Ik zwier daar ook wel uit wat ik niet moet hebben maar dat is voor een andere reden.
                                Het meeste dat in de msconfig staat komt ook wel van programma's dat je officiëel kocht ... natuurlijk heb je bij gekraakte versies ongeveer hetzelfde met risico op nog wat meer.
                                Van de meeste virussen en spyware dat ik al tegen gekomen ben op mensen hun pc's stond echter bijna nooit iets in de startup dat je via msconfig kon vinden.
                                Als daar iets steeds terugkomt heb je natuurlijk al meer kans dat het om een beestje gaat maar er zijn ook programma's die zichzelf herstellen en ontbrekende zaken terugplaatsen, al is het bij de eerst volgende update.
                                Het is lang geleden dat ik nog virusbestrijding gedaan heb, wegens niet nodig en echt geen zin meer om er mij mee bezig te houden, want dat kost uren werk. En alles wat op browser niveau werkt ga je daar inderdaad niet terug vinden. Indertijd vond je wel de standaard virussen in de startup en in de system restore.
                                In de startup vind je inderdaad de software die je koopt, maar ik heb er bijvoorbeeld geen behoefte aan om telkens bij het opstarten adobe brol, printer hulpprogramma's, cd schrijver software en dergelijke te laden omdat ik die dingen meestal niet nodig heb. Ik heb eigenlijk niks nodig en start wel zelf de zaken op die ik wil. Mijn pc is ondertussen 5 jaar oud, maar na het bios proces duurt het geen 20 seconden voor ik in windows zit. En ik vind nog steeds dat je merkt wanneer je beestjes krijgt, want dan wordt je systeem tergend traag.

                                Comment

                                Working...
                                X