Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: inductie kookplaat

Van wat ik mij (vaag) herinner uit een vorig leven ...

Een vraagstuk van het parallel schakelen van (draad)weerstanden via de formule R=ro(L/s) ro zijnde de specifieke weerstand van het metaal (koper), L= lengte en s=doorsnede (dacht ik)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
      Hoe moet ik de kabel aansluiten?
      Met vijsjes
      Je blijft koppig hé om het toch maar zelf te "riskeren"
      Nu goed, veel succes !
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Van wat ik mij (vaag) herinner uit een vorig leven ...

Een vraagstuk van het parallel schakelen van (draad)weerstanden via de formule R=ro(L/s) ro zijnde de specifieke weerstand van het metaal (koper), L= lengte en s=doorsnede (dacht ik)
        Zo ver moet je het zelfs niet zoeken. De kabels zijn van hetzelfde materiaal, even lang, de doorsnede van de ene is 4 keer groter dan de andere. De uitkomst wordt gevraagd in %.

Ik maak me meer zorgen over het betoog van Geert waarin gesteld wordt dat bij parallelschakeling van verschillende secties de kabel met de kleinste doorsnede de grootste stroom moet vervoeren.
        De spanningsval over beide kabels in parallel is hetzelfde, maar de weerstand van de dunste kabel is hoger. De dunste kabel zal meer warmte ontwikkelen, maar betekent dit dat er meer stroom doorgaat Geert ?

Een ander vraagstukje waar veel van onze sollicitanten (zelfs A2 elektriciteit) over struikelen is :
        Ik heb een verwarmingselement van 1000W bij 220V. Hoeveel Watt geeft dit element af wanneer het aangesloten wordt op 110V ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
          oké, zo ga ik het doen. Ik ga direct een dubbelpolige zekering 32a halen en zal ook maar van die rails meebrengen om die doorlussen te veranderen.
          bedankt voor de info
          ik van van Vlaams Brabant, een eindje rijden van roeselare
          Zet die 32A maar in het midden van de stroomrail. Verbinding van differentieel naar stroomrail aansluiten aan bovenkant van die 32A zekering met minimaal 6 mm².
          (volgens de foto ziet het er nu maar 2,5mm² uit)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Zo ver moet je het zelfs niet zoeken. De kabels zijn van hetzelfde materiaal, even lang, de doorsnede van de ene is 4 keer groter dan de andere. De uitkomst wordt gevraagd in %.

Ik maak me meer zorgen over het betoog van Geert waarin gesteld wordt dat bij parallelschakeling van verschillende secties de kabel met de kleinste doorsnede de grootste stroom moet vervoeren.
            De spanningsval over beide kabels in parallel is hetzelfde, maar de weerstand van de dunste kabel is hoger. De dunste kabel zal meer warmte ontwikkelen, maar betekent dit dat er meer stroom doorgaat Geert ?

Een ander vraagstukje waar veel van onze sollicitanten (zelfs A2 elektriciteit) over struikelen is :
            Ik heb een verwarmingselement van 1000W bij 220V. Hoeveel Watt geeft dit element af wanneer het aangesloten wordt op 110V ?
            Vergeet het maar dat de spanningsval het zelfde is. Hoe dunner de draad hoe groter de spanningsval wordt.
            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
              Vergeet het maar dat de spanningsval het zelfde is. Hoe dunner de draad hoe groter de spanningsval wordt.
              Uiteraard !
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

K'weet er eigenlijk de ballen vanaf, maar k'ga voor de leute eens een poging doen...

Wet van ohm : R=U/I, dus is U=R.I

elektrisch vermogen : P=U.I.cos phi (maar voor een verwarmingselement is de cos phi=1)

Dus is P=R.I^2

De weerstand blijft gelijk in beide gevallen., dus als de spanning halveert, halveert ook de stroom (zie die wet van Ohm).
                Het vermogen wordt dus 4xkleiner (0.5^2=0.25).

En wat die spanningsval betreft : Aan beide zijden van de 2 draden worden deze samen genomen. Dus moet de spanningsval over beide draden WEL gelijk zijn...
                Doordat het oppervlak van de draden 4x kleiner is, moet de stroom door de smalste sectie ook 4x kleiner zijn (om aan diezelfde spanningsval te geraken). Eigenlijk is dat logisch omdat elektrische stroom altijd de gemakkelijkste weg neemt. Dus zal door de dikste draad ook de hoogste stroom vloeien.
                Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, maar dan mag iemand me uitleggen hoe die spanningsval over beide draden ongelijk kan zijn, als ze aan de beide zijden samenkomen in hetzelfde punt...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

En wat die spanningsval betreft : Aan beide zijden van de 2 draden worden deze samen genomen. Dus moet de spanningsval over beide draden WEL gelijk zijn...
                  Doordat het oppervlak van de draden 4x kleiner is, moet de stroom door de smalste sectie ook 4x kleiner zijn (om aan diezelfde spanningsval te geraken). Eigenlijk is dat logisch omdat elektrische stroom altijd de gemakkelijkste weg neemt. Dus zal door de dikste draad ook de hoogste stroom vloeien.
                  Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, maar dan mag iemand me uitleggen hoe die spanningsval over beide draden ongelijk kan zijn, als ze aan de beide zijden samenkomen in hetzelfde punt...
                  De spannings val kan toch nooit hetzelde zijn als je weerstandswaarde veranderd. Deze zijn toch evenredig met elkaar!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Een installateur dat een Voltmeter gebruikt om de stopcontacten te testen? Dat aantal kan je in België op één hand tellen vrees ik.

.
                    weinig zin om bv in een riante villa 200+ stopcontacten te gaan meten he....

in meterkast barenstel meten in geval van 3F+N of nul baar wel degelijk nul baar is en elke mono automatenrij met eigen "vorkenrij" z'n 2F 230V krijgt, duurt 30 seconden en ge hebt alles gecheckt, wat tenminste huishoudelijke materie betreft

als je moet dure apparatuur aansluiten op een industrieel bord zal je uitgaande spanning wel checken voor de knop over te halen...
                    Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

• Re: inductie kookplaat

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Off topic:

Tenandere staat het AREI ook niet steeds als superveilig bestempelt, neem nu in de industrie, daar wordt bij veel machienes de nul aan de aarding gekoppeld, ........., dan hebben we er bij deze maar een scheidingstrafo ingezet, zodat dit stuk gescheiden van het net was, maar dan strookte het om een of andere reden niet meer met het AREI.
                      klopt idd, nul van secundair deel moet terug naar aarding

waar bijvoorbeeld ionisatiestroom van toepassing is zal het zonder zelfs niet werken...
                      Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

K'weet er eigenlijk de ballen vanaf, maar k'ga voor de leute eens een poging doen...

Wet van ohm : R=U/I, dus is U=R.I

elektrisch vermogen : P=U.I.cos phi (maar voor een verwarmingselement is de cos phi=1)

Dus is P=R.I^2

De weerstand blijft gelijk in beide gevallen., dus als de spanning halveert, halveert ook de stroom (zie die wet van Ohm).
                        Het vermogen wordt dus 4xkleiner (0.5^2=0.25).

Je kent er de ballen van, maar je bent wel de enige die een zinnig antwoord geeft.

En voor de anderen : De kabels zijn aan de uiteinden verbonden, als je wil zelfs samen gesoldeerd. Dan meet je tuusen de uiteinden van die 2 kabels in parallel toch dezelfde spannngsval. Je moet immers ook maar één meting doen.

Comment

Deze zal nog 578W gaan geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                            De spannings val kan toch nooit hetzelde zijn als je weerstandswaarde veranderd. Deze zijn toch evenredig met elkaar!
                            Waarom zijn die evenredig ? Het is gewoon diezelfde wet van Ohm :
                            R=U/I, dus U=R * I

Om dezelfde spanningsval te krijgen, zal door de grootste weerstand de laagste stroom lopen, en door de kleinste weerstand de hoogste stroom, en dat gewoon volgens die wet van ohm.

Als je 2 weerstanden in parallel zet : dus bv. 1 van 1 ohm, en 1 van 4 ohm., dan is de spanning over beide gelijk. Bij die 2 kabels is dat evengoed het geval.

Stel dat die spanning 10 V is, dan vloeit door die 1 ohm, 10A, en door die 4 ohm, 2.5A.

De totale stroom is dus 12.5 A, en de totale weerstand van die 2 kabels samen dus 10/12.5=0.8 ohm. (of R=( R1+R2)/(R1*R2))

Met evenredigheid heeft dat dus niet veel te maken... Nogmaals : hoe kan de spanningsval over beide kabels verschillend zijn, als die 2 eindpunten samengevoegd liggen ???
                            Groeten,

Polleke

Comment

Je kent er de ballen van, maar je bent wel de enige die een zinnig antwoord geeft.

En voor de anderen : De kabels zijn aan de uiteinden verbonden, als je wil zelfs samen gesoldeerd. Dan meet je tuusen de uiteinden van die 2 kabels in parallel toch dezelfde spannngsval. Je moet immers ook maar één meting doen.
                              Hoe is het toch mogelijk!
                              Hoe dikker de dunste kabel zal worden, hoe keiner de totale spanningsval wordt. Je zal zo de spanning omhoog zien gaan ongeacht ze verbonden zijn of niet.

Comment

Waarom zijn die evenredig ? Het is gewoon diezelfde wet van Ohm :
                                R=U/I, dus U=R * I

Om dezelfde spanningsval te krijgen, zal door de grootste weerstand de laagste stroom lopen, en door de kleinste weerstand de hoogste stroom, en dat gewoon volgens die wet van ohm.

Als je 2 weerstanden in parallel zet : dus bv. 1 van 1 ohm, en 1 van 4 ohm., dan is de spanning over beide gelijk. Bij die 2 kabels is dat evengoed het geval.

Stel dat die spanning 10 V is, dan vloeit door die 1 ohm, 10A, en door die 4 ohm, 2.5A.

De totale stroom is dus 12.5 A, en de totale weerstand van die 2 kabels samen dus 10/12.5=0.8 ohm. (of R=( R1+R2)/(R1*R2))

Met evenredigheid heeft dat dus niet veel te maken... Nogmaals : hoe kan de spanningsval over beide kabels verschillend zijn, als die 2 eindpunten samengevoegd liggen ???
                                Spanningsval wordt als volgt berekend:

Bij gelijkstroom: U= 2L . R . I
                                Enkelfasige wisselstroom: U= 2L (R . cos phie + X sin phie) . I
                                Driefasige wisselstroom: U= 1,73 . L (R . cos phie + X sin phie) . I

Comment

Working...
                                X