Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: inductie kookplaat

De stelling die in twijfel werd gebracht was eerst : bij 2 kabels in parallel voert de dunste de meeste stroom.
    Last edited by notex; 6 februari 2010, 22:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Frankyboy, ik zie in je profiel als beroep : "Inspecteur en Energiedeskundige type A"

Moest ik in jouw plaats zijn dan zou ik nu onmiddellijk van nickname of van beroep veranderen, tenzij dit de titel is van degene die de meterstand komt opnemen.
      Tel het eens uit! Ik heb je de formules gegeven.
      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

De stelling die in twijfel werd gebracht was eerst : bij 2 kabels in parallel vooert de dunste de meeste stroom.
        Moet je daar over gaan twijfelen!?

Comment

Je formules zijn toch gewoon de wet van ohm...

R=U/I dus U=R * I

In jou formule kom je op 2*L*R, maar hier is de R de weerstand van de kabel per m. kabel.
          De lengte wordt x2 gedaan, omdat je nu eenmaal 2 kabels hebt bij een gewone keten, en L dus de afstand is van spanningsbron naar naar verbruiker...

Die cos phi gaan we maar laten vallen : laten we het voor het gemak houden op een gewoon opwarmingselement als verbruiker...

En die 2 kabels vormen dus een gewone parallele keten. Mijn "formulekes" van hierboven zijn dus evengoed correct... De spanningsval over die 2 kabels is dus gelijk (dat is trouwens ook de definitie van een parallelle keten).
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
            Heel zeker moet je daarover twijfelen : want de dikste kabel voert de hoogste stroom, omdat die de laagste weerstand heeft, en de spanning over de beide kabels gelijk is...
            Dat is gewoon een toepassing van de wet van ohm. Veel simpeler kan het toch niet zijn...

Het gaat gewoon over volgend schakelingske :

Als R1 en R2 die kabels zijn.

Dan is U=R1*I1=R2*I2 of I1=U/R1 en I2=U/R2 -> door de kleinste weerstand, vloeit dus de grootste stroom.
            I=I1+I2 --> I=U(1/R1 + 1/R2) = U(R1+R2)/(R1*R2)

De totale weerstand van zo'n keten is dus (R1+R2)/(R1*R2).
            Last edited by polleke_cgc; 6 februari 2010, 22:16.
            Groeten,

Polleke

Comment

En voor de anderen : De kabels zijn aan de uiteinden verbonden, als je wil zelfs samen gesoldeerd. Dan meet je tussen de uiteinden van die 2 kabels in parallel toch dezelfde spanningsval. Je moet immers ook maar één meting doen.
              Vervang spaningsval door spanning
              Spreken we dan nog over hetzelfde ?
              Hoe is het toch mogelijk!
              Hoe dikker de dunste kabel zal worden, hoe keiner de totale spanningsval wordt. Je zal zo de spanning omhoog zien gaan ongeacht ze verbonden zijn of niet.
              Dat klopt inderdaad Frankyboy, maar daarover ging de discussie eigenlijk niet.

Er werd door Geert gesteld dat bij 2 kabels met verschillende sectie in parallel, de dunste kabel de meeste stroom voert. Daarover wou ik eigenlijk wat meer uitleg krijgen.

Ik heb 40 jaar geleden geleerd dat stroom steeds de gemakkelijkste weg zoekt.
              Dus veronderstelde ik dat de stroom liever door de 10mm² gaat dan door de 2.5mm² als hij dan toch mag kiezen. De 10mm² kabel heeft toch minder weerstand. waar zit de foute redenering dan ?
              Last edited by notex; 6 februari 2010, 22:19.

Comment

Zo ver moet je het zelfs niet zoeken. De kabels zijn van hetzelfde materiaal, even lang, de doorsnede van de ene is 4 keer groter dan de andere. De uitkomst wordt gevraagd in %.

Ik maak me meer zorgen over het betoog van Geert waarin gesteld wordt dat bij parallelschakeling van verschillende secties de kabel met de kleinste doorsnede de grootste stroom moet vervoeren.
                De spanningsval over beide kabels in parallel is hetzelfde, maar de weerstand van de dunste kabel is hoger. De dunste kabel zal meer warmte ontwikkelen, maar betekent dit dat er meer stroom doorgaat Geert ?
                Wat Geert verteld klopt niet.

Wat betreft de spanningsval:
                Dat je maar 1 keer kunt meten aan de uitgang begrijp ik. De kabels zijn parallel genomen. Maar wanneer je de kabels los maakt, ga je zien dat er twee verschillende spanningsvallen zijn. Als de dunste kabel dikker wordt zal de spanningsval kleiner worden over die kabel. Dus wanneer je de kabels samenvoegt ga je merken dat de totale spanningsval kleiner is geworden en je spanning zal hoger zijn aan de uitgang dan voordien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Heel zeker moet je daarover twijfelen : want de dikste kabel voert de hoogste stroom, omdat die de laagste weerstand heeft, en de spanning over de beide kabels gelijk is...
                  Dat is gewoon een toepassing van de wet van ohm. Veel simpeler kan het toch niet zijn...

Het gaat gewoon over volgend schakelingske :

Als R1 en R2 die kabels zijn.

Dan is U=R1*I1=R2*I2 of I1=U/R1 en I2=U/R2 -> door de kleinste weerstand, vloeit dus de grootste stroom.
                  I=I1+I2 --> I=U(1/R1 + 1/R2) = U(R1+R2)/(R1*R2)

De totale weerstand van zo'n keten is dus (R1+R2)/(R1*R2).
                  Ja sorry maar...
                  Dat leer je in het 2de middelbaar.
                  Heb toch niet gezegt dat door de dikste kabel de minste stroom gaat.

Comment

Wat Geert verteld klopt.

Wat betreft de spanningsval:
                    Dat je maar 1 keer kunt meten aan de uitgang begrijp ik. De kabels zijn parallel genomen. Maar wanneer je de kabels los maakt, ga je zien dat er twee verschillende spanningsvallen zijn. Als de dunste kabel dikker wordt zal de spanningsval kleiner worden over die kabel. Dus wanneer je de kabels samenvoegt ga je merken dat de totale spanningsval kleiner is geworden en je spanning zal hoger zijn aan de uitgang dan voordien.
                    Dat klopt allemaal, maar dat is gewoon het verschil in weerstanden. Je hebt kabel 1 met (R1) en kabel 2 met R2. Als je nu beide kabels samen gebruikt dan krijg je de totale weerstand van een parallelle schakeling (en die is inderdaad lager dan de weerstanden van de aparte kabels), dus volgens die (R1+R2)/(R1*R2).
                    Dat is ook logisch : de stroom kan nu 2 kanten op, en dus is de weerstand van de 2 kabels samen, lager, dan van de kabels apart.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Vervang spaningsval door spanning

Er werd door Geert gesteld dat bij 2 kabels met verschillende sectie in parallel, de dunste kabel de meeste stroom voert. Daarover wou ik eigenlijk wat meer uitleg krijgen.

Ik heb 40 jaar geleden geleerd dat stroom steeds de gemakkelijkste weg zoekt.
                      Dus veronderstelde ik dat de stroom liever door de 10mm² gaat dan door de 2.5mm² als hij dan toch mag kiezen. De 10mm² kabel heeft toch minder weerstand. waar zit de foute redenering dan ?
                      Ik sta volledig achter jouw redenering!

Comment

Maar ik snap nog altijd niet waarom je om een spanningsval te bepalen, kabels wil losmaken of een dunne kabel, dikker wil maken...
                        Je hebt gewoon een bepaalde situatie, en daar hoef je toch niets aan te veranderen om die spanningsval te bepalen...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Maar ik snap nog altijd niet waarom je om een spanningsval te bepalen, kabels wil losmaken of een dunne kabel, dikker wil maken...
                          Je hebt gewoon een bepaalde situatie, en daar hoef je toch niets aan te veranderen om die spanningsval te bepalen...
                          Notex, zij dat de spanningsval over bijde kabels in een parallelschakeling hetzelfde is.
                          Ik begrijp wat hij bedoeld maar het kan verwarrend zijn. Je zou kunnen denken dat er dan geen verschil is, wanneer je één kabel zou vervangen door een andere sectie.
                          Ik wil enkel aantonen dat een dikkere kabel minder spanningsval heeft dan een dunnere en de totale spanningsval beinvloed kan worden.
                          Last edited by Frankyboy yang; 6 februari 2010, 22:54.

Comment

De stelling die in twijfel werd gebracht was eerst : bij 2 kabels in parallel voert de dunste de meeste stroom.
                            Ja sorry maar...
                            Dat leer je in het 2de middelbaar.
                            Heb toch niet gezegt dat door de dikste kabel de minste stroom gaat.
                            Inderdaad, je hebt bevestigd dat door de dunste kabel de meeste stroom gaat.
                            Misschien kan je in de politiek gaan als bijberoep.
                            Last edited by notex; 6 februari 2010, 23:05.

Comment

En wat die spanningsval betreft : Aan beide zijden van de 2 draden worden deze samen genomen. Dus moet de spanningsval over beide draden WEL gelijk zijn...
                              Doordat het oppervlak van de draden 4x kleiner is, moet de stroom door de smalste sectie ook 4x kleiner zijn (om aan diezelfde spanningsval te geraken). Eigenlijk is dat logisch omdat elektrische stroom altijd de gemakkelijkste weg neemt. Dus zal door de dikste draad ook de hoogste stroom vloeien.
                              Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, maar dan mag iemand me uitleggen hoe die spanningsval over beide draden ongelijk kan zijn, als ze aan de beide zijden samenkomen in hetzelfde punt...
                              Misschien dat ik hierdoor ...

Comment

Notex: Mijn reactie op jouw ging wel over de spanningsval!

Comment

Working...
                                X