Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de liefhebbers van Saab.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Voor de liefhebbers van Saab.

Oorspronkelijk geplaatst door dredalious Bekijk bericht
    Opel Antwerpen is al langer ten dode opgeschreven dan vandaag en is een heel ander verhaal dan Saab. Goed draaiende fabrieken komen niet jarenlang met regelmaat in het nieuws. Ik meen me te herinneren dat Volvo cars en trucks fabrieken in het gentse iets van een 7000 mensen werk bied atm en het is hun truck afdeling of die van een ander merk die vorige week nog kwam met de melding dat ze nog een deel nieuwe mensen (arbeiders) zochten.

Saab heeft ook geen grote fabrieken in belgie (dacht ik), dus het zou niet logisch zijn van onze overheid om saab te steunen. Ken iemand die met een saab rondrijd en heb al met z'n wagen rondgereden, mocht ik het geld hebben zou ik wel es twijfelen tussen een saab 9-3 en een volvo v50 ja, 2 merken die allebei goed rijden en degelijke bakken maken. Maar zolang ik nog op de schoolbanken zit gaat m'n opel meriva mij moeten rondrijden.
    Allemaal niet zo erg belangrijk die auto

De Saab 900 vind toch "echte" hoor.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      En de huidige werknemers van Opel die op punt staan ontslagen te worden?

Als Opel hier sluit?? Opel zou sowieso naar Korea vertrekken.
      Sorry, wat rap gestopt met tikken. Saab opkopen en laten maken in de Opel fabriek van Antwerpen.

Mvg.
      Robert
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Sorry, wat rap gestopt met tikken. Saab opkopen en laten maken in de Opel fabriek van Antwerpen.

Mvg.
        Robert
        Ok Robert
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Cirkel is rond, DAF peronenauto's(NL) wordt VOLVO (Zweeds) - SAAB (Zweeds) wordt Nederlands
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

Comment

Maar zolang ik nog op de schoolbanken zit gaat m'n opel meriva mij moeten rondrijden.
            Of hoe de tijden veranderen...
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Tijden veranderen Pol.
              Vroeger tijdens het middelbaar > 4 keer per dag heen en weer met de fiets.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

@Theokus: och, nee, niet belangrijk, maar tis een topic over auto's, dus laat ik de auto hier belangrijk worden
                ? je doelt hier op het feit dat ik student ben en een auto heb (zoals de reactie eronder ook van theokus)
                fulltime studeren (34u les, werken aan schoolprojecten niet meegerekend), halftime werken (tot vorig jaar, niet combineerbaar dit jaar wegens te hoge studielast/laatste jaar hogeschool) en dan nog wat losse IT-projectjes m.a.w. net zoals de "gewone werkmens" gaan werken voor mijn (2de-hands) auto.
                Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

Comment

Ik zie niet in wat er veranderd is. Je kan ruim in de twintig zijn en op de schoolbanken zitten, net zoals 30 jaar geleden. En destijds reden de studentjes rond in Renaultjes en Citroennekes (en de vering was goed voor meer dan alleen het "rij"comfort).
                  pixelpusher

Comment

@Theokus: och, nee, niet belangrijk, maar tis een topic over auto's, dus laat ik de auto hier belangrijk worden

? je doelt hier op het feit dat ik student ben en een auto heb (zoals de reactie eronder ook van theokus)
                    fulltime studeren (34u les, werken aan schoolprojecten niet meegerekend), halftime werken (tot vorig jaar, niet combineerbaar dit jaar wegens te hoge studielast/laatste jaar hogeschool) en dan nog wat losse IT-projectjes m.a.w. net zoals de "gewone werkmens" gaan werken voor mijn (2de-hands) auto.
                    We hebben weer ne "brave jong" gevonden
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Saab heeft al een elektrisch aangedreven wagen en ze gaan zich ook toeleggen
                      op hybride.
                      Dat zou dan (een beetje toch) zakelijk inzicht zijn want de markt, de doorsnee opinie
                      en hopelijk de portemonnee zijn er klaar voor.
                      Maar electrische wagens zijn er al jaren. Er is nog altijd het probleem van de technologie: de actieradius is dan danig opgevoerd, je moet hem nog altijd 8 uur "in de pries" steken om hem volgeladen te krijgen.

Nu een electrische wagen klaarhebben is geen zakelijk inzicht. Op dit moment geen electrische wagen hebben is uitzonderlijk. En als een fabrikant er nog geen heeft, dan gebruiken ze de technologie van elkaar. Zo gaat dat nu eenmaal.
                      pixelpusher

Comment

Eventjes heel hard nadenken, het zit ver, maar lithium-ion batterijen worden in de eerste fase (duurt kort) tot ongeveer 75-80% opgeladen (principe van snelladen), de rest is druppelladen dacht ik. Het is meer de stroom die het uit de "pries" trekt dat het probleem vormt, vroeger kwam er standaard 3-fasen toe in ieder huis, tegenwoordig niet meer en moet je dat al speciaal aanvragen, met geldige reden. Als iedereen terug 3-fasen zou hebben en het elektriciteitsnet aangepast wordt aan de vraag kunnen die laders zwaarder uitgevoerd worden en die laadtijd omlaag.

Technologisch is het mogelijk, Tesla heeft al een paar jaar een leuk roadstertje en nu ook een gezinswagen die zelfs een redelijke actie radius heeft. Zelfs met het lange laden is dat geen probleem, als je een garage hebt. Als de laadtijden < tijd dat je thuis bent 's nachts en de actieradius < max afstand per dag dan is er niet echt een probleem natuurlijk.

De grote problemen met elektrische auto's zijn vooral economisch:
                        1. ze verbruiken geen olie (2x raden wie dat niet leuk vind)
                        2. minder onderhoud (garagisten vinden dit niet leuk en de constructeurs ook niet)
                        3. minder onderdelen die kapot gaan (constructeurs en toeleveranciers vinden dit niet leuk)
                        4. ze stoten geen CO2 uit (is een probleem voor de milieuactivisten, want ze verliezen hun zwart schaap)
                        En de overheid vindt natuurlijk bovenstaande punten ook niet leuk aangezien ze daarop allemaal belastingen ontvangen.

edit: even opgezocht en het zijn dus zoals ik al vermoede de lithium-ion batterijen die dit kunnen, standaardversies kunnen geladen worden aan 0.8C tot 1C in hun eerste fase en dat is dan +-70% (ipv de eerder gestate 75-80%), aan 1C wil dit zeggen dat er slechts 1 uur geladen dient te worden om aan 70% te geraken. Maar er moet genoeg stroom uit het stopcontact kunnen gehaald worden hiervoor, ik ben niet thuis in batterypacks voor auto's maar ik gok al rap op 40A voor een klein batterypackje op te laden aan 1C. (disclaimer: waarden zijn niet nagerekend ;-))

PS: ja, ik ben een braaf manneke (eenke die weet dat er gewerkt moet worden voor geld) ;-) Er zijn der veel die met de auto van de ouders rondrijden (of eentje krijgen van hun), maar ik heb die luxe niet. Die auto is goedkoper uitgevallen dan op kot gaan en had ook een auto nodig om te kunnen gaan werken/bijverdienen.
                        Last edited by dredalious; 27 januari 2010, 21:54.

Comment

In mijn schooltijd was werken en studeren niet mogelijk. Eerst en vooral waren de faciliteiten er niet en bovendien kon je maar één ding tegelijk goed doen.
                          Die toen met een wagentje reed noemden wij dan :"een fils à papa". Oftewel eentje dat door papa gesponserd werd. Niks kwaad daarover hoor. Maar die waren dan wel zeeer dun gezaaid.
                          Jaja... inderdaad, hoe de tijden veranderen...
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

In mijn schooltijd was werken en studeren niet mogelijk. Eerst en vooral waren de faciliteiten er niet en bovendien kon je maar één ding tegelijk goed doen.
                            Die toen met een wagentje reed noemden wij dan :"een fils à papa". Oftewel eentje dat door papa gesponserd werd. Niks kwaad daarover hoor. Maar die waren dan wel zeeer dun gezaaid.
                            Jaja... inderdaad, hoe de tijden veranderen...
                            Pol ik weet niet of je de tijd kent van de safari-auto's....
                            Wij, vier gasten, hebben zo eentje gemaakt van een Renault R4.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

PS: ja, ik ben een braaf manneke (eenke die weet dat er gewerkt moet worden voor geld) ;-) Er zijn der veel die met de auto van de ouders rondrijden (of eentje krijgen van hun), maar ik heb die luxe niet. Die auto is goedkoper uitgevallen dan op kot gaan en had ook een auto nodig om te kunnen gaan werken/bijverdienen.
                              Jouw technische uitleg vind ik ok.
                              En je bent nu nog braver geworden

In de zomer of begin juli gingen we aardbeien plukken.
                              Dat is niet gelachen. Nu wil ik ook niet overdrijven maar knieën had ik 's avonds niet meer
                              Daarnaast (op andere dagen) ging ik heel graag mee met een veearts.
                              Kippen inspuiten.... in de nek.
                              Ik mocht ze afzonderen en die aan hem een voor een aanreiken: dat zijn pluimen,
                              stof en idd. stank.
                              Die man reed met een Peugeot 404, ook een legendarische auto
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Uitleg over batterijen en het opladen ervan kan je terugvinden op battery university, tot zover ik gelezen heb is dat up to date en correct.

Maar de gewone diesel/bezine saabs blijven ook wel tanks hoor, en dat merk je aan hun verbruik. Ideaal om je vrouw en kinderen mee te transporteren?

@Pol en @Theokus
                                ik heb al meer verdient en gespaard dan de meeste van mijn leeftijd De job en projecten liggen in het verlengde van m'n studies, ipv 's avonds familie te kijken op de vrt of tot 14 te liggen stinken in m'n bed op zaterdag ben ik bezig geld te verdienen. Ohja, over dat braaf zijn: 1. student die voorziet in eigen onderhoud, u passeert langs start en ontvangt max toelage ;-) 2. de beurs was zo lief om een heel duidelijke trend te hebben de afgelopen 2 jaar. 3. een goeie boekhouder kost mss wat geld, maar betaald z'n eigen terug ik ontvang dubbel omdat ik ga werken als student, ik zou moeten zot zijn om het niet te doen.

Comment

Working...
                                X