Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ET waarden velgen - hoe belangrijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

    Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
    Bij het veranderen van de ET waarde van de velg zal ook de spoorbreedte veranderen, daar het slechts toegelaten is van 2% afwijking te hebben tov hetgene in het PVG(proces verbaal van goedkeuring) is opgenomen zou ik hier toch niet teveel mee experimenteren.
    Meer hierover kan je hier vinden.
    Inderdaad, mijn spoor is 30mm breder, (langs iedere kant 15mm) en dat is ietsje boven die 2%, maar ze hebben mij deze velgen aangeraden bij een grote Mercedes verdeler, binnen twee jaar hoor ik het wel op de keuring.

    Bandenmaat is 225, en deze mag volgens het PVG tot max 245 zijn.

    Bedankt voor de info en link cromagnonman.

    Comment


    • #17
      Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Gemiddeld genomen is een ET-waarde van 5mm aanvaardbaar.
      In jou geval zal dat dus teveel zijn. Het wiel moet zo veel mogelijk boven de wiellager gecentreerd zijn om abnormale slijtage te voorkomen.
      Maar als ik nu 13mm spoorverbreders erop steek, dan is mijn wiel toch nog steeds perfect boven mijn wiellager gecentreerd? (wagen = ET12, velg=ET25)
      allé ja, perfect, evenveel als met de standaard ET12 velgen...

      of redeneer ik hier verkeerd?
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #18
        Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        Maar als ik nu 13mm spoorverbreders erop steek, dan is mijn wiel toch nog steeds perfect boven mijn wiellager gecentreerd? (wagen = ET12, velg=ET25)
        allé ja, perfect, evenveel als met de standaard ET12 velgen...

        of redeneer ik hier verkeerd?
        Zo zou je het kunnen bekijken. Met de spacer ga je het aantal mm dat de velg meer naar binnen valt weer goed maken. Maar ja, het is dus onwettig en bovendien is 13mm volgens mij veeel te veel. Een 5-tal mm zou echter minder belastend zijn. Je moet weten dat een spacer tussen de velg en de lager steekt. Dus je heb daar tweemaal met bouten te maken. Bouten om je spacer te bevestigen en bouten om je velg om de spacer te bevesitgen. Voor zo'n dikte, volgens mij nogal gevaarlijk. Hoe dan ook , spacers vind ik altijd een noodoplossing.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #19
          Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

          ach, als goede Belg kan je ook een beetje foefelen met "tuning" onderdelen zoals spacers.

          Ik heb op mijn wagen ook 30mm spacers (15mm per kant) steken en 15" velgen met een 195/45 15 erop, deze zijn zelfs niet toegelaten voor mijn type wagen maar telkens wanneer ik naar de keuring ga worden ze vervangen door 14" velgen met wettelijk toegestane winter bandenmaat.

          Ook mijn "gefumeerde" achterlichten worden voor de keuring vervangen door de originele ,
          is op zich niet echt nodig maar ik speel liever op safe.
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • #20
            Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

            Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
            ach, als goede Belg kan je ook een beetje foefelen met "tuning" onderdelen zoals spacers.

            Ik heb op mijn wagen ook 30mm spacers (15mm per kant) steken en 15" velgen met een 195/45 15 erop, deze zijn zelfs niet toegelaten voor mijn type wagen maar telkens wanneer ik naar de keuring ga worden ze vervangen door 14" velgen met wettelijk toegestane winter bandenmaat.

            Ook mijn "gefumeerde" achterlichten worden voor de keuring vervangen door de originele ,
            is op zich niet echt nodig maar ik speel liever op safe.
            Gefumeerde achterlichten, verduisterde ruiten, dat lijkt mij nog niet zo gevaarlijk.
            Maar met de spacers is het risico dat, mocht je ooit een ongeval hebben en men komt er om één of andere reden achter, dan ....
            Daarom blijf ik persoonlijk, voor zaken die het rijgedrag van mijn wagen veranderen, liever binnen de wet. Als ik wat meer power aan mijn motor laat toeboegen, dan laat ik het langs officiële weg doen qua gelijkvormigheidsattest en verzekering. Het kost natuurlijk heel wat meer, maar om bij dergelijk soort tuning risico's en narigheden te vermijden lijkt mij dat dan wel de moeite.
            Last edited by enero; 12 januari 2010, 08:53.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

              ik heb het toch laten doen, zonder spoorverbreders. Blijkbaar waren mijn wielkasten al vervangen geweest (hoogst waarschijnlijk om de 18" velgen te herbergen die er eens op hadden gezeten)

              hier een fotootje met de nieuwe velgen. Hij is wel gigantisch vuil maar dat komt door de sneeuw en al...
              wacht tot ik in de zomer de Simonis boven haal

              Last edited by Matthias; 12 januari 2010, 13:57.
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #22
                Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                velgen lopen ietwat verloren in de wielkassen, simpel op te lossen dmv een verlaging setje.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #23
                  Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                  Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
                  velgen lopen ietwat verloren in de wielkassen, simpel op te lossen dmv een verlaging setje.
                  Ik vind hem eigenlijk al meer dan laag genoeg. Ik zit nu soms al tegen de grond...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #24
                    Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    wacht tot ik in de zomer de Simonis boven haal

                    De echte detailler moet daarvoor hier : http://www.customcarcleaning.nl/?p=webshop
                    of hier : http://www.wax-it.be/ zijn.
                    De heren achter deze twee sites zijn eveneens bezeten door hun job.
                    Een wagen perfekt onderhouden is immers al een studie op zich.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #25
                      Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                      danku Pol
                      ik ga er eens wat rondsnuisteren hoe ik mijn wagen op zn best kan houden (is custom paintjob dus die verdient het wel)
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #26
                        Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                        Met producten van Autoglym, Dodo Juice of Poorboy's kan je nooit gefopt zijn;
                        deze zijn van uitstekende kwaliteit en ze zijn bovendien betaalbaar.

                        Zelf gebruik ik deze producten al jaren en ben er zeer content mee,
                        kijk maar naar de resultaten; 364.000km op de teller, originele eerste lak dus nooit herspoten,
                        wordt niet gespaard en dus dagelijks gebruikt (slaapt zelfs buiten)...
                        owja, en geen photosoep foto's hoor (op kader en tekst na)!




                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                        Comment


                        • #27
                          Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
                          ach, als goede Belg kan je ook een beetje foefelen met "tuning" onderdelen zoals spacers.

                          Ik heb op mijn wagen ook 30mm spacers (15mm per kant) steken en 15" velgen met een 195/45 15 erop, deze zijn zelfs niet toegelaten voor mijn type wagen maar telkens wanneer ik naar de keuring ga worden ze vervangen door 14" velgen met wettelijk toegestane winter bandenmaat.

                          Ook mijn "gefumeerde" achterlichten worden voor de keuring vervangen door de originele ,
                          is op zich niet echt nodig maar ik speel liever op safe.
                          tot de politie eens in een slechte bui is en je auto tijdens een gewone controle eens goed nakijkt
                          dan mag je die wel tegen de kant laten staan (wat niet meer dan juist is)

                          Comment


                          • #28
                            Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                            tot de politie eens in een slechte bui is en je auto tijdens een gewone controle eens goed nakijkt
                            dan mag je die wel tegen de kant laten staan (wat niet meer dan juist is)
                            En het alternatief is?

                            Hoe groot schat jij de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurd? Ik rij reeds 20 jaar met den otto en ben welgeteld 4 keer gecontroleerd geweest (BOB campagnes) dus ik lig er hoegenaamd niet van wakker.

                            Een belachelijk beleid houden ze er hier in België op na; Europa één? laat me niet lachen,
                            in al onze buurlanden mag je mits goedkeuring van een Tüv oid extreme aanpassingen
                            doen aan je voertuig (je lepelt daar zonder problemen een Calibra turbo motor in een 1.2 Corsa).
                            Wanneer je hier "performance" remmen (iets grotere dan standaard, gegroefd en geboord) monteert ben je een gevaar op de weg want je wagen wordt radicaal afgekeurd!
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #29
                              Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
                              Met producten van Autoglym, Dodo Juice of Poorboy's kan je nooit gefopt zijn;
                              deze zijn van uitstekende kwaliteit en ze zijn bovendien betaalbaar.

                              Zelf gebruik ik deze producten al jaren en ben er zeer content mee,
                              kijk maar naar de resultaten; 364.000km op de teller, originele eerste lak dus nooit herspoten,
                              wordt niet gespaard en dus dagelijks gebruikt (slaapt zelfs buiten)...
                              owja, en geen photosoep foto's hoor (op kader en tekst na)!





                              Hier al met van alles geëxperimenteerd : Poorboys, Jeffs Werkstatt, Blackfire, Smart.
                              Momentel kan mij de Blackfire shampoo, de Clay van Smart, de primer van Jeffs, de Smart Wax, de sealant van Blackfire en de Detail van Smart het meeste bekoren. Als toonzaalglans heb ik het beste resultaat met de Jeffs Werkstatt Acrylic Gloss afgewisseld met de Blackfire deep gloss.
                              Bij blekere wagens, zoals de mijne, is een carnauba pasta niet echt nodig. De diepe glans van een echte carnauba pasta komt pas echt tot zijn recht op een donkere wagen.
                              Na een goeie detail in :
                              Winteruitrusting :


                              Zomeruitrusting :
                              Last edited by enero; 12 januari 2010, 23:21.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #30
                                Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                                Gefumeerde achterlichten, verduisterde ruiten, dat lijkt mij nog niet zo gevaarlijk.
                                Hangt er een beetje van af hoe de gefumeerde achterlichten gedaan zijn, als je echte in.pro of MHW koopt is het wel goed, maar als je de spuitbus bovengehaald hebt zou ik toch sterkere lampjes steken, anders gaan je remlichten niet echt opvallen.

                                Verduisterde ruiten zijn knap (heb ze ook), alleen jammer dat je de voorste zijruiten niet mee mag doen zoals in de States, dat is pas echt knap op een zwarte wagen.

                                Trouwens, Pol, knappe zomer velgen op je 1-reeks, geeft een heel ander zicht

                                @cossiemen : mooie E30 heb je daar, en die glans na zoveel km is nog héél knap en geen enkel deukje in de deur

                                Een van mijn vorige wagens was gebouwd op een 1988 E30 325i Baur met zo'n targa dakje, vrij speciaal, stak een 2.7 motorblok in van Schitzer ... altijd problemen bij de technische controle, had alle papieren (was ingevoerd uit Duitsland als alleenstaand geval want deze werd in België niet verkocht, dus kon geen GVA krijgen) en de wagen was dus ingeschreven als een AC Schitzer S3 2.7 met 210pk (was toen veel ), maar toch moeilijk doen hoor want ze konden dit type niet vinden in hun lijsten .

                                Heb hem uiteindelijk aan mijn neefje verkocht omdat hij maar bleef zagen ... en enkele maanden later heeft hij hem afgeschreven in een ongeval

                                Het toppunt van 'spelen' vond ik toch deze : een vriend had een Corvette uit de States laten afkomen en daar dan zelf een hoop aan veranderd : oa een Testarossa kit op gemonteerd, dus lekker breed achteraan (mooi is een kwestie van smaak hé, hij vond het schitterend) en dan 345/35 VR 15 op de achteras gestoken om de wielkast te vullen, natuurlijk totaal niet mee door de keuring te geraken ... maar hij had een oplossing : hij kocht een tweede Corvette van hetzelfde model en gebruikte die om mee naar de keuring te gaan ... en op zijn eerste had hij het chassisnummer aangepast : resultaat was dat er twee Vettes waren met hetzelfde nummer ! Je moet maar durven hé ...

                                Mark
                                Last edited by LamboCars; 13 januari 2010, 00:49.
                                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                                Comment

                                Working...
                                X