Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Nikon - Canon raadsel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het Nikon - Canon raadsel

Helegans just!
    Omdat je maar één vraag mag stellen moet je sowieso een combinatie maken over de wachter en de deur, anders lukt het nooit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
      Maar dan weet je nog altijd niet wie bij welke deur staat ...
      Aangezien de waarheidspreker bij de hemel staat en de leugenaar bij de hel weet je het toch?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Helegans just!
        Omdat je maar één vraag mag stellen moet je sowieso een combinatie maken over de wachter en de deur, anders lukt het nooit.
        Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
        Aangezien de waarheidspreker bij de hemel staat en de leugenaar bij de hel weet je het toch?!
        Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
        Je vraagt aan een wachter "staat de wachter die altijd de waarheid spreekt voor de deur van de hemel?"
        Als je voor de deur van de hemel staat zullen zowel de waarheidspreker als de leugenaar deze vraag met ja moeten beantwoorden. Antwoorden ze nee sta je voor de deur van de hel.
        Sorry hoor, maar dit werkt enkel als je weet dat de leugenaar bij de hel staat en de waarheidspreker bij de hemel. Dit staat echter helemaal niet in de opgave, en zodus bekom je geen oplossing!!!

Ik verduidelijk: "staat de wachter die altijd de waarheid spreekt voor de deur van de hemel?"
        Situatie 1: Leugenaar aan hemelpoort, volgend antwoord op vraag:
        indien vraag aan leugenaar: ja
        indien vraag aan ware: nee

Situatie 2: Ware aan hemelpoort, volgend antwoord op vraag:
        indien vraag aan leugenaar: nee
        indien vraag aan ware: ja

Daarmee weet je dus helemaal niets meer over wat achter welke deur ligt.

Als je het antwoord echt wil weten, vraag je het maar, maar dit is echt foutief!

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Toch wel, want je moet weten aan welke deur je staat, of de man de waarheid gesproken heeft is niet belangrijk.
          Aan de hemel krijg je dan altijd een JA, en aan de hel altijd een NEE.

Comment

Toch wel, want je moet weten aan welke deur je staat, of de man de waarheid gesproken heeft is niet belangrijk.
            Aan de hemel krijg je dan altijd een JA, en aan de hel altijd een NEE.
            Kijk naar mijn uitwerking: daar heb je toch geen dubbele ja bij de hemel?

Ik zeg het: de eerder geboden oplossing is fout. Wil je de echte, vraag je ze maar. Je bent op de goede weg, maar nog niet helemaal ter ebstemming!

Comment

Situatie 1: Goede wachter staat voor hemel.
              De vraag blijft: staat de goede (waarheidsprekende) wachter aan de hemel
              Ik stel de vraag aan de goede wachter (die voor de hemel staat): Antwoord: JA
              Ik stel de vraag aan de andere wachter (die moet liegen en staat voor de hel): NEE

Situatie 2: Slechte wachter staat voor de hemel.

Ik stel de vraag aan de goede wachter (bij de hel): antwoord: NEE
              De slechte wachter staat voor de hemel en moet dus liegen: Antwoord is JA

Conclusie:
              Met deze vraag krijg ik bij de hemel altijd een JA, en bij de hel altijd een NEE, dus weet ik welke deur ik in moet.

Comment

Je moet vragen of de 'goede' wachter voor de goede deur staat.

Dan krijg je bij de goede deur altijd het antwoord JA, en bij de andere deur NEE.

Maar ik ben nog altijd benieuwd naar de petjes. Ik zat warm...
                Als de goede wachter bij de goede deur staat, dan zal de wachter die liegt nee zeggen en diegene die niet liegt zal ja zeggen, klopt dus niet helemaal.

Ben ook wel benieuwd naar de petjes eigenlijk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  Ben ook wel benieuwd naar de petjes eigenlijk!
                  Ik wacht nog steeds op een goede uitleg. Tommie1 redeneerde goed maar het is inderdaad de afspraak onder de personen die uitsluitsel moet geven. Ik geef gratis weg dat er idd. 19 camera's weggegeven worden. Maar hoe ?
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Nog ééntje

20 personen krijgen willekeurig (geblinddoekt) een gekleurde pet op. Geel voor Nikon, Rood voor Canon.
                    Daarna worden ze in een rij achter elkaar geplaatst zodanig dat ze alleen hun voorgangers zien (als de blinddoek wordt weggenomen). Dus elke persoon ziet zijn eigen pet niet en die van de personen achter zich ook niet.
                    Elke persoon mag slechts één keer de kleur raden van zijn pet, als deze juist is krijgt hij een Nikon of een Canon camera cadeau, respectievelijk zijn kleur. Vooraleer de blinddoek wordt weggenomen, mogen ze hun strategie bepalen.
                    Hoeveel personen krijgen zeker een camera ?
                    Ze beginnen bij de laatste, die heeft helaas maar 50% kans dat hij juist zit.
                    Maar die laatste neemt de kleur van de persoon voor hem.
                    De voorlaatste weet nu welke kleur hij heeft.
                    De voorlaatste kijkt naar de persoon voor hem.
                    - zelfde kleur als de zijne: net als de persoon voor mij heb ik ... (de persoon ervoor weet nu dat hij dezelfde kleur heeft)
                    - andere kleur als de zijne: anders dan de persoon voor mij heb ik ... (de persoon ervoor weet nu dat hij een andere kleur heeft).

Dus minstens 19 mensen krijgen de camera mee. De laatste moet geluk hebben. Maar toegegeven dit is ingewikkeld. Als je dit spel zou spelen met 20 mensen. Dan is de kans dat het onderweg toch fout gaat en iemand de verkeerde zin zegt nog redelijk groot.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Nope
                      Er mag alleen rood of geel gezegd worden.... nl de kleur van pet op z'n kop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Nope
                        Er mag alleen rood of geel gezegd worden.... nl de kleur van pet op z'n kop.
                        Men zegt telkens de kleur van de pet van de voorganger in de rij. Enkel de eerste heeft zo slechts 50% kans van het juist te hebben. Er worden zeker 19 camera's verdiend, en misschien zelfs 20.

Men zegt dus niet de kleur van zijn eigen pet, maar van de voorganger. De verdeling van de 19 zekere camera's volgt achteraf...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                          Men zegt telkens de kleur van de pet van de voorganger in de rij. Enkel de eerste heeft zo slechts 50% kans van het juist te hebben. Er worden zeker 19 camera's verdiend, en misschien zelfs 20.

Men zegt dus niet de kleur van zijn eigen pet, maar van de voorganger. De verdeling van de 19 zekere camera's volgt achteraf...

fout:

bewijs:

nr 20: geel
                          nr 19: rood
                          nr:18: geel
                          nr 17: rood

20 ziet rood: ROOD ! fout voor nr 20
                          nr 19 ziet geel maar hoort rood zeggen: ROOD ok ! of hij zegt GEEL, wat hij ziet. Ook fout.
                          nr 18: geel maar hoort rood zeggen: ROOD fout.
                          Einde.
                          Last edited by Nerdifant; 2 april 2010, 20:42.

Comment

Een tik op de schouder betekent dat de volgende in rij rood is, twee tikken betekent geel? Zoiets?

Comment

Zijn er nu 10 rode en 10 gele petten? Of kan dat een willekeurige mix zijn?
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                                Zijn er nu 10 rode en 10 gele petten? Of kan dat een willekeurige mix zijn?
                                Willekeurig. Zelfs met 20 rode petten is er een oplossing.
                                PS.
                                De persoon mag alleen ROOD of GEEL zeggen . By the way.

PpS.
                                Een zuivere oplossing (geen trukjes bedoel ik) is mogelijk.
                                -m-

Comment

Working...
                                X