Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Nikon - Canon raadsel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het Nikon - Canon raadsel

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Willekeurig. Zelfs met 20 rode petten is er een oplossing.
    PS.
    De persoon mag alleen ROOD of GEEL zeggen . By the way.

PpS.
    Een zuivere oplossing (geen trukjes bedoel ik) is mogelijk.
    -m-
    Zonder trukjes en ze mogen alleen rood/geel zeggen. Dan is dus echt wel geen oplossing mogelijk volgens mij. Want zonder truk heb je maar 50% kans dat je juist zit , en dan kunnen nooit 19/20 mensen in de rij het juist hebben.

In ieder geval ik geef op.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Er gaan er twee op een rijtje staan. Als de volgende twee gele petjes ziet gaat hij vooraan staan. Als hij twee verschillende kleuren ziet gaat hij tussen die twee staan. De volgende gaat telkens weer op de scheidingslijn tussen geel en rood staan. Enkel de laatste kent dus zijn kleur niet. Is het dat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
        Er gaan er twee op een rijtje staan. Als de volgende twee gele petjes ziet gaat hij vooraan staan. Als hij twee verschillende kleuren ziet gaat hij tussen die twee staan. De volgende gaat telkens weer op de scheidingslijn tussen geel en rood staan. Enkel de laatste kent dus zijn kleur niet. Is het dat?
        Geen trukjes !
        Ik geef een hint: met 21 personen is géén eenduidige oplossing mogelijk
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
          Aangezien de waarheidspreker bij de hemel staat en de leugenaar bij de hel weet je het toch?!
          Nee, je weet niet bij welke deur welke wachter staat. Je moet inderdaad een combinatie maken van vragen. Ik zou graag willen weten hoe die petjes werken, want ik word er gek van Dan zal ik ook de oplossing van mijn raadsel geven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Ik zou graag willen weten hoe die petjes werken, want ik word er gek van Dan zal ik ook de oplossing van mijn raadsel geven
            Dan volgt nu de oplossing van het petjes raadsel:
            De afspraak die gemaakt wordt onder de 20 deelnemers (voordat de blinddoek afgaat) is de volgende:
            Wie op de LAATSTE plaats (20e) staat roept de kleur uit waarvan hij het oneven aantal petjes ziet.
            Hij heeft dan 50% kans dat hij zijn eigen kleur goed raad.
            Nr 19 (en alle volgende deelnemers weten nu genoeg) om hun eigen kleur hieruit af te leiden.
            Bv. Als nr 20 rood roept (rood = oneven)
            dan telt nr 19 de rode petjes, telt hij een ONEVEN aantal heeft hij een GELE, telt hij een EVEN aantal rode petjes dan heeft hij zelf een ROOD petjes.
            Met de info van nr 19 + nr 20 kan nr 18 dezelfde redenering volgen en zijn kleur afleiden
            enz.
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Dan volgt nu de oplossing van het petjes raadsel:
              De afspraak die gemaakt wordt onder de 20 deelnemers (voordat de blinddoek afgaat) is de volgende:
              Wie op de LAATSTE plaats (20e) staat roept de kleur uit waarvan hij het oneven aantal petjes ziet.
              Hij heeft dan 50% kans dat hij zijn eigen kleur goed raad.
              Nr 19 (en alle volgende deelnemers weten nu genoeg) om hun eigen kleur hieruit af te leiden.
              Bv. Als nr 20 rood roept (rood = oneven)
              dan telt nr 19 de rode petjes, telt hij een ONEVEN aantal heeft hij een GELE, telt hij een EVEN aantal rode petjes dan heeft hij zelf een ROOD petjes.
              Met de info van nr 19 + nr 20 kan nr 18 dezelfde redenering volgen en zijn kleur afleiden
              enz.
              Verdoemme wat moeilijk! Kunnen ze niet gewoon hun petje af doen en kijken?

PS: mijn raadseltjes zijn ook nog altijd niet allemaal opgelost...

Comment

Straf met die petjes Mijn oplossing was wel mogelijk met 1000 of 1001 petjes

Zal mijn oplossing er ook maar achteraan kleven voor de wachters. De vraag die je moet stellen is:

Wat zou de andere wachter zeggen als ik aan hem vroeg of dit de poort naar de hemel is?

Voorbeeld:
                Stel dat links de poort naar de hemel is en de wachter die altijd liegt staat erbij en je stelt aan hem de vraag.

De andere wachter zou normaal zeggen (hij liegt niet), dat dit de poort naar de hemel is, maar de wachter aan wie je het vraagt liegt altijd en zegt dus dat dit niet de poort naar de hemel is.

Stel dat de wachter die niet liegt aan de hemel poort links zou staan en je vraag het aan hem. Hij zou antwoorden dat de wachter die liegt zou zeggen dat het de poort naar de hemel niet is.

De conclusie is dus om de deur te nemen die de wachters niet zeggen. Tussen haakjes, je kan hemel dus ook vervangen door Canon voorraad Zelfs voor Nikon fanboys een aanrader als het gratis is, wegens meer waard

Comment

Working...
                X