Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAID systemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: RAID systemen

    Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
    Het gaat hier blijkbaar over een misverstand : ik heb het over één afzonderlijke harde schijf van 1 Tb en niet over het apparaat in KLIK # 15. Met deze is het misverstand hopelijk toch opgelost !
    OK, maar lees ook eens #27 door.

    En uiteraard bepaal jij zelf wat je verstaat onder backup.
    Ik probeer hier alleen met handen en voeten uit te leggen wat een backup echt betekent.
    En dat is ten allen tijde alle belangrijke data op twee verschillende fysieke plaatsen bewaren.
    En dan is het verdomd handig als die eerste plaats een interne schijf van de PC zelf is.
    Last edited by nete; 5 januari 2010, 17:39.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #32
      Re: RAID systemen

      Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
      Ik ga de discussie hier sluiten want ze wordt bepaald niet al te vriendelijk. Vele groetjes en nog een fijne avond toegewenst.
      Nete bedoelt het wel goed, maar soms moet het er op een hardere manier ingeklopt worden .

      Ik zou er niet te zwaar aan tillen
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #33
        Re: RAID systemen

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Voor mij inderdaad niet goed:

        1) Wil je een document openen dan MOET je de externe schijf steeds aanleggen. Verslijt dus veel vlugger dan wanneer je ze enkel moet aanleggen om een backup te nemen.
        2) Het voedingsblok van je Lacie slaat door en er komt 230V op je 2 schijven terecht (gebeurt uiterst zelden, maar het gebeurt), dan sta je daar met je 2 "heetgeblakerde" schijven in één kastje.
        Blijft: éénmaal al je data IN je PC (heel praktisch) en éénmaal buiten de PC.
        Zo kan je blijven discussiëren, deze dingen verslijten heus niet zo snel als jij hier wil beweren.

        Een voedingsblok dat doorslaat, en waar de primaire spanning rechtstreeks op de secondaire terechtkomt, dertig jaar ben ik technieker geweest bij Philips, daar gebruikten we duizenden geschakelde voedingen, en nooit heb ik er op deze mannier één weten doorslaan, er ging er wel nu en dan eentje kapot, maar nooit op deze mannier, als dat een freqwent voorkomende fout moest zijn, mag je tegenwoordig al je electronica niet meer vertrouwen, en moet je niets meer kopen, sorry, maar deze uitspraak vind ik pure onzin.

        éénmaal al je data IN je PC (heel praktisch) en éénmaal buiten de PC
        Daar kan ik inkomen, maar zelf kies ik ervoor om op mijn computer puur programma's te draaien, tenandere heb ik hier bewust voor gekozen om een zeer snelle 10 Krpm Raptor schijf te gebruiken, van slechts een dikke 80 Gb.
        Ik zou er natuurlijk nog een apparte schijf kunnen bijsteken.

        Comment


        • #34
          Re: RAID systemen

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Zo kan je blijven discussiëren, deze dingen verslijten heus niet zo snel als jij hier wil beweren.

          Een voedingsblok dat doorslaat, en waar de primaire spanning rechtstreeks op de secondaire terechtkomt, dertig jaar ben ik technieker geweest bij Philips, daar gebruikten we duizenden geschakelde voedingen, en nooit heb ik er op deze mannier één weten doorslaan, er ging er wel nu en dan eentje kapot, maar nooit op deze mannier, als dat een freqwent voorkomende fout moest zijn, mag je tegenwoordig al je electronica niet meer vertrouwen, en moet je niets meer kopen, sorry, maar deze uitspraak vind ik pure onzin.


          Daar kan ik inkomen, maar zelf kies ik ervoor om op mijn computer puur programma's te draaien, tenandere heb ik hier bewust voor gekozen om een zeer snelle 10 Krpm Raptor schijf te gebruiken, van slechts een dikke 80 Gb.
          Ik zou er natuurlijk nog een apparte schijf kunnen bijsteken.
          Inderdaad, je hebt 100 % gelijk, tenzij je leest wat ik schrijf.

          Ik heb 12 jaar met computers bezig geweest en ik heb het eens voorgehad.Ongeveer alles was kapot in die PC. Ik zuig dus niet zo maar iets uit mijn duim.

          Dus ik schrijf: "gebeurt uiterst zelden", da's dus onzin ?

          De reden waarom ik zo actief reageer ?
          Ik zie nog altijd de krantentitel voor mij ten tijde van het "Love you" virus:

          Beroepsfotograaf is 55000 (vijfenvijftigduizend) foto's kwijt. Mijnheer de fotograaf had wel helemaal niks van backup.

          Als toemaatje (en dan zijn we rond zeker) hoe ik een backup maak: ik maak een batch bestand aan in de trant van:

          xcopy c:\"Documents and settings"\Rene\"Mijn documenten"\*.* f:"\Documents and settings"\Rene\"Mijn documenten"\*.* /d /s /c /h /e /r /k

          Aanvullende regels voor andere mappen.
          f: is natuurlijk de schijfletter van de externe schijf.
          Ik maak dan een snelkoppeling op mijn bureaublad naar dat backup.bat bestand.
          Ik heb dat al bij tientallen mensen zo uitgevoerd. Een backup nemen is op die manier secondenwerk: externe schijf aan, een paar seconden wachten, snelkoppeling dubbelklikken, als het zwarte kader verdwijnt een paar seconden wachten, externe schijf uitzetten. (de eerste backup duurt natuurlijk wel een tijdje).
          En omdat het secondenwerk is maken de mensen dan ook backups, waneer er een hele hoop handelingen nodig zijn wordt dat veelal uitgesteld.
          Last edited by nete; 6 januari 2010, 18:12. Reden: paar typfoutjes verbeterd
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #35
            Re: RAID systemen

            Ik gebruikte vroeger Robocopy icm Task Scheduler om bij gewone mensen een backup te maken. Echter vanaf Vista moet robocopy in elevated mode draaien...

            Dus vanaf nu Synctoy al krijg ik hem nog niet volledig in orde met mijn scheduler.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #36
              Re: RAID systemen

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Inderdaad, je hebt 100 % gelijk, tenzij je leest wat ik schrijf.

              Ik heb 12 jaar met computers bezig geweest en ik heb het eens voorgehad.Ongeveer alles was kapot in die PC. Ik zuig dus niet zo maar iets uit mijn duim.

              Dus ik schrijf: "gebeurt uiterst zelden", da's dus onzin ?
              Sorry Nete, het woord onzin mocht ik eigenlijk niet gebruikt hebben, ik twijfel helemaal niet aan je kennis, integendeel.

              Maar de vraag is alleen, "waar stopt het eigenlijk", als je met een blikseminslag moest te maken hebben, dan is ook het ganse boeltje om zeep, zelfs al ligt je backup niet aan, eigenlijk moet je inderdaad een externe schijf in je kast liggen hebben, afgekoppeld van alles, en dan nog, als je het ver wil drijven zou deze zich eigenlijk buitenshuis moeten bevinden (kluis in de bank mischien) je kan daar zeer ver in gaan, de vraag is ook hoe ver wil je er in gaan.

              Eigenlijk begint het reeds van bij het fotograferen zelf, copie's van geheugenkaartjes maken enz. natuurlijk hoe meer foto's je te bewaren hebt, hoe beter je er moet voor zorgen, daar is iedere tip welkom, maar het moet te doen blijven, en eerlijk is eerlijk, vroeger werkte ik met apparte harde schijven, waar ik op geregelde tijdstippen steeds manueel de bestanden spiegelde naar een tweede identieke harde schijf, deze werd dan steeds terug uitgeschakeld en van het net afgekoppeld, met een systeem met automatische spiegeling, heb je het nadeel dat je per ongeluk iets kan wijzigen wat niet de bedoeling was, dan kan je hier niet meer terug, terwijl je dat bij een manueel commando wel kan, dat is volgens mij het grootste nadeel aan een read systeem.
              Last edited by Guest42; 6 januari 2010, 13:18.

              Comment


              • #37
                Re: RAID systemen

                Oorspronkelijk geplaatst door tonyt Bekijk bericht
                Ik werk momenteel met een macbook, ik heb een vermoeden/ben er zeker van dat daar geen extra harde schijf inpast. en ik ben maar een deel van mijn foto's kwijt de andere helft heb ik in 'backup' op mijn andere externe schijf. Alleen heb ik niet echt de discipline om alles direct op 2 schijven op te slaan. Daarmee de reden dat ik interesse heb in een RAID/mirroring systeem.
                Waarom gebruik je TimeMachine niet?
                Heel eenvoudig en de synchronisatie gebeurt automatisch.

                Je kan dan zelfs vrij eenvoudig een off site backup maken, plaats (mits toestemming) bij je overbuur een TimeCapsule en doe je backup via wifi. Slaat het noodlot toe (vb: brand) is je backup veilig bij je overbuur.

                Afh. van de investering die je wil doen, kan je ook opteren voor een online backup, diverse ISP's bieden dat aan.

                Comment


                • #38
                  Re: RAID systemen

                  ik gebruik ongeveer dezelfde methode als Nete. (mijn parameters zijn wellicht wel anders) een simpele 'xcopy' batch file PER destinatie. Dit heeft als voordeel dat je zelf de bestanden kan gaan bekijken en copieren + het is toevoegen of overschrijven (niet verwijderen) bij backup. (dus als je bestanden gaan verplaatsen komen je in de backup op de nieuwe en oude plaats terecht).

                  en er zijn 2 destinaties voor de backup (en dus 2 batch files)

                  1) een interne extra HDD
                  2) een externe HDD

                  backups naar 1) zijn vliegensvlug en TELKENS na werk op de PC draai ik die batch file
                  backups naar 2) worden gedaan ongeveer 1/ week of na grote veranderingen

                  met note dat de externe HDD er eigenlijk 2 zijn. 1 is niet in huis en 1 is ergens in huis ver weg van de PC en niet aangesloten tenzij bij backup. (verwisseld om de x maanden)

                  op alle HDD staan dan nog eens verschillende versies van de backup, eens in de zoveel maand verander ik de directory naam van 'backup' naar '5 dec 09' (als voorbeeld) en dan maakt die batch file een nieuwe versie aan van de backup.

                  daarboven laat ik windows 7 zijn backup ding nog eens doen op de interne HDD.

                  dus het moet al redelijk erg zijn om alles kwijt te spelen - natuurlijk met een erg virus is dat mogelijk. WEL OPLETTEN met externe HDD, ik heb al problemen gehad met bestandsindeling en corrupte bestandstabellen (totaal onbruikbaar dan), dus als ik de 2 externe HDD verwissel dan formatteer ik er een en begin opnieuw)

                  dit kost me 3 HDD extra, met de huidige prijs rond de 300 Euro. Da's niet veel om gemoedsrust te hebben. (en ja, ik heb ze al nodig gehad)

                  Patrick

                  Comment


                  • #39
                    Re: RAID systemen

                    De meeste hebben hier al de hints gegeven. Een samenraapsel vanuit mijn eigen ervaring, en wat ik thuis staan heb :

                    1. raid is niet altijd 100% betrouwbaar, er kunnen bugs in de raid firmware zitten die voor corruptie zorgen. Meestal komen die zaken tevoorschijn wanneer je manipulaties uitvoert. Vertrouw ik er zelf 100% op : NEE. Je hebt nog een backup nodig!
                    2. data wordt best gedupliceerd in tijd en plaats

                    Wat heb ik staan :

                    1. thuis : paar desktop/laptops die via time machine backuppen naar usb externe schijven (2.5 TByte in totaal)
                    2. thuis : archief op raid 1 box 1 TByte (geen time machine backup), archief is ook gekopieerd naar één van die usb externe disken
                    3. kopies op dvd liggen bij mijn ouders, 120 km ver weg :-)

                    Ik hou tegenwoordig mijn oude harde schijven bij als backup. Je krijgt er toch niks meer voor, en t'is sneller dan dvd. En wanneer je zo'n usb apparaatje hebt van vb. Sharkoon waar je gewoon een sata disk kunt in- en uitpluggen is data kopiëren een makkie.
                    Nikon D90

                    Comment


                    • #40
                      Re: RAID systemen

                      Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                      Waarom gebruik je TimeMachine niet?
                      Heel eenvoudig en de synchronisatie gebeurt automatisch.

                      Ik gebruik TimeMachine, dan ging die externe schijf stuk
                      Gelukkig bewaar ik al mijn foto's nog op een aparte externe schijf.
                      Voor mijn zakelijke documenten gebruik ik een tweede externe schijf en dan nog eens en back-up op mobile me
                      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                      www.cromagnonman.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: RAID systemen

                        Ikzelf kan me niet inbeelden dat ik mijn externe schijf elke keer moet aanleggen om een foto of een document te openen. Ik kan me ook niet inbeelden dat ik ze altijd aan laat staan (dan steek ik ze evengoed IN de PC).
                        Blijkbaar zijn er vrij veel mensen (blijkt uit de posts hier) die toch geen enkel data-bestand intern in de PC bewaren, zelfs niet op een apparte schijf in de PC.
                        Welke reden hebben deze mensen om toch te kiezen om niks intern te bewaren ?
                        Last edited by nete; 6 januari 2010, 18:33.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #42
                          Re: RAID systemen

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Ikzelf kan me niet inbeelden dat ik mijn externe schijf elke keer moet aanleggen om een foto of een document te openen. Ik kan me ook niet inbeelden dat ik ze altijd aan laat staan (dan steek ik ze evengoed IN de PC).
                          Blijkbaar zijn er vrij veel mensen (blijkt uit de posts hier) die toch geen enkel data-bestand intern in de PC bewaren, zelfs niet op een apparte schijf in de PC.
                          Welke reden hebben deze mensen om toch te kiezen om niks intern te bewaren ?
                          bij mij is het simpel ik heb gewoon geen plaats heb in mijn macbook om een extra schijf te steken

                          Ik heb nu mijn lesje geleerd. ik ga meer backups maken , met naar de toekomst toe een pc met een paar interne schijven en en een externe HDD voor backup meer ga ik inderdaad niet nodig hebben.

                          Comment


                          • #43
                            Re: RAID systemen

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Ikzelf kan me niet inbeelden dat ik mijn externe schijf elke keer moet aanleggen om een foto of een document te openen. Ik kan me ook niet inbeelden dat ik ze altijd aan laat staan (dan steek ik ze evengoed IN de PC).
                            Blijkbaar zijn er vrij veel mensen (blijkt uit de posts hier) die toch geen enkel data-bestand intern in de PC bewaren, zelfs niet op een apparte schijf in de PC.
                            Welke reden hebben deze mensen om toch te kiezen om niks intern te bewaren ?
                            Als ik een iet of wat deftige pc configureer voor iemand steek ik er sowieso 2 schijven in.
                            1 'kleine' (voor zover je die nog kunt vinden) OS schijf en dan een 2de grote data schijf waar de redirect van 'Mijn Documenten' naar toe verwijst alsook 'Muziek', 'Afbeeldingen' etc...

                            En dan een backup naar externe disk.

                            Dit vind ik echt de minimum (maar tegelijk ook een heel degelijke) opzet.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment


                            • #44
                              Re: RAID systemen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                              Als ik een iet of wat deftige pc configureer voor iemand steek ik er sowieso 2 schijven in.
                              1 'kleine' (voor zover je die nog kunt vinden) OS schijf en dan een 2de grote data schijf waar de redirect van 'Mijn Documenten' naar toe verwijst alsook 'Muziek', 'Afbeeldingen' etc...

                              En dan een backup naar externe disk.

                              Dit vind ik echt de minimum (maar tegelijk ook een heel degelijke) opzet.
                              Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
                              Zeker je laatste zin vat alle argumenten die ik hierboven aangehaald heb perfect samen.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #45
                                Re: RAID systemen

                                Oorspronkelijk geplaatst door tonyt Bekijk bericht
                                bij mij is het simpel ik heb gewoon geen plaats heb in mijn macbook om een extra schijf te steken
                                Kan je geen véél grotere schijf (laten) plaatsen ? Of mag dat niet van Steve ?
                                Ik heb onlangs nog de 160GB HD van mijn notebook vervangen door een 500GB.
                                Die 160GB zit nu in een externe behuizing.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X