Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAID systemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: RAID systemen

    Oorspronkelijk geplaatst door tonyt Bekijk bericht
    Ik heb het hier eens doorgenomen en sommige dingen 2x moeten lezen om het te begrijpen

    Ik werk momenteel met een macbook, ik heb een vermoeden/ben er zeker van dat daar geen extra harde schijf inpast. en ik ben maar een deel van mijn foto's kwijt de andere helft heb ik in 'backup' op mijn andere externe schijf. Alleen heb ik niet echt de discipline om alles direct op 2 schijven op te slaan. Daarmee de reden dat ik interesse heb in een RAID/mirroring systeem.

    Als ik voor een raid/ mirroring systeem ga is het allesinds een extern systeem of ik laat mij een pc in elkaar steken puur om foto's bewerken met daarin zo'n systeem ingewerkt
    Een goed extern systeem via netwerk is een readynas van netgear. Je kan de Duo versie nemen met twee harde schijven. Je kan een backup op een externe schijf ,aangesloten op deze server dagelijks laten uitvoeren. Dus je hebt als het ware 3 schijven nodig van dezelfde grote. Binnen een paar weken werkt ook de 2TB van WD hiermee, wat dus al aardig wat opslag word.
    Ook kan je een externe raid opslag kiezen zoals deze
    Ook bied deze een performatie aan voor dubbele opslag via USB. Firewire en ESATA zijn ook mogelijk. Deze is compatibel met Mac

    Comment


    • #47
      Re: RAID systemen

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Ikzelf kan me niet inbeelden dat ik mijn externe schijf elke keer moet aanleggen om een foto of een document te openen. Ik kan me ook niet inbeelden dat ik ze altijd aan laat staan (dan steek ik ze evengoed IN de PC).
      Blijkbaar zijn er vrij veel mensen (blijkt uit de posts hier) die toch geen enkel data-bestand intern in de PC bewaren, zelfs niet op een apparte schijf in de PC.
      Welke reden hebben deze mensen om toch te kiezen om niks intern te bewaren ?
      Mijn vermoeden is dat er geen kennis is van backup en raid, tot er iets mis is gegaan
      Ook in de fotoclub, waar doorwinterde digitale fotografen zijn, loopt het al eens fout.
      Twee maal per jaar hoor ik bij ons wel eens het bericht dat er foto's verloren zijn gegaan.

      Maar ook ik bewaar mijn documenten niet op mijn PC. Ik heb hiervoor een server draaien van Readynas. De Duo versie ingesteld als mirror-raid. Ik bewaar alles (behalve foto's) op deze kleine server. En een backup gebeurd dagelijks volledig automatisch op een klein USB schijfje van 320 GB. Deze schijf gaat automatisch in de slaapstand en word wakker als de server deze aanspreekt.
      Het voordeel van deze server is dat je hem ook van buiten af kan aanspreken via het internet voor als je eens iets nodig hebt op je werk of bij de klant.
      Mijn foto's staan wel op de desktop, omdat deze dan sneller zijn aan te spreken. Telkens foto's worden ingeladen in LR zet ik de externeschijf op en start ik na het inporteren van de foto's het programma synctoy van Microsoft. Hierdoor worden de backupmappen ge-update naar de externe disk. Het catalogusgedeelte en exportmappen inclusief. Intern de desktop heb ik een mirror-raid aangemaakt van mijn foto gedeelte.
      Mocht ik bestanden nodig hebben op mijn laptop, dan exporteer ik met LR bepaalde foto's met catalogus naar mijn laptop via het netwerk, en kan ik op locatie nog wat aan mijn foto's werken.
      Dus alleen een brandje kan bij mij roet in het eten gooien.
      Last edited by powerkiller; 7 januari 2010, 13:50.

      Comment


      • #48
        Re: RAID systemen

        Zij die schrik hebben dat de schijf met 220V gevoed word als de stoppen doorslaan is enkel op te lossen als je de externe schijf via USB voed. Dus de 500GB portable schijfjes geven je in dit geval de enige bescherming. Maar weet ook dat de voeding van de PC kan doorslaan . Enkel mirror raid en een externe backup geven de hoogst mogelijke beveiliging. En de kostprijs van dit alles weegt niet op tegen het verlies van een aantal mooie herinneringen.

        Comment

        Working...
        X