Aan elk "Onschuldig Kind" die dit leest
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Proficiat !
Collapse
X
-
-
Re: Proficiat !
Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk berichtAan elk "Onschuldig Kind" die dit leest
Dus: "Aan elk onschuldig kind dat dit leest".
We zijn niet allemaal onnozel.Vriendelijke groet,
Jos
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk berichtAls het antecedent een zelfstandig naamwoord is, gebruik je "dat".
We zijn niet allemaal onnozel.
als je betreffende zin uitspreekt.
Hetzelfde heb ik met: aan elke onschuldige man "dat" dit leest.
Volgende zin klinkt ook beter: aan elke onschuldige man "die" het leest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk berichtAls het antecedent een zelfstandig naamwoord is, gebruik je "dat".
We zijn niet allemaal onnozel.
De man of vrouw die....
De mannen of vrouwen die....
Het huis dat....
De huizen die....
Maar taal is soms toch wel om er onnozel van te worden.
Mvg.
RobertMvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Comment
-
Taaladvies.net geeft antwoord op concrete vragen over taal en spelling. Deze website is een samenwerking van de Nederlandse Taalunie, Team Taaladvies, het Genootschap Onze Taal en het Instituut voor de Nederlandse Taal.
Het betrekkelijk voornaamwoord die verwijst naar de-woorden; dat naar het-woorden, ongeacht het biologisch geslacht. Naar het-woorden die personen aanduiden (meisje, mannetje, vrouwtje, ventje, neefje, nichtje, familielid, Tweede Kamerlid enz.), wordt met dat verwezen.
De keus tussen die en dat hangt echter niet in alle gevallen af van het woordgeslacht, d.w.z. van de vraag of het om een de-woord dan wel om een het-woord gaat. In bepaalde gevallen kan ook naar een het-woord met die worden verwezen. De voorwaarden zijn dat het het-woord een persoon aanduidt en dat het gaat om een uitbreidende bijvoeglijke bijzin:
(1) Het hoofd van onze school, die eigenlijk graag advocaat had willen worden, volgt een deeltijdstudie rechten in Leiden.
(2) Zijn vriendinnetje, die ik net heb leren kennen, vindt mij wel aardig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk berichthttp://taaladvies.net
Het betrekkelijk voornaamwoord die verwijst naar de-woorden; dat naar het-woorden, ongeacht het biologisch geslacht. Naar het-woorden die personen aanduiden (meisje, mannetje, vrouwtje, ventje, neefje, nichtje, familielid, Tweede Kamerlid enz.), wordt met dat verwezen.
De keus tussen die en dat hangt echter niet in alle gevallen af van het woordgeslacht, d.w.z. van de vraag of het om een de-woord dan wel om een het-woord gaat. In bepaalde gevallen kan ook naar een het-woord met die worden verwezen. De voorwaarden zijn dat het het-woord een persoon aanduidt en dat het gaat om een uitbreidende bijvoeglijke bijzin:
(1) Het hoofd van onze school, die eigenlijk graag advocaat had willen worden, volgt een deeltijdstudie rechten in Leiden.
(2) Zijn vriendinnetje, die ik net heb leren kennen, vindt mij wel aardig.
Comment
-
Comment