Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Hard disk ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke Hard disk ?

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
    Western Digital heeft nu een opvolger van haar software, "Acronis", dat me hielp de originele hard disk te clonen.
    Het werkte perféct.
    Ik kan alleen maar bevestigen. Acronis is een schitterende tool voor backups, het klonen van schijven, het "verborgen en automatisch" bewaren van backups, etc...

Alles op 1 schijf bewaren, dat werkt volgens mij niet. Zelfs het "beste" merk - in de zin van betrouwbaarheid - is maar "beste" doordat de verwachtte MTBF (mean time between failures, de gemiddelde tijd tussen het falen van de schijf) het hoogst is. Maar dit wil niets zeggen. Als je toevallig de slechtste schijf van het beste merk hebt gekocht dan ben je de pineut. Met minstens 2 schijven werken is de enige bijna zekere oplossing.

Als je over bewaren van data nadenkt mag je best wel gezond paranoïd zijn. Mirror in RAID is welicht de beste oplossing omdat je altijd een perfecte copie hebt van je data, maar als die schijven naast mekaar staan - wat meestal het geval is in een store - en er komt een gretige inbreker langs, een blikseminslag, of je hebt een brandje? Dan ben je meteen de pineut.

Ik schrijf mijn foto's weg naar een externe NAS-schijf van 500Gb (waarin ik denk een WD-schijfje zit). Die wordt op maandbasis gebackupped met Acronis naar een tweede externe USB-schijf (Samsung 1Tb) die aan een tweede vaste netwerkcomputer hangt - die staat ergens elders in de woning en wordt altijd losgekoppeld van het electriciteitsnet en de pc. Die 1Tb wordt op jaarbasis gebackupped naar een 3de USB harde schijf (Iomega, 1 Tb, met ik denk een WD-schijfje in) die ik bij familie bewaar. Vertrouwelijke gegevens worden versleuteld met truecrypt en zitten gewoon in de backups.

Budget kan geen al te groot probleem zijn voor het luik "backups", de schijven moeten niet zo performant zijn. De maandelijkse backup is "incrementeel", dus alleen de verschillen worden erin opgenomen. En de jaarlijkse backup is dan integraal, maar die laat je dan een (paar) dag(en) draaien. Mijn Iomega externe USB van 1 Tb bv. koste 69 euro in de Makro. Voor dat geld kan je niet sukkelen.

Als ik nu nog mijn gegevens kwijtgeraak dan zitten we met problemen van een totaal andere aard denk ik..
    Last edited by JuLi; 19 december 2009, 09:59.
    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Ik gebruik alleen Seagate of WD en dan vooral omdat ze tenminste nog een deftige garantie geven.
      En ja, ge hebt goedkopere schijven maar dan ook minder van kwaliteit, minder garantie en vooral meer lawaai. Ik ben er niets mee een fluitende schijf naast mij te hebben, dat werkt fameus op mijn systeem.
      En mocht goedkoper nu het verschil betekenen van enkele honderden Euro's dan zou je nog kunne zeggen dat je er eens over nadenkt maar wat kost een deftige schijf nu nog?
      En ja, hier ook altijd in RAID.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Ik koop gewoonlijk de goedkoopste externe harde schijven die ik kan vinden, en tot nu toe werken die allemaal prima. Ik heb gebruik hier nu een 1TB Maxtor die bij de Carrefour maar 79 euro heeft gekost, die schijf is continu aangesloten aan de computer (backup), een andere backup-schijf met alle foto's ligt in de garage.

Welk merk er nu in mijn nieuwe Aldi-pc zit, dat heb ik nog niet opgezocht...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Van alle schijven die ik gehad heb en dat zijn er wat hoor heb ik het minste problemen gehad met WD, en Samsung.
          De grootste vodden die ik zelfs nog niet gratis meer wil zijn de Maxtor schijven (sorry Black B@ndit, neem uw voorzorgen voor je alles kwijt bent) Ik had een Maxtor die het na een drie maanden al opgaf, alles kwijt, nieuwe opvolger gekregen en een jaar later alles kwijt, weer een nieuwe gekregen die ook na handerhalf jaar ongeveer kapot was, alles kwijt, ik heb er geen andere meer gaan halen al was het nog garantie.
          Ik heb ze wel open gedaan, niet met de bedoeling om te zien wat er aan was maar tot mijn verbazing zag ik wel wat er aan was.
          De magneet die op de HD koppen zat was gechromeerd en die laag was gewoon gelost en blokeerde de schrijfkop in zijn bewegingen.
          Voor mij nooit meer een Maxtor. (en ook geen Canon printers meer)
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Afrader: Maxtor
            Aanrader: Western Digital (die hebben eco-schijven als ik me niet vergis. Leuk voor massastorage (Films/muziek/Foto's), maar ik zou er geen OS op runnen.)
            FotoKorting.be - Kortingscodes voor beterkope fotoprints!

Comment

Maxtor bestaat al enkele jaren niet meer, het is nu Seagate

Ik was van Maxtor steeds tevreden, mijn vaste PC (nog met W2K Pro) draait op Maxtor discs die er al inzitten van de tijd dat W98 er op stond. Deze PC staat 24/27 en 7/7 aan. Slecht zullen ze dus niet geweest zijn.
              Ik heb nu enkele externe WD HDs waarvan er 1 ook continue aan staat, ttz. deze hangt aan mijn modem/router en is bereikbaar vanop het netwerk. Deze gaat wel in sleepmode na een tijdje.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

Comment

En ik die dacht dat backups bij servers nog op band stonden.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Maxtor bestaat al enkele jaren niet meer, het is nu Seagate

Ik was van Maxtor steeds tevreden, mijn vaste PC (nog met W2K Pro) draait op Maxtor discs die er al inzitten van de tijd dat W98 er op stond. Deze PC staat 24/27 en 7/7 aan. Slecht zullen ze dus niet geweest zijn.
                  Ik heb nu enkele externe WD HDs waarvan er 1 ook continue aan staat, ttz. deze hangt aan mijn modem/router en is bereikbaar vanop het netwerk. Deze gaat wel in sleepmode na een tijdje.
                  Eerst heeft Maxtor Quantum overgenomen en nu heeft Seagate Maxtor overgenomen sinds ?????
                  Maxtor heeft zo met zijn HD's geknoeid dat ze hun garantie hebben teruggeschroeft van drie naar een jaar.
                  En je hebt gelijk met de Maxtor schijven die in uw PC zitten dat zijn allemaal HD's op 5400 t/min die zeer goed waren, de grote problemen kwamen toen men met 7200 t/min begon dat was ronduit boecht, maar ook andere merken hebben er veel problemen mee gehad hoor. Die schijven werden ook veel heter dan 5400 schijven, zodat ik er zelfs een grote koeler bij heb geplaatst maar zelfs dat mocht niet baten.
                  Nu schijnen de problemen beter onder controle te zijn maar kwestie betrouwbaarheid is in mijn ogen een 5400 schijf veel betrouwbaarder (maar trager natuurlijk) ik heb er nog een stuk of tien liggen denk ik die alle nog zullen werken als mijn 7200 schijven kapot zijn.

Ook opslaan op DVD's geeft veel problemen want de houdbaarheid is niet wat ze beweren.
                  Ik had gegevens op 5 DVD RW's gezet en toen ik die een half jaar later terug op een PC wilde zetten waren 3 van de 5 DVD's niet meer te lezen zelfs niet meer te formateren.
                  Gebruik zeker geen RW's om iets bij te houden maar enkel als tijdelijke opslag voor bv films die je nog eens wil bekijken binnen niet al te lange tijd.
                  Last edited by Sus; 20 december 2009, 14:27.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Maxtor heeft een aantal minder goeie types gemaakt. Heb bv. ook 2 diamondmax 9 versies versleten van 160GB. Die werden "idle" een 50°C warm (en als je dan weet dat bij harddisks de problemen beginnen aan 55°C)...
                    Daarna heb ik een diamondmax 10 gemonteerd, boven een diamondmax 9 harddisk (dus de slechtste plaats). De temperatuur van die versie was meer dan 10°C kouder dan mijn 9- versie...
                    Die "koude" versie draait nog altijd (en is dus ook een Maxtor aan 7200 tr/min), mijn warme versies zijn allang in de vuilbak verdwenen...

Elk merk heeft in de loop der jaren al mindere types geproduceerd. Maxtor wordt volgens mij toch wat te hard aangepakt. Ze hebben nu natuurlijk wel de pech dat de goedkope types Seagate nu onder de Maxtor vlag worden verkocht, en de betere als Seagate...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                      KNIP
                      En je hebt gelijk met de Maxtor schijven die in uw PC zitten dat zijn allemaal HD's op 5400 t/min die zeer goed waren, de grote problemen kwamen toen men met 7200 t/min begon dat was ronduit boecht, maar ook andere merken hebben er veel problemen mee gehad hoor. Die schijven werden ook veel heter dan 5400 schijven, zodat ik er zelfs een grote koeler bij heb geplaatst maar zelfs dat mocht niet baten.
                      KNIP.
                      De WD green harddisks van 1 TB en 1.5 TB en 2TB draaien op 5400 toeren. Maar door de hoge dichtheid is de lees en schrijfsnelheid goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                        Western Digital heeft nu een opvolger van haar software, "Acronis", dat me hielp de originele hard disk te clonen.
                        Het werkte perféct.
                        Acronis is NIET van WD, je kan een gestripte versie van Acronis true image dowloaden via WD die ENKEL werkt met WD schijven
                        Site van acronis met hun verschillende programma"s:
                        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Working...
                        X