Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

doopsel??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: doopsel??

    Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
    Wat een zever...
    Ben zelf niet gedoopt, maar heb wel al mijn jeugdjaren op een katholieke school gezeten, tot universiteit toe (in totaal 17 jaar, zonder kleuterklas). Mezelf niet goed voelen omdat ik de enige was die niet ter communie ging in de mis? Mezelf niet goed voelen omdat ik geen kom water over mijn hoofd heb gekregen?
    Als je je kind daarover al niets kan zeggen...
    Die zin begrijp ik niet goed ajuin
    Als ik het letterlijk mag interpreteren?
    Neen, als kind van bijna 12 jaar (ik denk aan de plechtige communie) heb je daar niet veel tegen in te brengen.
    En als baby totaal niks
    De rest van jouw redenering kan wel kloppen maar ik vermoed dat je dat (pas) beseft
    op latere leeftijd.

    Het belangrijkste is, wat ik ook probeer aan te tonen, dat jij je in die (jonge) jaren
    je goed hebt gevoeld.
    Het is daarom dat ik zeg dat het kind op de 1ste plaats moet komen en niet al die rest.

    Daarnaast was ik nog eens de enige in de familie die niet gedoopt is. Ben ik het buitenbeentje, degene die bij de grootouders als de duivel aanzien wordt? Helemaal niet! Bekijkt de oude BD-garde me als een ketter? Bij mijn weten niet...
    Zo veel te beter he.
    Persoonlijk zou ik het ook zeer bedenkelijk vinden moest men jou scheef aankijken.
    Dat zegt meer over die anderen he.
    Ik heb gewoon een antwoord gegeven en mijn mening aan david....

    Ik heb nu zelf de keuze om volledig vrij mijn geloof te kiezen. Het is aan de persoon zelf om te kiezen, niet aan de ouders. Kies ik het jodendom, word ik moslim, het kan allemaal. Ik ben vrij om zelf alles te bestuderen en dat te nemen waarin ik me het best voel.
    Ben ik het mee eens.
    Maar een kind is niet met deze zaken bezig.
    Sorry dat ik het zeg maar jij hebt niet beslist dat je wel of niet gedoopt werd.
    (als baby enz.)
    Zou wel graag willen weten wanneer je te weten kwam dat je dus niet gedoopt bent.
    En hoe dat verder is gegaan daarna.
    Gewoon uit interesse maar ja dan gaan we te ver en zal wellicht onze mod.
    de zaak hier sluiten

    Volgens mij sta je niet sterk in je schoenen als je het puur wil doen om de familie te plezieren. Voor jullie zelf zegt het niets en zou het een neen zijn, maar je wilt het nog doen voor de familie om niet scheef bekeken te worden. Als je hierover geen deftig en opbouwend gesprek kan voeren, tja, wat is het dan waard van het toch te doen?
    Ben ik het me eens.
    Het is daarom dat ik zei dat de tijden veranderen.
    En idd. je moet ook niet alles "pikken" wat mens en maatschappij jouw wilt doen
    voorhouden.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: doopsel??

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Er zijn twee standpunten waarvan je uit kan gaan.
      Standpunt geloof en standpunt principe.
      Als dit uit principe is ... de grootste twijfels of je dan wal iets goed doet want dan is het eerder voor de show.
      Als dit uit geloof is, dan is het al een heel pak beter maar dan nog.
      Dopen kan je op elke leeftijd en hoeft niet eens te gebeuren als je baby bent.
      Het is anders wel een Katholieke gewoonte om een baby te dopen.
      Hier lees je er meer van : http://nl.wikipedia.org/wiki/Doop_(sacrament)
      Eigenlijk zou het beter zijn dat iemand gedoopt wordt als hij het zelf beseft en dit uit eigen wil doet.
      Nadeel als je niet gedoopt bent is dat je niet voor de Katholieke Kerk kan huwen maar niets belet u zich dan alsnog te laten dopen. Ben je niet gelovig genoeg om u te laten dopen, dan heeft het huwelijk voor de Kerk eigenlijk ook geen betekenis.
      Nu kunnen veel mensen zeggen van ik ben niet gedoopt, niet gehuwd of niet gelovig maar daarom kan uw kind dit wel zijn.
      Voilà, goed gezegd.
      En het is nog altijd zo dat een baby gedoopt wordt (of niet).
      En ik heb nog nooit een baby horen zeggen dat die niet gedoopt wil worden
      Op dat moment zijn het de ouders die beslissen.
      Ik heb het hier NIET over dat dit goed of slecht is maar ik hoop wel dat die ouders
      handelen in interesse van hun kind.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Re: doopsel??

        Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
        Een bevriend echtpaar, die zeer christelijk en regelmatige kerkgangers zijn, hebben hun kinderen niet gedoopt.
        Op mijn vraag hoe dat kon in zo'n christelijk milieu kreeg ik als antwoord:
        "juist omdat wij christelijk zijn met een brede kijk op de wereld laten wij onze kinderen de vrije keus betreffende hun geloofsovertuiging. Later kunnen ze dan zelf beslissen of ze gedoopt willen worden of een andere geloofsovertuiging willen volgen."

        Henri
        Voilà, simpel. Opgelost.

        Ik heb zo jaren geleden een gesprek gehad met een koppel zeer goede vrienden.
        Die wilden trouwen "voor de kerk".
        Nu had de vrouw een stukje tekst uit de beloften weg gelaten en dat was het deel
        over kinderen krijgen....
        Dus zij wilde dat NIET omdat ze van plan waren om nooit kinderen te hebben.
        Wat gebeurde?
        De pastoor uit hun eigen parochie wilde dat huwelijk niet voltrekken.

        De oplossing was een andere pastoor en ze zijn getrouwd in dat mooie kerkje
        op Alden Biezen
        Tot zo ver de lezing.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: doopsel??

          @verseg en kodachrome.

          jullie slaan de nagel op de kop!
          zelf zijn we beiden gedoopt. Maar denk dat wij gelijk velen van onze leeftijd (24-25j) al niet meet tot de groep behoren waar geloof centraal staat.
          dus zelf zijn we nie overtuigd dat christen zijn of welke godsdienst dan ook een meerwaarde heeft.

          iedereen hartelijk dank om de reeds geleverde antwoorden en om het beschaaft te houden.

          indien er nog mensen hun visie kwijt willen, aan u de eer
          nikon stuff

          Comment


          • #20
            Re: doopsel??

            nou ja....dit kan altijd nog hoor:



            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #21
              Re: doopsel??

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              indien er nog mensen hun visie kwijt willen, aan u de eer
              Zelf ben ik pas gedoopt toen ik 12 was, had ergens iets te maken met naar katholieke school te mogen gaan of zoiets. Ik voelde mij niet minder of beter omdat ik plots wel gedoopt was.

              2 van de drie kinderen zijn gedoopt, maar we hadden onze voorwaarden. Toen we onze oudste zoon wilden dopen, gingen we op zoek naar een priester die het 'our way' wilde doen. Niet al die 'god,jezus,..'blabla, maar een viering door ons gemaakt. Daarbij zochten we een kleine knusse plek om de geboorte van ons kind en vooral ook de meter en peter te vieren. Deze zijn voor ons immers niet een 'cadeautjes'-meter/peter, maar iemand die er wil zijn voor ons kind, die leuke dingen doet,... En zo vonden we het meest idylissche en mooiste kapelletje van Leuven en omstreken
              Het doopsel van onze eerste zoon was perfect (trouwens dezelfde dag dat we voor de wet trouwden). Hetzelfde scenario konden we herhalen voor ons huwelijk en voor het doopsel van onze tweede zoon.
              Onze derde zoon is nog niet gedoopt en dat zal dan ook enkel gebeuren als dat terug kan met 'onze' priester en in 'ons' kaplletje. Maar anderszijds, als de priester en kapelletje niet kunnen, dan zijn we van plan toch nog een geboortefeest te doen (ook al is dat als hij ruim een jaar is), omdat we op die manier ook de meter en peter 'officieel' willen inwijden.

              Wat ik maar wil zeggen. Bepaal los van tradities, godsdienst, anderen, wat het doopsel voor jullie zou en moet betekenen en probeer in functie daarvan dan te zoeken naar de ideale priester, plaats, viering,... want wie zoekt.. die vindt.

              Veel succes ermee.
              Last edited by Nena; 13 december 2009, 08:13.
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #22
                Re: doopsel??

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                En ik heb nog nooit een baby horen zeggen dat die niet gedoopt wil worden
                En ik heb nog nooit een baby horen zeggen die ie wel gedoopt wil worden.

                Mvg.
                Robert
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • #23
                  Re: doopsel??

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  Dan ben je wel geschrapt maar de actie van het dopen kan je niet ongedaan maken.
                  De schrapping is enkel een randvermelding, geen verwijdering van de akte. Blijft dus gewoon leesbaar en dus bestaand.

                  Mvg.
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #24
                    Re: doopsel??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Dan ben je wel geschrapt maar de actie van het dopen kan je niet ongedaan maken.
                    De schrapping is enkel een randvermelding, geen verwijdering van de akte. Blijft dus gewoon leesbaar en dus bestaand.

                    Mvg.
                    Robert
                    tja...de regelementen staan mij niet toe, hier op verder in te gaan.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #25
                      Re: doopsel??

                      [Mod]Hier heeft iedereen zijn zeg kunnen doen en om niet te laten escaleren, in verwijten over en weer, gaat er een slotje op.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X