Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

soms goesting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: soms goesting

Remember de seventies?
    Toen werd er "buro" of "kado" ipv bureau en cadeau geschreven, en dat mocht, weinigen die er wat van zeiden (zegden). Nog zoiets: "ik wou" is weer verdreven door "ik wilde", althans, het bestaat nog, maar wordt in de media haast niet meer gebruikt
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Ik moest eens heimelijk lachen met dit topic (topik).
      Op het boodschappenlijstje voor de supermarkt zet ik altijd "sjokkelat".
      Ik vind het idee
      alles wat als een K klinkt, met K te schrijven
      alles wat als een S klinkt, met S te schrijven
      behoorlijk logisch.
      achter de c kan ik minder achter staan.
      De c is iets voor Romaanse talen en Nederlands is een Germaanse taal.
      Daarom ook mijn voorkeur voor de geschreven K of S wanneer je K of S hoort.

Comment

Maar mijn logika gaat nog verder:
        we spreken van
        kat - katten
        zak - zakken
        jas - jassen
        dus laten we dan ook logischerwijze spreken van
        gat - gatten
        dak - dakken
        glas - glassen
        en alstublieft van ei - eien in plaats van het absurde eieren !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
          IkIk weet zelfs niet (meer) of mijn van Dale (13e herziene uitgave) nog wel... actueel is. Sebiet (dialect ?) mag ik de 3 exemplaren bij de andere "klasseren" en wéér een nieuwe editie aanschaffen !
          ---------------
          Onzekerheid wringt me de keel toe en dwingt me de handen moedeloos in de schoot te laten rusten. Vrienden : hoe gaan we nog met mekaar kunnen communiceren ?????
          Die dertiende herziene hebben we hier ook en ik ben (bijna) zeker dat dat de voorlaatste uitgave is, dus gedateerd.

Wel het laatste Groene boekje. Ook het Witte boekje, maar dat meer als curiositeit.

Communiceren kunnen we nog altijd hoor! We hoeven niet altijd dezelfde mening te hebben (roken bv. ), maar dat mag de pret niet bederven.

Mvg.
          Rober
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

M
            Ik zal je NOG meer zeggen : ik gebruik zoveel mogelijk getallen. En dan bedoel ik dat ik getallen als "100" schrijf en niet als "honderd" dat verhoogt héél duidelijk de leesbaarheid. Ooit zo'n onderzoekje gedaan ? Ikke wél, natuurlijk...
            En vermindert de kans op foute schrijfwijze.

Mvg.
            Robert
            Mvg.
            Robert

Comment

Taalkundige ? Allez, vooruit. Maar ge weet toch nét zo goed als ikzélf dat "een taal" lééft...? Vroeger hadden we "het groene boekje" en de wijsheid in pacht. Nu is op énkele jaren tijd zowat àlles veranderd.
              ---------------
              Ik probeer "nog" te volgen. Maar het is zowat onmogelijk geworden. Een tijdje geleden had ik het met mijn (Duitse) vriend over de Duitse naamvallen. Ik heb het daar, door gebrek aan toepassingen, nogal moeilijk mee. Maar mijn vriend (oud & wijs) stelde me gerust : "Wij Duitsers maken ook voortdurend fouten" !
              ---------------
              En toen dacht ik (ik BLIJF nadenken, ambetant hoor, pfffffff) : misschien moet ik het zien als bijvoorbeeld onze betrekkelijke voornaamwoorden. Je moet eens LUISTEREN naar de mensen : zelfs - vooral ? - onze politiekers bezondigen zich aan fout na fout na fout...
              ---------------
              We mogen ook niet de àndere kant opgaan en VERLAMD worden. Verlamd worden door de schrik om....fouten te maken.
              De schrik om fouten te maken heeft ons al verlamd, in de jaren '60. Toen werd op radio en tv zo hard gehamerd op wat goed en vooral fout was, dat mensen geen A.N. meer durfden te spreken. Met als gevolg dat weinigen nu nog A.N. kennen, enkel nog dialect en allerlei vormen van tussentaal. In tegenstelling tot Nederland.

Iedereen mag natuurlijk zeggen en schrijven wat hij wil, spelling en grammatica zijn geen wetten. De 'fouten' die ik opnoemde zijn details en zullen maar weinigen opmerken. Dt-fouten daarentegen werken vaak stigmatiserend (ik vind het trouwens raar dat de ene fout 'erger' is dan de andere). Wie zijn eigen regels volgt moet accepteren dat sommigen daar oordelen aan vastknopen, al dan niet terecht.

Soms spreken Van Dale en het Groene Boekje elkaar tegen, en wat dan? Dan zijn er sites en boeken die daaruit adviezen te destilleren, waaruit wij onze eigen conclusies mogen trekken. Na verloop van tijd wordt een bepaalde fout zoveel gemaakt, dat zelfs journalisten, taalkundigen ze niet meer als fout beschouwen. Dan passen de woordenboeken zich aan. De één al sneller dan de ander. Dus ja, taal leeft

Ik vind (en de meeste hedendaagse taalopiniemakers ook) dat de norm het gebruik moet volgen, en niet enkel omgekeerd. De norm is een standaard, die taalgebruik binnen de lijntjes moet houden. Zodat iedereen alles makkelijk kan begrijpen. Als iedereen zou spellen naar goeddunken, zoals de TS, zou alle schriftelijke communicatie snel onmogelijk worden.
              Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                Ik moest eens heimelijk lachen met dit topic (topik).
                Op het boodschappenlijstje voor de supermarkt zet ik altijd "sjokkelat".
                Ik vind het idee

behoorlijk logisch.
                achter de c kan ik minder achter staan.
                De c is iets voor Romaanse talen en Nederlands is een Germaanse taal.
                Daarom ook mijn voorkeur voor de geschreven K of S wanneer je K of S hoort.
                Ook voor familie namen? Die van mij is namelijk Croes en dat wordt nochtans niet als Sroes uitgesproken.

Mvg.
                Robert Kroes, euh Croes
                Mvg.
                Robert

Comment

Ik probeer "nog" te volgen. Maar het is zowat onmogelijk geworden. Een tijdje geleden had ik het met mijn (Duitse) vriend over de Duitse naamvallen. Ik heb het daar, door gebrek aan toepassingen, nogal moeilijk mee. Maar mijn vriend (oud & wijs) stelde me gerust : "Wij Duitsers maken ook voortdurend fouten" !
                  Ooit voor één of andere reden Tsjechisch geleerd en daar heeft men ook zomaar eventjes 7 naamvallen. Met het meervoud erbij worden dat dus 14 naamvallen.

Mvg.
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert

Comment

En toen dacht ik (ik BLIJF nadenken, ambetant hoor, pfffffff) : misschien moet ik het zien als bijvoorbeeld onze betrekkelijke voornaamwoorden. Je moet eens LUISTEREN naar de mensen : zelfs - vooral ? - onze politiekers bezondigen zich aan fout na fout na fout...
                    Als het taalgebruik van politiekers de norm zou zijn voor taal, dan gaat van Daele niet kunnen volgen met "herziene uitgaven."

Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert

Comment

Nog uit het Spaans : persoonlijke voornaamwoorden worden weinig gebruikt. Aan de vorm van het werkwoord zie je al "wie" spreekt. "Hablo Espagnol" = ik spreek Spaans. Doordat die "o" op "habl" volgt weet je al : het is IK ; eerste persoon enkelvoud. En daarna : hablas, habla, hablamos, hablais, hablan.
                      .
                      No hablo Espagnol, maar voor het Tsjechisch is dat ook zo.

Mvg.
                      Robert
                      Mvg.
                      Robert

Comment

Dinges, ik wil niet "lastig" doen maar het is wél... van Dale. Met een kleine "v" ! Wist je dat dan niet ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Ook voor familie namen? Die van mij is namelijk Croes en dat wordt nochtans niet als Sroes uitgesproken.

Mvg.
                          Robert Kroes, euh Croes
                          Wordt genoteerd in het nieuwe groene boekje, als uitzondering, familienamen

Topik plezant houden hé
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

Comment

Dinges, ik wil niet "lastig" doen maar het is wél... van Dale. Met een kleine "v" ! Wist je dat dan niet ?
                            Je hoeft niet neerbuigend te doen hoor

En nee, dat wist ik niet! Je hebt gelijk Maar toch, ik gebruik 'Van Dale' als titel van een werk, dus wel een hoofdletter, denk ik. 'Groen' en 'boekje' hebben normaalgezien ook geen hoofdletter
                            Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                              En nee, dat wist ik niet! Je hebt gelijk
                              Nee, natuurlijk heeft hij GEEN gelijk.

Ik sprak gisteren Peter de Vries
                              maar
                              Ik sprak gisteren De Vries

Ze zullen het trouwens zelf wel weten, hè?
                              Van Dale spreekt jouw taal. We geven je ons woord! | Gratis woordenboek | Van Dale-webwinkel | Van Dale Taaltrainingen | Van Dale Vertaalbureau | Taalpodium

Van Dale dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                                dat was optie 2
                                opcie !!!
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X