Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mij helpen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie kan mij helpen?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De "D" partitie is de recovery, waarmee je de computer terug op de fabrieksinstellingen kan krijgen. Maar als je dat doet, dan ben je inderdaad alles kwijt wat er op de "C" stond.

Ik heb dezelfde computer, en hier gebruik ik een externe harde schijf van 1TB als back-up voor alle foto's en documenten. Alles staat op de "C", en ook op die externe harde schijf. Van die externe harde schijf maak ik dan nog eens geregeld een back-up op een andere externe harde schijf die op een andere plaats bewaard wordt (tegen brand, diefstal...). Op die manier ben ik er redelijk zeker van dat ik niet alles tegelijk kwijt raak als er wat mis loopt.

Ik heb die computer nog niet opengevezen, maar het is waarschijnlijk helemaal geen probleem om nog een harde schijf bij te steken. Op die manier heb je ook een aparte partitie voor je documenten en foto's. Dan gebruik je de "C" voor de documenten, en je maakt een back-up op die tweede schijf. Als je dan nog geregeld een extra back-up maakt op een externe schijf, dan kan er niet veel meer gebeuren. Laat die externe schijf dan niet altijd aangekoppeld, want dan kan ze mee defect raken door bijvoorbeeld overspanning (bliksem), dat is ook veiliger voor virussen.
    Het is best mogelijk dat ik er binnenkort zelf ook een harde schijf bij inzet, die zijn niet zo duur.
    Bart, is het mogelijk om van die recovery-partitie een kopie te maken?
    Eventueel een kopie op een cd?
    Dany kan dan zijn C-schijf (harde schijf he) behouden, totaal formateren
    en dan partities aanmaken waaronder een partitie voor die recovery.
    En daarna die kopie terugzetten.

Het begint hier wel veel moeilijker te worden dan het in werkelijkheid is

Het vasthouden aan die recovery is ook de onzekerheid die er is he
    Ik begrijp dat wel hoor.

En als Danny zich niet zeker voelt op technisch gebied i.v.m. upgraden of ombouwen
    van een pc dan hij beter naar een pc-winkel gaan, zijn probleem uitleggen en die
    zullen dan de zaak oplossen.
    Er zijn hier al verschillende voorstellen geformuleerd maar dan moet Danny zelf eraan
    beginnen.

Mijn "ouwe" laptop van Compaq had ook zo'n recovery.
    Niet lang echter
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Ik begrijp dat wel hoor.

En als Danny zich niet zeker voelt op technisch gebied i.v.m. upgraden of ombouwen
      van een pc dan hij beter naar een pc-winkel gaan, zijn probleem uitleggen en die
      Er zijn hier al verschillende voorstellen geformuleerd maar dan moet Danny zelf eraan
      beginnen.

Niet lang echter
      De moeilijkheid is hier dat er reeds 4 primaire partities aanwezig zijn. Dat is het maximum: 4 primaire of 3 primaire en 1 uitgebreide met de nodige logische stations.

Verder is het hier bizar dat de C-partitie niet actief is zoals je kan zien, maar die eerste partitie van 100 MB.

Ik heb al vele configuraties gezien, maar iets dergelijks nog nooit.

Maar we zoeken verder. Ik heb die schermafdruk reeds doorgestuurd aan enkele mensen die het installeren en configureren van PC's als dagelijks werk doen. Dus er zal ooit wel een oplossing uit de bus komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
        De moeilijkheid is hier dat er reeds 4 primaire partities aanwezig zijn. Dat is het maximum: 4 primaire of 3 primaire en 1 uitgebreide met de nodige logische stations.

Verder is het hier bizar dat de C-partitie niet actief is zoals je kan zien, maar die eerste partitie van 100 MB.

Ik heb al vele configuraties gezien, maar iets dergelijks nog nooit.

Maar we zoeken verder. Ik heb die schermafdruk reeds doorgestuurd aan enkele mensen die het installeren en configureren van PC's als dagelijks werk doen. Dus er zal ooit wel een oplossing uit de bus komen.
        Goe bezig
        Wel, deze dingen heb ik zelf al redelijk dikwijls gedaan onder Linux en Windows.
        Ik heb nu zo'n sata (ook IDE) Quick Port Combo: wreed handig en de gewone pc kan blijven bollen.

Als ik zo tekeer ga tegen die partities dan is uit slechte ervaring.
        Heb maar zo'n schijf en er gaat iets fout....
        draaien.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Men kan de Recovery partitie kopiëren, zeker niet op CD of DVD want die is 40GB groot,
          maar dan ben je er toch niks mee omdat de "paden" ernaar zullen ontbreken op de nieuw aangemaakte C partitie op die nieuwe HDD0.

Ik begrijp dat wel hoor.

beginnen.

Niet lang echter
          Wellicht kan men ook de 100MB en de 1GB OEM partities benaderen, maar daar kan men niks mee aanvangen.
          Deze partities zijn in fabrieks eigen taal en zijn "geheim".
          Ik vermelde het al, zolang deze schijf als HDD0 is aangesloten, is er niks aan te veranderen.

Sluit deze schijf als HDD1 op een XP pc aan met Partition Magic, dan kan je ze formateren en partitioneren.
          Dan ben je evenwel ook ALLE fabrieksinstellingen kwijt en het zou me niet verwonderen dat je zelfs geen aanspraak meer kunt maken op de fabrieks garantie.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Van die 40GB partitie is slechts zo'n 9GB gebruikt dus het zou eventueel wel doenbaar zijn om die te imagen op dvd's.

Heb vandaag vernomen dat dit soort configuratie dikwijls moedwillig zo geïnstalleerd wordt om ervoor te zorgen dat de gebruiker niets kan veranderen aan de HD-indeling. Dat zou te maken hebben met garantie of zo...
            Maar dit is ook maar van "horen zeggen".

Als dit mijn PC zou zijn ik denk dat ik een image zou nemen van de C-schijf. Gans de HD zou leegmaken, daarna terug een C-partitie zou aanmaken en een d-schijf en daarna de image zou terugzetten naar de C-schijf.

Zou het trouwens echt nodig zijn om de schijf als HD1 te connecteren met een andere PC? Zou het met een partitiemanager die opstart vanaf een bootable CD ook niet mogelijk zijn om deze partities te verwijderen?

Misschien een domme vraag aan de TS: maar heb je niet de beschikking over een originele installatie-DVD van WIN7? Op mijn Dell staat ook een recovery, maar ik heb ook de DVD meegeleverd gekregen. In dat geval hoef je in theorie zelfs geen image te maken van je C-partitie en zou je na herpatitionering een mooie blanco installatie kunnen uitvoeren.
            Of heb je er al aan gedacht om contact op te nemen met de helpdesk van het betreffende PC-merk?

Groeten,
            Geert

Ik las net in een van je eerste posts dat je wel degelijk de Win-DVD hebt. Ik zou dan ook alles in het werk stellen om die partities te verwijderen en twee terug aan te maken. Eventueel door de HD aan te sluiten op een andere PC zoals iemand hier reeds voorgesteld heeft.
            Last edited by Appendix; 8 december 2009, 15:15.

Comment

Bij levering van de PC is er wel een recovery-DVD bijgeleverd met Windows 7 in 32bit en in 64bit.
              Er is zelfs een aparte DVD bijgeleverd met alle drivers.
              Dus een probleem om alles te herfomateren en om nadien partities te maken en om dan via de bijgeleverde Windows 7 - DVD alles te herinstalleren, lijkt geen probleem.
              Het enige voordeel met de huidige configuratie is dat wanneer je een nieuwe installatie wil doen, je dan gewoon op F11 moet drukken om de installatie te starten en dat zal waarschijnlijk niet meer lukken als je alles gaat formateren.
              Ik vermoed dat het opnieuw plaatsen van de backup-files niet meer gaat werken om de installatie opnieuw te doen met de toets F11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf Bekijk bericht
                Ik kan die 1TB-schijf toch niet enkel en alleen gebruiken zoals die nu is. Ik ga de volledige 1TB-schijf toch niet gewoon gebruiken voor Windows 7 en wat programma's. Stel dat je hier ook foto's en muziek wilt op bewaren en er komen ooit problemen, dan ben je waarschijnlijk veel of alles kwijt. Ik dacht gewoon die 1TB-schijf in ongeveer 100 GB voor het besturingssysteem en wat programma's in te delen en de overige ongeveer 900 GB dan te gebruiken voor andere zaken.
                Laat die originele HDD toch zoals die nu is en koop een externe HDD aan om backups op te slaan.
                Backups sla je nooit op op diezelfde HDD0 zelfs al is het in een andere partitie.
                Als die HDD er de brui aan heeft ben je alles kwijt.

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Laat die originele HDD toch zoals die nu is en koop een externe HDD aan om backups op te slaan.
                  Backups sla je nooit op op diezelfde HDD0 zelfs al is het in een andere partitie.
                  Hier heeft iemand 100% gelijk vind ik, maar ik partitioneerde vroeger om een andere reden : op mijn 2de partitie zette ik een image ( Acronis True Image ) van mijn eerste partitie, op die manier kon ik mijn systeem ook direct en heel snel terugzetten. Ook stonden de folder "Mijn dokumenten" en de email mappen op die 2de partitie. Wanneer er iets serieus fout ging in het besturings systeem was ik dus nooit iets kwijt.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Een image en backups zou ik nooit ofte jamais op dezelfde HDD zetten als waarop je OS staat (HDD0 dus).
                    Ik denk maar aan een kwaadwillige virus, een HDD crash...............
                    Persoonlijk partitioneer ik enkel om meer duidelijkheid te hebben in de verschillende data.
                    Bijvoorbeeld: de C voor OS en programma's, de D voor alle documenten, de E voor foto's enz.
                    En inderdaad, als je geen merk pc hebt is Acronis True Image een uitstekend progje om een image te maken (op HDD1 bv.) van je C partitie.
                    Bij een crash start je de pc op van de Acronis cd en in een beperkte tijd is de C partitie volledig hersteld.
                    Dit is te vergelijken met de recovery van een merk pc evenwel zonder dat onleesbaar stuk die ze gebruiken opdat men geen wijzigingen kan aanbrengen aan de HDD.
                    De fabrikanten zien dit als een extra beveiliging.
                    Ook zou een goed backup programma op geen enkele pc mogen ontbreken.

Comment

Gedeeltelijk gelijk: voor een backup is het echt niet nodig om meerdere partities te hebben. Je zet al je bestanden in 1 map (uiteraard met submappen) die je dan vlot kan backuppen.
                      Echter: Voor een image van de c-schijf (dus van het geïnstalleerde OS met de geïnstalleerde programma's) is het handig als deze c-partitie niet de data-bestanden bevat.

@ TS: vergeet die recovery, een image is veel handiger om je windows terug te herstellen in geval van een calamiteit. Bij een recovery moet je daarna nog teveel aanpassingen doen; firewall, updates, antivirus, software,.... bij een image zit dit er allemaal geconfigureerd in en met een goed (snel) backup- en image-programma staat dit allemaal na zo'n half uur terug te werken.
                      Backup software is er genoeg: zowel betaald (True image dat zeer gebruikersvriendelijk is en snel werkt, Ghost,...) als freeware-versies (Macrium reflect dat weliswaar traag werkt maar zeer eenvoudig in gebruik is, Paragon met zijn vele mogelijkheden en vlotte snelheid maar iets minder gebruikersvriendelijk,...)
                      Maar zet die backup en image niet op je D-partitie (zorg ervoor dat dat een logisch station in een uitgebreide partitie is en geen primaire partitie) maar in ieder geval op een externe HD dat je buitenshuis bewaart (op je werk, bij vrienden, buren,...).
                      Groeten,
                      Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf Bekijk bericht
                        Bij levering van de PC is er wel een recovery-DVD bijgeleverd met Windows 7 in 32bit en in 64bit.
                        Er is zelfs een aparte DVD bijgeleverd met alle drivers.
                        Dus een probleem om alles te herfomateren en om nadien partities te maken en om dan via de bijgeleverde Windows 7 - DVD alles te herinstalleren, lijkt geen probleem.
                        Het enige voordeel met de huidige configuratie is dat wanneer je een nieuwe installatie wil doen, je dan gewoon op F11 moet drukken om de installatie te starten en dat zal waarschijnlijk niet meer lukken als je alles gaat formateren.
                        Ik vermoed dat het opnieuw plaatsen van de backup-files niet meer gaat werken om de installatie opnieuw te doen met de toets F11.
                        Jij zit dus wel in een luxe-positie als je de keuze hebt uit zowel 32 als 64-bit.
                        Persoonlijk zou ik je willen aanraden de 32-bit versie te gebruiken wegens meerdere compatibiliteitsproblemen met 64-bit.
                        Mag ik je er ook op wijzen dat 100GB echt te weinig is voor de C-schijf. Voorzie hier toch zo'n 200 GB.
                        Groeten,
                        Geert

Comment

Gedeeltelijk gelijk: voor een backup is het echt niet nodig om meerdere partities te hebben. Je zet al je bestanden in 1 map (uiteraard met submappen) die je dan vlot kan backuppen.
                          Echter: Voor een image van de c-schijf (dus van het geïnstalleerde OS met de geïnstalleerde programma's) is het handig als deze c-partitie niet de data-bestanden bevat.

Groeten,
                          Geert
                          Sorry, maar je hebt het verkeerd begrepen, of ik druk mij niet duidelijk genoeg uit.
                          Voor het opslaan van data maak ik verschillende partities aan, niet voor een backup.
                          En een image van de C partitie maak je best aan onmiddellijk na installatie van het OS en de programma's. Natuurlijk moet de pc ook eerst helemaal in orde zijn (drivers, updates), dat spreekt voor zich.
                          Trouwens een recovery van Medion werkt perfect en snel, en is zeker niet slechter of trager dan een image terugzetten.
                          Na het maken van een image is het altijd aangeraden na te gaan of er geen fouten in deze staan.

Comment

Jij zit dus wel in een luxe-positie als je de keuze hebt uit zowel 32 als 64-bit.
                            Persoonlijk zou ik je willen aanraden de 32-bit versie te gebruiken wegens meerdere compatibiliteitsproblemen met 64-bit.
                            Mag ik je er ook op wijzen dat 100GB echt te weinig is voor de C-schijf. Voorzie hier toch zo'n 200 GB.
                            Groeten,
                            Geert
                            ehhhhhm

Alle 32-bit software (=! drivers) draait normaliter ook zonder problemen op een 64-bit pc.
                            Win 7 64-bit heeft normaal gezien alle standaard plus een hoop extra drivers on-board of gaat die na installatie gewoon online downloaden.

Een 32-bit OS heeft dan weer het minpunt dat het maar 3GB (of 4GB) van het beschikbare RAM kan gebruiken (2^32bit).

En 100GB voor de systeempartitie is zat genoeg hoor. Data hoort op een andere schijf te staan. Mijn systeempartitie is nu ongeveer 50GB (Win 7 plus wat andere applicaties).
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                              ehhhhhm

Alle 32-bit software (=! drivers) draait normaliter ook zonder problemen op een 64-bit pc.
                              Win 7 64-bit heeft normaal gezien alle standaard plus een hoop extra drivers on-board of gaat die na installatie gewoon online downloaden.

Een 32-bit OS heeft dan weer het minpunt dat het maar 3GB (of 4GB) van het beschikbare RAM kan gebruiken (2^32bit).

En 100GB voor de systeempartitie is zat genoeg hoor. Data hoort op een andere schijf te staan. Mijn systeempartitie is nu ongeveer 50GB (Win 7 plus wat andere applicaties).
                              Nee hoor, ik heb 64-bit vista. en neit alle software is daarvoor geschikt. Of software draait er wel op, maar dan moet je toch eerst zeer goed de readme lezen.

en 100GB is inderdaad normaal gezien voldoende als je geen kinderen hebt die gebruik maken van je PC. Als je kinderen hebt die de ene game na de andere zitten te installeren, is 100 GB echt niet voldoende. Hangt dus in feite gewoon van je persoonlijke situatie af. En ik ga ervan uit dat met ee nschijf van 1 TB je wel voldoende hebt aan 800 Gb voor Data-opslag.

Groeten,
                              geert

Comment

Sorry, maar je hebt het verkeerd begrepen, of ik druk mij niet duidelijk genoeg uit.
                                Voor het opslaan van data maak ik verschillende partities aan, niet voor een backup.
                                En een image van de C partitie maak je best aan onmiddellijk na installatie van het OS en de programma's. Natuurlijk moet de pc ook eerst helemaal in orde zijn (drivers, updates), dat spreekt voor zich.
                                Trouwens een recovery van Medion werkt perfect en snel, en is zeker niet slechter of trager dan een image terugzetten.
                                Na het maken van een image is het altijd aangeraden na te gaan of er geen fouten in deze staan.
                                Blijkbaar hebben we elkaar inderdaad verkeerd begrepen. Want uw manier van werken is exact dezelfde als mijn manier.

Groeten,
                                Geert

Comment

Working...
                                X