Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mij helpen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie kan mij helpen?

Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf Bekijk bericht
    Windows 7 staat geinstalleerd op een 1TB harde schijf en ik zou deze graag willen partitioneren. Via de gewone weg in Windows 7 lukt dit niet.
    De schijf is Boot C: en er is ook een Recovery E:
    Ik kan wel een partitie maken zodanig dat C: kleiner wordt maar de vrij gekomen ruimte laat zich niet activeren.
    Wie kan me verder helpen?
    Hoezo? Waaroom zou je de nieuwe partitie willen activeren? Ik veronderstel dat je besturingssysteem op de oorspronkelijke C-schijf blijft staan, en dat deze dan ook de actieve partitie moet zijn.

Ik ga er verder van uit dat je een bijkomende partitie wil aanmaken voor de opslag van je documenten.
    Het is hiervoor absoluut niet nodig een bijkomende primaire partitie aan te maken zoals je van plan was.

Verklein je c-partitie. In de vrijgekomen ruimte maak je een extended partitie. Hierin kun je nu de nodige logische partities (1 zal doorgaans wel volstaan) maken voor de opslag van je bestanden.

Je kan natuurlijk een te betalen partitiemanager aanschaffen, maar dat is echt niet nodig. Doorgaans zal een freeware-programma goed voldoen aan je behoeften.
    Let er wel bij op dat niet alle managers met 64-bit systemen uit de voeten kunnen (je vermeld niet of je win7 32 of 64-bit is). Zo kan de populaire, free-versie van Easeus niet overweg met 64-bit. Deze versie kan trouwens ook geen rescue-schijf aanmaken, wat ik toch wel belangrijk vind.

Persoonlijk ben ik enorm gecharmeerd van GPARTED. Bijzonder duidelijke, grafische interface en vlot in de werking, en volledig gratis. Deze moet wel op een schijf gebrand worden daar deze niet onder windows is te installeren. Maar om eerlijk te zijn, voor een programma dat zo'n diepe werking heeft, vind ik dat eerder een voordeel.

Voor gparted: ga naar http://gparted.sourceforge.net/livecd.php, download daar de iso-file en brand deze naar een cd.
    Wil je nu Gparted gebruiken, boot dan vanaf deze schijf. Er zal een linux-omgeving opgestart worden waarna gparted opgestart wordt. Klinkt misschien niet simpel, maar dat is het wel hoor. het wijst zichzelf uit.

Wat die tweede harde schijf betreft: dat is echt niet nodig, ik zie er het nut niet van in. Je kan wel best een "externe" schijf bijkopen, maar dan enkel als backup van je gegevens op de nieuw aangemaakte partitie waar je je gegevens bewaart en als opslagplaats van een image van de c-schijf, dit laatste om latere herinstallatie zeer vlot te laten verlopen. Als je windows in de prak ligt, gauw je image terugzetten en alles is terug in orde.

Althans succes,
    Geert
    Last edited by Appendix; 3 december 2009, 16:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Partition magic geeft de mogelijkheid om schijven te partitioneren zonder verlies van data.

Je kan dus je C schijf kleiner maken en van de vrijgekomen schijfruimte een tweede "actieve" partitie maken.

Ik heb dit in het verleden al eens gebruikt om een grote schijf in 4 actieve partities op te delen en 4 verschillende besturingssystemen te installeren op dezelfde computer.
      zodonde kon ik bij het opstarten (via de bootmanager) kiezen welke besturingssyteem ik wilde gebruiken.
      Dit is volgens mij niet wat de TS bedoelt. Ik denk niet dat hij verschillende besturingssystemen wil installeren (daarvoor heb je wel primaire partities nodig, waarvan je er maar 1 kan activeren, zou leuk worden als je er meerdere zou kunnen activeren), maar aparte partities wil aanmaken voor gegevensopslag. Voor dat laatste is het veel beter om geen primaire partitie aan te maken. Heeft geen enkele zin.

groeten,
      Geert

Comment

Ik heb geen Windows 7 maar wel de Vista en ik heb gewoon bij schijfbeheer mijn partitie aangepast en dan van de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie gemaakt.
        Dat gaat als je weet wat je doet zonder gegevensverlies en je hebt er geen extra software voor nodig.
        Ik zou denken dat dat bij Windows 7 ook zo moet kunnen.
        Ik doe al jaren mijn Windows en programs op de C en de rest op de D (enz) zoals mijn foto's, muziek, diverse software om te instaleren enz.
        Ieder jaar formateer ik mijn C en instaleer ik alles op nieuw (de vrouw doet toch ook alle jaren de grote kuis) zodat alles terug 100% draait, mijn D kan ik gewoon ongemoeid laten en blijft gewoon bewaard, volgens mij heeft het indelen wel degelijk een aantal voordelen maar bij een defect van de HD ben je natuurlijk ook alles kwijt, maar daarom maak ik dan weer een copy van mijn bestanden zodat ik nooit alles kwijt ben.
        Een grote C ik blijf het zo onhandig en onoverzichtelijk vinden.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik gebruik nu al jaren de gratis, jawel gratis en toch correct-werkend, patition-tool van EASUS
          Met die kan je ook in WIN 7 partities aanpassen, bijmaken en dit ook zonder dataverlies. natuurlijk als je partie waarop data staat, niet kleiner maakt dan de nodige grootte voor die data

Link naar EASUS patition-manager:
          http://www.partition-tool.com/
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Ik gebruik nu al jaren de gratis, jawel gratis en toch correct-werkend, patition-tool van EASUS
            Met die kan je ook in WIN 7 partities aanpassen, bijmaken en dit ook zonder dataverlies. natuurlijk als je partie waarop data staat, niet kleiner maakt dan de nodige grootte voor die data

Link naar EASUS patition-manager:
            http://www.partition-tool.com/
            Op de website van EASUS staat duidelijk aangegeven van deze enkel geschikt is voor de 32-versie en niet voor de 64-bit versie van windows. Waarschijnlijk heb jij dus de 32-bit versie van win7. Gewoon even melden opdat de TS geen nare verrassingen tegemoet gaat.

Groeten,
            Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Ik heb geen Windows 7 maar wel de Vista en ik heb gewoon bij schijfbeheer mijn partitie aangepast en dan van de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie gemaakt.
              Dat gaat als je weet wat je doet zonder gegevensverlies en je hebt er geen extra software voor nodig.
              snip....
              Ha .. en gij weet zo waar ergens op uw bestaande partitie de data staan ??
              ... hoop en bid ...

Comment

Ik heb alle zogezegde oplossingen al uitgetest maar niks helpt.
                De F11 toets is bedoeld om de "Hidden Recovery Partition" die op de originele HDD staat aan te spreken.
                Die "Hidden Recovery Partition" laat niet toe om de schijf kleiner te maken.
                Je kan ze wel kleiner maken maar de vrijgekomen ruimte laat zich nadien niet formateren.
                De enige oplossing is gewoon een kleine harde schijf en daarop Windows 7 installeren of gewoon de huidige schijf formateren en nadien opstarten met de bijgeleverde Windows 7 DVD, ik ben dan wel de "Hidden Recovery Partition" kwijt maar ik kan dan wel partitioneren. De huidige schijf waarop Windows 7 staat is 1TB.

Comment

De F11 toets is bedoeld om de "Hidden Recovery Partition" die op de originele HDD staat aan te spreken.
                  Je kan ze wel kleiner maken maar de vrijgekomen ruimte laat zich nadien niet formateren.
                  De enige oplossing is gewoon een kleine harde schijf en daarop Windows 7 installeren of gewoon de huidige schijf formateren en nadien opstarten met de bijgeleverde Windows 7 DVD, ik ben dan wel de "Hidden Recovery Partition" kwijt maar ik kan dan wel partitioneren. De huidige schijf waarop Windows 7 staat is 1TB.
                  Voilà, zo is het.
                  Als alle software en instellingen op uw nieuwe HDD staan kunt u met Acronis True Image een image van de "C" schijf maken en deze op uw gepartitioneerde 1TB HDD zetten.
                  Dan heb je in feite hetzelfde als hetgeen Medion op je 1TB HDD gezet heeft.
                  Je kunt die image altijd terug zetten door de pc op te starten met de Acronis cd.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Je bent even niet mee. Het is normaal dat de vrijgekomen ruimte zich niet laat formateren. Dit is immers "lege" ruimte. er is daar niets om te formateren. Kies ervoor om die lege ruimte op te vullen met een extended partitie. Deze kan je ook nog niet formateren want dit is slechts de basis waar je nu een logische partitie kan inzetten. Daarom kies je er nu voor om een logische partitie aan te maken in de extended partitie. En deze logische partitie kan je nu formateren.
                    Op deze manier heb je een extra partitie gemaakt en je behoud je recovery-partitie.
                    Simple comme bonjour.
                    Als dit je iets te ingewikkeld klinkt kan je in plaats van een extended en een (of meerdere) logische partitie aan te maken ook een primaire partitie aanmaken in de vrijgekomen ruimte. Dit is een stap minder. Maar je mag deze tweede primaire partitie niet (NIET) actief maken. Zou je dit wel doen dan zal je PC niet meer willen opstarten van de HD omdat die op de actieve partitie geen besturingssysteem vindt.
                    Hou dus je oorspronkelijke c-schijf actief.

Een andere optie is om niet een tweede partitie aan te maken, maar om de PC te laten geloven dat er een tweede partitie is (afgezien van je recovery natuurlijk)
                    Hiervoor share je een map die je gaat gebruiken om al je bestanden in te zetten, bv. "C:\mijn fotootjes" . Deze share maak je aan via de eigenschappen (rechtsklikken) van deze map.
                    Nadat je deze geshared hebt, verbind je hier een schijf-nummer aan via start-computer-netwerkverbinding maken. (Althans onder vista).
                    Aan deze map heb je dan een vrij te kiezen schijfletter toegekend (bv. X) en je kan deze benaderen alsof het een afzonderlijke schijf is. Ook best handig.

Een kleiner schijf aankopen om een tweede partitie te hebben is echt niet nodig. Dat is gewoon geld in de vuilbak kieperen. Als je dan toch een tweede schijf wil aankopen, koop dan een externe USB-schijf voor de backup van je gegevens, dat is wel zinnig.

Het is echt niet zo moeilijk hoor, gewoon even je kop er bij houden en stap voor stap de boel in orde zetten. Op de website van de meeste partitiemanagers vind je trouwens goede, duidelijke handleidingen. En als je het toch niet ziet zitten, zoek dan in je omgeving iemand die dat voor je wil doen. Of doe hem even binnen in een computerwinkel.

Groeten,
                    Geert Van Dam

Comment

Toch even vermelden dat sinds de komst van Windows Vista, Partition Manager niet meer werkt, is niet meer compatiebel.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik heb alles al gedaan om te partitioneren maar niks lukt.

Comment

Probeer met dit eens ( Purlut haalde dit ook al even aan ) : http://www.partition-tool.com/personal.htm
                          Blijkbaar wordt windows 7 ondersteund en is de personal versie gratis.
                          Ikzelf kan deze gratis versie niet gebruiken omdat ik op een 64 bits systeem werk.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Bedankt hoor voor alle hulp.
                            Ook dit werkt niet.
                            Ik kan die c-schijf wel in 2 delen verdelen maar kan de vrijgekomen ruimte onmogelijk actief maken. Heb al heel wat opgezocht via google en ik ben blijkbaar niet alleen met dit probleem.
                            Kleinere schijf gebruiken om Windows 7 op te installeren lijkt precies de enige oplossing en de huidge c-schijf (1TB) waarop nu Windows 7 staat, gewoon formateren en nadien partitioneren. Ik ben dan wel mijn recovery-partitie kwijt en da's jammer want nu kan ik weer een nieuwe fabrieksinstelling doen door op F11 te drukken en dat zal dan niet meer werken.

Comment

Bedankt hoor voor alle hulp.
                              Ook dit werkt niet.
                              Ik kan die c-schijf wel in 2 delen verdelen maar kan de vrijgekomen ruimte onmogelijk actief maken. Heb al heel wat opgezocht via google en ik ben blijkbaar niet alleen met dit probleem.
                              Kleinere schijf gebruiken om Windows 7 op te installeren lijkt precies de enige oplossing en de huidge c-schijf (1TB) waarop nu Windows 7 staat, gewoon formateren en nadien partitioneren. Ik ben dan wel mijn recovery-partitie kwijt en da's jammer want nu kan ik weer een nieuwe fabrieksinstelling doen door op F11 te drukken en dat zal dan niet meer werken.
                              Danny, waarom zou je die 1TB-schijf nog partitioneren?

Wat ik me verder afvraag....
                              Die recovery-partitie is toch ooit op die C-schijf geraakt.... en hoe zou men dat gedaan
                              hebben?
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Ik kan die 1TB-schijf toch niet enkel en alleen gebruiken zoals die nu is. Ik ga de volledige 1TB-schijf toch niet gewoon gebruiken voor Windows 7 en wat programma's. Stel dat je hier ook foto's en muziek wilt op bewaren en er komen ooit problemen, dan ben je waarschijnlijk veel of alles kwijt. Ik dacht gewoon die 1TB-schijf in ongeveer 100 GB voor het besturingssysteem en wat programma's in te delen en de overige ongeveer 900 GB dan te gebruiken voor andere zaken.

Comment

Working...
                                X