Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mij helpen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie kan mij helpen?

Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeGraaf Bekijk bericht
    Ik kan die 1TB-schijf toch niet enkel en alleen gebruiken zoals die nu is. Ik ga de volledige 1TB-schijf toch niet gewoon gebruiken voor Windows 7 en wat programma's. Stel dat je hier ook foto's en muziek wilt op bewaren en er komen ooit problemen, dan ben je waarschijnlijk veel of alles kwijt. Ik dacht gewoon die 1TB-schijf in ongeveer 100 GB voor het besturingssysteem en wat programma's in te delen en de overige ongeveer 900 GB dan te gebruiken voor andere zaken.
    Dat zou ik dus afraden Danny....
    Zet programma's op een aparte kleinere C-schijf. > Windows + programma's.

Gebruik die 1TB als 2de schijf voor data ed. en dus géén programma's.
    (data= foto's, dingen die je download, het data-bestand van Outlook als je die gebruikt enz.)

Dan heb ik zelf nog een externe backup-schijf van 1TB.
    Regelmatig maak ik een backup van de data-schijf naar de backup-schijf.
    Daarvoor gebruik ik SyncToy, van Microsoft en gratis.
    (met de optie "echo")

Als je gaat doen wat je hier voorstelt en daar gaat idd. iets fout dan kan je er vanuit
    gaan dat alles fout zit. Je moet niet denken dat verschillende partities op één
    schijf veiliger is of beter is.
    Op zo'n moment zit je potvast en je kan niks meer.
    Zelfs de data op die ene schijf kan je niet meer bereiken.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Danny, waarom zou je die 1TB-schijf nog partitioneren?

Wat ik me verder afvraag....
      Die recovery-partitie is toch ooit op die C-schijf geraakt.... en hoe zou men dat gedaan
      hebben?
      Nee hoor, zo'n recovery staat normaal niet op de c-schijf. Maar op een verborgen primaire FAT-32 partitie.

Groeten,
      Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
        Nee hoor, zo'n recovery staat normaal niet op de c-schijf. Maar op een verborgen primaire FAT-32 partitie.

Groeten,
        Geert
        Met alle respect Geert... en waar staat dan die primaire FAT-32 partitie?
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Met alle respect Geert... en waar staat dan die primaire FAT-32 partitie?
          Gewoon, op de harde schijf. Als Danny zijn schijfbeheer opent ziet hij waarschijnlijk eerst een zeer kleine, primaire, verborgen partitie (waarschijnlijk zelfs een FAT16-partitie) van zo'n 50 MB groot (of in ieder geval zeer klein), Daarna ziet hij zijn C-partitie (NTFS, primair, actief), en vervolgens een verborgen,primaire, niet-actieve, FAT-32 partitie(kan natuurlijk ook ntfs zijn) met de installatiebestanden van zijn recovery (waarschijnlijk zo'n 5GB groot of iets in die orde).
          Enkel de C-partitie is zichtbaar in zijn verkenner. De twee andere zijn enkel zichtbaar in een partitiemanager (anders zouden ze ook niet verborgen zijn ).
          Maar die partitie(s) zijn zeker niet op de C-partitie geinstalleerd, dan zouden het trouwens geen partities zijn, maar mappen.
          Groeten,
          Geert

Comment

Je moet niet denken dat verschillende partities op één
            schijf veiliger is of beter is.
            groot gelijk, het is inderdaad niet beter of veiliger. In feite is het nog een overblijfsel van het FAT-tijdperk.
            Maar 2 verschillende partities voor je OS en documenten is wel handig voor het nemen van images en backups.
            Mijn raad is steeds: heb je een kleine HD, zet dan alles op 1 partitie, heb je voldoende ruimte tot je beschikking, maak dan 2 partities aan.
            Uiteraard steeds met een externe USB-HD voor het nemen van images en backups. en bewaar deze niet in hetzelfde huis als je PC. Zelf heb ik mijn externe schijf op het werk liggen.

Groeten,
            Geert

Comment

Gewoon, op de harde schijf. Als Danny zijn schijfbeheer opent ziet hij waarschijnlijk eerst een zeer kleine, primaire, verborgen partitie (waarschijnlijk zelfs een FAT16-partitie) van zo'n 50 MB groot (of in ieder geval zeer klein), Daarna ziet hij zijn C-partitie (NTFS, primair, actief), en vervolgens een verborgen,primaire, niet-actieve, FAT-32 partitie(kan natuurlijk ook ntfs zijn) met de installatiebestanden van zijn recovery (waarschijnlijk zo'n 5GB groot of iets in die orde).
              Enkel de C-partitie is zichtbaar in zijn verkenner. De twee andere zijn enkel zichtbaar in een partitiemanager (anders zouden ze ook niet verborgen zijn ).
              Maar die partitie(s) zijn zeker niet op de C-partitie geïnstalleerd, dan zouden het trouwens geen partities zijn, maar mappen.
              Groeten,
              Geert
              En wat vroeg ik dan Geert
              "Wat ik me verder afvraag....
              Die recovery-partitie is toch ooit op die C-schijf geraakt.... en hoe zou men dat gedaan
              hebben?"
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

En wat vroeg ik dan Geert
                "Wat ik me verder afvraag....
                hebben?"
                Nu weet ik even niet hoe ik je reactie moet opvatten.
                Als die ironisch bedoeld is, dan wil ik mij hierbij verontschuldigen voor het misschien verwarrende gebruik van de term C-schijf i.p.v. C-partitie. Maar dat is nu eenmaal het doordeweekse taalgebruik.
                Als je reactie serieus bedoeld is, dan zou ik je willen wijzen op het onderschijd tussen een schijf en partities. Een C-partitie (of in het doordeweekse taalgebruik: de C-schijf) is gewoon een onderdeeltje van je harde schijf, maar niet je harde schijf zelf.
                En hoe die recovery-partitie daarop geraakt is? Gewoon, zoals je dat zelf ook zou doen. Partitiemanager openen, ruimte vrijmaken, primaire partitie aanmaken, de nodige bestanden erin pleuren en klaar.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat je iets totaal anders bedoelt en dat ik je vraag niet echt begrijp, sorry dan.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je me gewoon zit te stangen en in de maling te nemen Mijn hersens zijn gewoon net iets te klein om via geschreven tekst de juiste intonatie bij te fantaseren.

Hartelijke groeten,
                Geert
                Last edited by Appendix; 7 december 2009, 09:10.

Comment

Nu weet ik even niet hoe ik je reactie moet opvatten.
                  Als die ironisch bedoeld is, dan wil ik mij hierbij verontschuldigen voor het misschien verwarrende gebruik van de term C-schijf i.p.v. C-partitie. Maar dat is nu eenmaal het doordeweekse taalgebruik.
                  Als je reactie serieus bedoeld is, dan zou ik je willen wijzen op het onderschijd tussen een schijf en partities. Een C-partitie (of in het doordeweekse taalgebruik: de C-schijf) is gewoon een onderdeeltje van je harde schijf, maar niet je harde schijf zelf.
                  En hoe die recovery-partitie daarop geraakt is? Gewoon, zoals je dat zelf ook zou doen. Partitiemanager openen, ruimte vrijmaken, primaire partitie aanmaken, de nodige bestanden erin pleuren en klaar.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat je iets totaal anders bedoelt en dat ik je vraag niet echt begrijp, sorry dan.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je me gewoon zit te stangen en in de maling te nemen Mijn hersens zijn gewoon net iets te klein om via geschreven tekst de juiste intonatie bij te fantaseren.

Hartelijke groeten,
                  Geert
                  Alles ok Geert
                  Ik zag een schijf als één geheel. Of daar nu twee of drie of meer partities opstaan.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Ik kan er niets over terugvinden in het forumreglement, maar hoeveel afbeeldingen mag je plaatsen in Chit Chat? Ik heb namelijk een stappenplannetje met de nodige schermafdrukken aangemaakt om met behulp van schijfbeheer uit te leggen hoe de TS met deze tool zijn probleem kan oplossen.
                    Verder lees ik ook dat het niet toegelaten is afbeeldingen te posten in een post die opgestart is door iemand anders, of mag dat in dit geval wel?

Groeten,
                    Geert

Comment

Maak links naar je afbeeldingen dan is er geen probleem.
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Heb danny mijn stappenplan via mail toegestuurd.
                        Maar hij heeft mij ook een schermafdruk toegestuurd van zijn configuratie en ik heb hem ook aangeraden die hier te posten.

geert

Comment

Ik zou het printscreen van mijn schijfindeling wel willen posten hoor, maar ik weet niet hoe.

Comment

Vandaag nog in Windows 7 iemand zijn 220GB partitie verdeeld in 100GB voor Progs en rest voor data.
                            Eigenlijk redelijk simpel via schijfbeheer.
                            Verklein C schijf met aantal dat je wil overhouden voor data.
                            Daarna in het vrijgekomen gedeelte nieuwe partitie aanmaken en formatteren.

Hans
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Dit is een screenshot van de originele fabrieksinstelling van Windows 7 op 1TB.
                              Probeer dit nu maar eens Boot C: kleiner te maken.

[Mod] De foto voldoet niet aan de forumregels en is daarom achter een linkje geplaatst.
                              Last edited by Red Falcon; 8 december 2009, 13:28.

Comment

De "D" partitie is de recovery, waarmee je de computer terug op de fabrieksinstellingen kan krijgen. Maar als je dat doet, dan ben je inderdaad alles kwijt wat er op de "C" stond.

Ik heb dezelfde computer, en hier gebruik ik een externe harde schijf van 1TB als back-up voor alle foto's en documenten. Alles staat op de "C", en ook op die externe harde schijf. Van die externe harde schijf maak ik dan nog eens geregeld een back-up op een andere externe harde schijf die op een andere plaats bewaard wordt (tegen brand, diefstal...). Op die manier ben ik er redelijk zeker van dat ik niet alles tegelijk kwijt raak als er wat mis loopt.

Ik heb die computer nog niet opengevezen, maar het is waarschijnlijk helemaal geen probleem om nog een harde schijf bij te steken. Op die manier heb je ook een aparte partitie voor je documenten en foto's. Dan gebruik je de "C" voor de documenten, en je maakt een back-up op die tweede schijf. Als je dan nog geregeld een extra back-up maakt op een externe schijf, dan kan er niet veel meer gebeuren. Laat die externe schijf dan niet altijd aangekoppeld, want dan kan ze mee defect raken door bijvoorbeeld overspanning (bliksem), dat is ook veiliger voor virussen.
                                Het is best mogelijk dat ik er binnenkort zelf ook een harde schijf bij inzet, die zijn niet zo duur.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X