Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Premie condensatieketel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Premie condensatieketel

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
    Hopelijk woon je niet in Hoogstraten want als je daar iets moet trekken, amaai.
    Ik moet al twee jaar een premie van €195 trekken (ramen en deuren) van de gemeente (dat noemen ze dan nog een stad ook) maar hun geld is op, krijgen doe ik die nog wel maar wanneer dat dan wel mag zijn???????????? als ze terug geld hebben zeggen ze.
    .
    Rijkevorsel is wat dat betreft gemakkelijker, die geven gewoon een foldertje van EANDIS mee. Rijkevorsel betaalt helemaal niets terug, dan hoef je ook niet te wachten op je geld.

Een paar jaar geleden heb ik super-isolerend glas laten plaatsen, en daar heb ik zeker geen spijt van. Het comfort is er sterk op verbeterd, de oude ramen waren niet meer echt winddicht, en door het enkel glas ging de warmte naar buiten en kwam er veel geluid binnen.
    Het is de beste investering die ik de laatste jaren heb gedaan, maar volgend jaar zal ik de CV ketel (wandketel voor verwarming + warm water) ook vervangen. Daarvoor zal ik geen belastingsvoordeel krijgen omdat ik die zelf plaats. Maar het zal daardoor nog steeds goedkoper uitvallen dan wanneer ik die laat plaatsen.
    De premie van EANDIS krijg je wel als je kunt bewijzen dat je de brander hebt vervangen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Natuurlijk ken ik zijn huis niet en ook zijn ketel niet.
      De folderkes beloven vaak tot 50% winst maar de realiteit ligt vaak heel anders.
      Ik heb hier ook offertes liggen van enkele HR condensatieketels en verschillende chauffagisten beweren dat je op een maximale winst van 10 à 20% moet rekenen t.o.v. een vorige gasketel. Die 50% is eerder uitzonderlijk en t.o.v. zeer oude ketels met zeer hoog verbruik.
      Meer wou ik daarmee niet zeggen ... ik wens het anders eenieder toe zoveel mogelijk te kunnen besparen.
      Voila, nu is het duidelijk!
      Nu heb je helemaal gezegd wat jij wou zeggen en ik wou horen
      http://www.myricreaties.be

Comment

Natuurlijk ken ik zijn huis niet en ook zijn ketel niet.
        De folderkes beloven vaak tot 50% winst maar de realiteit ligt vaak heel anders.
        Ik heb hier ook offertes liggen van enkele HR condensatieketels en verschillende chauffagisten beweren dat je op een maximale winst van 10 à 20% moet rekenen t.o.v. een vorige gasketel. Die 50% is eerder uitzonderlijk en t.o.v. zeer oude ketels met zeer hoog verbruik.
        Meer wou ik daarmee niet zeggen ... ik wens het anders eenieder toe zoveel mogelijk te kunnen besparen.
        Dan zijn die tenminste eerlijk, die 30-50% zal je inderdaad alleen halen bij extreme gevallen, waarbij de te vervangen ketel al heel erg oud is.
        Ook zal het verschil bij een installatie met radiatoren kleiner zijn dan bij een systeem met vloerverwarming waarbij de watertemperatuur veel lager is, daar haal je meer winst uit de condensatie van de uitlaatgassen (omdat er meer water condenseert bij een lagere temperatuur).
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Dat zal dan zeker inox uit een ontwikkelingsland zijn denk ik ... ik kan mij nauwelijks voorstellen dat gezien de sloot aanwezig condenswater een, zelfs gecombineerde, zuurcomponent enige schade kan aanrichten aan "echte" inox net wegens die verdunning .. maar misschien is het vernikkeld koper JMHO
          Is Inox 316L dus van het beste, in sommige omstandigheden kan je daar eigenlijk weinig van zeggen.
          Ik heb het beroepsmatig bv. meegemaakt dat gewoon ijzer het beter deed dan inox 316L, bv. bij in een omgeving bij een temperatuur van 750°C waar onder vacuum zink wordt verdampt. natuurlijk is dat geen condensatieketel, maar om maar te zeggen dat inox niet steeds de beste keuze is.

Het is bewezen dat condensatieketels geen lange levensverwachtingen hebben, zo ken ik mensen waar een Atag (soms blauwe engel genoemd) condensatieketel het maar acht jaar heeft volgehouden, om dan nog niet te praten over de electronica en kapotgaande lambdasondes.

Comment

Als de inox-warmtewisselaars zo snel stuk gaan, dan moet je eens bij Daalderop kijken, die zouden (voor zover ik gehoord heb) een koperen warmtewisselaar gebruiken waarop een langere garantie wordt gegeven dan bij de meeste andere merken.

Maar ik denk dat koper toch ook niet erg goed tegen zuur kan...
            BD0338BE

Comment

Ofwel heb jij nu een open leiding van je brandstof naar de lucht en vervliegt alles ofwel heb jij nu een enorm groot verbruik met een zeer antieke ketel.
              Ik heb een jaarverbruik van 3550 kubieke meter met een gasketel van 1978.
              Last edited by willyB; 4 december 2009, 23:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                Ik heb een jaarverbruik van 3550 kubieke meter ùet een gasketel van 1978.
                Een gasketel van 1978 ... die heeft dan goed dienst gedaan voor zijn geld, 31 jaar!
                In dat geval behoor je inderdaad tot een van de uitzonderingen waar de winst wat hoger zal liggen dan het gemiddelde.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Een gasketel van 1978 ... die heeft dan goed dienst gedaan voor zijn geld, 31 jaar!
                  Mijn vrouw is van 1952 en die doet nog steeds dienst. Dat is al 57 jaar maar er komt wel wat sleet op links en rechts, zoals bij mij trouwens ook.

Comment

Hey juppekes

Ik loop daar niet te gek van al die premies

Mijn chauffageketel is van 1956

Wel heb ik er 10 jaar geleden een nieuwe brander op gezet, op mazout

Het is ketel voor centrale verwarming en warm water in keuken en badkamer.

Verder heb ik nog overal enkel glas in mijn woning.

Voor al mijn luxe kom ik toe met 2500l mazout op een jaar, voor een gezin met 6 personen

En zolang mijn ketel of brander het nog uithoud ben ik nog niet van plan om een nieuwe te plaatsen
                    Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                      Hey juppekes

Mijn chauffageketel is van 1956

Wel heb ik er 10 jaar geleden een nieuwe brander op gezet, op mazout

Het is ketel voor centrale verwarming en warm water in keuken en badkamer.

Verder heb ik nog overal enkel glas in mijn woning.

Voor al mijn luxe kom ik toe met 2500l mazout op een jaar, voor een gezin met 6 personen

En zolang mijn ketel of brander het nog uithoud ben ik nog niet van plan om een nieuwe te plaatsen
                      Dan ben ik er toch zeker van dat je in dat geval met een nieuwe ketel toch flink kunt besparen. Het rendement van een 50-jaar oude verwarmingsketel zal vrij laag zijn, zelfs met een nieuwe brander erop. De uitlaatgastemperatuur van de recentere ketels is véél lager, dat wil zeggen dat een groter deel van de warmte afgegeven wordt aan het water dat naar de radiators gaat.
                      Die nieuwe brander (van 10 jaar oud) zal wel een betere verbranding hebben dan die oude, maar daardoor verbetert het rendement niet zo heel veel (tenzij de sproeier van die oude brander helemaal versleten was, dan kwam er zeker ook zwarte rook uit de schouw)).

Met een moderne ketel tegen die van 50 jaar geleden zal je wel 30 tot 50% kunnen besparen, ook al omdat die beter geisoleerd is, waardoor er veel minder warmte verloren zal gaan. Tijdens de zomermaanden blijft die brander al het water warm houden, anders heb je geen warm water op het ogenblik dat je het nodig hebt, maar ondertussen blijf je ook met de vrij grote verliezen zitten omdat de isolatie niet goed genoeg is.
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als de inox-warmtewisselaars zo snel stuk gaan, dan moet je eens bij Daalderop kijken, die zouden (voor zover ik gehoord heb) een koperen warmtewisselaar gebruiken waarop een langere garantie wordt gegeven dan bij de meeste andere merken.

Maar ik denk dat koper toch ook niet erg goed tegen zuur kan...
                        Ja Bart, mischien geven ze wel 10 jaar garantie (wat mij zou verwonderen), maar velen gaan het tegenwoordig normaal vinden dat een toestel zoals een condensatie verwarmingsketel van 3.000 à 5.000 € maar max 15 jaar meegaat, zonder nog te spreken over de tussentijdse kosten die je aan dat ding hebt.
                        Daarom dat ik waarschijnlijk zal gaan voor een moderne atmosferische ketel, op de ketel die ik nu heb staan zit een klep welke de verbinding met de schouw afsluit als hij niet brand, wat afkoeling door de schouw beperkt.

Over de besparingen die je kan maken zal ik mij niet uitspreken, dat is namelijk zeer afhankelijk van allerlei factoren, zoals de isolatie van je huis, het aantal kubieke meter dat je wil verwarmen, richting van de woning, vrijstaand of rijhuis invallend licht, heb je thuisstuderende kinderen waardoor nog meerdere kamers moeten verwarmd worden en noem maar op, maar vooral ook van je stookgewoontes, hier staat de verwarming s'nachts op 18°C tijdens de dag op 21°C en s'avonds op 23°C en wij zijn over het algemeen een ganse dag thuis en ons verbruik ligt zo rond de 3.500 kubieke meter, de eerste die mij hier gegarandeerd kan bewijzen dat ik met dezelfde stookgewoontes maar een verbruik van 2.500 kubieke meter meer zal hebben mag direct komen instaleren, maar ik denk niet dat er liefhebbers zullen zijn die mij dat op een blaadje zullen willen geven.

Nogmaals over die kapotgaande condensatieketels en zuinige wandketels, ik heb een goede vriend (een deftige schroothandelaar), en nieuwsgierig als ik ben ga ik er wel eens kijken op het fabriekatieplaatje als ik dat soort dingen zie liggen, als je dan naar het bouwjaar gaat kijken, val je soms achterover hoe jong die dingen op het schroot belanden daarom, neen bedankt, ik ben reeds bij verschillende merken gaan zien, en geen enkele kan mij overtuigen, blijkbaar is kwaliteit in dat soort toestellen geen prioriteit meer, plastieken ventielen en overdrukkleppen die gemakkelijk vastraken, te licht gebouwde warmtewisselaars, ventilatoren die na een paar jaar vastlopen en noem maar op, neen bedankt, niet voor mij, als ik wat zet, dan wil ik voor twintig jaar op mijn beide oren slapen, dan schiet er nog niets van over.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht

Onlangs is het nog in 'Peeters & Pichal' aan bod gekomen op Radio1... Mensen die premies aangevraagd en gekregen hadden kregen vaak snel controle en werd hun Kadastraal Inkomen aangepast omdat hun woning een grotere waarde zou hebben door die verbetering (bv dak geïsoleerd of zonnepannelen geplaatst)... 't is dus blijkbaar een mes dat langs 2 kanten snijdt!

Mvg,
                          Frederic

Comment

AARDGAS en wat gedaan met uw oude mazouttank?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik10en Bekijk bericht
                              Verwijderen of opvullen.
                              http://www.myricreaties.be

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik10en Bekijk bericht
                                Als het zo'n kleintje is van 1200L, meegeven met het oud ijzer

Wel moet je er eerst een gat in slijpen van 50cmx50cm
                                Bootjes

Comment

Working...
                                X