Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in beslag nemen van fotomateriaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

    In principe is fotograferen in een treinstation verboden, net zoals op militaire doeleinden. Treinen buiten het station kun je zonder probleem fotograferen. Maar zoals al vermeld: (dat is een wet uit de jaren stilletjes) niemand kijkt daar achter. Tenzij je zo een miereneuker hebt )

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Op een rangeerbundel zullen ze er wel strenger op toezien omdat het daar zeer gevaarlijk kan zijn.
    Daar zullen ze zeker streng voor zijn, want onbevoegden mogen ABSOLUUT niet in zo een bundel komen. Niet alle NMBS-personeel mag zelf in zo een bundel gaan.

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Oesje, sinds de politie hervorming bestaat de spoorwegpolitie niet meer.
    Zij die slaagden in een examen of proef konden overstappen naar de politie.
    Zij die dat niet wensten te doen zijn nu bij de security van de NMBS.
    Volgens mij heb je nu toch terug spoorwegpolitie, de SPC. Toch iets totaal anders dan Securail

    SPC zit vast in het station, de andere gaan meer mee met de trein van station naar station.
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #17
      Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
      In principe is fotograferen in een treinstation verboden, net zoals op militaire doeleinden. Treinen buiten het station kun je zonder probleem fotograferen. Maar zoals al vermeld: (dat is een wet uit de jaren stilletjes) niemand kijkt daar achter. Tenzij je zo een miereneuker hebt )


      Daar zullen ze zeker streng voor zijn, want onbevoegden mogen ABSOLUUT niet in zo een bundel komen. Niet alle NMBS-personeel mag zelf in zo een bundel gaan.


      Volgens mij heb je nu toch terug spoorwegpolitie, de SPC. Toch iets totaal anders dan Securail

      SPC zit vast in het station, de andere gaan meer mee met de trein van station naar station.
      klopt allemaal wat je schrijft, maar vroeger had je de spoorwegpolitie en die hadden geen beperkte bevoegdheden binnen het grondgebied van de NMBS.
      En het grondgebied van de NMBS reikt soms verder dan de instellingen alleen.

      Maar zoals gezegd als men fotografeert buiten de gevaarlijke zone's zal er geen haan om kraaien hoor.
      Ik zal nog meer zeggen zelfs, als je fotografeert en je hebt toestemming gekregen op papier is de persoon die je deze toestemming heeft gegeven verantwoordelijk voor uw veiligheid.
      Niemand is dus happig om een toestemming te geven en de meesten weten zelfs het formulier ervoor niet liggen.
      Maar dat zijn allemaal regels van voor men naar de maan ging.
      BTW: het is dus zeker ook verboden om in volle baan te fotograferen vanaf spoorwegberm, en heel zeker als je in het tussenspoor staat.
      Dat laatste zou ik zelfs iedereen afraden voor z'n eigen veiligheid.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

        tot slot: heeft nu iemand, wie maakt niet uit, nmbs, politie, securiti....het recht om materiaal in beslag te nemen of niet, wanneer je daar ergens zou fotograferen waar het niet mag?
        niemand heeft hier blijkbaar een sluitend antwoord op
        http://www.jvs-photography.be/

        Comment


        • #19
          Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

          Volgens mij security alvast niet.
          Die mogen je zelfs niet aanraken om je staande te houden.

          Comment


          • #20
            Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

            Ik werd vandaag ook wandelen gestuurd op een bijzonder interessante plek (interessant om te fotograferen, bedoel ik). Reden : gevaarlijk werk en wat met de verzekering als er jou (mij dus, snif !) iets zou overkomen ? En ik moet toegeven : toen ik zag hoe ze "het" deden kon ik mij bijzonder levendig voorstellen dat ongevallen er vaak kunnen voorkomen. Maar wat voor foto's zou dit niet opgeleverd hebben ! En natuurlijk was er ook een commerciële reden : ze zullen zélf wel hun boel verkopen, oa met foto's...! Enfin, niet geschoten = altijd mis....

            Comment


            • #21
              Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

              Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
              tot slot: heeft nu iemand, wie maakt niet uit, nmbs, politie, securiti....het recht om materiaal in beslag te nemen of niet, wanneer je daar ergens zou fotograferen waar het niet mag?
              niemand heeft hier blijkbaar een sluitend antwoord op
              In principe niet tenzij als er sprake is van compromiterend materiaal of vermoedens van misdrijf.
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

              BD1614BE

              Comment


              • #22
                Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                Elk station is een openbare plaatst, dus is het maken van foto's toegestaan. Publiceren is dan weer een ander koek. Gaat het om monumenten of beschermende architectuur, dan mag publicatie enkel na toezeggen van betrokkenne (architect enz....)
                Fotografeer je mensen, dan moeten zij in principe toestemming geven voor de publicatie van hun persoon.
                Maar je aansluiten bij een vereniging die dergelijke zaken voor je regelt is een optie. Dan heb je een lidkaart waarin staat dat je niet voor commerciele doeleinden werkt. Al ooit gehoort van het CVB (centrum voor beeldexpressie)

                Niet iedereen weet bij de spoorweg wat mag, en wat niet, dus proberen en afwachten is mijn visie.

                Inbeslagname van fotomateriaal mag pas na tussenkomst van de federale politie. De security van den NMBS kan je wel verhoren en ter beschikking stellen voor de politie.

                Comment


                • #23
                  Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                  tot slot: heeft nu iemand, wie maakt niet uit, nmbs, politie, securiti....het recht om materiaal in beslag te nemen of niet, wanneer je daar ergens zou fotograferen waar het niet mag?
                  niemand heeft hier blijkbaar een sluitend antwoord op
                  Ik heb nog meegemaakt dat je in de DDR de jail invloog als je betrapt werd ook maar iets van de DR (Deutsche Reichsbahn)te fotograferen.
                  Dus ook treinen in volle baan en het deed er niet toe waar je stond om foto's te maken.
                  Ik zou tegenwoordig niet weten wat je niet zou mogen fotograferen van de NMBS.
                  Je mag je enkel niet begeven op plaatsen waar enkel personeel met dienst zich mogen begeven.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                    Toelating tot filmen, fotograferen en/of het maken van geluidsopnames op het grondgebied van de NMBS
                    Onderstaande regels werden door de heer Bessendorffer Luc (Public Relations NMBS) medegedeeld:


                    Geen toelating vereist

                    Voor korte foto-, film- en geluidsopnames op het grondgebied van de NMBS, die bestemd zijn voor niet-commerciële particuliere doeleinden en die kunnen gerealiseerd worden zonder gebruik van hulpmiddelen (statief, extra belichting, ...) of zonder enige enscenering (figuranten, modellen, decor, ...) en betrokkenheid van reizigers en/of personeel en indien de opnamen gebeuren:
                    - op plaatsen toegankelijk voor het publiek;
                    - op plaatsen enkel toegankelijk voor de reizigers, indien de verantwoordelijken voor de opnamen in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs;
                    - tijdens geleide bezoeken (georganiseerd of toegelaten door de NMBS);
                    - op door de NMBS georganiseerde opendeurdagen.


                    Toelating vereist

                    Voor alle andere foto-, film- en geluidsopnames op het grondgebied van de NMBS is er een toelating vereist. De aanvraag moet, voor eenvoudige opnames, minstens drie werkdagen voor de datum van opname gebeuren, en bij voorkeur nog vroeger.

                    Opnamen gemaakt onder de vermelde voorwaarden, zonder toelating, mogen op geen enkele manier publiek gebruikt worden (tentoonstelling, publicatie, ...). Indien u, na het maken van de opnamen, hiervan toch een publiek en/of commercieel gebruik wenst te maken, moet u een toelating vragen en bekomen en de eraan verbonden kosten betalen.


                    Grondgebied NMBS

                    Het grondgebied van de NMBS omvat alle terreinen die de NMBS ter beschikking staan, dit zijn de stations en werkplaatsen, onderdoorgangen, maar soms ook parkeerterreinen bij stations, ...
                    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                    Comment


                    • #25
                      Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                      Ik kan me voorstellen dat je met een statief op het perron aardig in de weg staat in de ochtendspits

                      Comment


                      • #26
                        Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                        ik denk dat je statief er niet lang zal staan in de ochtendspits.
                        En dan heb ik het niet over inbeslagnamen
                        nadien de stukjes bij elkaar gaan zoeken tussen de sporen, onder de banken,...

                        fotograferen die handel, vriendelijk blijven, en als je ergens wilt gaan waar je eigenlijk niet mag, maar waar het niet gevaarlijk is, vraag je het aan iemand die bevoegd is om daar wel te gaan en tijd heeft of er zelf moet zijn voor een niet al te veeleisende job.
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

                        **=ol

                        Comment


                        • #27
                          Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                          Altijd toestemming vragen bv een trouwer fotograferen station Antw als je dat doet zonder aanvraag heb je heel veel kans dat je terug kan inpakken en weg wezen !!!
                          Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                          Comment


                          • #28
                            Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                            3 dagen op voorhand aanvraag indienen.
                            Hoe zit het dan met spontane gebeurtenissen waar de VRT en VTM als de kippen bij zijn om te filmen...
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #29
                              Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                              Waar moet je dit eigenlijk aanvragen?

                              (Ik ben net op het idee gekomen om een aantal communiefoto's te nemen in een station )

                              Comment


                              • #30
                                Re: in beslag nemen van fotomateriaal?

                                Moderator Note: Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd dat een 3-jaar oude topic opgerakeld wordt.
                                Hoewel... de situatie lijkt me niet echt veranderd t.o.v. toen.
                                Lees dit Shoot-artikel er even op na:
                                http://www.shoot.be/art/140728/mag%2...2dstations%2d/
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X