Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verre reizen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verre reizen

Ik hoop dat ik de thread niet kaap met deze lange reply anders mag een mod dit stuk zeker afsplitsen in een apart onderwerp.

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
    Ik heb persoonlijk écht niet de tijd om - naast m'n dagelijks werk en andere bezigheden - ook nog eens een reis voor te bereiden (en zéker geen 10 maanden zoals eerder aangegeven).
    Ik voel mij aangesproken door deze reactie
    De voorbereiding is het halve plezier. Toen ik nog thuis was (7 jaar) planden mijn ouders reeds de reis naar Spanje, we bleven op 1 plaats maar maakten wel uitstappen in de omgeving. Ik heb het nooit anders geweten, nadat ik getrouwd was volgden we hetzelfde stramien voor Scandinavie, de US, Canada enz. op die ene keer begeleid Indonesie na. Ondertussen zijn we 45 jaar later

Een ander voordeel van voorbereide reizen is dat het véél effectiever en efficienter gebeurt:
    1) Ik heb immers geen 55 congé-dagen per jaar. Dus als ik reis is dat 2 weken of 3 weken max en in die 3 weken wil ik 100% genieten van het land. Dus ik kan élke dag ter plekke ten volle benutten en hoef geen tijd te verliezen met hotels vastleggen, zelf vervoer moeten regelen, enz, enz. En met sommige 'avontuurlijke' groepreizen staat het je gewoonlijk echt nog steeds vrij te kiezen waar je gaat eten.
    Ik heb 20 dagen/jaar (veel te weinig eigenlijk). Wij hebben ook 100% genoten van onze trip

Wij "verliezen" geen tijd. We hebben een reisplan waarbij de vlucht via internet geboekt word, dit jaar hadden we een "JR railpass" en de hotels/B&B's waren ook op voorhand geboekt. Alle locaties, stations, accomodaties, bezienswaardigheden waren ingevoerd in de GPS met Japanse kaarten. We hadden een boek van 100+ bladzijden met dagindeling, uurroosters tot perron van de treinen toe.

2) het is soms ook kost-efficienter voor de activiteiten die je doet. Wanneer je alleen een jeep moet huren voor een verplaatsing in moeilijk bereikbaar gebied dan is dat tóch een serieuze hap uit je budget als je een relatief 'goedkoop' land bezoekt. Als je kan de kost delen met 4 mensen, dan is dat mooi meegenomen.
    Klopt, wij zijn met 3 en willen niet echt onze planning delen

3) Een goede reisorganisatie maakt de juiste keuzes als je een organsiatie kiest die bij je past. Ze kennen de goede hotels (goede prijs/kwaliteit), ze wéten (uit ervaring van feedback van vorige reizigers) wat de écht goede bezienswaardigheden zijn en laten de minder interessante dingen links liggen, enz. Terwijl de alleen-reiziger vanuit zijn lonely planet de bezienswaardigheden en hotels selecteert die hij denkt dat interessant zijn, maar hij zal regelmatig teleurgesteld zijn. Die kans is ook niet onbestaande bij een groepsreis die je kiest, maar de kans is wel veel kleiner.
    Wij moeten nog steeds ons eerste slecht hotel hebben. Sommige zijn minder en dat weten we dan ook op voorhand. De laatste jaren is tripadviser een goede leidraad. Bezienswaardigheden is een persoonlijke keuze, bv. met de groep een dag in het Louvre is voor ons verloren tijd...

Dus er zijn veel mensen die snel zullen zeggen dat alléén reizen zóveel beter is, maar dat is gewoon 'bon ton'; het klínkt inderdaad veel cooler ach.. het maakt bij mij écht niet veel indruk. Ik wéét wel dat veel van die reizen héél eenvoudig zélf te doen zijn. Dat hoeft écht niet veel skills. Maar: als mijn alleen-reis me bijv 2000 EUR kost dan kan de equivalente groepsreis makkelijk 3000 EUR kosten, maar dan heb ik er heel wat voorbereiding thuis opzitten, en dan verlies ik ter plekke ook relatief veel tijd (duurt de alleen-reis een paar dagen extra ter plekke), en bovendien ben ik dan 1/4e van de tijd bezig met organisatie ipv genieten. En sorry dan zijn mijn paar dagen congé me beslist méér waard dan die 1000 EUR verschil !!!
    Je hebt het over "verloren tijd" ter plaatse, ik zou niet weten wat je daar mee bedoeld. We hebben steeds goed gevulde dagen en slagen er toch in om steeds rechtstreeks van de ene locatie naar de andere te geraken zonder tijdsverlies. Voorbereiden doe je thuis, improvisatie ter plaatse kan altijd maar is uitzonderlijk.

PS: ik ben ook naar Japan geweest. Ik spreek geen Japans. Maar onze begeleider sprak het wél. In Tokyo en Kyoto kom je er nog mee weg, maar daarbuiten is het een pák moeilijker om in het Engels uit te leggen wat je wil. En als je Shinkansen binnen 2 minuten en 14 seconden vetrekt dan vertrekt die ook exact op dat moment - of je d'rop zit of niet. En als je d'r niet op geraakt omdat je door deze taalproblemen niet het juiste ticketje hebt kunnen bemachtigen of omdat het je 10 minuten gekost heeft eer je je taxi-chaufffeur hebt kunnen uitleggen dat je naar het station moet enz enz.. en de volgende trein vertrekt de volgende dag, tja... dat is dan een ganse dag verloren. Enfin, in 16 dagen ter plekke hebben we héél veel gezien. En daar zat ook het héél gewone dagdagelijkse Japan tussen. Ik ben ervan overtuigd dat hetzelfde als alleenreiziger me minstens 1 of zelfs 2 weken extra zou gekost hebben en beslist niet goedkoper (want een extra week ter plekke kost ook geld) en zelfs dán zou ik misschien ook niet alles gezien hebben wat ik nu heb gezien.
    Wij hebben altijd kunnen bekomen wat we wilden, soms wat moeilijker dan voorzien maar toch Transport is een kwestie van organisatie, de uurregeling staat online en klopt 100% . Een overstap van 2 minuten is een piece of cake vooral omdat de Shinkansen zo perfect gestructureerd is. Het prettigste was de interactie met sommige Japanners die blijkbaar toch niet zo gereserveerd bleken te zijn dan dan wat de clichés ons willen doen geloven.

Eigenlijk is het nog goed dat er zo velen georganiseerde reizen boeken, mochter er meer zijn die alles zelf regelen konden er vele reisbureaus de deuren sluiten...
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

*Mijn gedacht: rondje West Canada (Vancouver - Victoria - Tofino - Whistler - Clearwater - Jasper - Banff - Revelstoke - Kelowna - Vancouver)

*Hoelang: minimum 3 weken en de mooiste periode is september

*Op welke manier: vlucht boeken en dan rondreizen met camper of auto en hotels/motels/bed & breakfasts boeken. Als je buiten het hoogseizoen zou gaan, kan je gemakkelijk van dag tot dag (zonder het opvoorhand te boeken) beslissen waar je wil verblijven en dit is vooral handing in geval een plaats je niet echt aanstaat of als het weer echt slecht is...dan kan je gewoon verder reizen naar de volgende plek. Het boeken van dit alles kan je zelf online doen, maar natuurlijk ook bij een reisbureau.

*Waarom: prachtige ongerepte natuur, stad, bergen, meren, bossen, rivieren, Canadese Rocky Mountains, oceaan, beren, orka's en andere walvissen, vogels, herten en nog vele andere dieren, vriendelijke mensen, veilige plaats, multicultureel, Indianen cultuur en zoveel meer. En niet te vergeten, oneindige fotografie mogelijkheden!

*Geinteresseerd? dan kan je mijn volledige gedetailleerde route beschrijving (met foto's en links) bekijken op deze website: http://www.angelfire.com/super2/nati...s/BCroute.html

Groetjes,
      Ann

Comment

Het zelf plannen van de reizen spreek me wel aan, maar het ervarings-tekort houd me wat tegen. Zeker in landen die ik niet (zo goed) ken, zoals Zuid-Afrikaanse landen.

Ik zal eens kijken op hoeveel ik zou komen moest ik die reis zelf plannen.

Maar waar halen jullie dan die info. Puur op google afzoeken, of zijn er van sites die je daar bij goed kunnen helpen?
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
          Het zelf plannen van de reizen spreek me wel aan, maar het ervarings-tekort houd me wat tegen. Zeker in landen die ik niet (zo goed) ken, zoals Zuid-Afrikaanse landen.

Maar waar halen jullie dan die info. Puur op google afzoeken, of zijn er van sites die je daar bij goed kunnen helpen?

Je kan bv. een goede gids halen Lonely planet of Trotter.
          Ik heb zo Maleisie gedaan onder de €1000 - vlucht inbegrepen.

-m-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

@on4bam,
            Oh ik doelde op niemand specifiek hoor. Nogmaals: als je het zelf wil organiseren, staat dat je vrij natuurlijk. Geen enkel probleem mee De bedoeling van mijn post was enkel de andere kant (i.e. voordelen van de georganiseerde reis) ook eens te belichten.

Ervaringstekort lijkt me geen probleem. Vooral in afrikaanse landen zou ik me daar niet te veel zorgen over maken. Terplekke is het tóch polé polé en daar zal je je sowieso bij moeten neerleggen.

Info idd via google maar als je je een goede gids hebt kan je gerichter te werk gaan. Nu, als je gans zuidelijk afrika wil doen moet je niet noodz een aparte gids kopen voor elk land dat je bezoekt. Omdat deze landen een vaak voorkomende combinatie vormen, bestaan er immers gidsen zoals bij Lonely Planet die de ganse regio coveren voor slechts 25 eur ofzo. Prijs/kwaliteit is dat wel interessant.
            equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

@on4bam,
              Oh ik doelde op niemand specifiek hoor. Nogmaals: als je het zelf wil organiseren, staat dat je vrij natuurlijk. Geen enkel probleem mee De bedoeling van mijn post was enkel de andere kant (i.e. voordelen van de georganiseerde reis) ook eens te belichten.

Geen probleem, met lange tenen kom je trouwens beter niet op forums of newsgroups
              bye, Maurice
              Nikon D7500

Comment

Jaren terug: Boeken kopen/halen in de bib, dan naar de touristoffices schrijven van het land of gebied, in de brochures die dan na enkele weken kwamen adressen van lokale tourist offices schrijven en weer wachten. Daarna alles uitvogelen en plannen.

Nu (sinds 1997): Google op "tourist info" + streek/stad en dan de sites lezen en links volgen naar lokale sites. Alles bookmarken natuurlijk. Via software of websites routes berekenen voor afstand/rijtijd.
                We proberen zo veel mogelijk te starten vanop "official tourist" sites i.p.v. sites die opgezet zijn door commerciele organisaties.
                Google op "accomodations/hotel/b&b..." + stad/dorp waar overnacht gaat worden.
                De gevonden accomodatie opzoeken op tripadvisor.com om aan de hand van ervaringen van anderen anderen de voor/nadelen te toetsen.
                Schatting maken van tijd die besteed gaat worden bij de bezienswaardigheden en dagindeling maken. Overal extra's voorzien van interssante kleinigheden ingeval er tijd zou overschieten.
                Boeken van de vlucht(en)
                Boeken via websites/mails van overnachtingen indien nodig (3-persoonskamers zijn niet altijd vlot te vinden dus leggen we al eens meer wat vast.
                Map maken met activiteiten per dag en wegbeschrijving (ook omzetten naar pdf en op de netbook en pda zetten)
                Valies maken en op tijd op de luchthaven zijn

Dit is zo'n beetje de "flowchart" van onze reisplanning.
                bye, Maurice
                Nikon D7500

Comment

Het info-verzamelpunt voor reizigers bij uitstek: vzw wegwijzer.
                  Voor 25 euro lidgeld per jaar beschik je over een gigantisch aanbod aan informatie.
                  Op 28 februari 2010 organiseren ze hun jaarlijkse reismarkt in Brugge: reizigers informeren reizigers. Op dit evenement maken een paar honderd vrijwilligers zich vrij om op al uw praktische vragen en verzuchtingen in te gaan. Zeker eens naar toe gaan, je zal merken dat zelf organiseren niet zo moeilijk is of het wel lijkt en niet per sé 'bon ton' hoeft te zijn zoals sommigen hier beweren.

De vrijwilligers worden streng geselecteerd door de Vzw Wegwijzer en het zijn doorgaans mensen die heel wat reiservaring hebben met betrekking tot het land waarover zij hun reiservaringen willen delen. Voor ieder land ter wereld is er minimum 1 informant ter beschikking. Voor populaire landen zoals de VS en China kan dat gerust oplopen tot 6 à 7 mensen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Je kan reisgidsen kopen, info vragen in de reisbureaus en inderdaad...google is je antwoord. Er bestaan ook heel wat verschillende reisforums in het Nederlands waar je je vragen kan stellen inverband met reizen naar bepaalde landen. Sommige forums hebben een specifiek landen onderdeel en daar kan je dan vragen stellen over dat bepaalde land. Ik denk hier bijvoorbeeld aan Wereldwijzer: http://www.wereldwijzer.nl/forum.php

Verder zijn er ook Engelstalige reis websites waar je info kan zoeken van de locale bevolking die hun tips meedelen aan de wereld, hier denk ik dan bijvoorbeeld aan Virtual Tourist: http://www.virtualtourist.com/ Hier kan je naar bepaalde landen, streken, steden, dorpen zoeken over de hele wereld. Je kan er tips vinden voor bezienswaardigheden, verblijfplaatsen, transport, gevaren en dergelijke.

Dus ja, zo zijn er wel heel wat leuke websites waar je goede info kan afhalen en soms geraak je zo ook wel in contact met Belgen of Nederlanders die in dat bepaald land wonen en die je ook wel kunnen of willen helpen met informatie. Ik zet mezelf hier als voorbeeld, ik woon nu bijna 10 jaar in Canada (bij Vancouver in het westen) en als mensen van Belgie of Nederland (en elders ook) mijn contacteren inverband met reis informatie over deze kant van Canada, dan help ik hen met plezier met wat goede tips die je niet altijd kan vinden in de boekjes of op andere plaatsen.

Veel succes met de voorbereidingen van jullie reis!
                    Groetjes uit Canada,
                    Ann

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ann75 Bekijk bericht
                      Ik zet mezelf hier als voorbeeld, ik woon nu bijna 10 jaar in Canada (bij Vancouver in het westen) en als mensen van Belgie of Nederland (en elders ook) mijn contacteren inverband met reis informatie over deze kant van Canada, dan help ik hen met plezier met wat goede tips die je niet altijd kan vinden in de boekjes of op andere plaatsen.
                      Jij hebt gemakkelijk spreken, je woont in 1 van de mooiste streken ter wereld (Wij waren al 2 keer in BC en AB )
                      bye, Maurice
                      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ann75 Bekijk bericht
                        *Geinteresseerd? dan kan je mijn volledige gedetailleerde route beschrijving (met foto's en links) bekijken op deze website: http://www.angelfire.com/super2/nati...s/BCroute.html

Groetjes,
                        Ann
                        Zeer nuttige informatie, waarvoor hartelijk dank!
                        Nu nog iemand vinden die mee wil
                        http://www.myricreaties.be

Comment

Vragen staat vrij hee, in het reisfotografie-forum.

Als het om Afrika gaat kan ik zeker helpen.

Mijn eerste en enige tip in dit draadje; reisbureau, weg ermee!

Mvg,

J.
                          http://www.theafricabug.com

Comment

Hoe je reist vind ik heel persoonlijk.
                            Ben dit jaar naar Zuid-Afrika gereisd. De hulp van het reisbureau (Africatours.be) beperkte zich tot de vluchten, de huurwagen (4x4 bush camper) en de locatie van de campings. De route en bezienswaardigheden heb ik volledig zelf opgezocht en samengesteld door het lezen van meerdere reisgidsen en 'googlen'. Mogelijk hebben we dingen gemist die misschien de moeite waard waren, maar we hebben ook andere zaken gezien die een 'normaal' reisbureau je nooit zou voorstellen (bvb. de Sani Pass naar Lesotho).
                            De reisvoorbereiding is voor mij een hobby en begint reeds in januari. Het resultaat is een zelfgemaakt 'roadbook' dat ik meeneem en dient als leidraad (en waar natuurlijk van afgeweken kan worden indien nodig).
                            Individueel rondreizen in Zuid-Afrika was voor mij ook wel wat onwennig, maar dat viel uiteindelijk best mee. Het is wel Afrika, maar toch nog vrij 'Westers'. Een belangrijke factor voor mij om individueel te reizen is de taal en dat is in ZA geen probleem (Engels en Afrikaans).
                            Neem eens een kijkje op http://hanstravelnotes.blogspot.com/,
                            Groeten, Hans
                            http://hanstravelnotes.blogspot.com/
                            Canon EOS 60D + 17-85mm IS + 70-300mm IS + Canon Powershot S90

Comment

Naar mijn bescheiden mening is het inderdaad plezanter om op eigen houtje een land te "verkennen", maar dan heb je meer tijd nodig! Ik ben in mijn laatste jaar Kinesitherapie op stage geweest in India. 3 maanden stage en 1 maand rondreizen...in die volgorde!
                              Met een georganiseerde reis had ik die laatste maand rondreizen ook in 2 weken kunnen zien, maar met minder vrijheid... hoewel je nu meer planning in je reis hebt steken natuurlijk. We hebben alles per trein en bus gedaan, en die rijden niet zoals je wil...

Comment

Hier krijg ik toch koude rillingen van hoor. Iedereen reist toch hoe zij of hij wil zeker. Met reisbureau of zonder, naar waar en wanneer en zeker hoeveel geld je ertegenaan gooit. Ik ben vroeger met mijn ouders vaak buiten Europa geweest en dat waren stuk voor stuk begeleide reizen. Al vinden anderen dat belachelijk, ik zat misschien wel tussen oudere mensen op de bus, ik heb me wel geamuseerd. En daar is iedereen vrij in. Ik ga nu alleen op reis maar ga verre van beweren dat DAT de manier van reizen is. Vandaag de dag ga ik via touroperator en reisbureau maar ben ook in het verleden zelfstandig gegaan (en dat viel even goed mee). Ga dit in de toekomst zeker nog doen maar keur aub de reisbureau's of touroperators niet af. Laat ieder mens daar toch vrij in om te kiezen.

In Nederland zijn er trouwens veel organisaties die 'half-georganiseerd-half-zelfstandig' reizen aanbieden. M.a.w. het vervoer en dergelijke wordt geregeld maar de uitstappen doe je zelfstandig door een fiets te huren, een taxi te nemen en dergelijke. Of je kan een dagje onder leiding van een gids mee op pad. Dit is misschien iets voor de TS, je reist georganiseerd, maar wel met vrij veel vrijheid en zelfstandigheid. Er wordt namelijk initiatief van je verwacht.

In België is zo ook iets, controleer deze site maar eens: Joker Reizen (just my 2 Cents )

Veel plezier alvast!

Comment

Working...
                                X