Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"onvoldoende schijfruimte" en toch nog méér dan 1Gb vrij !? OPGELOST!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: "onvoldoende schijfruimte" en toch nog méér dan 1Gb vrij !???

1GB over is echt minimaal hoor.
    Uw swap file vergroot en verkleind constant.
    Hangt ervan af hoeveel RAM geheugen je hebt en hoeveel programma's je tegelijk draait.
    Met maar 1 GB free space op je schijf lijkt het me meer dan logisch dat je regelmatig van die berichten krijgt.

Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Je hebt dus een schijf van 80 GB.
      Vervang ze door een 500 GB (47 euro) als je PC al over SATA beschikt. Een oud type schijf kost wel wat meer.
      Je 80 GB schijf kan dan in een ICY box gestopt worden en verder "leven" als externe backup schijf.
      Had eigenlijk ook al dat idee. 2 jaar terug kon ik kiezen uit 80 of 160 Gb. Ik heb toen de verkeerde keuze gemaakt.
      Waar kan ik nagaan of het een "SATA" is?
      Ik had eigenlijk ook vergeten te vermelden dat het om een Laptop gaat! Dus een HD "bijsteken" zal niet lukken.
      Kan je de gegevens uit die HD overzetten op de nieuwe zoals je dat doet met een gewone Desktop (via de lintkabel)?
      Misschien kan ik er dan ook meteen Windows7 opzetten...
      Een externe HD van 300Gb heb ik ook, maar als je die steeds moet meeslepen ben je het voordeel van en Laptop ook kwijt.
      Last edited by dréten; 24 oktober 2009, 12:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
        Had eigenlijk ook al dat idee. 2 jaar terug kon ik kiezen uit 80 of 160 Gb. Ik heb toen de verkeerde keuze gemaakt.
        Waar kan ik nagaan of het een "SATA" is?
        Ik had eigenlijk ook vergeten te vermelden dat het om een Laptop gaat! Dus een HD "bijsteken" zal niet lukken.
        Kan je de gegevens uit die HD overzetten op de nieuwe zoals je dat doet met een gewone Desktop (via de lintkabel)?
        Misschien kan ik er dan ook meteen Windows7 opzetten...
        Een externe HD van 300Gb heb ik ook, maar als je die steeds moet meeslepen ben je het voordeel van en Laptop ook kwijt.
        Dré,

Je hebt een externe schijf van 300 gb.
        Hoe sluit je die aan op jouw laptop?
        Je kan dan toch alle data op deze schijf zetten.

En welke laptop heb je nu?

Je zou het jou ook gemakkelijker kunnen maken:
        - ga naar de winkel en vraag om een zwaardere HD te installeren.
        - als het een verbetering is en jouw laptop kan het aan laat ze dan Windows 7
        ook installeren he.
        - de data kan je zelf terug zetten via die 300gb-schijf.
        Opgelost

* DATA is voor mij NIET de programma's.... data= foto's ed.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Dreten, je kan ook je harde schijf van de laptop vervangen door een grotere, en dan de huidige in een externe behuizing steken als backup schijf.

Kijk ook eens of er op je D partitie nog plaats is. Bij zeker 95% van de gebruikers blijft die voor eeuwig maagdelijk leeg. Indien daar plaats is kan je alle data (in de zin van Theokus) daar plaatsen.

Door een wat bizarre handelswijze van "merk" PC verkopers (dus ook notebooks), zitten ontelbare gebruikers uit onwetendheid met een overvolle C partitie en een lege D partitie.
          Voor het comfort van het merendeel van de klanten zouden ze veel beter die schijf NIET partitioneren, of ten hoogste een kleine recovery partitie voorzien.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Dreten, je kan ook je harde schijf van de laptop vervangen door een grotere, en dan de huidige in een externe behuizing steken als backup schijf.

Kijk ook eens of er op je D partitie nog plaats is. Bij zeker 95% van de gebruikers blijft die voor eeuwig maagdelijk leeg. Indien daar plaats is kan je alle data (in de zin van Theokus) daar plaatsen.

Door een wat bizarre handelswijze van "merk" PC verkopers (dus ook notebooks), zitten ontelbare gebruikers uit onwetendheid met een overvolle C partitie en een lege D partitie.
            Voor het comfort van het merendeel van de klanten zouden ze veel beter die schijf NIET partitioneren, of ten hoogste een kleine recovery partitie voorzien.
            C en D zitten beide vol.
            onderscheid tussen "data" en "software" ken ik hoor ;-)! De installatie van de nieuwe schijf zal me meteen de gelegenheid geven om eens alle software netjes opnieuw te installeren
            de tussenstap om via mijn externe HD, de data op de nieuwe schijf te zetten had ik liever niet gebruikt. kwestie van het risico op gegevensverlies tot een minimum te beperken
            enig idee wat zo een Laptop HD zou kosten (300GB bvb)

Comment

Aan partities begin ik nooit meer aan.
              Alles apart: programma's en data.
              De kosten van harde schijven zijn zodanig laag dat "sparen" hier niet aan de orde is.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

enig idee wat zo een Laptop HD zou kosten (300GB bvb)
                Hier, bij mijn huisleverancier zo'n 50 euro, zal elders ook wel in de buurt van die prijs zitten denk ik.

Comment

't Is toch ook altijd wat met Windows hé. ware het niet dat ik met een Apple alléén op een eilandje zou zitten op het werk, maar ik had al lang overgestapt.

gefrustreerde groeten
                  Dré
                  Waarom is een volle harddisk de schuld van Windows ???
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    oh maar zon en regen zijn ook de schuld van windows hoor
                    .. wat niet wegneemt dat ik ooit Mac gebruikers moest uitleggen wat een swap file was en dat die in hun systeem per default niet aan stond .. waardoor hun systeem zo lamlendig traag werkte, geef dan al eens 5x meer geld uit dan aan een "gewone" PC ..
                    ik vind "pebkac" een bijzonder mooie error LOVL!

Comment

't Is toch ook altijd wat met Windows hé. ware het niet dat ik met een Apple alléén op een eilandje zou zitten op het werk, maar ik had al lang overgestapt.

gefrustreerde groeten
                      Dré
                      Inderdaad, op een Apple met een schijf van laat ons zeggen 500 GB kan je heus wel 10000 Terabyte aan data kwijt.... Beetje serieus blijven hé dréten.

Comment

Voor alle duidelijkheid (ik snapte eerst ook niet wat er mee bedoeld werd, maar het is nog wel opzoekbaar):

pebkac is een afkorting die staat voor Problem Exists Between Keyboard And Chair, en is een benaming die vaak door computertechnici (van het arrogantere soort) gebruikt wordt om (op een denigrerende manier) aan te geven dat de gebruiker in hun ogen dom is, dat er met het systeem niks mis is, maar de gebruiker te lomp om het te gebruiken. LOVL is een afkorting die een beetje in hetzelfde hoekje gebruikt wordt. Laughing Out Very Loud, wat in de praktijk niet meer of niet minder wil zeggen als "Ik lach je in je gezicht uit".

Een SWAP-file is een bestand op je (tragere) harde schijf die net hetzelfde doet als waar je computer normaal je (veel snellere) ramgeheugen voor gebruikt. Tijdelijk zou je van je foutmeldingen kunnen afkomen je computer opnieuw op te starten. Op langere termijn zou zowel het uitbreiden van je RAM-geheugen als het uitbreiden van je opslagruimte het probleem kunnen oplossen. Kijk eventueel ook eens na of er niet onnodig veel programma's op de achtergrond meelopen, eventueel al vanaf het heropstarten. Eventueel kan je ook je prullenbak wat kleiner maken. Regulus ziet vaker wel waar er een probleem kan zitten, maar houdt er niet zo van om mensen in de richting van een oplossing te helpen. In jouw geval zou het efficiënter zijn om je prullenbak wat kleiner te maken. Nu reserveert je windows permanent 3,5 GB ruimte voor de prullenbak die je amper gebruikt vermits je die vaak leegmaakt. Vergelijk het met een prullenbak thuis. Het is weinig efficient om een grote afvalcontainer naast je bureau te zetten als je even goed elke dag een klein zakje bakje weg kan smijten.

Comment

Dat een schijf vol staat met 1GB vrije ruimte is vermoedelijk ook normaal, dit hangt van instellingen en gebruik af! Wanneer Windows een melding geeft is ook vooraf bepaald.
                          Wees anders ook blij dat je waarschuwingen krijgt en als je iets niet weet, stel dan eerst een vraag alvorens een product dat je niet volledig kan beheren begint af te breken!
                          Het is natuurlijk ook beter een deftige oplossing te zoeken dan rond de pot te draaien door hier en daar een paar MB op te ruimen, zoals door anderen aangehaald is het misschien wel eens tijd om uit te kijken naar een grotere HD.
                          Zet er in het vervolg wel van de eerste keer bij of het over Windows 3.11 of 95 gaat hé.
                          • Grootte gereserveerd voor prullenbak.
                          • Instellingen virtueel geheugen.
                          • Tijdelijke internetbestanden.
                          • Herstelpunten.
                          • Hoeveel verwijderde mails in Outlook zonder ooit een "Nu comprimeren" te doen?
                          • Indexeren.
                          • ...

Last edited by VerSeg; 25 oktober 2009, 02:16.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                            pebkac is een afkorting die staat voor Problem Exists Between Keyboard And Chair, en is een benaming die vaak door computertechnici (van het arrogantere soort) gebruikt wordt om (op een denigrerende manier) aan te geven dat de gebruiker in hun ogen dom is, dat er met het systeem niks mis is, maar de gebruiker te lomp om het te gebruiken.
                            In 99% van de gevallen komt zo'n bemerking eerder als de vraagsteller begint met "Deze kl*te Windows, of dat kl*te Microsoft trekt op niks en blablabla ...", dus eigenlijk een antwoord op een arrogante vraagstelling.
                            Last edited by VerSeg; 25 oktober 2009, 02:27.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Waarom mag ik niet vermoeden dat het niet aan mijn HD ligt, maar aan een foute interpretatie van de schijfruimte door mijn besturingssysteem.
                              In mijn onderwerp schrijf ik toch "onvoldoende schijfruimte" en toch nog méér dan 1Gb vrij !???
                              Ik beweer toch dat windows die melding geeft op het ogenblik dat ik nog >1Gb over heb..

Mag je nu al niet meer dom zijn ook...

Gelukkig mag het van sommigen nog wel:
                              Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                              Voor alle duidelijkheid (ik snapte eerst ook niet wat er mee bedoeld werd, maar het is nog wel opzoekbaar):

pebkac is een afkorting die staat voor Problem Exists Between Keyboard And Chair, en is een benaming die vaak door computertechnici (van het arrogantere soort) gebruikt wordt om (op een denigrerende manier) aan te geven dat de gebruiker in hun ogen dom is, dat er met het systeem niks mis is, maar de gebruiker te lomp om het te gebruiken. LOVL is een afkorting die een beetje in hetzelfde hoekje gebruikt wordt. Laughing Out Very Loud, wat in de praktijk niet meer of niet minder wil zeggen als "Ik lach je in je gezicht uit".

Een SWAP-file is een bestand op je (tragere) harde schijf die net hetzelfde doet als waar je computer normaal je (veel snellere) ramgeheugen voor gebruikt. Tijdelijk zou je van je foutmeldingen kunnen afkomen je computer opnieuw op te starten. Op langere termijn zou zowel het uitbreiden van je RAM-geheugen als het uitbreiden van je opslagruimte het probleem kunnen oplossen. Kijk eventueel ook eens na of er niet onnodig veel programma's op de achtergrond meelopen, eventueel al vanaf het heropstarten. Eventueel kan je ook je prullenbak wat kleiner maken. Regulus ziet vaker wel waar er een probleem kan zitten, maar houdt er niet zo van om mensen in de richting van een oplossing te helpen. In jouw geval zou het efficiënter zijn om je prullenbak wat kleiner te maken. Nu reserveert je windows permanent 3,5 GB ruimte voor de prullenbak die je amper gebruikt vermits je die vaak leegmaakt. Vergelijk het met een prullenbak thuis. Het is weinig efficient om een grote afvalcontainer naast je bureau te zetten als je even goed elke dag een klein zakje bakje weg kan smijten.
                              Dank u vriendelijk voor de "plastische uitleg"
                              Last edited by dréten; 25 oktober 2009, 08:02.

Comment

• [B]
                                • regulus: mijn prullenbak is ingesteld op 3535Mb, maar die is meestal leeg, ik maak die namelijk leeg telkens ik eraan denk.
                                • [B

Dré
                                daar zit het grote probleem denk ik
                                je prullebak is ingesteld op 3.5 gig (3535mb in toch ongeveer 3.5gig als ik nog goed kan rekenen) en je hebt nog ongeveer 1gig vrije ruimte
                                dan mag er zelfs niets in de prullebak zitten dan zal je systeem nog steeds zeggen dat er niet genoeg vrije ruimte is

Comment

Working...
                                X