Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roerende voorheffing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Le principe des impôts

    Om even over na te denken deze tekst over het principe der belastingen.
    Of over de belastingbetaler?

    De tekst is voor de Nederlandse lezers iets moeilijker te begrijpen, waarvoor mijn excuses , maar dit topic gaat toch over de Belgische belastingen:


    Le principe des impôts semble pouvoir s'expliquer par une logique assez simple. Mais beaucoup pourtant ne le saisissent toujours pas. Comme c'est la saison des taxes, laissez-moi vous l'expliquer en des termes simples que tout le monde peut comprendre.

    Imaginons que tous les jours, 10 amis se retrouvent pour boire une bière et que l'addition totale se monte à 100 euros. (Normalement, cela ferait 10 euros par personne).
    Mais nos dix amis décidèrent de payer cette facture selon une répartition qui s'inspire du calcul de l'impôt sur le revenu, ce qui donna ceci :
    Les 4 premiers (les plus pauvres !?), ne paient rien.
    Le cinquième paye 1 euros Le sixième paye 3 euros
    Le septième paye 7 euros
    Le huitième paye 12 euros
    Le neuvième paye 18 euros
    Le dernier (le plus riche ?!) paye 59 euros.

    Les dix hommes se retrouvèrent chaque jour pour boire leur bière et semblaient assez contents de leur arrangement.
    Jusqu'au jour où le tenancier décida de leur faire une remise de fidélité !
    « Comme vous êtes de bons clients, dit-il, j'ai décidé de vous faire une remise de 20 euros sur la facture totale. Vous ne payerez donc désormais vos 10 bières que 80 euros. »

    Le groupe décida de continuer à payer la nouvelle somme de la même façon qu'ils auraient payé leurs taxes.
    Les quatre premiers continuèrent à boire gratuitement.
    Mais comment les six autres, (les clients payants), allaient diviser les 20 euros de remise de façon équitable ?

    Ils réalisèrent que 20 euros divisé par 6 faisaient 3.33 euros.
    Mais s'ils soustrayaient cette somme de leur partage alors le 5ème et 6ème homme devraient être payés pour boire leur bière.
    Le tenancier du bar suggéra qu'il serait plus équitable de réduire l'addition de chacun d'un pourcentage du même ordre, il fit donc les calculs.
    Ce qui donna ceci :
    Le 5ème homme, comme les quatre premiers ne paya plus rien. (un pauvre de plus ? Ndt)
    Le 6ème paya 2 euros au lieu de 3 (33% réduction)
    Le 7ème paya 5 euros au lieu de 7 (28% de réduction)
    Le 8ème paya 9 euros au lieu de 12 (25% de réduction)
    Le 9ème paya 14 euros au lieu de 18 (22% de réduction)
    Le 10ème paya 50 euros au lieu de 59 euros (16% de réduction)

    Chacun des six « payants » paya moins qu'avant et les 4 premiers continuèrent à boire gratuitement.
    Mais une fois hors du bar, chacun compara son économie :
    « J'ai seulement eu 1 euros sur les 20 euros de remise », dit le 6ème il désigna le 10ème « lui, il a eu 9 euros ».
    « Ouais ! dit le 5ème , j'ai seulement eu 1 euros d'économie »
    « C'est vrai ! » s'exclama le 7ème , « pourquoi aurait- il 9 euros alors que je n'en ai eu que 2 ?
    Le plus riche a eu le plus gros de la rédu ction »
    « Attendez une minute » cria le 1ier homme, « nous quatre n'avons rien eu du tout nous. Le système exploite les pauvres ».
    Les 9 hommes cernèrent le 10ème et l'insultèrent.

    La nuit suivante le 10ème homme (le plus riche ?!) ne vint pas.
    Les neuf autres s'assirent et burent leur bière sans lui.
    Mais quant vint le moment de payer leur note ils découvrirent quelque chose d'important : ils n'avaient pas assez d'argent pour payer ne serait-ce que la moitié de l'addition !

    Et cela, mes chers amis, est le strict reflet de notre système d'imposition.
    Les gens qui payent le plus de taxes tirent le plus de bénéfice d'une réduction de taxe.

    Taxez les plus fort , accusez-les d'être riches et ils risquent de ne plus se montrer désormais.
    En fait ils vont boire à l'étranger...,

    Pour ceux qui ont compris, aucune explication n'est nécessaire.
    Pour ceux qui n'ont pas compris, aucune explication n'est possible.

    Signé David R. Kamerschen, Ph. D. Professeur d'économie

    Comment


    • #32
      Re: Roerende voorheffing

      Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
      Terug naar het oude unitaire België ?
      Ik denk dat Theokus zin heeft in wafels.
      Die Luikse zijn wel lekker....
      (af en toe)
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #33
        Re: Roerende voorheffing

        Dit zou al een 1e stap zijn naar vermogensbelasting. En dat zou een goede stap zijn. Meer vermogensbelasting ipv inkomensbelasting is absoluut noodzakelijk om de financiële draagkracht en vooruitzichten juister/correcter te spreiden overheen de verschillende generaties. Anders vrees ik dat er nog veel hardere beslissingen gaan moeten genomen worden in de nabije toekomst.
        equipment: camera's, lenses & some imagination

        Comment


        • #34
          Re: Roerende voorheffing

          Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
          Dit zou al een 1e stap zijn naar vermogensbelasting. En dat zou een goede stap zijn. Meer vermogensbelasting ipv inkomensbelasting is absoluut noodzakelijk om de financiële draagkracht en vooruitzichten juister/correcter te spreiden overheen de verschillende generaties. Anders vrees ik dat er nog veel hardere beslissingen gaan moeten genomen worden in de nabije toekomst.
          Nabije toekomst ja.
          Sinds wanneer wordt er gedacht op lange termijn

          Meer vermogensbelasting?
          Je gaat toch niet denken dat in een land waar "vreemd" geld wordt wit gewassen
          met slechts 4% aan "administratie kosten", een vermogensbelasting wordt ingevoerd.

          Daar is één automerk die weet dat dit nooit zal gebeuren en dat is Rolls Royce.
          Die hebben pas hier een leuke garage geopend
          Omdat in België het meest Rolls Royce wordt gekocht van gans Europa....
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #35
            Re: Roerende voorheffing

            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Omdat in België het meest Rolls Royce wordt gekocht van gans Europa....

            Dat zijn allemaal buitenlanders die hier komen kopen hé, Theo?
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #36
              Re: Roerende voorheffing

              Theokus ,

              Daar heb je een heel goed punt want een land met zes regeringen is inderdaad onbestuurbaar .
              Maar haalde enkel aan wat de vorige verkozene ons belooft hadden. En een topic als deze kan je met zulke woorden niet kapot maken , de scheiding in België staat enkel politiek hoog op het programma en bij de gewone man word hij door onze strot geduwd met veelal halve waarheden . maar vind dat deze problematiek niet thuis hoort op een fotoForum en dus zal ik wijselijk mijn mond houden .

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Micka,

              Ik wil NIET dit topic kapot maken....

              Ben géén separatist maar AL die anti-separatisten, die de mond vol hebben over België,
              zijn het eens dat er VIJF regeringen nodig zijn in dit land.
              Dus, waarom niet één Belgische regering?
              Dat zou een enorme kostenbesparing zijn

              Comment


              • #37
                Re: Roerende voorheffing

                maar vind dat deze problematiek niet thuis hoort op een fotoForum en dus zal ik wijselijk mijn mond houden .
                ik vind van wel, tenminste in een chit chat afdeling.
                Maar ik zal ook mijn mond houden anders wordt het topic gecensureerd of gaat er een slotje op.

                Comment


                • #38
                  Re: Roerende voorheffing

                  Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                  Dat zijn allemaal buitenlanders die hier komen kopen hé, Theo?
                  Aha, tja dat wist ik niet.

                  Intussen ligt hier mijn voorheffing klaar: te betalen in november.
                  Als ik die bekijk krijg ik de tranen in mijn ogen.
                  Of het hier spontane ontroering betreft kan ik niet beoordelen,
                  toch ik geraak er telkens weer door geroerd.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #39
                    Re: Roerende voorheffing

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Aha, tja dat wist ik niet.

                    Intussen ligt hier mijn voorheffing klaar: te betalen in november.
                    Als ik die bekijk krijg ik de tranen in mijn ogen.
                    Of het hier spontane ontroering betreft kan ik niet beoordelen,
                    toch ik geraak er telkens weer door geroerd.
                    De mijne kwam deze morgen in de bus....schandalig gewoon.
                    Ne mens heeft met heel hard werken een huis kunnen bouwen, groot genoeg om 5 kinderen te huisvesten, en daar worden we nu om gestraft,nu de kinderen uit huis zijn en we met een pensioen moeten toekomen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Roerende voorheffing

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Aha, tja dat wist ik niet.

                      Intussen ligt hier mijn voorheffing klaar: te betalen in november.
                      Als ik die bekijk krijg ik de tranen in mijn ogen.
                      Of het hier spontane ontroering betreft kan ik niet beoordelen,
                      toch ik geraak er telkens weer door geroerd.
                      De mijne ligt hier ook al een paar dagen. In ieder geval zal die pas betaald worden eind november. Er is toch weeral een 5% bij. En melken maar...
                      Iemand zei mij ooit dat huren nog steeds de voordeligste oplossing is. Wie weet, .. maar in mijn persoonlijk geval zie ik dit nog zo niet zitten. Met een pensioen als zelfstandige (als er tenminste nog één is tegen dan) en nog huishuur moeten betalen plus de onzekerheid dat men je er ten allen tijde eruit kan uitzetten, is niets voor mij. Een tweede eigendom dringt zich zelfs in dergelijke omstandigheden meer dan op om wat bijkomend zaad in het bakje te zien op het eind van de maand.
                      Vorig jaar was ik ook mmer dan ontroerd Theo toen mijn broer en ik de rekening gepresenteerd kregen voor de erfenis van ons overleden moeder. Het sarcasme dat die mannen (overheid) an de dag leggen na een overlijden is evenmin te beschrijven.
                      Ik kan iedereen aanraden om voldoende voorzorgen te nemen bij sterfgevallen om zodoende een minimum te moeten afdragen.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #41
                        Re: Roerende voorheffing

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                        Vorig jaar was ik ook mmer dan ontroerd Theo toen mijn broer en ik de rekening gepresenteerd kregen voor de erfenis van ons overleden moeder. Het sarcasme dat die mannen (overheid) an de dag leggen na een overlijden is evenmin te beschrijven.
                        Ik kan iedereen aanraden om voldoende voorzorgen te nemen bij sterfgevallen om zodoende een minimum te moeten afdragen.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Hoe zat dat weer?
                        Aha ja, werken moet beloond worden.

                        Opa en oma langs beide zijden moesten hard werken om iets of wat bijeen te schrapen.
                        Opa en oma langs beide zijden, dat zijn 2 eigen huisjes en 16 kinderen.
                        Er viel niet veel te erven voor elk "der kinderen"

                        Onze ouders hebben ook moeten werken, zelfs moeten ontberen.
                        Ik denk aan een paar "dure" studenten ZONDER een studiebeurs.
                        En ook onze ouders hadden een eigen huis, betaald met inkomsten uit arbeid.

                        Hoe meer je hebt verkregen door arbeid, hoe meer je belast wordt.
                        Hoe meer je hebt aan eigendom verkregen door arbeid, hoe meer je belast wordt.

                        Een mooier bewijs dat arbeid nooit beloond wordt is er niet.
                        Arbeid is ook eerlijk...
                        En dat is het bewijs dat rijk én eerlijk zijn niet bestaat.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #42
                          Re: Roerende voorheffing

                          Ah... nu versta ik Theo waarom je van werken niet rijk wordt.

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #43
                            Re: Roerende voorheffing

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Ah... nu versta ik Theo waarom je van werken niet rijk wordt. Groetjes, Pol.
                            Qua simplisme kan de redenering van Theo zeker tellen.
                            Last edited by Jos Vanhengel; 8 oktober 2009, 21:46.
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment


                            • #44
                              Re: Roerende voorheffing

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                              Ah... nu versta ik Theo waarom je van werken niet rijk wordt.

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Hahaha....
                              Dat is een wijsheid die meestal wat laat in ons leven komt.

                              Ook een laatbloeier Pol?
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #45
                                Re: Roerende voorheffing

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                                Qua simplisme kan redenering van Theo zeker tellen.
                                't Leven is simpel Jos als je weet hoe je moet leven

                                Een goeie kennis van me woont in Florida.
                                Tien jaar terug zei die mij ooit:" Laat de boeren maar dorsen".

                                Hij had vroeger een zaak als polier in het Antwerpse.
                                Die zaak was slechts zes maanden per jaar geopend...
                                Enkel hij en zei vrouw Paula deden al het werk.
                                De clou was dat de "vogels" (of pluimvee) van toen dezelfde zijn van nu
                                maar anders "gedefinieerd" werden
                                Het buffet van het station in Amsterdam was een klant van hem.
                                (ik ken zelfs het bedrag van één zo'n factuur uit die tijd maar ok, dat doet er nu niet toe)
                                NA ong. 20 jaar verkocht hij de boel en vertrok naar Florida.
                                Daar heeft hij een villa plus een "Cessna"....
                                Af en toe vliegt die ook boven Disneyland om te zien of er veel volk is.

                                Je ziet Jos, 't leven is simpel Jos als je weet hoe je moet leven.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X