Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lavasteen eerst wassen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lavasteen eerst wassen?

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
    hetgeen ik hier nog aan kan toevoegen is de zwaarte van de pomp, deze zou de inhoud van de vijver in 1 uur moeten geven.
    dus een vijvertje van 10.000 L. heeft een pomp nodig van 10.000 L./uur
    Een vuistregel is dat de inhoud van de vijver minstens één keer op 2 uur verpompt moet worden als er vis op zit (koi of veel vis). Een vijver van 10.000 liter heeft dan voldoende aan een pomp van 5.000l/h.
    Een siervijver waar geen vis op zit heeft voldoende aan een circulatie van één keer per 3 à 4 uur. Een pomp dat voldoet aan 1/3 van de inhoud aan capaciteit is dan meer dan voldoende.
    Het is wel beter iets te veel dan te weinig maar alles wat overkill is kost u gewoon extra aan duurdere pompen en verbruik.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Een vuistregel is dat de inhoud van de vijver minstens één keer op 2 uur verpompt moet worden als er vis op zit (koi of veel vis). Een vijver van 10.000 liter heeft dan voldoende aan een pomp van 5.000l/h.
      Een siervijver waar geen vis op zit heeft voldoende aan een circulatie van één keer per 3 à 4 uur. Een pomp dat voldoet aan 1/3 van de inhoud aan capaciteit is dan meer dan voldoende.
      Het is wel beter iets te veel dan te weinig maar alles wat overkill is kost u gewoon extra aan duurdere pompen en verbruik.
      dat klopt idd dat het voldoende is, maar het enige dat je vergeet is dat het pompje 50% en meer van zen vermogen verliest doordat het door een hoogte van 50cm en meer door lava moet pompen ik spreek dan nog niet van hoogte verschil indien het moeras hoger staat dan de vijver

greets

hierbij een foto van onze vijver met rechts het moeras
      het moeras is 3 meter lang en 50 cm breed en 60 cm diep
      de foto is van een paar jaar terug in het voorjaar genomen.

je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

Hallo,

Vier jaar geleden heb ik ook mijn vijver (2,5 op 4, 80 cm diep) aangelegd met draineerbuizen en een laag lavastenen van zeker 30 cm op de bodem. Ik had een 10 tal goudwindes zitten + enkele planten.
        De eerste 2-3 jaar is dit prima gelukt maar nu zijn de lavastenen verzadigd en ligt de bodem vol met bodemslib.
        Enkele maanden geleden heb ik dan een filter met uv lamp gëinstaleerd. Het water is nu wel zeer helder maar het bodemslib blijft. En met een slibzuiger is het ook niet te doen!
        Ik zal volgend jaar waarschijnlijk ook de lavastenen uithalen en vervangen door een fijn laagje vijversubstraat samen met meer drijfplanten voor meer schaduw.
        Dus een goede raad : niet doen !!!!
        Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
          dat klopt idd dat het voldoende is, maar het enige dat je vergeet is dat het pompje 50% en meer van zen vermogen verliest doordat het door een hoogte van 50cm en meer door lava moet pompen ik spreek dan nog niet van hoogte verschil indien het moeras hoger staat dan de vijver
          Klopt maar dan heeft de stuwkracht van de pomp een groter belang dan het debiet, dat zijn twee afzonderlijke punten.
          Net als voor een fontijn moet de stuwkracht groot zijn en het debiet minder.
          Als de pomp meer dan 50% van zijn vermogen verliest (in debiet) door een hoogteverschil, dan ben je gewoon met een verkeerde pomp bezig.

Trouwens mooi vijvertje op uw foto.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Working...
          X