Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led Lampen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Led Lampen

ik heb op mijn werk een hele rij halogeenspotjes van 50W ( Osram halopar 20 flood )hangen om tentoonstellingen uit te lichten,
    heb er 1 vervangen door een ELIX 4x1W Warm white ( 350 lumen,3200°K ) heb de directie laten raden welke er vervangen was, en niemand heeft het LED lampje eruit gehaald.
    Qua lichtsterkte en kleur is er geen verschil te merken met de halogeenspotjes.
    Nu zijn alle 50 spotje vervangen door de ELIX 4x1W .
    Deze zijn lichtsterk , en van constructie goed gemaakt, zodat je na een tijdje vb niet alleen het glas uitdraait ( hebben we vroeger gehad )

Als belichting voor fotografie ( want daarover gaat deze site toch) gebruik ik ze niet want geeft rare effecten op foto's.

Comment

Zelf heb ik voor mijn hal 8 stuks 3x2 watt gekocht in een warm wit licht voor een wel heel schappelijke prijs. Het licht is goed, de temperatuur van het licht prima en de lampjes hebben een aluminium behuizing voor voldoende warmte afvoer wat de levensduur weer ten goede komt. Kijk eens op http://www.powerledlamp.nl . De prijs voor deze lamp zal je verassen zeker wanneer je grote aantallen nodig hebt.

Comment

Verseg schreef

Mijn woonkamer wil ik er niet laten uitzien als een mortuarium ... zolang LED-verlichting geen aangenaam licht geeft, komt er in de living geen LED meer binnen (uitgezonderd TV)!

LED is al verbeterd maar het is zeker nog niet op punt en vooral nog veel te duur.

de kleur van het licht die je aangeeft is op dit moment al lang achterhaald
        kleur is Warm White 3000K 3 watt 600cd GU10 en 20.000 branduren.
        licht is goed voor plaatselijke verlichting zoals leesruimte , toetsenbord PC enz

Deze lampjes bestaan in GU10 (230V) en GU5.3 (12V) uitvoering.
        3 watt LED = 35 watt halogeen

kostprijs is inderdaad duur , maar in 3 jaren is ze met huidige stroomprijs terug
        verdiend als ge halogeen vervangt door LED , bij een gebruiksduur van 3h per dag.

ik heb er 4 in gebruik 3 stuks LED 3 watt = 105 watt halogeen.
        1 LED gebruik ik aan PC ipv 60watt TL aan plafond.

Merk van lampjes Lifetec onlangs gekocht in de ALDI kostprijs 12 euro het stuk.
        1 powerled met reflector is de uitvoering en ze worden iets meer als handwarm
        (ik schat z'on 40 graden celcius)
        Volgens mijn berekening zouden deze LED 16 jaar meegaan (afwachten is de boodschap)
        Groeten Leon
        http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
        Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
          Verseg schreef

Mijn woonkamer wil ik er niet laten uitzien als een mortuarium ... zolang LED-verlichting geen aangenaam licht geeft, komt er in de living geen LED meer binnen (uitgezonderd TV)!

LED is al verbeterd maar het is zeker nog niet op punt en vooral nog veel te duur.

de kleur van het licht die je aangeeft is op dit moment al lang achterhaald
          kleur is Warm White 3000K 3 watt 600cd GU10 en 20.000 branduren.
          licht is goed voor plaatselijke verlichting zoals leesruimte , toetsenbord PC enz

Deze lampjes bestaan in GU10 (230V) en GU5.3 (12V) uitvoering.
          3 watt LED = 35 watt halogeen

kostprijs is inderdaad duur , maar in 3 jaren is ze met huidige stroomprijs terug
          verdiend als ge halogeen vervangt door LED , bij een gebruiksduur van 3h per dag.

ik heb er 4 in gebruik 3 stuks LED 3 watt = 105 watt halogeen.
          1 LED gebruik ik aan PC ipv 60watt TL aan plafond.

Merk van lampjes Lifetec onlangs gekocht in de ALDI kostprijs 12 euro het stuk.
          1 powerled met reflector is de uitvoering en ze worden iets meer als handwarm
          (ik schat z'on 40 graden celcius)
          Volgens mijn berekening zouden deze LED 16 jaar meegaan (afwachten is de boodschap)
          Ik zou ook geleidelijk aan al onze halogeenspots willen vervangen. Men zegt mij dat het best is de transfo's ook te veranderen. Is dat zo ? Bij ons zijn er heel veel, allen 12 volt. Living, keuken, bureau, nachthall, slaapkamers, badkamer ... dit zijn er dus heel wat. Ze zijn allen in groepen verbonden met transfo's op zolder.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
            Ik zou ook geleidelijk aan al onze halogeenspots willen vervangen. Men zegt mij dat het best is de transfo's ook te veranderen. Is dat zo ? Bij ons zijn er heel veel, allen 12 volt. Living, keuken, bureau, nachthall, slaapkamers, badkamer ... dit zijn er dus heel wat. Ze zijn allen in groepen verbonden met transfo's op zolder.
            Als het gewone transformators zijn (geen elektronische) dan zullen alle 12V led spotjes zonder problemen werken.
            Een grotere transformator heeft wel iets meer verliezen dan een transformator die gemaakt is voor het vermogen dat er nodig is.
            Maar dat verschil zal niet zo heel erg groot zijn.
            Een zwaardere transformator heeft een wat grotere ruststroom, dat is de stroom die de transformator onbelast verbruikt terwijl de primaire op het net aangesloten is. Je moet dus die ruststroom bij het vermogen tellen dat de leds/lampen werkelijk verbruiken.
            Die ruststroom is eerder beperkt, anders zou een transformator wel heel erg heet moeten worden.

Of elke 12V led-spot ook werkt op een elektronische transformator, dat weet ik niet. Maar in principe zou dat geen problemen mogen opleveren omdat er in elk spotje een bruggelijkrichter zit (en nog andere componenten om de stroom naar de leds te beperken). Dan mag je die aan wissel of gelijkstroom aansluiten, bij gelijkstroom moet je zelfs niet op de polariteit (+ en - letten).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als het gewone transformators zijn (geen elektronische) dan zullen alle 12V led spotjes zonder problemen werken.
              Een grotere transformator heeft wel iets meer verliezen dan een transformator die gemaakt is voor het vermogen dat er nodig is.
              Maar dat verschil zal niet zo heel erg groot zijn.
              Een zwaardere transformator heeft een wat grotere ruststroom, dat is de stroom die de transformator onbelast verbruikt terwijl de primaire op het net aangesloten is. Je moet dus die ruststroom bij het vermogen tellen dat de leds/lampen werkelijk verbruiken.
              Die ruststroom is eerder beperkt, anders zou een transformator wel heel erg heet moeten worden.

Of elke 12V led-spot ook werkt op een elektronische transformator, dat weet ik niet. Maar in principe zou dat geen problemen mogen opleveren omdat er in elk spotje een bruggelijkrichter zit (en nog andere componenten om de stroom naar de leds te beperken). Dan mag je die aan wissel of gelijkstroom aansluiten, bij gelijkstroom moet je zelfs niet op de polariteit (+ en - letten).
              Bedankt voor de verhelderende uitleg.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Pol,

Bestel eens een 10-tal spotjes met 60 led's op klik.
                Die spotjes kosten 5-6 € per stuk.

Ik heb er ondertussen een pak met zowel MR16 als GU10 (direct op 220V). Die bevallen prima.
                De MR16's werken in een dampkap met transfo, en op een kabelsysteem van Ikea.
                De kleur is zeker niet te koel, en ze stralen vrij breed wat voor mijn toepassing prima is. Wil je er kleinere voorwerpen mee uitlichten, dan zijn ze minder geschikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Pol,

Ik heb er ondertussen een pak met zowel MR16 als GU10 (direct op 220V). Die bevallen prima.
                  De kleur is zeker niet te koel, en ze stralen vrij breed wat voor mijn toepassing prima is. Wil je er kleinere voorwerpen mee uitlichten, dan zijn ze minder geschikt.
                  Ik zou er toch moeten hebben die te vgl. zijn met 35w halogeenspot. Ik zie dat de prijs hiervan wel een drievoud is.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Gewoon proberen.
                    Koop er 10, en gebruik ze. Als ze niet bevallen voor de living, dan steek je ze elders. Ik was aangenaam verrast door de lichtopbrengst.
                    Met 6 stuks MR16 verlicht ik een stuk van de living van ca 3,5 op 4m en ik hoor geen klachten.

Comment

ik heb de mijne hier gekocht, en dit zowel voor 12V of voor 230V.

LEDitLIGHT.NET LED lampen 30 dagen op proef | 3 jaar garantie | gratis verzending | sinds 2006 de beste LED verlichting. Bekijk het ruime assortiment en bestel direct! Ook voor WAKAWAKALIGHT & WAKA WAKA POWER
                      Sony RX10 Mark IV
                      nog een fijne dag verder!
                      Guido

Comment

voorbeeld van de Lifetec 3Watt POWER LED met reflector.(GU10 uitvoering 230V)

Groeten Leon
                        http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                        Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Pol,

Op dit moment 30 november bij het Kruitvat in Nederland, Ledlampen 2,4 watt in de uitvoeringen: kogel; kaars en spot. Tijdelijk van € 5,- voor € 4,- De verpakking van de warmwit licht lampen geeft 130 lumen aan, mijn eigen meting geeft 140 lumen aan. Verkrijgbaar in warmwit en flamelicht. Hoelang de kortingsaktie duurt weet ik niet.

Comment

Gewoon proberen.
                            Koop er 10, en gebruik ze. Als ze niet bevallen voor de living, dan steek je ze elders. Ik was aangenaam verrast door de lichtopbrengst.
                            Met 6 stuks MR16 verlicht ik een stuk van de living van ca 3,5 op 4m en ik hoor geen klachten.
                            Tommie, ik heb er hier enkele liggen van 1.7-1.9 Watt (85lumen)en 3.4-3.6 Watt (300lumen), weliswaar uit de Brico, maar als test. Die laatste zijn de juiste voor mijn toepassingsgebied, maar blijven toch zeer duur. Prijzen van 25 -28€ zijn toch niet niks. Tegen de tijd dat die terugverdiend zijn, zijn de prijzen misschien al lang ineengestort.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb vandaag 2 van deze http://www.dealextreme.com/p/gu10-3w...-245v-ac-70000 spotjes uitgeleend aan een collega op het werk.
                              Hij heeft in zijn keuken nu 3 halogeenspotjes van 50W hangen, en hij zou ook wat willen besparen.
                              Maandag zal ik wel horen wat hij ervan vindt.

Het probleem is dat je eerst die dure spotjes (in de doe-het-zelf zaken toch) moet kopen voor je ze kan testen. Als je er dan mee thuis komt kan je ze niet meer terugbrengen, je weet dus echt niet vooraf wat je koopt, want de opgegeven kleurtemperatuur en de hoeveelheid licht die er uitkomt kan je zelf bijna niet controleren.

Als je die goedkope spotjes in China bestelt, dan haal je die best eerst uit elkaar om wat warmtegeleidende pasta te doen tussen de behuizing (= koelelement) en de basis waarop de ledjes gesoldeerd zijn. Als je dat niet doet, dan loopt de temperatuur van de leds zo hoog op dat ze heel snel stuk zullen gaan.
                              Ik weet eigenlijk niet of het op dat punt beter gesteld is met de dure spotjes in de Brico (daar hebben ze wel een grote keuze, maar het is onmogelijk om daar een goede keuze te maken als je ze niet ziet branden). Het is best mogelijk dat die op dezelfde manier en in dezelfde fabriek in elkaar worden gestoken als die goedkope die ik online gekocht heb...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Ik heb vandaag 2 van deze http://www.dealextreme.com/p/gu10-3w...-245v-ac-70000 spotjes uitgeleend aan een collega op het werk.
                                Hij heeft in zijn keuken nu 3 halogeenspotjes van 50W hangen, en hij zou ook wat willen besparen.
                                Maandag zal ik wel horen wat hij ervan vindt.
                                Ben echt benieuwd om het resultaat te vernemen.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X