Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sabam, een vuile boel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sabam, een vuile boel

"Parket viseert Sabam.
    Sabam keert geïnde auteursrechten niet correct uit aan de rechthebbende auteurs, componisten en uitgevers. Dat is de conclusie van het Brusselse parket na jaren van onderzoek naar de geldstroom binnen de grootste Belgische auteursvereniging.
    De aangesloten auteurs moeten soms naar een deel van hun geld fluiten door een gebrekkige organisatie, onduidelijke verdeelsleutels en een manke interne controle, zo meent het parket. Op die manier bleven grote bedragen onrechtmatig in de kas van Sabam.
    Misbruik van vertrouwen
    De auteursvereniging zou bepaalde lijsten met werken van auteurs ook niet volledig opstellen. Rechthebbenden werden dan ook weer misleid doordat Sabam kosten bewust verkeerd voorstelde.
    Volgens de krant 'De Tijd' zou het parket, dat nog niet wil reageren, Sabam zelf en vijf ex-toplui vervolgen voor valsheid in geschrifte en misbruik van vertrouwen. "

bron: Gazet van Antwerpen

En ondertussen wel geld aftroggelen van fotografen die, zich van geen kwaad bewust, een fotootje van het atomium plaatsen.
    Wie een auteursrechtenvereniging nodig heeft, raad ik Sofam aan. Nog nooit problemen mee gehad, en correcte uitbetaling.

Re: Sabam, een vuile boel

vertel eens iets nieuws

ben blij dat het uitkomt via een gerechtelijk onderzoek.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Ben ik nu de enige die er aan denkt of ben ik totaal verkeerd? Wij betalen toch ook auteursrechten op onze eigen werken?
      (ik bedoel kopies op papier, CD of DVD, ongeacht wat we kopiêren. En neen, ik doe niet aan downloaden, muziek en film kopieren, enz. Maar ik schrijf wel regelmatig teksten (voor mijn werk) die (meestal intern) worden verpreid, maak back ups van mijn PC, dus ook van mijn foto's, ...
      Krijg ik nu ook achterstallige auteursrechten?

Comment

Sabam is er vooral op gericht om zichzelf in leven te houden en niet de artiesten heb ik de indruk.
        Daar waar de artiesten vroeger geld verdienden met de verkoop van platen en CD's is het marktmodel van de muziekindustrie de laatste jaren veranderd, eerst door het kopieren van CD's, daarna door het downloaden. Artiesten hebben dit ingezien en halen hun inkomsten nu vooral uit concerten. In dit marktmodel is er geen bestaansreden meer voor Sabam en daardoor zien ze hun deel van de koek verloren gaan en gaan ze onder het mom van auteursrechten kosten vragen voor de meest belachelijke dingen zoals muziek in wachtzalen, scholen en dergelijke. Zulke dingen zouden gratis moeten zijn omdat ze publiciteit opleveren voor de artiesten.
        De enige ruggesteun van Sabam is de wet op auteursrecht en niet de artiesten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
          Ben ik nu de enige die er aan denkt of ben ik totaal verkeerd? Wij betalen toch ook auteursrechten op onze eigen werken?
          (ik bedoel kopies op papier, CD of DVD, ongeacht wat we kopiêren. En neen, ik doe niet aan downloaden, muziek en film kopieren, enz. Maar ik schrijf wel regelmatig teksten (voor mijn werk) die (meestal intern) worden verpreid, maak back ups van mijn PC, dus ook van mijn foto's, ...
          Krijg ik nu ook achterstallige auteursrechten?
          Om onze eigen foto's op een CD te branden betalen we al jaren auteursrechten aan iemand anders, en dat vind ik ook niet normaal.
          Maar dan gaat het over Auvibel en niet over Sabam:
          ZDNET news and advice keep professionals prepared to embrace innovation and ready to build a better future.

Gisteren heb ik nog voor iemand foto's (die ik zef gemaakt heb) op een cd gezet, en daarvoor krijgt dan een of andere artiest geld op zijn of haar rekening.

Ik download ook geen muziek, de cd's die in mijn auto liggen, dat zijn "compilaties" van de cd's die ik hier zelf in huis heb, en daarop heb ik dus al een keer auteursrechten betaald...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Om onze eigen foto's op een CD te branden betalen we al jaren auteursrechten aan iemand anders
            En het strafste van al is nog, de 'echte' criminelen, namelijk zij die vanalles en nog wat aan illigale data op CD's versprijden, kopen hun lege CD's in NL of DE, daar zijn ze namelijk stukken goedkoper (geen auteursrechten op).

Dus wat blijkt weer eens in dit apeland: Ze zoeken iets om een beperkte doelgroep (de piraat-copieerders) aan te pakken, dankzij gebrek aan denkvermogen vinden ze geen degelijke oplossing en laten ze dus maar iedereen ervoor opdraaien, maar beseffen niet of slecht dat hun eigenlijke doelgroep doodsimpel aan hun maatregel ontsnapt door in het buitenland te kopen... Alleen in Belgie...
            Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
            Foto-Alex

Comment

in NL heb je die extra kost ook hoor, google maar eens op stichting thuiskopie
              http://www.mimoza.be/

Comment

moar manne ze kunnen (durven ) de echte ilegale cd niet uit de rekken halen.
                Naar onderzoek van de douane zou 1/3 van de cd in de winkel een ilegale zijn , in china of zo gemaakt en niet van echt te onderschijden door de kopers. (en dus ook de auteurs niet vergoed.)Brengt per kg.meer op dan drugs en de straffen zijn veel kleiner.Is ook al jaren een probleem met de softwear en wij maar betalen.als men dit nu eens zou regelen zoals de btw apart te storten door de winkelier en op het kas ticket vermeld.We zouden versteld staan hoe klein deze bedragen voor de auteurs zijn en doen zij het werk niet?
                Coolpix 990 & D70/N Af-S 18-70 DX / AF-G 70-300 / 50-f1.4 / 60-f2.8 macro / SB 600 / S 70-200 f2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monneke Bekijk bericht
                  Naar onderzoek van de douane zou 1/3 van de cd in de winkel een ilegale zijn , in china of zo gemaakt en niet van echt te onderschijden door de kopers. (en dus ook de auteurs niet vergoed.)Brengt per kg.meer op dan drugs en de straffen zijn veel kleiner.Is ook al jaren een probleem met de softwear en wij maar betalen.als men dit nu eens zou regelen zoals de btw apart te storten door de winkelier en op het kas ticket vermeld.We zouden versteld staan hoe klein deze bedragen voor de auteurs zijn en doen zij het werk niet?
                  Zou wel eens die bron van dat onderzoek willen zien. 1/3 van de cd's in de Fnac etc... illegaal? Lijkt mij onmogelijk, teveel controlemiddelen ingewerkt, van fabriek via transport tot de winkelrekken. Winkels kunnen zich ook niet permitteren om daarop betrapt te worden, ter goeder trouw of niet.

1/3 van cd's op rommelmarkten en standjes bij toeristen, ja da's iets anders.

En een doosje met een illegale cd, hoesje etc... meer waard dan hetzelfde gewicht in bijvoorbeeld cocaïne? Ik dacht het niet

Comment

En het houdt maar niet op, daar bij SABAM:
                    moeten betalen voor muziekfragmentjes op een quiz, dan zijn ze er als de kippen bij.
                    Of plaats eens een foto van het atomium, dan weten ze u te vinden.

Maar ze zijn nog wel 200 miljoen euro schuldig aan de artiesten.

Conclusie voor de fotografen: sluit u nooit aan bij SABAM.
                    Ben zelf al jaren tevreden aangesloten bij SOFAM.

Comment

auteursrechten op dvd's tegen piraterij is grote bull****
                      echte piraten werken met iso-files en fakedvd-drives zodat ze niet meer hoeven te branden.
                      nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                      http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Ik stel me ook serieuze vragen bij hun 'verdeelsleutel' als je nooit moet doorgeven welke nummers je draait.

En ze kunnen ook moeilijk weten welke zender er bij jou op t werk aanstaat.

Ik denk dat veel artiesten niet krijgen waar ze recht op hebben.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Straks moet je nog Sabam betalen als je loopt te neuriën.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            Straks moet je nog Sabam betalen als je loopt te neuriën.
                            Doe jij dat dan niet,weeral een fraudeur !
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                              Doe jij dat dan niet,weeral een fraudeur !
                              neurien was toch nog niet?
                              Ik dacht enkel als je hardop zong/zingt
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                              X