Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boeren betogen in Luxemburg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Boeren betogen in Luxemburg

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Die zijn nog niet weg uit Brussel.
    Het schijnt niet een één-daagse actie te zijn....
    Inderdaad, ze zouden morgen terugkomen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Inderdaad, ze zouden morgen terugkomen.
      Hahaha ja ja.
      Die boeren uit "Hessen" gaan dat zeker kunnen....
      (drie dagen onderweg)
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Dat die boeren in Luxemburg betogen is het minst van mijn zorg maar dat ze deze morgend op de E40 reden richting Brussel vond ik al heel wat minder.
        En straks zal het nog eens wat minder zijn als die mannen weer de snelweg gaan blokkeren tijdens de spits.
        Je hebt hetzelfde probleem als de spoorwegen staken, iedereen dan met de auto de "snelweg" op,zelfs de "zondagschauffeurs"
        Betogen of staken de vrachtwagenbestuurders van hetzelfde laken een broek.
        Hinder is er steeds voor de mensen die op dat moment moeten werken.Moeten we het stakingsrecht daarom opheffen?
        Kan je het verdragen dat anderen eens op straat komen om hun eisen kracht bij te zetten? Iedereen komt wél eens aan de beurt...
        Heeft het allemaal zijn nut? Gaan de heren ministers nu beter luisteren?
        Die melk stond een paar maanden geleden aan een behoorlijke prijs en ik heb geen enkele consument horen klagen dat die prijs té hoog was.
        Wie/wat ligt dan aan de basis om die prijs plots fors te laten dalen tot zelfs onder de produktieprijs?
        M. Verseg hou zou jij reageren indien je baas op het laatst van de maand ipv je loon uit te betalen 1000 euro zou terugvorderen?
        Misschien veranderen van job of van "baas" en daar knelt nu juist het schoentje...een land- of tuinbouwer kan van de ene op de andere dag het roer niet omgooien...de meesten gaan pas stoppen als ze echt "verzuipen"...
        Ik heb er dus wél begrip voor maar of het iets bijbrengt
        D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
        BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
          Hinder is er steeds voor de mensen die op dat moment moeten werken.Moeten we het stakingsrecht daarom opheffen?
          Kan je het verdragen dat anderen eens op straat komen om hun eisen kracht bij te zetten? Iedereen komt wél eens aan de beurt...
          Dat er hinder is begrijp ik, dat ze staken ook, dat ze rechten hebben ook. En ja, van mij mogen ze gerust wat meer verdienen voor hun werk maar die fout ligt niet bij de kopers.
          Maar hier willen ze de mannen van de Europese top laten zien dat ze er zijn ... awel dat ze die mannen eens een gans WE blokkeren in Brussel, dat zou effect hebben.
          Als de distributeurs en groothandel met het geld gaan lopen, dat ze dan naar Zellik trekken en de depots van Delhaize eens bezetten of in Halle die van Colruyt.
          Maar neen, wat doen ze nu? Hier de steenweg en de E40 + Ring blokkeren, de wegen waar de gewone werkmensen passeren.
          Denk je echt dat de Europese top daar gaat langskomen? Helemaal niet, ze kl*ten nu iedereen dat hun inkomsten bezorgt maar de verantwoordelijken voor hun lage winst (of verlies) laten ze gaan.
          Wat kan het de Europese top schelen dat ze buiten betogen als zij binnen vergaderen? Niemand loopt hen in de weg hoor en veel last zullen zij er niet van hebben.
          Op dit moment kan je bijna niet richting Leuven (en andere locaties) ... echt heel bevorderlijk voor hun inkomen!
          M. Verseg hou zou jij reageren indien je baas op het laatst van de maand ipv je loon uit te betalen 1000 euro zou terugvorderen?
          Zoals de boeren, "u" beletten om te werken of naar huis te gaan.
          Ga ik iets bekomen?

PS Die zelfde mannen in Brussel zorgen er anders ook wel voor dat wij 80% van ons loon kwijt geraken aan allerlei taksen en zo hé. Of dacht je dat alleen boeren getaxeerd werden?
          Last edited by VerSeg; 19 juni 2009, 16:46.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Het gaat niet over de taksen maar over de kostprijs van alles
            Van zaadje tot witloof, het zaadje slaagt op maar het witloof slaagt af dus het eindprodukt is niks meer waard.
            En intussen zijn de stookkosten zo gestegen dat er geen sprake meer kan zijn van enige winst.
            En je kan een enige tijd teren op de winst van vroeger maar die is denk ik allang op bij iedere zelfstandige.
            En een bedrijf dat geen winst maakt is geen lang leven beschoren.

Ze willen hier meer en meer naar het Amerikaans stelsel gaan en enkel multinationals in leven laten
            En de kleine familie bedrijven laten verdwijnen.
            Als dat gebeurt zie ik de gezonde voeding die onze kleine bedrijven toch produceren en hebben in gedrang komen.

Ze hebben het recht om te staken maar of er iets gaat veranderen daar heb ik mijn twijfels over.
            Ik heb niks tegen het euro geld maar het Euro stelsel dat ze de tuin- en landbouwers moeten volgen is echt een beetje van het goede teveel.
            Want het is Europa dat hier de wet dirigeert en niet onze eigen poletiekers
            al helpen ze wel niet veel door een voet dwars te zetten ofzo zoals Ierland wel doet voor zijn boeren.

Comment

PS Die zelfde mannen in Brussel zorgen er anders ook wel voor dat wij 80% van ons loon kwijt geraken aan allerlei taksen en zo hé. Of dacht je dat alleen boeren getaxeerd werden?
              80%? Dan ben jij wel een echte grootverdiener, correctie, een zééér grote grootverdiener!

Mvg.
              Robert
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                Het gaat niet over de taksen maar over de kostprijs van alles
                Van zaadje tot witloof, het zaadje slaagt op maar het witloof slaagt af dus het eindprodukt is niks meer waard.
                En intussen zijn de stookkosten zo gestegen dat er geen sprake meer kan zijn van enige winst.
                En je kan een enige tijd teren op de winst van vroeger maar die is denk ik allang op bij iedere zelfstandige.
                En een bedrijf dat geen winst maakt is geen lang leven beschoren.

Ze willen hier meer en meer naar het Amerikaans stelsel gaan en enkel multinationals in leven laten
                En de kleine familie bedrijven laten verdwijnen.
                Als dat gebeurt zie ik de gezonde voeding die onze kleine bedrijven toch produceren en hebben in gedrang komen.

Ze hebben het recht om te staken maar of er iets gaat veranderen daar heb ik mijn twijfels over.
                Ik heb niks tegen het euro geld maar het Euro stelsel dat ze de tuin- en landbouwers moeten volgen is echt een beetje van het goede teveel.
                Want het is Europa dat hier de wet dirigeert en niet onze eigen poletiekers
                al helpen ze wel niet veel door een voet dwars te zetten ofzo zoals Ierland wel doet voor zijn boeren.
                Verleden jaar was de melkprijs nog redelijk voor de boeren.

Het probleem ligt zuiver bij aan a-sociaal en liberaal Europa.
                Europa is al van in het begin bezig met het propageren van de vrije markt.
                Ik ben niet tegen Europa maar we moeten een beter Europa krijgen.

We hebben nu reeds 2 bewijzen dat dit systeem zonder controle niet werkt.
                Vroeg of laat barst de zaak toch.
                Zie maar naar de impact van de crisis en de bijkomende armoede.

De middenstand heeft het zeer moeilijk en daar spreekt ook geen kat over he.
                En dit is zo in geheel Europa. Ze krijgen ook geen hulp zoals de banken.
                En die hulp was er zeer snel voor de banken....

De enige die niet klaagt is de distributie en meer bepaald onze groot-warenhuizen hier.
                Het zijn ook die die de middenstand onder druk zet en houdt he.
                En dit wordt bovendien ook nog toegelaten....
                Het verhogen van prijzen met 1% (voeding bijv.) zoals we gisteren konden vernemen
                op tv (Ter Zake) zal de middenstander niet helpen.
                (de veeboeren, tuinders enz. enz.)
                Last edited by theokus; 19 juni 2009, 19:48.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

De moderne tijden, hoor ze nog zeggen vroeger was het beter.
                  Wel ben al wat ouder en in de tijd dat de mensen klapte van vroeger was het beter en ik nog een kind was,
                  wel ik moet toegeven vroeger was het beter ze hebben gelijk gehad.

En inderdaad de middenstand maar daar reken ik ook de kleine zelfstandige bij zoals Aquarius
                  Er moet inderdaad iets gebeuren maar wat en wanneer , als het voor velen te laat is
                  Denk dat al velen gevloekt hebben op sommige wetten die MOETEN van Europa.

Comment

De moderne tijden, hoor ze nog zeggen vroeger was het beter.
                    Wel ben al wat ouder en in de tijd dat de mensen klapte van vroeger was het beter en ik nog een kind was,
                    wel ik moet toegeven vroeger was het beter ze hebben gelijk gehad.

En inderdaad de middenstand maar daar reken ik ook de kleine zelfstandige bij zoals Aquarius
                    Er moet inderdaad iets gebeuren maar wat en wanneer , als het voor velen te laat is
                    Denk dat al velen gevloekt hebben op sommige wetten die MOETEN van Europa.
                    Als ik mag.
                    Hoe men klanten kan misleiden.
                    Ga een keer winkelen in Duitsland bijv.
                    Europa heeft toegelaten dat men mag "klommelen" met bijv. een melkverpakking.
                    Mensen denken nog een 1 liter te kopen maar de inhoud is minder > 7,5 dl.
                    De aankoopprijs lijkt lager maar die prijs klopt tot verhouding met de werkelijke inhoud. Doch de koper denkt in eerste instantie 1 liter melk in zijn korf te hebben.
                    En de kostprijs voor de melk blijft even hoog.

Ik hoor dikwijls dat het de slechte communicatie is waardoor wij Europa niet begrijpen.
                    Men doet er alles aan om het Verdrag van Lissabon goed gekeurd te krijgen.
                    Vroeger heette die de Europese Grondwet....
                    Met dit soort communicatie gaat dat zeker lukken
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Ik heb een hekel aan melk toen ik klein was alle dagen melk
                      smorgens melks vers van de koe,
                      smiddags (warme pap) en melk savonds de warme pap van smiddags was wat opgesteven en werd dan als pudding geserveerd
                      Dus ik HAAT melk
                      Eet alleen nog soep met verse groenten van uit mijn vader zijnen tuin

Zeg Aquarius je klapte van klaar gemaakte produkten van uw produkt, gestoomd enz...
                      Begrijp wel dat het een investering is maar zou het buiten de investering uw probleem oplossen en meer witloof verkopen ???

Comment

Ik heb een hekel aan melk toen ik klein was alle dagen melk
                        smorgens melks vers van de koe,
                        smiddags (warme pap) en melk savonds de warme pap van smiddags was wat opgesteven en werd dan als pudding geserveerd
                        Dus ik HAAT melk
                        Eet alleen nog soep met verse groenten van uit mijn vader zijnen tuin

Zeg Aquarius je klapte van klaar gemaakte produkten van uw produkt, gestoomd enz...
                        Begrijp wel dat het een investering is maar zou het buiten de investering uw probleem oplossen en meer witloof verkopen ???
                        De trend is inderdaad om groenten te kopen waar nog weinig aan te kuisen valt, panklaar!
                        Vooral jonge mesen nemen vb gesneden groenten,vacüum verpakt ipv het onversneden produkt.
                        Naar de kostprijs wordt weinig gekeken.
                        Kijk vb maar eens wat een gemengde sla kost in een zakje tov een krop sla (zelfs die moet nu al voorverpakt zijn)
                        Dan gaan we protesteren dat onze afvalberg te groot wordt?
                        Enerzijds hebben de grootwarenhuizen de boodschappenzakjes afgeschaft om zogezegd het milieu minder te belasten maar anderzijds gaan ze héél wat produkten in kleinverpakking gaan aanbieden.Kijk maar eens in een winkelwagentje wat je mee naar huis sleurt van schaaltjes, plastiek-alufolie, ...heel veel wegwerp!

Nog even terugblikken op het eigenlijke topic...
                        Wat heeft het nu uitgehaald...De boeren hebben het nieuws gehaald dat wél!
                        Maar ze hebben zich ook weer de wrevel van heel wat mensen op de hals gehaald.
                        Sommigen kunnen het begrijpen maar de meesten voelen zich toch "tekort gedaan"
                        Misschien hebben ze wel gelijk???
                        Wat kan de doodgewone burger aan die ganse problematiek echt doen?
                        Als de regeringsleiders nog niet eens 5 minuutjes van hun "kostbare tijd" uittrekken om het probleem eens van naderbij te bekijken?
                        Maandag is Luxemburg aan de beurt!
                        Hier werd door BB wél voor opgeroepen, in Brussel was het vnl Duitsland die het initiatief had genomen.
                        Veel zal het allemaal niet uitmaken maar je hart eens luchten kan ook wel eens deugd doen...
                        D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                        BD0290BE

Comment

En geef mij maar de crop sla inplaats van voorverpakte, kwestie van te weten wat er op mijn bord komt
                          Als ik al eens groenten haal is het de orginele versie zoals een ganse crop sla niet voorverpakt.
                          Tomaten uit een bak die ik zelf kies enz...
                          De meeste sla en tomaten komen uit de tuin van mijn vader, sinds die op pensioen is heeft ie veel tijd voor groenten te kweken voor zijn kinderen.
                          En we zijn met zes en komen alle weken om ons portie
                          En wat over blijft of niet te eten valt neem ik ook mee want ik heb kippen

Kijk de betoging in Luxemburg met bange blik toe, want dan komen de Franse er ook nog bij en die zijn niet van de makelijkste.
                          Denk dat ze dan in Brussel denken wij hebben geluk gehad, niet veel schade.
                          Zal daar wel wat anders worden vrees ik.
                          En zo word de land en tuinbouwer weer in een slecht daglicht gesteld door enkele heet hoofden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            80%? Dan ben jij wel een echte grootverdiener, correctie, een zééér grote grootverdiener!
                            Zal het even verduidelijken.
                            Bekijk uw loon eens brut en net en tel het verschil ... al een groot pak erdoor.
                            Koop met uw net eens een krachtige auto ... 21% btw, 5000€ BIV en een paar honderd Euro rijtaks. OK, met een wat minder krachtige wagen is de BIV een pakske lager.
                            Dan gaat ge een verzekering nemen met wat taksen er bovenop en abonnementstaks (verdoken taks), dan ga je tanken en betaal je meer taksen dan wat anders voor dat lieterke naft. Hoeveel percent ben je nu al kwijt van je loon voordat je iets gedaan hebt?
                            Ge koopt een huis en je mag registratiekosten of BTW betalen, daar notariskosten bij met een dik pak voor de staat, daar uw kadaster bij en al de andere taksen op water, gas, electriciteit en zo.
                            Ja, het is voor iedereen hetzelfde maar je betaalt taksen op uw inkomen en met hetgeen rest moet je nog eens een pak taksen betalen om te kopen wat je wil en nadien betaal je nog eens taksen om het te mogen bezitten alsook om het te mogen gebruiken.
                            Koop dan nog wat eten, daar wat BTW op, een beetje recyclagetaks en zo bij, dan nog 1.5€ per vuilzak om wat verpakking weg te gooien, de jaarlijkse bijkomende taks op huisvuilophaling ... doe maar voort.
                            Zal ik er ver naast zitten dat een Belg van zijn loon (brut) in totaal bijna 80% kwijt is aan al die zever?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
                              Hey, misschien een goeie tip:
                              Verkoop wat meer rechtstreeks aan de particulier, de boerenmarkt , of via andere ethisch hoger geklasseerde plattelands-hoeve- hormoonvrije- biologische verkoopkanalen.
                              Een voorstel voor de prijs: men neme de prijs van wat jij er voor krijgt van de veiling en trekken die af van de "supermarktprijs" het verschil delen we door twee , Is dit geen WIN-WIN situatie????, Jij krijgt plots veel meer betaald voor je produkten, ik kan ze een stuk goedkoper kopen en haal bijna zeker een veel betere smaak,versheid en kwaliteit in huis.
                              Telkens als ik thuis kom met iets wat rechtstreeks van de boerderij /teler komt krijg ik alleen maar positieve commentaar betreft de smaak ( melk, groenten, vis (uiteraard rechtstreeks van bij een visser), etc
                              In de distributie legt men steeds nieuwe kostenverhogende eisen op , de kosten om alles heen en weer te voeren stijgen ook voortdurend en dan willen de aandeelhouders van de distributiemaatschappijen zeker geen verminderde winst, dus wie betaalt dit feestje???????
                              mvg Dewiene ( die zeer regelmatig stopt en iets koopt bij de teler die een bord met koopwaar heeft buitenstaan) ( en zo ook al veel toffe mensen heeft ontmoet die nog tijd hebben voor een leuke babbel)
                              Helemaal mee eens!

Los van het feit dat er duidelijk iets mis is met de verhouding producenten <-> distributie, toch dit:
                              Wie zich in het leven profileert als ondernemer (voor alle duidelijkheid, ik ben er zelf één!), kan enkel zijn bedrijf gezond houden door flexibel te zijn en te anticiperen op steeds wijzigende marktsituaties. Vanuit dat standpunt kan ik eigenlijk weinig begrip opbrengen voor producenten die klagen dat ze al twee jaar met verlies produceren. Wanneer dat verlies veroorzaakt wordt door marktecomomische omstandigheden, dan kan je dan enkele maanden aankijken en wachten op een eventuele kentering. Is dit na pakweg 6 maand niet gebeurd, dan moet je niet jammerend op je gat blijven zitten, maar tot actie overgaan.
                              In tal van sectoren gaat het fout omdat ze al hun eieren in één mand hebben gelegd: ze produceren slechts één product en ze hebben te weinig afzetkanalen. Hoe goed hun product ook is, ze hebben zichzelf tot een steentje in een dominospel gedegradeerd ... de afloop is bijna voorspelbaar.
                              Duurzaam ondernemen doe je door voldoende te diversifiëren, waardoor je tijd en ruimte hebt om te anticiperen op omstandigheden die je niet altijd zelf in de hand hebt. De investeringen liggen globaal genomen iets hoger, maar zijn tegelijk beter te verantwoorden, minder risicovol en waar nodig flexibeler te "herbestemmen".

't Vraagt natuurlijk allemaal veel meer inventiviteit en energie dan het bedrijfsmodel waarin velen zijn vastgeroest. Klagen helpt niet ... gezond "boerenverstand" en op tijd een schop onder de kont (eens hardop vloeken inbegrepen), zijn zonder twijfel een stuk effectiever!

Comment

VerSeg,

Hier heb je een punt...meerdere punten zelfs!
                                Voor de successierechten bij het overlijden van een oom of tante betaal je ongeveer een 60%!!!Dat geld is nochtans legaal verdiend en er zijn ook reeds belastingen op geheven...
                                Dan vraag je u soms af hoe het komt dat die mensen in Brussel het dan nog voor mekaar krijgen om geen begroting in evenwicht te krijgen?

Om terug te keren naar het topic...
                                Ik meen dat het overgrote deel van de bevolking er niet de minste moeite zou mee hebben om de producenten een werkbaar inkomen te laten verdienen?
                                Wie neemt dan voor het ogenblik dan de touwtjes in handen?
                                De banken hebben de laatste jaren héél goed "geboerd", konden woekerwinsten maken.
                                Toch zijn het geen goede huisvaders geweest want in een iets mindere tijd moeten ze al miljarden gaan vragen bij de staat of iedereen is zijn spaarcenten kwijt???
                                De staat springt ook bij indien grote bedrijven op het punt staan overkop te gaan.
                                Kunnen ze dan ook niet eens die familiale bedrijven, onder bepaalde voorwaarden, gaan steunen?
                                Het eerste wat een mens doet is "eten en drinken".
                                Op restaurant mag dat zelfs een franksken kosten.
                                In het dagdagelijkse leven kan je het ook met wat minder, maar "gezonde" voeding blijft voor jong en oud toch zeer belangrijk!

Ik vraag mij dus af wat men wil /kan ondernemen om onze intensieve land-en tuinbouw
                                in ons klein landje te vrijwaren?
                                Zoals ik bij de opening van dit topic al zei, staken en betogen heeft volgens mij weinig zin.
                                Ik zou liever kiezen voor dialoog maar blijkbaar lukt dat niet altijd.
                                Ik meen dat de laatste dagen de mensen al meer dan genoeg gefrustreerd raken.
                                Sommigen moeten/willen nog werken maar worden dan de ene dag door de boeren, de andere dag door de spoorwegen, door wegeniswerken enz...echt gegijzeld.
                                Dat iemand er dan zo vlug mogelijk (50 à 55j ) mee ophoud is dan zéker niet verwonderlijk. Dat is de negatieve spiraal waar we ons nu in bevinden.

Dit wil ik je nog wel meegeven: Een boer zit zo niet in mekaar, die blijft wroeten tot hij er bij neervalt!
                                BD0290BE

Comment

Working...
                                X