Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boeren betogen in Luxemburg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Boeren betogen in Luxemburg

De landbouwers gaan in Luxemburg gaan betogen maar waarvoor?
    Hun/onze/mijn prijzen liggen te laag ten opzichte van de distributiesector.
    Volgens mij redeneren die mensen wél normaal:
    Basisprijs + onkosten+winstmarge.
    Wat is daar verkeerd aan?
    Wat kan de overheid doen voor de producenten waar nog steeds de wet van vraag en aanbod heerst?
    Als witloofteler krijg ik vandaag ook minder voor mijn witloof dan de kostprijs!!!
    Hoelang kunnen wij dit nog volhouden?
    Hoe los je dit billijk op?
    Denk niet dat de BB of de regering een pasklaar antwoord hebben maar dat het zo niet verder kan is zo klaar als...troebel bier!
    Men spreekt steeds van Europa maar als de Belgen iets voorstellen dan liggen of de Fransen of de Nederlanders dwars en omgekeerd!
    Ik denk dat de oplossing nog niet voor morgen is en een betoging/oproer zie ik dan al helemaal niet zitten?
    iemand met een beter alternatief?
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Re: Boeren betogen in Luxemburg

Verkopen met verlies is niet toestaan in het Belgisch model (Nederland dan weer wel bv.).
    En nu ga ik eens cru zijn maar waarom moet je steeds klagen op BD als witloofkweker? Steeds weer ben je het slachtoffer van distributeurs, overheid, moeilijke klanten etc etc. Denk je dat je de enige bent in 2009 die problemen heeft? Wat met de witte sector? Wat met andere takken van de landbouw? Wat met onze textielindustrie?
    België heeft niet de luxe op een gasbel te zitten of olie op te pompen en te lachen wanneer de olieprijzen stijgen. De werkeloosheid stijgt schrikbarend in de EU landen en spijtig genoeg zullen we dit nog een tijdje horen. Alles is voor iedereen duur, verwarming, bouwen, auto (en de bijkomende kosten), medische factuur die maar blijft stijgen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
      Verkopen met verlies is niet toestaan in het Belgisch model (Nederland dan weer wel bv.).
      En nu ga ik eens cru zijn maar waarom moet je steeds klagen op BD als witloofkweker? Steeds weer ben je het slachtoffer van distributeurs, overheid, moeilijke klanten etc etc. Denk je dat je de enige bent in 2009 die problemen heeft? Wat met de witte sector? Wat met andere takken van de landbouw? Wat met onze textielindustrie?
      België heeft niet de luxe op een gasbel te zitten of olie op te pompen en te lachen wanneer de olieprijzen stijgen. De werkeloosheid stijgt schrikbarend in de EU landen en spijtig genoeg zullen we dit nog een tijdje horen. Alles is voor iedereen duur, verwarming, bouwen, auto (en de bijkomende kosten), medische factuur die maar blijft stijgen ...
      Ik kan hier direct op antwoorden maar dan gaat het topic dicht en ik word geband....
      En het heeft niks met de Walen te maken.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Als witloofteler krijg ik vandaag ook minder voor mijn witloof dan de kostprijs!!!
        EINDELIJK snap ik de profielfoto van aquarius.
        Ik dacht steeds dat het een soort haaietanden waren.

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Ik dacht steeds dat het een soort haaientanden waren.

Ik heb ook heel lang met deze gedachte rond gelopen
          Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes

Ik heb ook heel lang met deze gedachte rond gelopen
            Maar... ik ook Mriya
            Tot hij destijds over z'n witloof begon.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Hey, misschien een goeie tip:
              Verkoop wat meer rechtstreeks aan de particulier, de boerenmarkt , of via andere ethisch hoger geklasseerde plattelands-hoeve- hormoonvrije- biologische verkoopkanalen.
              Een voorstel voor de prijs: men neme de prijs van wat jij er voor krijgt van de veiling en trekken die af van de "supermarktprijs" het verschil delen we door twee , Is dit geen WIN-WIN situatie????, Jij krijgt plots veel meer betaald voor je produkten, ik kan ze een stuk goedkoper kopen en haal bijna zeker een veel betere smaak,versheid en kwaliteit in huis.
              Telkens als ik thuis kom met iets wat rechtstreeks van de boerderij /teler komt krijg ik alleen maar positieve commentaar betreft de smaak ( melk, groenten, vis (uiteraard rechtstreeks van bij een visser), etc
              In de distributie legt men steeds nieuwe kostenverhogende eisen op , de kosten om alles heen en weer te voeren stijgen ook voortdurend en dan willen de aandeelhouders van de distributiemaatschappijen zeker geen verminderde winst, dus wie betaalt dit feestje???????
              mvg Dewiene ( die zeer regelmatig stopt en iets koopt bij de teler die een bord met koopwaar heeft buitenstaan) ( en zo ook al veel toffe mensen heeft ontmoet die nog tijd hebben voor een leuke babbel)
              Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

Comment

Ik begrijp Aquarius, maar zoals vermeld wat doe je eraan staken dat is het laatste maar wat anders ?
                Vind de oplossing van dewiene niet slecht doch waar zijn ze gebleven de goede oude boerenmarkten van vroeger.
                Heb in mijn familie al een grote tuinbouwer met serren de boeken neer zien leggen omdat de tomatenprijs en aarbeien in de dieperik gegaan was.
                En daar hing ook een bord met verse aarbeien en tomaten te verkrijgen
                Er stopte veel mensen maar voor een serre van 5 Hectare moeten er net wat komen om uit de kosten te geraken.
                Awel nu is de serre verkocht aan een Nederlander die er op de tijd van 2 jaar nog niks ingezet heeft enekl verbouwingen is ie aan het doen
                Nog wat groter maken enz... extra magazijn en koelhuizen aan het bijbouwen

Maar betogen gaat niks opbrengen, men kan zo maar niet zeggen nu staken we en leveren niks meer.
                Wat gaat men dan doen de groenten laten rotten en weggooien ?
                Dan is de markt direct kapot en zijn het de buitenlanders die met hun goedkoop produkt die hier alles op de markt gooien.
                En sta jij daar in de kou met uw produkten van eigen bodem met het Belgian label erop.
                En voor Aquarius is het niet van en nu ga ik tomaten kweken want zijn instalatie is gebaseerd op witloof en niks anders.
                Slechte tijden, heel slechte tijden
                De enige oplossing die ik kan bedenken is effectief gaan werken als deeltijdse of voltijdse arbeider.
                En proberen uw produkten deeltijds toch nog op de markt te brengen en hopen op betere tijden.

Maar aan mij ligt het niet hoor want ik eet nog graag mijn witloof vers van eigen bodem en ook lekker rauw mmmmmhhhhhhhhhh
                En ga het ook halen bij de producent inplaats van groothandel.
                Hier in de streek is er ook eentje die dat doet en witloof kweekt
                Alwaar men dat kan gaan kopen goedkoper dan in de suppermarkt al is het niet veel maar wel verser dan daar dat is een feit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  Ik dacht steeds dat het een soort haaietanden waren.
                  Gatver !!!! Ik ook

[on-topic] Er mankeert iets aan de redenering van TS, nl. het resultaat van de som :
                  Basisprijs + onkosten + winstmarge = verkoopprijs
                  en : indien verkoopprijs > marktprijs -> geen verkoop.
                  It's the economy stupid !
                  Als je de geschiedenis van de landbouw effe overloopt is het er een van natten en pappen. Boterbergen, melkplassen ... Je ziet nu al van heinde en ver het probleem koolzaad zich manifesteren Er is nooit echt ingegrepen. De BB proberen hun klanten op korte termijn niet te veel voor het hoofd te stoten. Harde maar noodzakelijke maatregelen waren en zijn nodig maar ze durven het niet aan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Iedere sector zuivert zichzelf uit. Indien er geen vraag is, is er geen markt, is er geen verkoop ... Spijtig dat ze de boeren steeds te vriend hebben willen houden met subsidies en andere maatregelen ipv structureel een vernieuwend pad in te slaan. Waar is de eco sector ? Er is vraag naar bio voedsel, waarom geen degelijke marketing voeren ? Waar blijven de inspanningen met "dit is Belgisch" of bij uitbreiding "dit is Vlaams" ? Een product dat je wil verkopen op kwaliteit daar moet je inspanningen voor leveren en die inspanningen beperken zich - tot spijt van wie het benijdt - niet tot het klassieke tranen en zweet maar richt zich ook op de intellectuele arbeid, het creatieve.
                  Als ik naar Libramont (grootste landbouwbeurs in België) ga moet ik dikwijl meewarig het hoofd schudden. De meeste boeren / landbouwers / tuinders zijn gewoon niet mee met hun tijd. Véél geld steken in goedkoper produceren is één zaak. Daarvoor dient de boer dan weeral fors te investeren in nieuwe apparaten en productieapparatuur en daarvoor moet ie dan weer uitbreiden. Als hij met zo'n zware lasten zit hoeft er maar ietsje mis te gaan en hij hangt. Men zegt dat "de boer" meer een bedrijfsleider is geworden. Welnu, moderne bedrijfsleiders hebben een solide businessplan dat meer omhelst dan alleen maar de productiekosten. Ze kennen de markt door en door en weten hoe ze ze best kunnen bewerken. Laat hier nu de opportuniteit liggen voor de BB. Jonge krachten met ideeën aanwerven. Wars van de klassieke oubollige strategie van nu. Je product verkopen een andere. Is je product goed / lekker, dan mag het iets meer kosten. Kijk maar de witte merken vs de merkproducten. Je snapt wel wat ik bedoel.

Slu !

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                    Gatver !!!! Ik ook

[on-topic] Er mankeert iets aan de redenering van TS, nl. het resultaat van de som :
                    Basisprijs + onkosten + winstmarge = verkoopprijs
                    en : indien verkoopprijs > marktprijs -> geen verkoop.
                    It's the economy stupid !
                    Als je de geschiedenis van de landbouw effe overloopt is het er een van natten en pappen. Boterbergen, melkplassen ... Je ziet nu al van heinde en ver het probleem koolzaad zich manifesteren Er is nooit echt ingegrepen. De BB proberen hun klanten op korte termijn niet te veel voor het hoofd te stoten. Harde maar noodzakelijke maatregelen waren en zijn nodig maar ze durven het niet aan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Iedere sector zuivert zichzelf uit. Indien er geen vraag is, is er geen markt, is er geen verkoop ... Spijtig dat ze de boeren steeds te vriend hebben willen houden met subsidies en andere maatregelen ipv structureel een vernieuwend pad in te slaan. Waar is de eco sector ? Er is vraag naar bio voedsel, waarom geen degelijke marketing voeren ? Waar blijven de inspanningen met "dit is Belgisch" of bij uitbreiding "dit is Vlaams" ? Een product dat je wil verkopen op kwaliteit daar moet je inspanningen voor leveren en die inspanningen beperken zich - tot spijt van wie het benijdt - niet tot het klassieke tranen en zweet maar richt zich ook op de intellectuele arbeid, het creatieve.
                    Als ik naar Libramont (grootste landbouwbeurs in België) ga moet ik dikwijl meewarig het hoofd schudden. De meeste boeren / landbouwers / tuinders zijn gewoon niet mee met hun tijd. Véél geld steken in goedkoper produceren is één zaak. Daarvoor dient de boer dan weeral fors te investeren in nieuwe apparaten en productieapparatuur en daarvoor moet ie dan weer uitbreiden. Als hij met zo'n zware lasten zit hoeft er maar ietsje mis te gaan en hij hangt. Men zegt dat "de boer" meer een bedrijfsleider is geworden. Welnu, moderne bedrijfsleiders hebben een solide businessplan dat meer omhelst dan alleen maar de productiekosten. Ze kennen de markt door en door en weten hoe ze ze best kunnen bewerken. Laat hier nu de opportuniteit liggen voor de BB. Jonge krachten met ideeën aanwerven. Wars van de klassieke oubollige strategie van nu. Je product verkopen een andere. Is je product goed / lekker, dan mag het iets meer kosten. Kijk maar de witte merken vs de merkproducten. Je snapt wel wat ik bedoel.

Slu !

Tjerri
                    Beste,
                    Mijn redenering gaat wél op maar dan voor de grootwarenhuizen (zo had ik het ook bedoeld)
                    Heb je ooit al geweten dat die mensen iets verkopen met verlies?
                    Als ik verder je uitleg volg dan merk ik dat het al lang geleden is dat je nog moderne tuinbouwbedrijven bezocht hebt. Je hebt er geen kaas van gegeten!

Belgische bedrijven produceren kwaliteitsprodukten die aan hoge eisen moeten voldoen!
                    Wat er achteraf mee gebeurd weten we natuurlijk niet.
                    Wij zijn producenten die ons verenigd hebben in een coöperatie, de veiling.
                    Zij moeten zorgen voor de vlotte verkoop, wij voor het produkt.
                    Als producent moet je al heel wat investeren in aaangepaste machines en blijft er geen ruimte, geld meer over om daarbij nog eens de grootketens gaan te bespelen.

Dus die" jonge krachten" hebben we samen aangetrokken om de kosten te delen...
                    Dus zeg niet dat we op dat vlak niet inventief genoeg waren.
                    En vraag naar bio...op de veiling komen biogroenten maar ook deze raak je soms aan de straatstenen niet kwijt!
                    Uw voorganger heeft de problematiek wél beter begrepen!

Het ging het mij enkel en alleen om het feit dat opgeroepen wordt tot betoging en dat die mensen(BB) ook geen pasklaar idee hebben om aan de overheid voor te leggen.Dus welke zin heeft het dan?
                    Als straks Opel nog in grotere moeilijkheden geraakt hoe denk je dat ze dat gaan aanpakken? Staken...levert dat iets op? Soms wel ...Ons produk staat dan wél te rotten, krijg je er dan nog een probleem bovenop van waar kan ik dat dan nog kwijt?
                    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                    BD0290BE

Comment

Naar mijn weten was de grote boeren betoging in het jaar 1971 of 2 weet niet juist het jaar.
                      Ook eentje om in te kaderen, verschillende mensen het ziekenhuis in geklopt en niks opgebracht.

Alles slaagt op de grondstoffen voor elke boer en tuinder laat staan de verwarmingskosten en die swingen de pan uit.
                      Tenzij de bakker zijn brood is opgeslagen maar het graan een basisprodukt voor brood is zelfs in die 40 jaar goedkoper geworden
                      Triestige tijden voor de zelfstandige en het zal spijtig genoeg niet beteren.
                      Verschillende boeren zijn door de bieten boycot getroffen en ook noodgedwongen als arbeider aan de slag gegaan.
                      Hier in het waasland door de sluiting van Moerbeke werd er een zaaibeperking opgelegd een deel van die vroegere bietentelers is zonder boe of ba uit de boot gevallen reden meer telen of alles kwijt
                      Dus alles weg en gaan werken, sommige deeltijds omdat ze nog deels dieren hebben.
                      Anderen voltijds en hun land verpacht aan anderen die er dan maar tulpen of mais telen.
                      Rare tijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                        Beste,
                        Mijn redenering gaat wél op maar dan voor de grootwarenhuizen (zo had ik het ook bedoeld)

Heb je ooit al geweten dat die mensen iets verkopen met verlies?
                        Neen, want een wiskundige bewerking zonder "="teken is er geen.

Ja.

Belgische bedrijven produceren kwaliteitsprodukten die aan hoge eisen moeten voldoen!
                        Wat er achteraf mee gebeurd weten we natuurlijk niet.
                        Wij zijn producenten die ons verenigd hebben in een coöperatie, de veiling.
                        Zij moeten zorgen voor de vlotte verkoop, wij voor het produkt.
                        Als producent moet je al heel wat investeren in aaangepaste machines en blijft er geen ruimte, geld meer over om daarbij nog eens de grootketens gaan te bespelen.
                        Juist En ik zou het niet begrepen hebben ... Ik heb nergens geponneerd dat Belgische bedrijven geen kwaliteitsproducten produceren, noch dat ze niet zouden moeten voldoen aan hoge eisen. Wat jou ontgaat is, is het feit dat dit niet voldoende is. Je moet het product nog verkopen. En daar gaat het bij "jullie" fout. "De veiling en de coöperaties moeten voor de vlotte verkoop zorgen" stel je. En "Wat er achteraf mee gebeurd weten we natuurlijk niet". Mis ik iets ? Je geeft de verkoop uit handen. De verkoper krijgt het niet verkocht ... Misschien een andere verkoper zoeken ? Je businessmodel effe onder de loep nemen ? 't Zijn maar een paar ballonnetjes hoor. Dat je investeert lijkt me normaal. Dat je achteraf geen geld meer hebt om de verkoop te realiseren kan er bij mij niet in en lijkt me compleet idioot te zijn.

Dus die" jonge krachten" hebben we samen aangetrokken om de kosten te delen...
                        Dus zeg niet dat we op dat vlak niet inventief genoeg waren.
                        En vraag naar bio...op de veiling komen biogroenten maar ook deze raak je soms aan de straatstenen niet kwijt!
                        Wow ! Je hebt dus "jonge krachten" gerecruteerd. En dan ? Wat heeft dat met inventiviteit te maken ? En de bio groenten business doet het niet ? Hoe zou dat komen denk je ? Misschien dan toch een marketing probleem ?

Het ging het mij enkel en alleen om het feit dat opgeroepen wordt tot betoging en dat die mensen(BB) ook geen pasklaar idee hebben om aan de overheid voor te leggen.Dus welke zin heeft het dan?
                        Als straks Opel nog in grotere moeilijkheden geraakt hoe denk je dat ze dat gaan aanpakken? Staken...levert dat iets op? Soms wel ...Ons produk staat dan wél te rotten, krijg je er dan nog een probleem bovenop van waar kan ik dat dan nog kwijt?
                        En hier raken we de kern van de zaak. De belangenorganisatie die jullie belangen behartigt weet het zelf niet Nog steeds niet ...
                        Als jullie al 40 jaar door de woestijn trekken en jullie het licht nog niet gezien hebben, is het dan geen tijd om een nieuwe gids aan te trekken ? Zelfs Mozes deed er zolang niet over.

Als ik verder je uitleg volg dan merk ik dat het al lang geleden is dat je nog moderne tuinbouwbedrijven bezocht hebt. Je hebt er geen kaas van gegeten!
                        Tiens. Vorige week bij nog twee langs geweest. Klaagzang gehoord over de niet te overziene verhoging van de meststoffen en veevoer. Is idd geen kaas
                        Bij deze houdt deze polemiek voor mij op. Je weet wel : wat baten kaas en bril ...

Uw voorganger heeft de problematiek wél beter begrepen!
                        Nu nog een oplossing aanbrengen ...

Toch nog - oprecht - veel sterkte toegewenst met je bedrijf.

With love from,

Tjerri

Comment

Best Tjerri,

Je taalgebruik laat zien dat je een verstandig iemand bent.

Dan zou je ook kunnen denken dat het "allemaal" domme boeren zijn!
                          Dat er tussen de mensen die de BB leiden of de directie van de veilingen echt geen bekwame mensen zitten?
                          Waar denk je dat we die dan moeten gaan zoeken?
                          In Nederland, Frankrijk...ook daar loopt het grondig fout, alhoewel dit echte landbouwlanden zijn.
                          Mochten er echt oplossingen zijn zou je denken dat niemand maar dan ook niemand er prat zou op gaan om die naar voor te brengen.
                          De enige reden is gewoonweg een paar procent overproductie...zoals in héél veel sectoren.
                          Maar hoe zou jij dat aanpakken om het op een billijke manier te herverdelen?
                          Quota opleggen heeft bewezen van niet te werken...misschien ben jij wél de "Mozes" die ons de weg wil tonen?

Een paar enkelingen zijn geholpen met vb een thuisverkoop(moet wél goed gelegen zijn want niemand rijdt km's rond om een paar kg witloof, asperges, aardbeien op te halen...)
                          Een paar zijn inventief genoeg én hebben er de financiële middelen voor om hun eigen produkt een meerwaarde te geven. (vb het stomen van witloof en luchtdicht verpakt aanbieden)
                          Dit zijn allemaal "nichemarkten" waar de doorsnee producent niet kan op inspelen.
                          Zijn zij (kleine familiale bedrijven) dus gedoemd te verdwijnen?

Halen we de volgende decenia onze groenten uit de Oostbloklanden,waar geen lastenboeken of een voedselveiligheidsagenschap bestaat?
                          Persoonlijk heb ik steeds kwaliteit voor kwantiteit geplaatst en tot voor enkele jaren was dat ook lonend.
                          Nu is die trend omgebogen alhoewel ik er van overtuigd ben dat door de normen nog te verhogen de produktie iets zou dalen en dit volgens mij althans de enige echte goede oplossing zou zijn.
                          De consument zou een nog beter produkt krijgen, tenminste als hij dat waardeert, en de "rotzooi" in de winkelrekken laat liggen.
                          Voor het ogenblik krijg je die stelling nog niet eens in België verkocht, wat dan op Europees niveau???

Denk je dat ik 's nachts nog niet heb liggen denken aan ""DE" oplossing voor ons probleem?
                          Mijn witloof is een passie(overgenomen van mijn grootvader) die je zo maar van de ene op de andere dag niet opgeeft en het spreekwoord voor één slecht jaar breekt een boer zijn schuur niet af gaat al een paar jaar niet meer op!!!
                          Ik ben 56j en zou nog graag de eindmeet halen(met alle mogelijke middelen), kun je dat begrijpen?

mvg
                          Henri
                          Last edited by Aquarius; 18 juni 2009, 10:43.
                          BD0290BE

Comment

Dat die boeren in Luxemburg betogen is het minst van mijn zorg maar dat ze deze morgend op de E40 reden richting Brussel vond ik al heel wat minder.
                            En straks zal het nog eens wat minder zijn als die mannen weer de snelweg gaan blokkeren tijdens de spits.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Dat die boeren in Luxemburg betogen is het minst van mijn zorg maar dat ze deze morgend op de E40 reden richting Brussel vond ik al heel wat minder.
                              En straks zal het nog eens wat minder zijn als die mannen weer de snelweg gaan blokkeren tijdens de spits.
                              Die zijn nog niet weg uit Brussel.
                              Het schijnt niet een één-daagse actie te zijn....
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X