Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een hond ?!?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een hond ?!?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Wij overwegen heel sterk om een hond in huis te halen in ons gezin.

Het is voor ons niet echt belangrijk of de hond raszuiver is, en we willen wel voldoende aandacht geven aan de opvoeding van de hond (en de andere gezinsleden) om te zorgen dat zowel de hond als ons gezin er gelukkiger van wordt.
    We hebben al een heleboel boeken, Woef's en websites gelezen, en hebben volgende criteria vastgelegd:

- de hond mag ten hoogste 40cm groot zijn en moet mee kunnen op een goede wandeling. Een dagelijkse nood aan beweging is OK, maar drie keer per dag buiten is wat veel van het goede.
    - aangenaam karakter en goed 'opvoedbaar'
    - beperkt haarverlies
    - moet er tegen kunnen om een uur of 4 alleen te zijn zonder de boel af te breken.
    - de hond mag in huis slapen en verblijven, rekening houdend met 2 katten in huis.

Enkele 'rassen' die momenteel wat in overweging zijn:
    - Beagle (is al aan de grote kant, en misschien toch wat veel behoefte aan beweging)
    - Maltezer (nerveus, haarverlies?, opvoedbaar?)
    - Boomer (kruising, zou niet te rap ziek mogen worden, maar voorlopig enkel gevonden bij hondenhandelaars zoals de woefkesranch, en dat lijkt me niet de beste plaats om een hond te kopen)

Omdat er hier nogal wat hondenliefhebbers zijn, zou ik graag wat tips van julie krijgen over welke ras je ons kan aanbevelen, maar nog beter WAAR je goede kwekers kan vinden. Het liefst zou ik nog bij een particulier kopen die zelf een nestje heeft.

Alle tips zijn welkom.
    ik denk dat ik na het lezen van u vereisten ik siteer even "Een dagelijkse nood aan beweging is OK, maar drie keer per dag buiten is wat veel van het goede."
    van mening ben dat u best geen hond in huis haalt, u bent er niet klaar voor.
    zie dit niet als een belediging maar als goede raad

greets
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Is perfect mogelijk, als je hem nadien maar genoeg aandacht schenkt en tijd aan hem besteedt.

Een hond zou geen tijdsbesef hebben, het is wél een gewoontedier.
      Een hond "zou"...
      Niks van.
      Ik heb het ondervonden en de buren ook.
      Mijn fout, mijn verkeerde beslissing destijds.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Wij hebben een Maltezer, keft niet, is helemaal NIET nerveus, wordt twee per dag buiten gelaten en verliest WEL haar (trouwens verliezen alle honden haar).
        Grtz, RF
        Mijn ouders hebben een Maltezer gehad (100% zuiver) en die verloor geen sprietje haar. Wel veel borstelen om knopen te vermijden en af en toe naar de kapper mee gaan.
        Sony α7ii
        5OOpx

Comment

Nog een belangrijke: Als je dan een hond in huis hebt, zorg er dan voor dat hij zijn eigen, veilige plekje heeft, weg van de drukte (kinderen, etc..), waar hij even tot zichzelf kan komen.
          Dit kan gerust een kennel zijn.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Een hond "zou"...
            Niks van.
            Ik heb het ondervonden en de buren ook.
            Mijn fout, mijn verkeerde beslissing destijds.
            Heb je 't niet over verlatingsangst?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Heb je 't niet over verlatingsangst?
              Destn, het maakt toch niet uit wat de correcte formulering is
              Wij verstaan dat ja maar die hond niet: als ik de deur uit was dan duurde het niet lang
              of die begon te janken...
              De buren konden het niet meer verdragen en ik kon de buren het niet meer horen
              zeggen dus... ik kon niet anders.
              Mijn eigen fout.
              Nog iets vergeten: mijn hond had géén speelgoed, daar had ik niet aan gedacht.
              (oerdom natuurlijk)
              Vandaag de dag zou ik beter weten.
              ( ik zie nogal wat daarover op TV)

Ik besef nu ook dat TS zijn katten ook vier uur alleen zijn.
              Dat veronderstel ik toch.
              Als TS die heeft gehad als "kittens" dan vrees ik voor zijn gordijnen, bloemen of planten, "kratsen" op meubels en muren
              Natuurlijk is dat TS zijn zaak hoor.

Een jonge hond (als pub) bij die 2 katten plaatsen zal wel lukken.
              Die gaat dat toch als familie beschouwen.
              Maar dan weer die drie beestjes alleen laten, vier uren

Als die dieren buiten kunnen gedurende die afwezigheid dan zal zich
              het probleem niet sterk stellen.
              (een afgsloten tuintje buiten bijv. maar zodat ze ook nog in huis kunnen)

Ik ken exact dezelfde situatie bij vrienden hier in Hasselt.
              ( 2 grote katten en een zo'n kleine Franse boxer)
              En met vrienden bedoel ik een papa, een mama en een grote dochter
              Last edited by theokus; 9 juni 2009, 00:19.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Als een hond veel alleen moet zitten is een kleine hond slechter dan een grote hond.
                Hoe groter de hond, hoe langer hij het kan uithouden zonder een pootje te moeten heffen.
                Grotere honden breken in het algemeen minder uw kot af dan kleine honden en zijn van nature uit al properder (minder snel in huis plassen).
                Elke kleinere hond dat ik ergens al gekend heb plast af en toe eens in huis, zeker als hij enkele uren alleen moet zijn.
                Een grote hond heeft het voordeel ook een waker te zijn.
                Zonder een of ander, ik zou nooit meer voor iets anders gaan den aan Duitse herder of een Labrador.
                Aan elke hond heb je onderhoud, kort haar kruipt meer overal in en is moeilijker op te kuisen, lang haar zie je wel meer liggen maar valt sneller samen te vegen.

Kat en hond ... wij hadden een hond, nadien kwam er een kat ... de kat overleed en er kwam een nieuwe kat, kat en hond zijn de grootste vrienden van elkaar en dit bekom je door ze van de eerste dag bij elkaar te zetten in geen al te grote ruimte. Laat ze het maar eens uitvechten in het begin (onder controle houden) en op de kortste tijd is het ergste door.

Onze huidige kat komt nooit buiten, tenzij aan een lits. We kunnen het niet meer over ons hart krijgen ze net als de vorige te laten overrijden voor de deur ... liever een kat dat van in het begin gewoon is om binnen te zitten dan een kat dat losloopt en het niet lang rekt. Het is een Oosterse Korthaar en die zijn als een Siamese heel goed binnen te houden.

Kat en hond genieten van verwarming en airco ... ze weten wel waar ze moeten liggen.

Een grote hond slaapt al meer overdag en kan gerust 7 tot 8 uur gewoon blijven liggen, natuurlijk niet de eerste 6 maand als ze pup zijn, da's een ander punt.

Als we werken zijn, dan hebben de hond en de kat het huis voor hun alleen ... nog nooit iets vuil of stuk teruggevonden. Ze zijn blij als we thuis komen en als we er 's avonds mee bezig zijn.
                Kleine honde hebben daar veel meer last van, hun slaapgewoonten liggen anders en na heel wat minder rust zijn ze weer superactief ... als je dan niet thuis bent let je beter op voor stoelen en behang.

Nu ja, de ene hond is de andere niet en de meeste kun je wel deftig opvoeden ... al lukt dat ook niet altijd even simpel met alle honden.
                Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat onze hond nooit zit te huilen als hij alleen thuis is, nooit het kot afbreekt en nooit de geburen op hun systeem werkt. Hij blaft wel eens als er iemand aan de deur of te kort bij het huis komt ... maar da's ook wel de bedoeling van een hond.

Ik ben nu door medische redenen maanden thuis geweest, mijn hond heeft er geen verschil in gemaakt t.o.v. dat ik zou gaan werken, hij ligt de ganse dag rustig op zijn mat (of op bed) en tegen 's avonds is hij actief zoals altijd.

En zoals Theo ook al aanhaalde, zorg ervoor dat je hond en kat steeds een speeltje hebben en iets om te knabbelen.

Wat rashond met stamboom of niet betreft ...
                Onze vorige Duitse herder was er eentje met een stamboom, na een jaar had hij al last van HD, niet zo erg maar toch ... met een stamboom zou je dit anders moeten kunnen voorkomen. Onze huidige Duitse herder hebben we bewust niet bij een kweker gekocht en dus zeker niet met een stamboom, het is een van de gezondste honden dat we ooit gehad hebben. Gewoon bij mensen thuis die twee honden hadden en waarvan toevallig een nest gekomen is, het is een pure Duitse herder maar dus zonder stamboom ... met zo'n beestje ben je even gelukkig als met eentje waar je 100€ (of meer) moet betalen voor dat papierke waar je 99% nooit iets mee bent.

Welke hond je neemt of wil, dat moet je eigenlijk zelf beslissen.

PS Een hond dat bijt ligt meestal niet aan de hond, dat ligt aan het baasje of zijn omgeving.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Hey juppekes

Mag ik één ding vragen als je een hond aanschaft

Als je met je hond gaat wandelen, wil je aub zijn behoefte laten doen op eventueel de daarvoor voorziene plaatsen

Of eventueel het hoopje opruimen en meenemen

De reden dat ik dit vraag is omdat wij hier wel bijna elke week mee te maken krijgen

We hebben hier voor onze deur een mooi parkje met daarin wat speeltoestellen

Maar bijna elk weekend of in de vakanties komt wel een van mijn kids naar binnen str.nt aan zijn kleren of schoenen

Ik kan je zeggen dat dit geen lachertje is

En dan nog te zeggen dat er hier in dat parkje een hondentoilet is voorzien

Ik heb zelfs eens gezien dat iemand zijn hond zijn behoeft liet doen tussen de speeltoestellen terwijl zijn eigen kind op de schommel zat te spelen

Toen hoopte ik maar dat die kleine van de schommel vloog pardoes op die str..., maar ik had geen geluk

Laat je nu zeker niet afschrikken om een hond te kopen, maar neem aub altijd uw "zakje" mee als u uw hond uitlaat en gebruik het dan ook
                  Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                    Hey juppekes

Mag ik één ding vragen als je een hond aanschaft

Als je met je hond gaat wandelen, wil je aub zijn behoefte laten doen op eventueel de daarvoor voorziene plaatsen

Of eventueel het hoopje opruimen en meenemen

De reden dat ik dit vraag is omdat wij hier wel bijna elke week mee te maken krijgen

We hebben hier voor onze deur een mooi parkje met daarin wat speeltoestellen

Maar bijna elk weekend of in de vakanties komt wel een van mijn kids naar binnen str.nt aan zijn kleren of schoenen

Ik kan je zeggen dat dit geen lachertje is

En dan nog te zeggen dat er hier in dat parkje een hondentoilet is voorzien

Ik heb zelfs eens gezien dat iemand zijn hond zijn behoeft liet doen tussen de speeltoestellen terwijl zijn eigen kind op de schommel zat te spelen

Toen hoopte ik maar dat die kleine van de schommel vloog pardoes op die str..., maar ik had geen geluk

Laat je nu zeker niet afschrikken om een hond te kopen, maar neem aub altijd uw "zakje" mee als u uw hond uitlaat en gebruik het dan ook

Als ik ga wandelen dan zorg ik ervoor dat die van mij nooit (zelfs niet plast, en voor een dominante reu is dat betrekkelijk moeilijk) iets doet waar het voor de anderen hinderlijk kan zijn.

Als ik in 't stad rondwandel mag hij dus zijn behoefte niet doen, behalve als 't dringend is, maar dan heb ik het poepzakje bij de hand.
                    Ik erger me dood aan mensen die hun hond overal hun gevoeg laten doen..

Comment

Wij zijn heel content van onze bruine labrador, 8 maanden oud nu.
                      Labradors worden wel groter dan 40cm , en hebben relatief veel beweging nodig.

Welk ras je ook kiest, ga niet bij een broodfokker. Voor meer info over hoe fokkers en pups met/zonder stamboom te kiezen, kijk eens hier en hier. Specifiek geschreven voor labradors, maar lees daar even overheen - er staat goede info in.

Om een indicatie te krijgen over de "kwaliteit" van een fokker kan je eens bellen naar de St Hubertusstichting en hun mening vragen, en eens kijken op de website van de rasvereniging van het hondenras dat je wil hebben. Als een kweker daar niet gekend is zou ik er niet aan beginnen.

Verder zou ik nooit een hond kopen bij een kweker die meer dan twee rassen verkoopt, en ook nooit zonder dat ik de beide ouders gezien heb.

Tot slot, zoals al eens gezegd hierboven, zorg voor goede voeding. En inderdaad, pedigree is cr*p. Onze hond krijgt Royal Canin labradorkorrels, en drie dagen per week vlees (vers of Duck Compleet).

Comment

Wij overwegen heel sterk om een hond in huis te halen in ons gezin.

Het is voor ons niet echt belangrijk of de hond raszuiver is, en we willen wel voldoende aandacht geven aan de opvoeding van de hond (en de andere gezinsleden) om te zorgen dat zowel de hond als ons gezin er gelukkiger van wordt.
                        We hebben al een heleboel boeken, Woef's en websites gelezen, en hebben volgende criteria vastgelegd:

- de hond mag ten hoogste 40cm groot zijn en moet mee kunnen op een goede wandeling. Een dagelijkse nood aan beweging is OK, maar drie keer per dag buiten is wat veel van het goede.

.
                        Als je zo gefixeerd bent op grootte, dan kan je aan kruising al best aan je laten voorbij gaan.
                        Een bewezen raszuiver dier kan je volgens de rasstandaard gaan inschatten en volgens de voorouders.
                        Een kruising kan je helemaal niet gaan voorspellen hoe die er uit zal zien, evenmin als je zal kunnen voorspellen welk van het kruisras de overhand zal krijgen in de karakteriële toestand.

- aangenaam karakter en goed 'opvoedbaar'
                        Elke pup heeft een aangenaam karakter en is goed opvoedbaar. Elk baasje haalt niet uit de pup wat er uit te halen is. Dat karakter en de opvoedbaarheid liggen dus in jouw handen. Wat zijn je ervaringen in het opvoeden van een hond?

- beperkt haarverlies
                        Neem dan een Chinese Crested. Die moet je enkel maar regelmatig eens scheren met het giletteke.
                        ELKE hond verliest haar, ook diegene zonder ondervacht.
                        Zo min mogelijk haarverlies moet je al op zoek naar een ras zonder ondervacht dus.

- moet er tegen kunnen om een uur of 4 alleen te zijn zonder de boel af te breken.
                        - de hond mag in huis slapen en verblijven, rekening houdend met 2 katten in huis.
                        Dat alleen blijven een uur of 4 hangt ook weer van jou af, hoe je het hem/haar aanleert. Dit doe je natuurlijk niet van het ene moment op het andere, maar opbouwend, beginnend met een halve minuut enz.

ele 'rassen' die momenteel wat in overweging zijn:
                        - Beagle (is al aan de grote kant, en misschien toch wat veel behoefte aan beweging)
                        Een beagle is een jachthond. Geef die maximaal 2 wandelingen (want 3 is te veel van het goede?) en geen grote graaftuin en binnen de korste keren heb je een gefrustreerde hond in huis die zich gaat fixeren op het grootste onzinnig ding om uit zijn dak mee te gaan. Een lekkende kraan, een weerkaatsing van iets zijn al voldoende om hem een ganse dag aan het blaffen te laten gaan. Beagles horen thuis op boerderijen, de boerenbuiten waar ze lekker veel bewegingsruimte hebben en naar hartelust kunnen rennen, graven enz.

- Maltezer (nerveus, haarverlies?, opvoedbaar?)
                        het is maar hoe je hem zelf opvoed.

- Boomer (kruising, zou niet te rap ziek mogen worden, maar voorlopig enkel gevonden bij hondenhandelaars zoals de woefkesranch, en dat lijkt me niet de beste plaats om een hond te kopen)
                        Kruisingen zijn niet per definitie sterker. Alles hangt van de achtergrond af.
                        Inteelt verzwakt een ras. Een bij broodfokkers en oostblokimport kan je er zeker van zijn dat er inteelt mee gemoeid is.
                        Een gezond gefokte hond, ook raszuiver, zal een gezonde hond blijven als die goed verzorgt wordt.
                        Mensen die hun geld aan broodfokkers overhandigen heb ik, een paar weken later bij het verlies van hun pup door parvo of eender welke andere ziekte, geen compassie mee.
                        Die broodfokkers verdienen al genoeg geld zo door een pup aan 20 euro te kopen en aan 400, 500 .....1200 euro afhankelijk van het ras te verkopen.
                        Let op: er zijn ook broodfokkers die maar 1 ras verkopen. Maar van dat ras hebben ze wel systematisch 20 - 30 pups in de aanbieding. Na ja, dat is natuurlijk eigen fok en goed gefokt Alsof we dàt geloven...

Omdat er hier nogal wat hondenliefhebbers zijn, zou ik graag wat tips van julie krijgen over welke ras je ons kan aanbevelen, maar nog beter WAAR je goede kwekers kan vinden. Het liefst zou ik nog bij een particulier kopen die zelf een nestje heeft.

Alle tips zijn welkom.
                        Ieder zijn keuze natuurlijk, maar ik persoonlijk vind het belangrijk te weten welke hond je in huis haalt. Een raszuivere zonder stamboom kan je nooit weten wat er bij de voorouders is gebeurd. Met stamboom heb je al meer zekerheid en als je de fokker kent, nog meer. Bij mij komt er dus enkel maar een hond met stamboom in huis. Er zijn er nu 2, en die die er nog zullen bijkomen zullen ook weer met stamboom zijn.

Welk ras bij je past kan niemand voor je uitmaken.
                        Dit is een keuze die jullie gezin zelf moet maken. Ga desnoods eens naar een paar asielen en kijk hoe de volwassen honden zijn.
                        Bezoek voldoende fokkers zodat je de honden kan zien.
                        Want als pup zijn ze allemaal lief en schattig maar dit zegt niets hoe ze als volwassen dier zullen zijn, er uit zien enz.

Richtlijnen om uit te maken of een fokker goed is of niet?
                        - Een goede fokker laat het nestje in huis opgroeien, samen met de moeder. Die kan je dan ook ten allen tijde zien.
                        - Een goede fokker gaat jou niet zomaar een pup toekennen. Die gaat jou vragen hoe je gezin er uit ziet, waarom je voor een bepaald ras kiest, hoe de pup gaat wonen bij jullie
                        - Een goede fokker vraagt geen extra geld voor chip, paspoort en zeker niet voor een stamboom document. Je hond heeft een stamboom of heeft er geen. De fokker kan niet voor een pup uit het nestje de stamboom aanvragen en voor een andere pup niet.
                        - Een goede fokker wil je een paar keer terug zien voor je de pup ophaalt, laat je op puppybezoek komen.
                        - Een goede fokker heeft maximaal 2 rassen en niet te veel nestjes gelijktijdig. 2 tot 3 nestjes zijn maximaal.
                        Last edited by Cookie; 9 juni 2009, 08:33.
                        En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht

het is maar hoe je hem zelf opvoed.
                          Deels waar...al is bv een herdershond (Mechelaar, Groenendaeler, ..) van nature zenuwachtiger dan bv een Rottweiler, Labrador, Golden Retriever.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                            Heb jij pech zeg om daar zo dikwijls last van te hebben.
                            Ik ben als kind opgegroeid op de buiten, de tijd dat bijna iedereen een hond had, iedere hond van de boeren los liep waar het maar kon, waar paard en kar nog door de straat trok (en ook iets achter liet), een periode waar er geen hondentoiletten bestond, ...
                            En ja, als ik op heel mijn jeugd 2 keer in zo'n str*nt gelopen heb zal dat veel zijn en ik ging ook dagelijks naar zo'n speelpleintje of dergelijke.
                            Tijden zijn veranderd, er zijn minder honden dan vroeger, bijna geen loslopende honden meer maar er zijn ook geen velden meer, geen grachten of dergelijke ... de mens heeft elk klein stukje natuur ingepalmd en omgetoverd naar een luxe-tuintje.
                            Het is geen excuus maar de mens heeft zich hier zelf ingewerkt en dieren zijn nu eenmaal niet als mensen, ze kennen niet echt de plekjes waar het mag.
                            Hier in de wijk zijn verschillende mensen met een hond, als je van ene last hebt is het altijd van dezelfde ... sommige mensen komen zelfs tot op uw gazon wandelen om hun hond hun behoefte te laten doen, dit is inderdaad wat overdreven van het goede.
                            Normaal laten we de hond altijd eerst zijn behoefte doen in onze eigen tuin (deel voorzien voor de hond) en gaan we dan pas wandelen. Een plasje kan je niet volledig voorkomen maar een cadeauke valt wel op te lossen, desnoods ruim je het inderdaad op.
                            Het grote verschil met vroeger is dat mensen nu minder verdraagzaam zijn ... vroeger ging alles het wasmachien in en het was opgelost, nu wordt er ruzie over gemaakt of zelfs politie bijgehaald (ook al kuis je alles op).
                            Hetzelfde met een blaffende hond ... vroeger als een hond blafte kwamen de buren er een been aan geven, nu bellen ze de politie.
                            Het moet wat van beide kanten komen natuurlijk, wat goede wil van het baasje en wat begrip van anderen. Sommigen laten hun hond bewust uit op een ander, anderen hebben dit per ongeluk eens voor.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Weet je waar ik me ook kan aan ergeren...

Wij, hondenbezitters, worden terecht geviseerd indien cadeau'kes op straat (zoals VerSeg het omschrijft ), maar wat met de ruiters? En dat zijn toch merkelijk grotere hopen dan van een hond.

Comment

Wij, hondenbezitters, worden terecht geviseerd indien cadeau'kes op straat (zoals VerSeg het omschrijft ), maar wat met de ruiters? En dat zijn toch merkelijk grotere hopen dan van een hond.
                                En dikwijls is dat nog een paard van de Politie.
                                Normaal moeten die dat ook opkuisen of een zakje hangen.
                                Ja, we worden geviseerd als hondenbezitter en heb al een str*nt in mijn bus gehad enkele jaren geleden. Er zijn van die mensen dat als ze een cadeauke vinden automatisch de link maken met de eerste hond dat ze zien doorkomen maar het verschil niet kunnen uitmaken van een cadeauke van een Yorkshire en een Duitse Herder.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X