Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Consumentengarantie 2 jaar...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Consumentengarantie 2 jaar...

Hallo,
    Mijn zoon heeft interesse in een MacBook of een MacBook Pro van Apple.
    Daar het hier toch wel om een ernstige investering gaat heb ik eens even de
    verkoopsvoorwaarden bekeken op de Apple Store website en daar zie ik dan
    doodleuk staan dat de garantie beperkt is tot één jaar....
    Als ik me nu niet vergis (vergissen is menselijk) dacht ik te weten dat er sinds
    januari 2005 een wet is die bepaalt dat consumentengoederen voor privégebruik
    gegarandeerd zijn voor 2 jaar...
    Wat moet ik dan denken van de praktijken van Apple hier... en misschien vele
    andere computerproducenten... maar mij persoonlijk gaat het hier om de even-
    tuele aankoop van een MacBook...
    Heb je nog een poot om op te staan in de veronderstelling dat deze MacBook stuk
    gaat tussen 12 en 24 maanden als je de voorwaarden geaccepteerd hebt bij de
    aankoop ?
    Graag de meningen van personen die in deze materie wat ervaring hebben of erin
    thuis zijn.
    Alvast bedankt !
    Groetjes,
    Peter

Re: Consumentengarantie 2 jaar...

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
    Hallo,
    Mijn zoon heeft interesse in een MacBook of een MacBook Pro van Apple.
    Daar het hier toch wel om een ernstige investering gaat heb ik eens even de
    verkoopsvoorwaarden bekeken op de Apple Store website en daar zie ik dan
    doodleuk staan dat de garantie beperkt is tot één jaar....
    Als ik me nu niet vergis (vergissen is menselijk) dacht ik te weten dat er sinds
    januari 2005 een wet is die bepaalt dat consumentengoederen voor privégebruik
    gegarandeerd zijn voor 2 jaar...
    Wat moet ik dan denken van de praktijken van Apple hier... en misschien vele
    andere computerproducenten... maar mij persoonlijk gaat het hier om de even-
    tuele aankoop van een MacBook...
    Heb je nog een poot om op te staan in de veronderstelling dat deze MacBook stuk
    gaat tussen 12 en 24 maanden als je de voorwaarden geaccepteerd hebt bij de
    aankoop ?
    Graag de meningen van personen die in deze materie wat ervaring hebben of erin
    thuis zijn.
    Alvast bedankt !
    Groetjes,
    Peter

Wet van 2005 bepaalt dat de garantietermijn 2 jaar is . Je moet je niets aantrekken wat er in hun boekje staat. Wat ze vaak daarmee bedoelen is de extra service , bijvoorbeeld het ophalen van de laptop voor de herstelling en dergelijke.
    Last edited by THESIS; 10 mei 2009, 20:31.

Comment

Media Markt geeft twee jaar garantie. Alsook Switch. Eerste jaar garantie Apple, tweede jaar Switch mits je een 'wallet' aktiveert. Die 'wallet' is niks meer dan aktivatie van een account op hun webstek. Kom je een andere firma tegen die je maar één jaar kan garanderen, dan zou ik ze links laten liggen. Spijtig voor hen... Je kan ook een AppleCare kopen...
      Nikon D90

Comment

Bekijk eens goed de wet op die 2 jaar garantie.
        De bepalingen van de wet gelden ook voor de appletore en al de anderen.
        In de wet zijn echter beperkingen voorzien voor het 2e jaar.
        Indien je echt zeker wil zijn, zeker voor een portable die toch iets gevoeliger is wegens de wijze van gebruik, raad ik gewoon aan om de extra service bij te kopen en dan ben je 3 jaar gerust zonder gedoe en mogelijke dis***ies.
        (de extra service kan je aanschaffen tot een jaar na aankoop.)

Comment

Zoals er al gezegd werd:
          Apple geeft 1 jaar garantie (hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar het is nu eenmaal zo).
          Door je MacBook bij Switch of MediaMarkt te kopen krijg je het tweede jaar garantie cadeau van die winkel.
          Ik zou je sowieso aanraden om er Applecare bij te nemen. Dat kost je wel wat, maar als je het ooit nodig hebt, heb je het wel dubbel en dik terugverdiend (zoals met elke verzekering eigenlijk).
          Indien je bij Switch koopt, kan je ook 'Switchcare' overwegen, dat kost geloof ik minder en dekt meer dan Applecare. Maar zelf heb ik hier geen ervaring mee, en weet niet precies hoe dat zit.

Verder kan ik enkel achter de keuze van je zoon staan.
          Een MacBook (of zowat iedere mac met OSX) is een geweldige machine!
          Fuji FinePix S100fs

Comment

Opletten waar je Apple materiaal koopt!

De wettelijke garantie bedraagt altijd 2 jaar. De wettelijke garantie is een verplichting van het verkooppunt, niet van de fabrikant. Enige probleem is dat je na 6 (zes!) maanden als consument kan verplicht worden om te bewijzen dat het probleem niet te wijten is aan een verkeerd gebruik. Je moet dan een expert aanstellen, en dan zit je al snel aan bedragen die in de buurt komen van de aanschafwaarde.

De fabrikant geeft een commerciële garantie. Wat is nu het probleem bij Apple? De meeste fabrikanten geven een commerciële garantie van 2 jaar. Een verkooppunt doet dan ook niet moeilijk om de wettelijke garantie na te leven want bij een mankement gebeurt de herstelling/vervanging op kosten van de fabrikant. Apple geeft maar 1 jaar, en dus moet het winkelpunt opdraaien voor het 2e jaar garantie. En daar proberen ze al eens onder uit te muizen.

Alleen een Apple kopen dus bij winkels die op factuur 2 jaar garantie vermelden ook voor Apple. Wegblijven dus bij de Apple stores en FNAC bijvoorbeeld. Media Markt geeft dan weer wel 2 jaar zoals het hoort.

Meer info vind je hier:

Last edited by armani; 11 mei 2009, 01:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
              Daar het hier toch wel om een ernstige investering gaat heb ik eens even de verkoopsvoorwaarden bekeken op de Apple Store website en daar zie ik dan doodleuk staan dat de garantie beperkt is tot één jaar....
              Lees dan ook eens verder dan dit zinnetje en sla niet meteen in paniek.

Iets lager in dezelfde voorwaarden staat in hoofdletters dit :
              INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT.
              Mits de wet u als consument recht op 2 jaar garantie biedt zullen zij dit dus ook toepassen zoals de wet het voorschrijft.
              Of je de garantie effectief krijgt is weer een ander punt, de wet voorziet ook voorwaarden om recht te hebben op deze garantie.
              Last edited by VerSeg; 11 mei 2009, 01:43.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Die wet op twee jaar garantie is in feite zo lek als een zeef: de winkelier kan er bijna altijd wel op één of andere manier onderuit. En begin dan maar te procederen.
                Trouwens, voor voor elektronica vind ik die wet zelfs een beetje belachelijk: de meeste zaken die het moet dekken zijn tegenwoordig al kompleet verouderd als ze nog in garantie zijn.

Wat niet wegneemt dat ik ook graag twee jaar garantie krijg op een nieuwe notebook.

De oplossing: enkel merken kopen die 2 jaar fabrieksgarantie geven. De "éénjarigen" zullen rap volgen hoor. Kijk maar naar Acer.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  De oplossing: enkel merken kopen die 2 jaar fabrieksgarantie geven. De "éénjarigen" zullen rap volgen hoor. Kijk maar naar Acer.
                  Denk niet dat dat ook voor Apple zo is...
                  Fuji FinePix S100fs

Comment

Bron RADIO 2: nov. 2011

Luisteraar Tony uit Harelbeke kreeg bij Apple en Sony te horen dat er maar 1 jaar waarborg wordt gegeven op een defecte toestel dat anderhalf jaar oud is. Nokia geeft dan weer maar 6 maanden waarborg op onderdelen en accessoires en zelfs maar 90 dagen op geheugenkaarten.

Sinds 1 januari 2005 geldt er toch een wettelijke garantietermijn van 2 jaar voor alle consumptiegoederen?

Professor handels- en economisch recht en consumentenrecht Evelyne Terryn van de KULeuven en de KULAK maakt ons wegwijs in het labyrint van de wettelijke en contractuele waarborg:

waarborg identiek voor product gekocht in winkel en via een Belgische site op internet
                    voor iets wat je koopt in het buitenland, gelden de regels van dat land
                    voor nieuwe goederen bedraagt de wettelijke waarborg 2 jaar. Maar wanneer er een probleem opduikt tijdens de eerste 6 maanden is er een wettelijk vermoeden dat dat defect al bestond van bij de levering. In dat geval moet de verkoper bewijzen dat het probleem te wijten is aan slijtage of een verkeerd gebruik. Na die eerste 6 maanden draait de bewijslast om : dan moet de koper bewijzen dat het gebrek al bestond vanaf de levering en dat is meestal erg moeilijk. Daarom is het ook interessant om te kijken naar de commerciële waarborg die de leverancier biedt : als die verder gaat dan 6 maanden, kun je je daar op beroepen zonder dat je dus moet bewijzen dat het gebrek al bestond van voor de levering.

In ieder geval is het zo dat je als consument altijd recht hebt op de wettelijke waarborg, ook als de commerciële waarborg minder ver gaat dan de wettelijke waarborg.

Als een toestel defect is en moet worden hersteld, wordt de wettelijke waarborgtermijn van 2 jaar verlengd met de tijd dat je toestel weg is om hersteld te worden.
                    Volgens de wet kan het ook niet dat men je vervoerskosten of kosten om een bestek op te maken aanrekent binnen de waarborgtermijn.
                    Ook accessoires maken deel uit van de waarborg ( bvb. Oortjes, een geheugenkaart of een batterij) en de waarborg blijft gelden als je een toestel verkoopt gedurende de oorspronkelijke waarborgperiode. De nieuwe koper heeft dan nog recht op de resterende waarborgperiode.
                    Als je een tweedehandstoestel koopt bij een handelaar moet hij je minimaal 1 jaar wettelijke waarborg geven. Maar in de praktijk zal je moeilijk kunnen bewijzen dat het gebrek bij de levering bestond. Soms bieden tweedehands verkopers wel een commerciële waarborg aan (van enkele maanden)
                    Je bent niet verplicht een waardebon aan te nemen. Volgens de wet moet de verkoper het defecte toestel herstellen of vervangen en als dat niet gaat : je geld teruggeven.
                    www.de-busschere-wolfs.net
                    D70s - 50mm AF 1.8 / 18-70mm AF 3.5-4.5DX / 70-300mm AF 4-5.6 / SB-600

Comment

Zeer oud draadje, wel interessante informatie.

Ik stel mijn pc's zelf samen met deftige stukken en koop die bij een pc boer die fabrieksgarantie geeft. Mijn stukken hebben gemiddeld 3 tot 5 jaar waarborg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wip Bekijk bericht
                        Bron RADIO 2: nov. 2011

Luisteraar Tony uit Harelbeke kreeg bij Apple en Sony te horen dat er maar 1 jaar waarborg wordt gegeven op een defecte toestel dat anderhalf jaar oud is. Nokia geeft dan weer maar 6 maanden waarborg op onderdelen en accessoires en zelfs maar 90 dagen op geheugenkaarten.

Sinds 1 januari 2005 geldt er toch een wettelijke garantietermijn van 2 jaar voor alle consumptiegoederen?

Professor handels- en economisch recht en consumentenrecht Evelyne Terryn van de KULeuven en de KULAK maakt ons wegwijs in het labyrint van de wettelijke en contractuele waarborg:

waarborg identiek voor product gekocht in winkel en via een Belgische site op internet
                        voor iets wat je koopt in het buitenland, gelden de regels van dat land
                        voor nieuwe goederen bedraagt de wettelijke waarborg 2 jaar. Maar wanneer er een probleem opduikt tijdens de eerste 6 maanden is er een wettelijk vermoeden dat dat defect al bestond van bij de levering. In dat geval moet de verkoper bewijzen dat het probleem te wijten is aan slijtage of een verkeerd gebruik. Na die eerste 6 maanden draait de bewijslast om : dan moet de koper bewijzen dat het gebrek al bestond vanaf de levering en dat is meestal erg moeilijk. Daarom is het ook interessant om te kijken naar de commerciële waarborg die de leverancier biedt : als die verder gaat dan 6 maanden, kun je je daar op beroepen zonder dat je dus moet bewijzen dat het gebrek al bestond van voor de levering.

In ieder geval is het zo dat je als consument altijd recht hebt op de wettelijke waarborg, ook als de commerciële waarborg minder ver gaat dan de wettelijke waarborg.

Als een toestel defect is en moet worden hersteld, wordt de wettelijke waarborgtermijn van 2 jaar verlengd met de tijd dat je toestel weg is om hersteld te worden.
                        Volgens de wet kan het ook niet dat men je vervoerskosten of kosten om een bestek op te maken aanrekent binnen de waarborgtermijn.
                        Ook accessoires maken deel uit van de waarborg ( bvb. Oortjes, een geheugenkaart of een batterij) en de waarborg blijft gelden als je een toestel verkoopt gedurende de oorspronkelijke waarborgperiode. De nieuwe koper heeft dan nog recht op de resterende waarborgperiode.
                        Als je een tweedehandstoestel koopt bij een handelaar moet hij je minimaal 1 jaar wettelijke waarborg geven. Maar in de praktijk zal je moeilijk kunnen bewijzen dat het gebrek bij de levering bestond. Soms bieden tweedehands verkopers wel een commerciële waarborg aan (van enkele maanden)
                        Je bent niet verplicht een waardebon aan te nemen. Volgens de wet moet de verkoper het defecte toestel herstellen of vervangen en als dat niet gaat : je geld teruggeven.
                        Bedankt Wip en goed gedaan om dit te vermelden
                        Ik heb dus mijn buik vol van die grote "namen": wat denken die wel.
                        En als toetje: bij VDB ben ik op dat gebied steeds goed geholpen geworden.
                        Ik kreeg dus ooit een nieuwe monitor EN een verlenging op de garantie voor mijn (dure) stofzuiger.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Ik kan enkel maar Switch voorstellen! Deze hebben een eigen officiële hersteldienst...
                          Mediamarkt moet uw macbook altijd opsturen als er iets aan is, bij switch kan het eventueel direct gedaan worden als het iets kleins is.

Verder moet je maar eens aan een deftige uitleg proberen geraken in de mediamarkt of in de fnac. Daar wil ik je véél succes bij wensen!

Verder kan je bij fnac en mediamarkt niet van de studentenkorting is (aangezien het voor je zoon is), bij Switch wel. Het is niet véél, maar het scheelt toch weer een beetje in de prijs.

En de Macbook bestaat niet meer, nu enkel nog de Air & de Pro...
                          Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

Comment

Geen zorgen, de Mac's zullen je niet in de steek laten de eerste twee jaar.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb bij Apple al 2 keer beroep gedaan op garantie bij Easy-m in Mechelen.

De eerste keer was voor een iMac waar er stof of een gele schijn kwam in het scherm.
                              Dat was binnnen het jaar, en werd binnnen een termijn van 10 dagen vakkundig en zonder discussie hersteld. Die iMac had ik dan ook in die winkel gekocht, en met het serienummer vonden ze mij en de aankoopdatum direct terug.

Dan in Juli, een voeding van eenMacbook defect na ca 14 maanden. Die had ik met studentenkorting gekocht op de website van Apple. Ik was zonder factuur naar de winkel gegaan, en die konden zij niet terug vinden. Ik heb dan ter plaatse mij mail geopend, en de factuur teruggevonden en naar de winkel gestuurd. Ook die voeding werd hersteld zonder discussie.

Voor beide producten had ik GEEN Applecare. Gezien mijn positieve ervaring maak ik me de eerste 2 jaar geen zorgen.

Comment

Working...
                              X