Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dinsdag 5 mei .....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dinsdag 5 mei .....

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Toch één probleempje: Broltooth, pardon Bluetooth.

Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ik weet het, bij sommigen werkt het wel, maar ik heb er zo twee die het hier langs geen kanten aan de praat krijgen, niet op mijn desktop, niet op mijn notebook, dus totaal verschillende hardware.

Maar blijkbaar delen er nog mijn opinie over dit onding.
      Hij zal wel wat overdrijven (denk ik ?) maar ik zie er toch veel waarheid in:

Absolute willekeur
      De sleutel is gevonden
      21 mei 2009

Merijn Gelens

Wiskundigen zijn al heel lang op zoek naar absolute willekeur. Dat schijnt nogal handig te zijn om onbreekbare encryptie te ontwikkelen. Nu ben ik geen wiskundige, maar volgens mij heb ik wel de sleutel tot absolute willekeur gevonden. Het heet Bluetooth.

Deze draadloze technologie is bijna niet meer weg te denken op bijvoorbeeld mobiele telefoons. Je gebruikt het (volgens de handleiding) als vervanging van een usb-kabel of infrarood om een verbinding tussen je toestel en de computer te leggen.

Nu zal ik vooraan staan met een vlaggetje en een feestmuts op de dag dat het laatste apparaat dat via infrarood data moet verzenden ceremonieel in een vuilnisbak wordt gegooid. Maar dat wil niet zeggen dat Bluetooth me gelukkig maakt.

Een willekeurig scenario met een Bluetooth-apparaat loopt ongeveer als volgt: je schakelt de techniek aan op je mobiele telefoon. Vervolgens plaats je een usb-dongle of insteekkaart in je computer. Je krijgt dan de vraag of je met de aansturing van Windows of met die van de fabrikant wil werken.

Een lange verzuchting over het waarom van eigen aansturingen voor zaken die standaard in Windows zitten, zal ik hier achterwege laten.

Maar goed, je zoekt contact. In theorie geef je in de computer of op je telefoon een code in. Vervolgens vraagt het andere apparaat nogmaals om die code en dan heb je verbinding. In praktijk herhaalt deze eenvoudige stap zichzelf een aantal keer. In het begin dacht ik nog dat ik een tikfout aan het maken was, maar volgens mij is dit gewoon de Bluetooth die willekeurig beslist de code al dan niet te verzenden.

Na wat gerommel, en meer vragen om bevestiging dan UAC in de oorspronkelijke Windows Vista stelt, krijg je - als je geluk hebt - contact. Wees nog niet te blij, nu wordt het echt interessant. Naast de aansturing in de telefoon en die van Windows, of van de fabrikant die zelf zo nodig een aansturing moest schrijven, moet je nu ook nog de software van de fabrikant van de telefoon op de computer installeren.
      Ik zie moderne software als een ingewikkeld kaartenhuis waar door meerdere mensen aan wordt gebouwd. Om de boel niet in te laten storten, vereist dat rust en samenwerking. In praktijk staat dat kaartenhuis volgens mij in een tochtige, donkere kamer waar mensen met een onderling spreekverbod aan het werk zijn, terwijl een verborgen speaker op vol volume "sneller, sneller, sneller" brult.

In het beste geval is de software die bij je mobieltje zit na installatie bereid te erkennen dat de computer is uitgerust met Bluetooth. In het slechtste geval moet je de software een paar keer opnieuw installeren voor je die bekentenis krijgt.

Ik weet het, ik zou moeten zoeken naar de reden dat de software Bluetooth niet ziet. Maar om eerlijk te zijn, ik ben te koppig om daar mijn tijd in te steken. Hoe moeilijk kan het voor software zijn om Windows te vragen: "Is er Bluetooth?" En hoe moeilijk kan het voor Windows zijn om daar "ja" op te antwoorden?

Maar goed, als je eenmaal in het cruciale stadium bent dat Bluetooth door de telefoonsoftware erkend wordt, dan hoef je alleen nog maar diezelfde software te overtuigen dat het met Bluetooth kan samenwerken. Dat betekent dat je een aantal keer de verbindingswizard doorloopt die je - in weerwil van de melding 'verbonden' van Windows - weet te vertellen dat je niet verbonden bent. Wederom is het een kwestie van de wizard meermaals doorlopen. Uiteindelijk werkt het spontaan wel.

Als Bluetooth werkt, is het heel koel. Je loopt je huis binnen en je telefoon zegt "bliep" nadat je agenda, notities en afspeellijsten met de computer gesynchroniseerd zijn. Gemiddeld werkt dat bij mij een dag of drie. Dan kan mijn telefoon ineens de computer niet meer zien.

Meestal kan ik alles weer in gang krijgen door mijn telefoon te herstarten. Soms niet. Dan moet ik bovenstaand proces opnieuw doorlopen. Om het af te maken, moet ik ook iedere keer in de wizard vinkjes weghalen bij infrarood en usb en een vinkje plaatsen bij Bluetooth. Mogelijk probeert een programmeur me op deze manier te waarschuwen om eens van Bluetooth af te stappen.

Dezelfde ellende overkomt me bij het aansluiten van een headset op de computer en op de telefoon.

Mijn conclusie: Bluetooth heeft als technologie gepresteerd wat wiskundigen nog niet gelukt is: absolute willekeur genereren. Blijft er één vraag over: waarom stapt de industrie niet van deze vreselijke standaard af, en zorgt ze niet dat haar software gewoon met Wifi werkt? Dat is tenminste voorspelbaar en oplosbaar onbetrouwbaar.

Helaas wordt er bij mij na de eerste gelukte poging achteraf gewoon niks meer gevonden, dus ik kan geen wizards doorlopen.
      Let wel: dat ligt niet aan Windows7, ik heb dat probleem in XP, in Vista en nu in Windows7 nog altijd.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik weet het, bij sommigen werkt het wel, maar ik heb er zo twee die het hier langs geen kanten aan de praat krijgen, niet op mijn desktop, niet op mijn notebook, dus totaal verschillende hardware.

Let wel: dat ligt niet aan Windows7, ik heb dat probleem in XP, in Vista en nu in Windows7 nog altijd.
        Heb hier drie sticks liggen Nete en de meest exotische deed het meteen
        > DongleStar II
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Heb hier drie sticks liggen Nete en de meest exotische deed het meteen
          > DongleStar II
          In mijn notebook zit het ingebouwd, dus geen stick (in de desktop wel).

Voor mij blijft het de grootste brol ooit ontwikkeld.

Comment

In mijn notebook zit het ingebouwd, dus geen stick (in de desktop wel).

Voor mij blijft het de grootste brol ooit ontwikkeld.
            Mijn oudste adapter is er eentje van Creative, je weet wel die "sound-mannen".
            Ging ook goed vanaf het eerste gebruik in XP Pro.
            In Vista? No way, nada.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Wat nu ?

Windows Live Mail met geen stokken aan de praat te krijgen, start niet eens op.

Nogal bizar.

Comment

Wat nu ?

Windows Live Mail met geen stokken aan de praat te krijgen, start niet eens op.

Nogal bizar.
                Troost u: hier valt de verbinding met Telenet af en toe weg.
                De laatste drie dagen 2 keer 's avonds en net weer...
                De stroomkabel uit het modem halen, 10 sec. wachten en terug starten heeft nu geholpen.

* en het forum heeft weer kuren. (dien doubleclick-dinges weer)
                Last edited by theokus; 22 mei 2009, 14:31.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Toch iets TE optimistisch geweest: op de notebook draait W7 op dit moment enkel nog in veilige modus, en dan soms enkel als de W7 DVD in het station zit. Ik zit hier nu zo te typen.

Er zit ook geen mail programma in W7: misschien logisch dat Live Mail niet werkt bij mij, anders zouden ze het er wel niet uitgehaald hebben zeker ? (de sloebers )

Wat ook hoekig werkt zijn de gadgets: er zitten er maar een paar bij W7, meestal van die onbenullige prutsen. Andere gadgets downloaden: die werken niet of half en half.

Ik denk eerstdaags nog eens een poging te ondernemen, anders wordt het voorlopig terug XP. Nochtans werd de notebook geleverd met Vista Basic, maar ik ben allergisch voor die kolos. Dus er XP opgezet en .

Comment

Er zit ook geen mail programma in W7: misschien logisch dat Live Mail niet werkt bij mij, anders zouden ze het er wel niet uitgehaald hebben zeker ? (de sloebers )
                    Slecht geinformeerd. Al die zaken zijn ondergebracht in Windows Live Essentials.

Dave
                    pixelpusher

Comment

• Re: Dinsdag 5 mei .....

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      Slecht geinformeerd. Al die zaken zijn ondergebracht in Windows Live Essentials.

Dave
                      2de poging opmijn notebook, tot nu toe OK.
                      Live Mail had ik ook wel ontdekt (en er zit dus geen e-mail programma IN Win7!)
                      Maar hier werkt Live mail niet in Win7. Start gewoon niet op.
                      Outlook werkt wel.

Comment

2de poging opmijn notebook, tot nu toe OK.
                        Live Mail had ik ook wel ontdekt (en er zit dus geen e-mail programma IN Win7!)
                        Maar hier werkt Live mail niet in Win7. Start gewoon niet op.
                        Outlook werkt wel.
                        Die Live Mail of andere zaken die er mee te maken hebben, gebruik ik liever niet.
                        Ik heb Telenet en mijn eigen domein dus ik zie niet in (imho) wat ik moet aanvangen
                        met een extra adres.
                        Windows moet dat niet regelen voor mij, liever niet
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rubenknockaert Bekijk bericht
                          weet er iemand of het mogelijk is om deze versie bovenop vista te installeren zodat programma's en instellingen bewaard blijven. (Ik heb eerder al eens de beta versie geïnstalleerd en daar was het wel mogelijk)

groetjes,
                          Dit weekend eens uigeprobeerd. Heb eerst m'n vistaschijf naar een andere schijf gekloont en daarop win 7 geïnstalleerd.
                          Alle programma's werken nog onder win 7. Van sommige moest ik wel opnieuw het serienummer ingeven.
                          De enige programma's die ik opnieuw moest installeren waren de drivers voor de grafische kaart en het antivirusprogramma.

groetjes,

Comment

Ook de notebook werkt nu prima op Win7.
                            Enkel nog een probleempje met de gadgets: die houden zo'n 10 keer per dag op met werken, er wordt dan zo'n 5 à 10 seconden naar een oplossing gezocht (ipv minutenlang bij Vista), en de gadgets worden terug opgestart.
                            Aan Live Mail heb ik me niet meer gewaagd, zijn er Win7 gebruikers die er wel mee werken. Ik begrijp nog altijd niet waarom er geen Live Mail in Win7 zit (waarschijnlijk wegens problemen).
                            Globaal werkt hier Win7 (met de standaardinstellingen aan, dus niet "uitgekleed"), minstens even snel als XP, en dat was met Vista wel even anders.

Comment

Zo start mijn verbinding telkens op en ik kan het niet oplossen.

Als ik de pc opstart dan zie ik aan het netwerk-icoontje beneden rechts op de balk
                              dat ik geen verbinding heb.
                              Als ik de icoon klik krijg ik bovenstaande menu.

Ik disable dan dat "Public Network" via "Connecstions" dat er naast staat.
                              De volgende toestand die ik krijg is

THEO-PC > rood kruis > internet.

Ik klik dan op dat rood kruis en kan de verbinding herstellen als administrator.
                              En dat Public Network is dan verdwenen en heb ik enkel een Home Network.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X