Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe Li-ion battery bewaren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe Li-ion battery bewaren ?

    Ik heb een Li-ion battery gekocht voor mijn canon selphy printer.Ik heb deze een volledige nacht opgeladen en vervolgens eens volledig laten leeg lopen.Daarna terug opgeladen.
    Ik ga de battery pas na de zomer nodig hebben.Hoe bewaar ik de battery nu best opgeladen of leeg?
    Laad ik ze na best nu en dan eens op of niet?

    Iemand tips??

    Mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Hoe Li-ion battery bewaren ?

    Waarom heb je die leeg laten lopen?
    Dat is het slechtste wat je met een lithium-ion accu kan doen...


    Een lithium-ion accu bewaar je geladen, en op een koele plaats. Net voor je ze nodig hebt steek je ze weer in de lader, dan heb je 100% capaciteit.
    Een lithium-ion accu mag je altijd bijladen, de lader zal wel automatisch stoppen als de maximale spanning per cel is bereikt. Telkens bijladen is beter dan volledig ontladen en dan weer laden, als je maximaal 60-70% van de capaciteit opgebruik zal ze veel langer meegaan dan wanneer je ze verder leeg maakt (er zit een beveiliging in om te voorkomen dat je ze 100% leeg maakt, want dan kan je ze weggooien).
    Door de heel kleine zelfontlading zou de accu zelfs na een paar jaar "rust" niet leeg mogen zijn. Op het werk hebben we pas nu een oplaadbare schroevendraaier (professionele Bosch) gekocht, en op de lithium-ion accu's staat een datum van 2005.
    De accu's waren niet leeg bij aankoop, en dan ben ik er zeker van dat ze nog perfect werken. Als die leeg zouden geweest zijn, dan hadden we best direkt andere gevraagd...

    De originele accu van mijn 1D MKIII was wel leeg bij aankoop, en daarvoor heb ik dan ook direkt een andere gekregen (eerst werkte ze na het laden, maar de volgende dag was het er al mee gedaan).
    Last edited by Black B@ndit; 27 april 2009, 21:10.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hoe Li-ion battery bewaren ?

      Deze was leeg bij aanschaf.
      Ok dus best opgeladen bewaren.

      Mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Hoe Li-ion battery bewaren ?

        en ik dacht altijd dat je die best (zo goed als) leeg bewaarde... dank om één van de misvattingen hierover uit de wereld te helpen
        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

        Comment


        • #5
          Re: Hoe Li-ion battery bewaren ?

          't Is een oud topic, maar misschien toch even aanvullen.

          Li-ion accu's worden best koel bewaard HALF-opgeladen.

          Het grote nadeel van Li-ion accu's zijn hun levensduur.
          Zodra ze gefabriceerd zijn gaan ze traagjes kapot.
          En daar zijn temperatuur en lading heel belangrijk bij.
          Een VOLLEDIG opgeladen accu gaat elk jaar tot een 20% capaciteit definitief verliezen.
          Bij dezelfde temperatuur is dat met een half-opgeladen accu maar 2%.

          Volledig leegmaken is inderdaad ook heel slecht voor de levensduur.

          Wat ideaal zou zijn is een lader waarbij je kan kiezen tussen volledig vol of half geladen.
          Dan kan je ze opladen tot halfvol om te stockeren en vóór gebruik volledig opladen.
          Bij sommige laptops kan je via software dit instellen.
          Je kan bij een normale lader ook gewoon de oplading vroegtijdig stopzetten.
          De spanning van een Li-ion variëert tussen 3 volt (leeg) en 4.2 volt (volledig vol).
          Een normale lading is door eerst een konstante stroom te sturen (ideaal 1/3 C) tot 4.2 volt en dan een konstante spanning tot de stroom is gedaald tot 1/10 C
          Wanneer de accu te laag is geweest (onder 3 volt) moet ze eerst met een klein stroompje worden geconditioneerd, alvorens verder te laden.
          Echt leeg is normaal het einde van een Li-ion, alhoewel ik recent bij een oude gsm-accu van 0 (nul) volt door middel van zo'n heel klein stroompje deze terug bruikbaar heb kunnen maken.
          Ter info, elk normaal toestel stopt met functioneren bij een accuspanning van ongeveer 3 volt om te vermijden dat de accu kapot gaat. Wanneer dit gebeurt, de accu best zo vlug mogelijk terug opladen.

          LET OP bij verkeerde behandeling zal een Li-ion cel overhitten, openscheuren onder hoge druk en ontbranden.
          Een Li-ion cel mag niet worden overladen, en is daar heel gevoelig aan, vandaar dat er nooit druppellading wordt toegepast.
          Wanneer je niet echt weet wat je doet NIET EXPERIMENTEREN wegens brandgevaar !


          Groetjes, Marc

          Comment


          • #6
            Re: Hoe Li-ion battery bewaren ?

            Bij 25°C gaat er bij een volledig geladen accu tot 20% van de capaciteit verloren, maar bij 0°C is dat nog maar 6%.
            Daarom bewaar ik de accu's die ik niet direct nodig heb in de koelkast, maar omdat ik ze dan wel meteen wil kunnen gebruiken als dat nodig is, zijn ze wel allemaal geladen.

            De ene accu is de andere niet, er zit blijkbaar nog verschil in de kwaliteit van de cellen.
            Ik gebruik lithium-ion cellen in zaklampen, er zit er zo eentje in mijn auto, en onlangs heb ik nog gecontroleerd of die accu nog een voldoende bruikbare capaciteit over had.
            Die zaklamp zit al 2 jaar in de auto, en ondertussen is de accu maar één keer opnieuw bijgeladen. Tijdens de test bleef de zaklamp eigenlijk nog even lang branden dan 2 jaar geleden.
            Die accu wordt niet veel "gebruikt", maar volgens de leeftijd zou die al een redelijk deel van de capaciteit moeten kwijtgespeeld zijn, en dat valt blijkbaar nog wel best mee.
            In de auto kan de temperatuur hoog oplopen, maar in de wintermaanden is die veel lager. Dat is dus geen constante temperatuur, en aan de hand daarvan is onmogelijk te bepalen wat de invloed van de temperatuur op de levensduur van die 18650 accu is.

            Bij de camera-accu's is het niet altijd mogelijk om de spanning te meten, dat maakt het moeilijk om te bepalen wat de laadtoestand is als je ze lang zou willen bewaren.
            Daarom is het voor iedereen die geen voltmeter wil gebruiken eerder aan te raden om de accu's geladen te bewaren. Want als je ze bijna leeg bewaart en de spanning zakt nog wat verder door de zelfontlading (die wel erg klein is bij een lithium-ion accu), dan is ze defect als je ze weer zou willen gebruiken.
            Dan kan ze beter een bepaald percentage per jaar verliezen dan helemaal defect raken door een te lage spanning.

            Als je de spanning kan meten, en je zou ze een aantal jaren ongebruikt willen wegleggen, dan zou je ervoor moeten zorgen dat de spanning per cel zo'n 3,5-3,7V is. Dan bewaar je ze best ook nog eens in de koelkast. Dan kan je ze binnen 10 jaar nog gebruiken.

            Als je in de winkel een accu koopt van een niet meer zo recent type, dan is de kans heel erg groot dat die accu al een groot deel van de capaciteit verloren heeft. Omdat er op de meeste accu's geen productiedatum vermeld is kan je dat zelf ook onmogelijk controleren.

            Maar dat geldt even goed voor andere types accu's. Een nikkel-metaalhydride accu die 5 jaar ongebruikt in de kast heeft gelegen, die kan je ook beter laten recycleren. Ook al zal je daar nog wat stroom inkrijgen, de capaciteit zal veel lager zijn dan de oorspronkelijke, en de zelfontlading is dan veel hoger.

            De complete uitleg over wat je moet doen om een lithium-ion accu zo lang mogelijk te kunnen gebruiken vind je hier terug:

            (Spijtig genoeg niet in het nederlands.)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X