Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ritsen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ritsen...

    Zijn er hier nog mensen die zich ook dagelijks ergeren aan automobilisten die het "rits"-principe nog altijd niet kennen.
    Het wordt nochtans bv. op deze site uitgebreid beschreven.

    In het verre West-Vlaanderen (Harelbeke) is aan de nieuwe tunnel (N36/N43) zo een pracht van een voorbeeld. De meesten rijden daar veel te vroeg (in veel gevallen zelfs over de doorlopende witte lijnen) de oprit af tijdens de file die dagelijks ontstaat rond 17:00 uur).
    Wat is het probleem om zolang mogelijk die oprit te volgen tot het einde (en dus de aanwezige 2 vakken zo lang mogelijk te benutten), en pas daar in te voegen ?
    Je zou quasi denken dat enkel vrachtwagenbestuurders erin slagen zich als goeie "automobilist" te gedragen (maar eigenlijk komt dit omdat de automobilisten die er toch niet vroeger tussen laten)...

    Dat rits-principe zorgt voor een veel vlotter verkeer, voor iedereen. Welke redenen men heeft om het niet toe te passen is me nog altijd een raadsel (op die plek bv. blijkt zowat niemand het te kennen).
    Degenen die dus wel doorrijden tot op het eind, zijn dus de weigenen die het wel goed doen (en dus niet om egoïstische redenen, zoals zovelen denken).

    In de hoop dat er wat meer de info van bovenstaande link zouden volgen...
    Last edited by polleke_cgc; 24 april 2009, 18:18.
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Ritsen...

    Niet doorrijden tot 't einde uit angst om eerst iedereen rechts voorbij te rijden en vervolgens stil te komen staan en daardoor overgeleverd te zijn aan de welwillendheid van diegenen die je net rechts voorbij reed.

    Comment


    • #3
      Re: Ritsen...

      hihi, ben van harelbeke!

      is daar idd een probleem. maja, is zeker nie de enige plek waar dit het geval is.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Ritsen...

        Hier in Leuven,toen de werken in Haasrode nog aan de gang waren, mij ook vaak ge-ergerd. Het ergste is dat de rechtsrijders dan nog vaak midden over de 2 vakken gingen rijden zodat je nog niet eens links kon blijven rijden tot het einde :/ En er stond zelfs een 'Ritsen'-verkeersbord, maar nog velen die het niet begrepen blijkbaar.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Ritsen...

          Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
          Niet doorrijden tot 't einde uit angst om eerst iedereen rechts voorbij te rijden en vervolgens stil te komen staan en daardoor overgeleverd te zijn aan de welwillendheid van diegenen die je net rechts voorbij reed.
          Dé belangrijkste reden ja. Maar ook omdat de meesten het niet weten
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Ritsen...

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            Hier in Leuven,toen de werken in Haasrode nog aan de gang waren, mij ook vaak ge-ergerd. Het ergste is dat de rechtsrijders dan nog vaak midden over de 2 vakken gingen rijden zodat je nog niet eens links kon blijven rijden tot het einde :/ En er stond zelfs een 'Ritsen'-verkeersbord, maar nog velen die het niet begrepen blijkbaar.
            Maar lees ook eens wat ritsen wil zeggen, het wil niet zeggen dat je de allerlaatste seconde nog een paar wagens moet beginnen inhalen, het is wel om beurt ene doorgaan. Het probleem in Haasrode is altijd hetzelfde geweest (elders ook), ze beginnen u nog voorbij te steken als ze al aan het bord zijn waar je naar rechts moet invoegen en 80% denkt dat als de linkse rijstrook ophoudt met bestaan deze voorrang heeft op de andere. Het grootste probleem daar is het ontbreken van geduld en respect ... misbruik van het ritssysteem dus. Zoals ons Polleke aanhaalt via de link is het ritsen een goed systeem maar in realiteit is het zo dat die dat rechts rijden telkens 5 linksrijders zouden moeten tussenlaten om ze tevreden te stellen ... wees eerlijk, de meeste "laatste seconde linksrijders" zijn dikwijls echte wringers.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Ritsen...

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Maar lees ook eens wat ritsen wil zeggen, het wil niet zeggen dat je de allerlaatste seconde nog een paar wagens moet beginnen inhalen, het is wel om beurt ene doorgaan.
              Ik weet best wel wat ritsen betekent , maar je hebt gelijk dat er inderdaad ook 'associale' ritsers zijn. Het is vrees ik een vicieuze cirkel. Sommige rechtsrijders voelen zich bedreigd en willen geen linksrijder doorlaten waarop de linksrijders dan lastig zijn omdat ze niet mogen ritsen enz...
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Ritsen...

                Lijkt me simpel op te lossen, zeker bij wegwerkzaamheden waar er een verkeersbord staat om het ritsen te bemoedigen: laat het invoegen enkel op het einde van de oprit toe, dmv tijdelijke rijvakafbakeningen in metaal of beton.
                Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

                Comment


                • #9
                  Re: Ritsen...

                  Waar het misgaat, en dat staat op die site niet goed vermeld, is in het voorbeeld "De meest gemaakte fout". Irritatie ontstaat als B (en alles wat achter hem aankomt) als een gek naar voren rijdt om vervolgens aan het eind in te voegen. Beter zou zijn als B de snelheid van A en X aanhoudt en op het eind netjes achter A aansluit. Er staat dat 'm niks te verwijten valt als-ie X voorbijrijdt maar daar ben ik het toch niet mee eens.

                  Juist als B, door de snelheid van A aan te houden, aangeeft geen misbruik van de fout van X te willen maken, gaat het invoegen een stuk soepeler. De snelheid van beide stroken gaat namelijk omhoog zodra iedereen die zich voor B bevindt ingevoegd is. Zo wordt het o.m. in DE ook geleerd: de beide rijstroken dienen dezelfde snelheid te hebben, dat voorkomt juist de irritatie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ritsen...

                    In Harelbeke is het meestal zelfs geen kwestie van dezelfde snelheid aanhouden.
                    Ze wringen zich al in de file vanaf het begin van de oprit (in veel gevallen zelfs gewoon over de doorlopende witte lijn). Voor hen is dan nog een dan 250-300 m. oprit, maar dat negeren ze gewoon. Achter hen sta je dan gewoon stil te wachten tot ze eindelijk (dus veel te vroeg) zijn ingevoegd.
                    Die gasten zijn zich uiteraard van geen kwaad bewust, maar het zou een pak vlotter (en met minder file) lukken mochten ze doorhebben waarvoor dat ritsen dient...

                    De laatste die ik het daar nog juist heb zien doen was ene van de rijschool .
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ritsen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mountainhunter Bekijk bericht
                      Lijkt me simpel op te lossen, zeker bij wegwerkzaamheden waar er een verkeersbord staat om het ritsen te bemoedigen: laat het invoegen enkel op het einde van de oprit toe, dmv tijdelijke rijvakafbakeningen in metaal of beton.
                      Dàt is volgens mij een goed idee. Je voorkomt ermee dat aso's rechts uitvoegen om op 't einde weer in te voegen en je voorkomt dat de invoegende aso's al vroegtijdig invoegen.
                      T

                      Comment

                      Working...
                      X