Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eén man, 17.500 ton afval

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eén man, 17.500 ton afval

HOEGAARDEN - Minstens drie maanden en zeker 700 vrachtwagens zijn nodig om de immense puinhoop van één inwoner uit Hoegaarden op te ruimen. Zonder vergunning stortte de man jarenlang afval op drie landbouwgronden.

'En te zeggen dat dit dertig jaar geleden begonnen is met twee bakjes bouwpuin van zijn pa', zegt de gepensioneerde Armand. Samen met zijn vrouw Josee kocht de man 33 jaar geleden een huis in Hauthem. Vlak tegenover hun woning lag een uitgestrekte weide. Die akker ligt er vandaag nog altijd, maar kreunt onder een gigantische berg rot schrijnwerk, golfplaten, autobanden, uitgebroken lavabo's en kapotte toiletpotten. Op sommige plaatsen ligt het puin vijf meter hoog. En vermoedelijk steekt het vuilnis ook nog enkele meters diep in de grond.

'Vanuit onze woon- en slaapkamer kijken we uit op die smeerlapperij', zeggen ze. Armand en Josee waren nochtans niet van plan het zo ver te laten komen. 'Na die eerste twee vrachtwagens kwam een derde, daarna een vierde en zo ging dat maar door. We zijn de situatie gaan aankaarten bij de toenmalige burgemeester', zegt Josee. 'Weet je wat die zei? “We kunnen er niets aan doen, want de mensen doen op hun eigendom wat ze willen,.' De sluikstorter zelf gingen ze zo veel mogelijk uit de weg. 'Want die man heeft een reputatie en wij zijn geen ruziemakers.' Waarop haar man relativeert. 'En in de winter had dat nog wat charme. Als het gesneeuwd had zaten we precies in de bergen (lacht).'

Toch zien ze de vuilnisbelt voor hun deur liever vandaag dan morgen verdwijnen. Volgens werfleider Jo Van Mossevelde van de firma Mourik zullen ze toch nog wat geduld moeten hebben. 'Want we zijn momenteel volop bezig met zijn grootste hoop vuilnis in een open veld wat verderop.'

Want jawel, ondanks de pieken van vijf meter hoog moet het illegale stort op Hauthem nog onderdoen voor een dumpplek in een open veld aan de Peter Van Molstraat.

'En waarvoor we vreesden, is hier uitgekomen: de vuiligheid steekt meters diep onder de grond', zegt Van Mossevelde. 'We moeten deze hele akker volledig af- en uitgraven. We zijn van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met minstens vijf man mee bezig. We voeren ter plaatse al een eerste grove sortering door. Maar later moet dat dan nog grondig gesorteerd worden.'

Eenzelfde verhaal naast de fabriek van InBev. 'Dit is een overgroeide puinhoop. Tussen de begroeiing vind je allerlei afval: roofing, bouwpuin, autobanden. En helaas ook veel asbest', zegt Van Mossevelde.

Huidig burgemeester Jean-Pierre Taverniers zegt dat hij er alles aan gedaan heeft om zo snel mogelijk de illegale stortplekken weg te krijgen. 'Ik ben al bezig met dat dossier van in 2000. Net als zijn vader deed de man afbraakwerken. Hij stortte al dat puin op gronden van zijn vader. In het begin hebben we naar een oplossing gezocht. Maar hij kwam nooit opdagen op onze uitnodiging.'

Volgens burgemeester Taverniers (CD&V) bouwde de man op vrij korte termijn een serieus imperium uit. 'Omdat hij geen vergunning had, werkte hij onder de prijs. We hebben hem niet met rust gelaten. Als we ergens een van zijn containers zagen staan, stuurden we de politie langs. Omdat we ook op zijn klanten jaagden, had hij er op den duur geen enkele mee over. Maar uit frustratie heeft hij me op café eens een bloedneus geslagen. Ik heb toen een klacht ingediend. In september moet hij daarvoor voor de rechter verschijnen.'

Ook mensen die klaagden over zijn stortplekken kregen het volgens de burgemeester hard te verduren. 'Als hij wist dat mensen hadden geklaagd over zijn vuile boel, stapte hij op hen af. Nog één klacht en ik kom je kot in brand steken, dreigde hij dan. De rechter heeft hem voor al die dreigementen een buurtverbod opgelegd. '

De man werd uiteindelijk veroordeeld wegens sluikstorten. Hij moest zijn vuilnis ook zelf opkuisen. 'Maar omdat hij dat niet deed, laat de afvalmaatschappij OVAM zijn terreinen nu ruimen. De kosten zullen ze verhalen op de man', weet Taverniers. En die kosten zijn niet min. Zijn persoonlijke afvalberg wordt op 17.500 ton geschat. Kostprijs voor het ruimen: 1,7 miljoen euro.

De veroordeelde sluikstorter was onbereikbaar voor commentaar. Maar in het dorp vertelde hij dat hij blij is dat ze eindelijk begonnen zijn met opruimen. 'Zodat hij snel opnieuw kan beginnen te storten.'

Intussen is het ruimen volop begonnen. Volgens de firma moeten ze het huzarenstukje tegen het bouwverlof klaarspelen. De gemeente liet een speciale route aanleggen om het puin naar een echte stortplek in Zolder te brengen. Om de tientonners te kunnen laten passeren, geldt in heel wat straten in Hoegaarden eenrichtingsverkeer.

Bron: De Standaard

Mvg,
    Frederic

Re: Eén man, 17.500 ton afval

Gaan we straks, met zoveel leden, ook ons fotoforum vervuilen met al die krantenartikels?
    Liever niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
      Gaan we straks, met zoveel leden, ook ons fotoforum vervuilen met al die krantenartikels?
      Liever niet.
      Ik zou het anders al niet geweten hebben...
      Katten zijn altijd fotogeniek.
      Ze doen nooit idioot als ze een lens zien...
      -Gladys Taber-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bormie Bekijk bericht
        Ik zou het anders al niet geweten hebben...
        Was te zien in het nieuws op één om 18:00 en om 19:00 uur
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Liever niet.
          't Was misschien een foto waard
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

is 17.500 ton niet wat veel ?
            is 17.500.000 kg ?
            edit:
            blijkt toch te kloppen....

Comment

Liever niet.
              Sorry dat ik de eerste ben die dit hier ooit deed op dit forum...
              Als 't dan toch niet mag, waarom wordt 't dan meteen niet gesloten?

Ah ja...

Mvg,
              Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                Sorry dat ik de eerste ben die dit hier ooit deed op dit forum...
                Als 't dan toch niet mag, waarom wordt 't dan meteen niet gesloten?

Ah ja...

Mvg,
                Frederic
                Frederic, ik begin mijn reactie met de mededeling dat ik ook af en toe zondig
                Het staat duidelijk omschreven in het reglement dat maatschappelijke discussies niet kunnen.
                Zulke zaken geven soms aanleiding tot ongeoorloofde uitspraken of tot ruzie.
                En dat wenst toch niemand eigenlijk niet?
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Het staat duidelijk omschreven in het reglement dat maatschappelijke discussies niet kunnen.
                  Zulke zaken geven soms aanleiding tot ongeoorloofde uitspraken of tot ruzie.
                  En dat wenst toch niemand eigenlijk niet?
                  Daarom m'n vraag waarom het topic dan niet meteen gesloten wordt...
                  Trouwens, in dat geval kan 30% van alles in Chit-Chat gesloten worden!

Mvg,
                  Frederic

Comment

Daarom m'n vraag waarom het topic dan niet meteen gesloten wordt...
                    Trouwens, in dat geval kan 30% van alles in Chit-Chat gesloten worden!

Mvg,
                    Frederic
                    Frederic, het antwoord is vrij eenvoudig hoor.
                    Ik zou het beter niet zeggen maar toch wil ik jou helpen....
                    Men houdt rekening met ieders mening.
                    En soms kan een draadje zoals dit "eventjes" blijven leven
                    Waarom? Als of omdat lezers, BD-leden al of niet met een groene bol, zich fatsoenlijk
                    gedragen in hun uitspraken of reacties.
                    En zoals ik eerder zei: dat lukt soms niet en men geraakt over-hit.

Zelf praat ik graag over alles en nog wat
                    Maar toch heb ik ooit laten vallen dat het beter is om maatschappelijke discussies
                    gewoon te verbieden.

Ik weet dat jij nooit de "pret" zult bederven en ik ook doe mijn best in die richting...
                    En ik zal me ook niet verstoppen achter het graag gebruikte zinnetje:
                    "Dit is een foto-forum"
                    Daarom probeer ik het op te lossen met alle tekst die je nu gelezen hebt.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

En zoals ik eerder zei: dat lukt soms niet en men geraakt over-hit.
                      De reactie van Lut vond ik eerder aanstootgevend tot het off-topic gaan (zoals nu reeds het geval is, en zonder die reactie wellicht niet het geval geweest was) en het vervallen in woorden en ruzie's dan m'n openingspost zelf. 'k vond het eigenlijk gewoon uitzonderlijk nieuws en bijna ongeloofwaardig. Daarom wou ik het delen. Nothing more, nothing less. Alleszins al niet om er een maatschappelijke discussie over te starten.

Dat men het topic gewoon laat gedijen zonder tussenkomst, en enkel ingrijpt en afsluit als het nodig wordt. Nu lijkt de tussenkomst eerder op provocatie die eigenlijk nergens nodig voor was...

Mvg,
                      Frederic

Comment

De reactie van Lut vond ik eerder aanstootgevend tot het off-topic gaan (zoals nu reeds het geval is, en zonder die reactie wellicht niet het geval geweest was) en het vervallen in woorden en ruzie's dan m'n openingspost zelf. 'k vond het eigenlijk gewoon uitzonderlijk nieuws en bijna ongeloofwaardig. Daarom wou ik het delen. Nothing more, nothing less. Alleszins al niet om er een maatschappelijke discussie over te starten.

Dat men het topic gewoon laat gedijen zonder tussenkomst, en enkel ingrijpt en afsluit als het nodig wordt. Nu lijkt de tussenkomst eerder op provocatie die eigenlijk nergens nodig voor was...

Mvg,
                        Frederic
                        Jij hebt of had de beste bedoelingen.
                        Toch zijn in 1ste instantie maatschappelijke discussies niet toegelaten Frederic

Wat ik nu vertel hier of zelfs hetgeen jij nu zegt is wel allemaal logisch maar
                        in 1ste instantie....?

Als er moet ingegrepen worden en afgesloten dan is al veel gebeurd wat niet nodig
                        was, of beter gezegd: had kunnen voorkomen worden ALS men het topic geen kans had gegeven...
                        Maar dan is het? Te te te laat

Verder betwist ik niet het belang van het betreffende artikel.
                        Elke week heb ik wel iets wat van belang is voor iedereen.
                        Last edited by theokus; 25 april 2009, 20:00.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Als er moet ingegrepen worden en afgesloten dan is al veel gebeurd wat niet nodig
                          was, of beter gezegd: had kunnen voorkomen worden ALS men het topic geen kans had gegeven...
                          Maar dan is het? Te te te laat
                          Allemaal goed en wel, maar dat het dan meteen afgesloten/verwijderd wordt in plaats dat men dan eerst even zelf een vuurtje komt stoken om te zien hoe het verder evolueert... Ondertussen zijn er nu al meer off-topic-reacties dan er anders ooit geweest zouden zijn.

Trouwens, wat voor maatschappelijke discussie kan er in de openingspost zitten...? Wees nu eens eerlijk. Er zijn hier wel al topics geopend over wat er in Doel gebeurt, over de verkiezingen, over de landbouwperikelen...enz, die eigenlijk veel maatschappelijkere discussies teweeg kunnen brengen dan dit topic, maar daar wordt er dan geen woord gerept, noch door moderatoren, noch door BD-medewerkers/beheerders

Mvg,
                          Frederic

Comment

Rustig aan anders droppen ze die afval in uw tuin en das een hele hoop hoor

Weet je wat hem zij als het opgeruimd is heb ik terug plaats om de volgende 17.000 ton te storten
                            We zouden beter helpen zoeken want die is meer dan een vijs kwijt vrees ik

Comment

Allemaal goed en wel, maar dat het dan meteen afgesloten/verwijderd wordt in plaats dat men dan eerst even zelf een vuurtje komt stoken om te zien hoe het verder evolueert... Ondertussen zijn er nu al meer off-topic-reacties dan er anders ooit geweest zouden zijn.

Trouwens, wat voor maatschappelijke discussie kan er in de openingspost zitten...? Wees nu eens eerlijk. Er zijn hier wel al topics geopend over wat er in Doel gebeurt, over de verkiezingen, over de landbouwperikelen...enz, die eigenlijk veel maatschappelijkere discussies teweeg kunnen brengen dan dit topic, maar daar wordt er dan geen woord gerept, noch door moderatoren, noch door BD-medewerkers/beheerders

Mvg,
                              Frederic
                              Daarom ben ik voorstander om elk topic dat een maatschappelijk discussie is
                              niet toe te laten.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X