Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoemende dimmer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zoemende dimmer

Hello,

Ik had last van zoemende dimmers, en heb deze week de hele boel "geupgradet". Nu ja, ze zoemen nog steeds (niet de lampen,maar de modules zelf).

Ik vrees dus dat ik met het probleem zal moeten leven (tenzij iemand me alsnog een tip kan geven).

De dimmers hangen aan mijn plafond, tussen betonnen steunbalken. Nu dacht ik om daar een soort kastje te installeren, en dat zo goed mogelijk acoustisch te isoleren om dat gezoem tegen te houden. Ik ga dan wel moeten letten op overhitting, maar dat dacht ik op te vangen door die kastjes groot genoeg te maken. Heeft iemand een idee hoe ik dit best aanpakt, of eventueel zelfs een beter idee? Wat voor isolatie zou best zijn om gezoem tegen te houden?

Bedankt voor tips!
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Re: Zoemende dimmer

Dimmers zitten toch meestal in de schakelaar zelf?
    Of bedoel je de (electronische) transfo's voor 12v verlichting?
    Als je wilt dat die niet zoemen denk ik dat je ze moet vervangen door echte ouderwetse (liefst ringkern) transfo's,
    of je electronische types moet vinden die in hars ingegoten zijn zodat ze niet kunnen zoemen.

Inbouwen in kastjes lijkt me niet zo'n goed idee, maar ik denk dat je in de handleiding wel specificatie moet vinden.

j.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Comment

Ik heb rails met halogeenlampen (met transfo's, ik vermoed gewone ringtypes). Als dimmermodules heb ik DIN-railmodules gekocht die ik op afstand kan bedienen via X10.

Dus het is wel degelijk de dimmer zelf die zoemt, niet de lamp! Nu heb ik drie dimmers, twee zijn belast door halogeenlampen, 12V met transfo. Eentje met gewone gloeilampen. Nu zoemt deze met gloeilampen wel véél minder....

Qua warmteafgifte vallen die modules goed mee, na enkele uren te werken zijn ze lichtjes 'lauw'. Het zijn dan ook 700W dimmers, die ik maximaal tot 250W belast. Dus misschien toch maar isoleren.
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Als ik het goed begrijp dim jij dus die gewikkelde transfo's?
        In dat geval moet je dimmer geschikt zijn voor inductieve belastingen!
        Last edited by dg; 16 april 2009, 21:32.
        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Zijn uw dimmers wel geschikt om te werken met een 12V-systeem (transfo's)?
          Edit : dg was me net voor.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Deze zijn wel degelijk geschikt voor laagspannings halogeenverlichting. Zie hier

Het dimmen zelf verloopt overigens perfect, op dat gezoem na

Comment

slecht gewikkelde transfo's ... zijn het ringkern transfo's ?

Comment

Mmmm, t zou toch een elektronische transfo zijn: 230V/12V electronic transformer housed in the rear part of the fixture to optimize heat dispersion.

Het zijn ongeveer deze spots: http://www.targetti.com/prod_dett/en..._/code_1T1358#

Comment

FYI ...

... Also, electronic transformers are known for being noisy, and homeowners often complain of a buzzing or humming sound coming from their transformers.....
                  unquote

Comment

Bedankt voor de link, interessant om weten!

Maar, voor alle duidelijkheid, mijn tranformators zijn perfect stil. Alle brom komt uit de dimmers zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                      Het zijn dan ook 700W dimmers, die ik maximaal tot 250W belast.
                      Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn, je gebruikt dimmers die veel te zwaar overgedimensioneerd zijn. Als ze het volle vermogen kunnen afgeven gaan ze waarschijnlijk niet zoemen.
                      Last edited by photogRAF; 18 april 2009, 03:01.
                      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                        Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn, je gebruikt dimmers die veel te zwaar overgedimensioneerd zijn. Als ze het volle vermogen kunnen afgeven gaan ze waarschijnlijk niet zoemen.
                        Ai, je mag niet over- noch onderdimensioneren... Moeilijk

Ik ga eens proberen om zoveel mogelijk vermogen op één dimmer te krijgen en zien of het daaraan ligt.

Ik vraag me anderzijds toch af of het niet aan netvervuiling zou liggen, aangezien de dimmer die het hardste zoemt degene is die op een lijn staat met vier transfospots van 50W, maar waar op diezelfde rail nog een dimmer staat (voor gloeilampen, en deze zoemt niet). Beide dimmers delen dezelfde neuter.

Comment

De eerste vraag die ik stel is het feit dat je hier werkt met dimmers geschikt voor inductieve ( gloeilampen en transfo's) belasting die je gaat belasten met een elektronische transfo. Ben je zeker dat de elektronische transfo geschikt is voor deze dimmer die volgens het fase-aansnijdingsprinipe werkt? Indien het kan zal je van dat geluid niet zomaar vanaf geraken omdat juist door de werking van die faseaansnijding
                          ( sinusspanning wordt periodisch afgesneden) harmonischen gecreëerd worden die we waarnemen als een hoger geluid. Een transfo geeft normaal ook een 50Hz toon maar dat valt niet zo zeer op als die hogere toon, maar hij is er wel. In de dimmer zit dus een component die begint te trillen anders zou er geen geluid zijn ... en als ik het goed voor heb is dat een triac op een koelplaat. Hoe hard die trilt is afhankelijk van de
                          mechanische opbouw zou ik zeggen. Aangezien jouw dimmers voorzien zijn voor DIN-rail montage in een kast is de factor geluid van minder belang en wordt er niet zoveel belang aan gehecht, ze zitten toch ergens in de berging, in een kast waar niemand last van heeft. Zoals ik begrijp heb jij ze ergens bloot aan het plafond bevestigd en dan ga je dat natuurlijk horen vooral als je u daar op fixeert natuurlijk. Akoestische schuimplaten( van die grijze noppen) zullen misschien een oplossing kunnen bieden. Natuurlijk niet strak rond de dimmer wikkelen maar een bakje met een goede luchtruimte en zeer belangrijk: gaten langs boven om de warmte af te voeren.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
                          https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Bedankt voor de mooie uitleg. Ik denk dat ik inderdaad eens bij Brico ga rondneuzen voor plastic kastjes, en schuimrubber om te isoleren. Zonder muziek op tv op zijn de dimmers toch wel storend, en dat was nu net niet de bedoeling.

Comment

ik heb trouwens zo'n verlengdraad met 3 stopcontacten die heel af en toe héél vervelend begint te piepen. Niet zoemen, maar écht doordringend piepen.
                              Voordeel is: deze kan ik gewoon wegkieperen en een nieuwe/betere kopen.
                              embee ::: nikon stuff

Comment

Working...
                              X