Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

excel vraagje voor de kenners

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• excel vraagje voor de kenners

Een voorbeeldje

een .txt file opengedaan in Excel geeft:

A --------------------B--------------------------- C

1 POTLOOD -------JOHAN ----------------------5
    2 GOM --------------------------------------------3
    3 PEN
    4 BORD -------------GERDA
    5 VORK
    6 LAKEN ------------ALAIN
    7 DEKBED
    8 DEKEN

hoe krijg ik nu automatisch "JOHAN" in B2 & B3, "GERDA in B5 en "ALAIN" in B7 & B8
    via Functie of VBA of ???

( Kolom "C" heeft geen functie in dit voorbeeld )

Een dikke dank je aan alle goede zielen hier
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Re: excel vraagje voor de kenners

Kijk in het 'data menu' eens naar de optie 'text to columns' (of iets soortgelijks in het Nederlands).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
      Een voorbeeldje

een .txt file opengedaan in Excel geeft:

A --------------------B--------------------------- C

1 POTLOOD -------JOHAN ----------------------5
      2 GOM --------------------------------------------3
      3 PEN
      4 BORD -------------GERDA
      5 VORK
      6 LAKEN ------------ALAIN
      7 DEKBED
      8 DEKEN

hoe krijg ik nu automatisch "JOHAN" in B2 & B3, "GERDA in B5 en "ALAIN" in B7 & B8
      via Functie of VBA of ???

( Kolom "C" heeft geen functie in dit voorbeeld )

Een dikke dank je aan alle goede zielen hier
      hm,
      Je vraag is me niet helemaal duidelijk. Wil je weten hoe je elementen uit een tekstbestand in kolommen in een excel blad krijgt? Of wil je weten hoe je in een excel blad, bepaalde velden een waarde laat aannemen die elders al in het blad staan?

Comment

@pichayandege: ik had gehoopt dat het duidelijk zou zij
        dus: ik open een .text bestand in excel en krijg wat ik in mijn vorig berichtje toonde.
        Dus op A1: POTLOOD op B1: JOHAN, op C1: 5 enz
        Je zal zien dat B2 en B3 blanco staan. Hier zou dus ook JOHAN moeten komen vermits dit zijn stock is.
        Idem voor B5 waar GERDA moet komen en voor B7 en B8 waar Alain moet komen.

Dus de blanco moeten automatisch ingevuld worden

..............................

ondertussen kijk ik ook even naar Mr D maar ik vrees dat dit niet is wat ik zoek. Toch bedankt
        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Ik weet niet welke opmaak uw txt-bestand heeft maar als je bijvoorbeeld de ; als separator gekozen hebt dan zou uw tekstbestand er zo moeten uitzien :

Potlood;Johan
          Gom;Johan
          Pen;Johan
          Bord;Gerda
          Vork;Gerda
          Laken;Alain
          Dekbed;Alain
          Deken;Alain
          Als je een txt bestand opent in Excel dan zal het er zo uitzien gelijk in uw txt-bestand.
          Is het dit dat je bedoelt of nog iets anders? Anders eens een voorbeeld txt-bestand posten zoals jij die hebt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

@ Verseg

als ik mijn .txt bestand importeer in Excel dan staat er geen "johan" achter "Gom" en "Pen" , geen "Gerda" achter "vork" en geen "Alain" achter "dekbed" en "deken".

Gewoon omdat dit ook niet voorkomt in het .txt bestand.

FYI:
            Ik draai een commerciele applicatie welke mij bepaalde lijsten ( op basis van interne queries) kan geven.
            Die lijsten kan ik afprinten of wegschrijven als .txt bestanden. ( ik vermoed dat mijn .txt bestand gewoon de layout van het afdruk bestand is )
            Nu wil ik zo 1 .txt bestand in Excel importeren om er bepaalde bewerkingen mee uit te voeren.
            Maar daarom moeten de blanco's opgevuld worden met de ontbrekende data
            Hopelijk is het nu duidelijker?
            Last edited by Jo; 12 april 2009, 23:32.

Comment

Als in B2 en B3 ALTIJD Johan moet komen is het zeer eenvoudig (maar het zal dat wel niet zijn zeker ?): je klikt op de cel B2 en typt daar "=B1" zonder de ", je herhaalt het in B3.

Indien er bv. enkel in B2 en B3 iets moet komen als B1 (of een andere cel) niet leeg is, dan kan je beginnen werken met de functie "als(isleeg)"
              Last edited by nete; 13 april 2009, 07:57.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Bon, gesnopen nu. Je had misschien beter een screenshot geplaatst. Met onderstaande simpele code kan dit zonder problemen. De eenvoudigste manier om deze te gebruiken is door een lege macro aan te maken (RECORD en onmiddellijk STOP), deze daarna editen met de VB-editor en deze code er in plakken. De rode waarde 1000 is de lijn waar hij stopt met opvullen (dus aan te passen met de laatste lijn in je bestand).

' find first value
                teller1 = 1
                Do Until Cells(teller1, 2).Value <> ""
                teller1 = teller1 + 1
                Loop
                refValue = Cells(teller1, 2).Value

' fill the gaps
                For teller2 = teller1 + 1 To 1000
                If Cells(teller2, 2).Value = "" Then
                Cells(teller2, 2).Value = refValue
                Else
                refValue = Cells(teller2, 2).Value
                End If
                Next

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Jo ik kan je niet zo goed volgen hoor maar als in de vakjes van kolom B moet staan wat er in het vakje erboven staat behalve als er een nieuwe naam is dan zal het eenvoudigste zijn om in bvb: B3 de volgende formule te maken " =B2". dit sleep je naar beneden tot zover als nodig (in komt dan "=B3" te staan). Vul je nu in vak B2 "Johan" in dat zal dat in alle onderliggende vakjes staan. Vul je in bvb B5 "Gerda" dan zal vanaf B5 en lager overal "Gerda" staan, enz. .
                  Mooier is het als er geen naam staat als er in kolom A geen artikel ingevuld staat.
                  Hoe? in vak B3 staat dan volgende formule _als(A3="";"";B2)_
                  Hoe werkt het? Letterlijk staat er: als vak A3 leeg("") is dan(;)dan niets("") doen, en anders vul je de inhoud van B2 in op vak B3.

Het is zeer eenvoudig op te lossen zo. Nadeel is wel dat je eens er een naam ingevuld is een B-vak de formule overschreven is. dit kan je met copy/paste snel oplossen.
                  Maar de vraag is wat wil je met je bestand gaan doen in de toekomst? Blijft het zo eenvoudig of komen er nog veel personen en artikels bij.
                  Flickr één
                  Flickr two

Comment

Bedankt aan iedereen die mee heeft helpen zoeken

De voorkeur gaat uit naar de oplossing van Mr.D vermits deze oplossing kan gebruikt als onderdeel van andere instructie modules

Thks
                    Jo(han)

Comment

Working...
                    X