Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen probleem, toch een computer-vraag ;)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geen probleem, toch een computer-vraag ;)

Ik heb hier een FREECOM 500GB Mobile Drive XXS USB2.0 Super Portable Hard drive Bus Powered.

Ultra-mini - eigenlijk puur de harddisk met een USB-connector op en dit alles in een rubberen jasje.

Werkt perfect met mijn Samsung NC10 netbook.

Echter, ik heb hier nog twee "oudjes":

- Een Thinkpad T23 ( Pentium III )

- Een Thinkpad T30 ( Pentium IV )

Nu wil die Freecom op geen van beiden werken.

- Niet als ze op batterijen werken.
    - Niet als ze aan het net hangen.
    - Niet via een goed gevoede USB-hub.

Maar ik vraag me af wat de ooorzaak zou kunnen zijn:

1) Echt te weinig "power" ? Ffreecom claimt dat ze tot 60 % minder energie verbruiken.

2) Of: zou het gewoon niet kunnen dat beide "oudjes" zulke grote harddisks niet herkennen ?

Ik weet wel dat er beperkingen zijn voor interne harddisks in deze computers ( ik dacht max 160 GB en dan nog ATA ), maar geldt dat ook voor een externe USB-disk ?

Indien ja, moet ik niet verder zoeken hé.

Maar dan zal ik wellicht ook "maar" 160 GB extern kunnen aansluiten ?
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Geen probleem, toch een computer-vraag

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    - Niet via een goed gevoede USB-hub.
    - met een goed gevoede usb-hub, bedoel je daarmee zo eentje die z'n voeding extern uit het stroomnet haalt? brandt/knippert het lampje op de schijf?
    - welk operating system gebruik je?

Normaalgezien zou dit bij Pentium 3 of hoger geen probleem mogen zijn hoor.
    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
      - met een goed gevoede usb-hub, bedoel je daarmee zo eentje die z'n voeding extern uit het stroomnet haalt? brandt/knippert het lampje op de schijf?
      - welk operating system gebruik je?

Normaalgezien zou dit bij Pentium 3 of hoger geen probleem mogen zijn hoor.

Ja, een USB HUB met een afzonderliijke voeding via het net.

De schijf heeft gewoon geen lampje imho.

Windows XP PRO SP3

Comment

Echter, ik heb hier nog twee "oudjes":

- Een Thinkpad T23 ( Pentium III )

- Een Thinkpad T30 ( Pentium IV )

Nu wil die Freecom op geen van beiden werken.
        Misschien zit daar geen USB 2.0 op?
        about.me/stijnv

Comment

Ben naar de specs van die schijf gaan kijken .. die is zowel USB 2.0 als 1.1 ... helaas kon ik nergens een stroomverbruik vinden .. die krijgt z'n stroom via de usb poort en mogelijk levert die in uw geval net onvoldoende stroom, heb ooit tot mijn ergernis en tijdverlies eens hetzelfde gehad met een asus adsl modem, verbruikte op de pieken net te veel stroom en viel dus ieder keer uit op de meest onvoorspelbare momenten. een beetje "stroeve" draaiende delen zouden net de druppel te veel kunnen zijn .. JMHO
          FWIW

Comment

Ja, beide laptops zijn nog USB-1, maar dat zou toch enkel mogen resulteren in trage transfer-tijden ?

Comment

Ja, beide laptops zijn nog USB-1, maar dat zou toch enkel mogen resulteren in trage transfer-tijden ?
              Idd ... + de mogelijk wakke boodschap "Dit apparaat kan sneller werken .. en patatti patatta .. typische MS mumbojumbo" ...
              Werkt die HD wel als je 'm aan een desktop hangt ?

Comment

Aangezien USB 3.0 meer stroom kan leveren dan USB 2.0, dacht ik dat dit misschien ook het geval zou zijn voor USB 1.1.

Laptops leveren soms minder stroom op USB-poorten dan desktops.
                about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Idd ... + de mogelijk wakke boodschap "Dit apparaat kan sneller werken .. en patatti patatta .. typische MS mumbojumbo" ...
                  Werkt die HD wel als je 'm aan een desktop hangt ?
                  Yep, aan desktop geen probleem. Maar daar heb ik racks in.

Comment

Maar weet er iemand of er beperkingen zijn inzake de grootte van de harddisk, ALS je die EXTERN gebruikt ?

Comment

Maar weet er iemand of er beperkingen zijn inzake de grootte van de harddisk, ALS je die EXTERN gebruikt ?
                      Bij mijn weten enkel gelimiteerd door het bestandssysteem (FAT, FAT32, NTFS).
                      Windows XP ondersteunt NTFS dus daar zit het probleem niet (de schijf moet dan uiteraard wel als NTFS geformatteerd zijn).
                      about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                        Aangezien USB 3.0 meer stroom kan leveren dan USB 2.0, dacht ik dat dit misschien ook het geval zou zijn voor USB 1.1.

Laptops leveren soms minder stroom op USB-poorten dan desktops.
                        Heu .. gezien de versie 1 van de usb 3.0 specificatie dateert van November 2008 zou ik de toestellen wel eens willen zien die nu al uitgerust zijn met USB 3.0 supporting hardware

.. en idd laptops leveren soms minder stroom wat waarschijnlijk de reden is voor de OP zijn probleem

& BTW de OP zijn laptops zijn van "die tijd" toen usb 1.1 pas geboren was

Comment

Heu .. gezien de versie 1 van de usb 3.0 specificatie dateert van November 2008 zou ik de toestellen wel eens willen zien die nu al uitgerust zijn met USB 3.0 supporting hardware
                          Ik heb niet gezegd dat die toestellen er al waren, maar het was een vergelijking om aan te tonen dat een oudere usb-versie minder stroom levert dan een nieuwe .
                          about.me/stijnv

Comment

BTW de OP zijn laptops zijn van "die tijd" toen usb 1.1 pas geboren was
                            Maar de T30 die gebruik ik nu nog dagelijks, en die doet-wat-hij-moet doen nog perfect !!!

Voor USB-sticks gebruik ik een PCMCIA-kaart met twee of vier USB-ingangen op en dat is net zo snel als USB2.

Maar op die PCMCIA kaart kan ik wel geen USB-powered HD steken, dat kan tie ook niet trekken.

Een ander vraagje misschien: Stel dat ik die 40 GB interne HD in de T30 vervang, wat is dan het maximum dat ik kan steken ? Wellicht 160 GB of zo ? ( is ook nog ATA, remember ? )

Comment

Er zijn ook beperkingen volgens het besturingssysteem. Als er windows XP op staat kan je partities boven de 128 GB maar gebruiken vanaf service pack 1.
                              Als die externe harddisk dus enkel partities bevat die groter zijn (geldt ook als het er maar 1 is), zal je dus niet zien...

Oplossing is er dus een service pack op zetten (bij voorkeur 2 of 3)...
                              Welk besturingssysteem staat op die notebooks ? (kan je zien bij de eigenschappen onder mijn computer).

De beperkingen in harddiskgrootte gelden trouwens altijd (extern of intern is niet belangrijk).
                              Last edited by polleke_cgc; 21 maart 2009, 08:17.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X