Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
0 is meer dan 1
Collapse
X
-
-
Re: 0 is meer dan 1
Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk berichtSinds wanneer is de knoop de officiële eenheid van snelheid?
Uit de van Dale : knoop : eenheid waarmee de snelheid van een schip wordt uitgedrukt (zeemijl )
WalterD850
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk berichtUit de van Dale : knoop : eenheid waarmee de snelheid van een schip wordt uitgedrukt (zeemijl )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk berichtJe vergeet voor het gemak een cruciaal woordje: officiële. Officiële eenheden zijn SI-eenheden en daar komen knopen niet in voor. Hooguit worden deze oude eenheden nog gedoogd voor bepaalde toepassingen, maar ze zijn daarmee niet officieel.
Het zal me worst wezen of dat "officieel" is of niet,'t is alleszins officieel genoeg om in de van Dale te staan,en derhalve taalkundig juist om hier van eenheden te spreken in't meervoud.De vereiste dat het om SI eenheden zou gaan werd niet vermeld ( zie eerdere quote )
WalterD850
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk berichtHet zal me worst wezen of dat "officieel" is of niet,'t is alleszins officieel genoeg om in de van Dale te staan,en derhalve taalkundig juist om hier van eenheden te spreken in't meervoud.De vereiste dat het om SI eenheden zou gaan werd niet vermeld ( zie eerdere quote )
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk berichtDit komt simpelweg omdat eenheden geen meervoud kennen in het Nederlands:
10 meter (geen meters)
12 kilogram (geen kilogrammen)
8 Ohm (en geen Ohms of Ohmen)
2 Ampère (en geen Ampères)
etc...
Tientallen meters (meervoud verplicht)
Vier meter (enkelvoud verplicht)
Een tiental kilo of een tiental kilo's (enkelvoud of meervoud toegelaten)
Tientallen kilo's (meervoud verplicht)
Vier kilo (enkelvoud verplicht)
Een tiental kilogram of een tiental kilogrammen (enkelvoud of meervoud toegelaten)
Tientallen kilogrammen (meervoud verplicht)
Vier kilogram (enkelvoud verplicht)
Een aantal kilometer of een aantal kilometers (enkelvoud of meervoud toegelaten)
Tientallen kilometers (meervoud verplicht)
Vier kilometer (enkelvoud verplicht)
Een aantal liter of een aantal liters (enkelvoud of meervoud toegelaten)
Tientallen liters (meervoud verplicht)
Vier liter (enkelvoud verplicht)
Een viertal ampère of een viertal ampères (enkelvoud of meervoud toegelaten)
Tientallen ampères (meervoud verplicht)
Vier ampère (enkelvoud verplicht)Last edited by VerSeg; 18 maart 2009, 04:26.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk berichtDat het jou worst is is je goed recht en je kunt ook verder je knopen tellen als je wilt maar het feit dat het in Van Dale staat maakt het nog geen officiële eenheid. Daarmee heb je de stelling van MarcFoto dat officiële eenheden altijd in het enkelvoud staan dus nog niet weerlegd.
Als officiële eenheden altijd in het enkelvoud staan,waarom zijn wij hier dan al op z'n minst 2000 seconden aan het lullen?
En ik stel mijn fototoestel meestal in op 5250 Kelvin graden,buiten zal het nu ongeveer 11 graden Celsius zijn,hierbinnen is de lichtopbrengst een mij onbekend aantal Lumen.
Overigens kun je al deze officiële en officieuze eenheidsmaten gerust bezigen in de meervoudsvorm,gegeven de zinsbouw:wij zijn kilometers van elkaar verwijderd,een metershoge fontein,deze tas is vele kilogrammen te zwaar voor mij om te tillen enz.
Ik ben nooit te oud om te leren hoor,als je mij die regel laat lezen waar staat dat officiële eenheidsmaten alleen enkelvoudig kunnen,zal ik dat moeten aanvaarden.Maar de meervoudsvormen staan allemaal netjes vermeld in het woordenboek. Volgens mij is het klinkklare ,terplekke verzonnen onzin.
Laat ons liever wat meer aandacht besteden aan de TS met zijn prangend probleem.Volgens mij,Mriya,moeten we de toer opgaan van de intersubjectieve perceptie.Uit de quantummechanica weten we nu alweer jaren lang,dat echte objectieve observatie niet bestaat:de observator beïnvloedt steeds het geobserveerde en is er een onlosmakelijk deel van tijdens de observatie.
Van wijlen professor Tenhaeff,de eerste die een leerstoel parapsychologie had in de Benelux,vernamen we dat gedachten en gevoelens niet alleen bestaan uit eiwitachtige stoffen gecontroleerd door electromagnetische stroompjes,maar dat dezen ook een astraal dubbel hadden.De fijnstoffelijke materie waaruit deze astrale blauwdruk bestaat,is interactief met de omgeving en kan uitstralen. ( Het fluïdum van het collectieve bewustzijn,remember Timothy Leary );Zo kan het van de weeromstuit gebeuren dat ik door kennis te nemen van jouw observatie ook een nul waarneem die mij groter lijkt dan een één.Dit kan epidemische vormen aannemen.
Velen weten dit niet,maar men kan dit effectief een halt toeroepen door middel van de geschikte hoeveelheid Calvados.( een eenvoudig huismiddeltje is ook Duvel)Ook de
meewarige blikken van je huisgenoten doen wonderen.
Nu jullie weer,
WalterD850
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk berichtAls officiële eenheden altijd in het enkelvoud staan,waarom zijn wij hier dan al op z'n minst 2000 seconden aan het lullen?
En ik stel mijn fototoestel meestal in op 5250 Kelvin graden,buiten zal het nu ongeveer 11 graden Celsius zijn,hierbinnen is de lichtopbrengst een mij onbekend aantal Lumen.
Wel een kleine correctie ... Kelvin wordt sinds 1967 officieel niet meer gebruikt met graden. Het is graden Celcius of Kelvin (zonder graden) en dit ook voor de kleurtemperatuur.
En om aan de TS te antwoorden :
Eén is het enige niet-decimale getal waarna zelfstandige naamwoorden altijd in het enkelvoud staan: één kind, één minuut, maar twee kinderen, nul minuten, enzovoort.
Bij de decimale getallen geldt dit ook voor alle getallen tussen nul en twee waarbij de enige decimaal die geen nul is, een één is.
Wij schrijven dus in het enkelvoud: 1 week; 0,1 minuut; 0,01 seconde; 1,1 kind; 1,001 punt.
We schrijven in het meervoud: 0 weken; 2 seconden; 0,2 minuten; 0,21 punten; 0,5 delen; 1,12 kinderen; 2,1 stoelen; 376,1 eenheden.Last edited by VerSeg; 18 maart 2009, 14:38.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtWel een kleine correctie ... Kelvin wordt sinds 1967 officieel niet meer gebruikt met graden. Het is graden Celcius of Kelvin (zonder graden) en dit ook voor de kleurtemperatuur.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk berichtWat zei ik dan enige antwoorden eerder...?Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtWel een kleine correctie ... Kelvin wordt sinds 1967 officieel niet meer gebruikt met graden.
Sinds 1967 wat? Kilometer(s), hectometers, decimeters? Of sinds 01-01-1967 of 02-01-1867 of was het 03-01-1967? Wel een beetje specifieker zijn hoor in dit topic. zomaar wat namen en getallen noemen gaat het niet zijn Pas op voor de puristen! of was het nou Purlutten? of is het meervoud nu juist Purlut?---------------- Ik doe niet meer mee
Comment
-
ALs je het hebt over geen Purlut dan spreek je over 0 Purlutten. ANders is het 1 Purlut, er zijn er geen twee want je kan hier enkel éénzelfde nicknaam hebben.
Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk berichtKelvin? Kelvin wie? Ik ken geen Kelvin.
Sinds 1967 wat? Kilometer(s), hectometers, decimeters? Of sinds 01-01-1967 of 02-01-1867 of was het 03-01-1967? Wel een beetje specifieker zijn hoor in dit topic. zomaar wat namen en getallen noemen gaat het niet zijn Pas op voor de puristen! of was het nou Purlutten? of is het meervoud nu juist Purlut?https://www.fotospotter.be
Je suis content d’être heureux
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk berichtals je het hebt over geen purlut dan spreek je over 0 purlutten. Anders is het 1 purlut, er zijn er geen twee want je kan hier enkel éénzelfde nicknaam hebben. :d:d---------------- Ik doe niet meer mee
Comment
Comment