Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

0 is meer dan 1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 0 is meer dan 1

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik denk dat purlut een beetje purlut is (te veel de graden getest precies).

Als iemand vraagt "Hoe koud is het buiten?"
    Ga je er dan van uit dat iemand met het antwoord "Het is nul graden." het plots over suikers heeft?

Ah ja ... de weersverwachtingen voorspellen héél weinig suiker deze nacht.
    Voorspellingen voor de volgende uren:
    Vannacht blijft het droog met dikwijls brede opklaringen en soms enkele wolken. Later wordt er opnieuw nevel en mist gevormd. De behoorlijk koude minima schommelen tussen -1 en +1 graad in de Ardennen, en elders tussen 1 en 4 graden.
    Ja, dit wordt zo gezegd en iedereen denkt dan aan Celsius omdat je erbij zegt dat het warm, koud is ... Dit duidt op een temperatuur.
    Maar correct is enkel met toeveoging van Celsius, want de Amerikanen hebben het ook over graden, maar dan wel over Farenheit en die heeft een andere ijkwaarde.
    Dus als iemand het heeft over 0 graden warm of koud weet je nu niet echt of het C is of F en dan spreken we wel over een ander warmtegevoel
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
      Dus als iemand het heeft over 0 graden warm of koud weet je nu niet echt of het C is of F
      Ik denk dat dat in het dagelijkse leven wel meevalt, he.

Wat wel raar is: onlangs stond er op teletekst een weerbericht van het KNMI met iets als: 's nachts zal de temperatuur rond de 4 graden liggen, overdag is het twee keer zo warm. Ze bedoelden dan dat het 8 graden zou worden. Maar 8 graden is helemaal niet 2x zo warm als 4 graden.

(alle vermeldingen van graden zijn in graden Celsius)
      Last edited by Leonidas; 17 maart 2009, 08:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Wat wel raar is: onlangs stond er op teletekst een weerbericht van het KNMI met iets als: 's nachts zal de temperatuur rond de 4 graden liggen, overdag is het twee keer zo warm. Ze bedoelden dan dat het 8 graden zou worden. Maar 8 graden is helemaal niet 2x zo warm als 4 graden.

(alle vermeldingen van graden zijn in graden Celcius)
        Dit is een interessante Leonidas en volgens mij heb je gelijk. Als we spreken over 4 graden celsius en 8 graden celsius, hebben we het over absolute waarden. Daar tegenover staat dat 2x zo warm een gevoelswaarde weergeeft.

Het feit dat iets 2x zo warm aanvoelt heeft immers niet alleen met de absolute waarde van de temperaturen te maken, maar ook met de omstandigheden waarin het gevoel wordt waargenomen. (luchtvochtigheid, wind, ....)

Does this make sense ?
        Mvg,David
        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Zeer interessante topic..Ik heb al voor veel minder gelachen. En het gekke is dat iedereen hier wel een beetje gelijk heeft.Tja onze voorouders die hadden het maar erg druk met de taalvorming.

1 boom 1 tree
          0 Bomen ;0 trees
          1 pint ; 1 beer
          0 pinten ; 0 beer...???? ,anderdaags een prettiger gevoel in het koppeke..

Och ja de mens mag ook eens lachen he...
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Maar 8 graden is helemaal niet 2x zo warm als 4 graden. :rolleyes
            klopt tis een keer zo warm.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als een Amerikaan met dezelfde temperaturen geconfronteerd wordt ziet hij 's nachts 39.2 graden en overdag 46.4 graden Fahrenheit. Hij zal analoog aan het KNMI misschien vinden dat 78.4 graden Fahrenheit twee keer zo warm is, en dat is dan 25.8 graden Celsius.

Comment

Ik weet niet of daar druk wordt over gemaakt ?
                Als wiskundige, natuurkundige heb ik de leerlingen (ook de dochter) altijd de regelgeving van eenheden ingestampt. Wat ze toen absurd vonden, daar zijn velen nu echt wel blij om.
                Als ik zeg dat ik een bier drink van 8° dan weet je wel niet, niemand niet wat ik bedoel.
                Temperatuur, alcoholgehalte of beiden ?
                In de wiskunde, natuurkunde is het gebruik van correcte eenheden nu éénmaal een vereiste want zo zien we verbanden ... of kunnen we die leggen
                Ik heb een snelheid van 61 km/uur. Dit is heel wat duidelijker, correcter dan te zeggen ik rijd aan 61 km
                1) door de eenheid km/uur weet ik dat ik over een afstand en een tijd spreek.
                2) In het tweede geval spreek ik in feite over iets wat niet kan. Je kan niet rijden aan een lengte. De invulling van per uur in gedachten kan volledig fout zijn. Ik had ook kunnen bedoeld hebben dat het per 2 uur was, 10 uur, seconde ...
                Als ik het heb over 1 kg waar spreek ik dan over ? De persoon die me kan vertellen waar ik dan aan denk is een paragnost want 1kg is een ijkeenheid om het eenvoudig te stellen.
                1 kg kan je je pas voorstellen waneer je er eenvorm aan geeft. bv 1 liter water bij een normale druk en 20°C wegen ... of is het massa

Het spijtige in heel dit verhaal is dat de volkstaal de zaken poogde te vereenvoudigen maar uiteindelijk voor de schoolgaande jeugd wel voor de nodige warboel zorgen.
                Massa, gewicht, kracht, ....
                Daarom vind ik het persoonlijk spijtig dat in weerberichten men daar niet subliem de nadruk op legt en de correcte waarden en eenheden bij weer geeft.
                Ik hoop dat volgende week we tijdens de SD een temperatuur hebben van om en bij de 18 graden Celcius ... Dit klinkt toch niet vervaarlijk ? En de rechte hoek meet 90 booggraden of 100 decimale graden. Duidelijk, correct en je weet waarmee je bezig bent.

Nu, dank zij de volkse taal, leidt dit vaak tot heel leuke foutieve interpretaties en dat is iets waar humoristen hun broodwinning kunnen in vinden. Het eenvoudig uit de context halen van zinnen omdat die "onvolledig" zijn en het ontbrekende stuk door de humorist een andere inhoud krijgt dan datgene wat de toehoorder aanvankelijk dacht...
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Als ik zeg dat ik een bier drink van 8° dan weet je wel niet, niemand niet wat ik bedoel.
                  inderdaad, geen idee wat je bedoelt?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb een snelheid van 61 km/uur. Dit is heel wat duidelijker, correcter dan te zeggen ik rijd aan 61 km
                    Je zoekt wel spijkers op laag water, hoor. Natuurlijk is het correcter maar in de context zal iedereen begrijpen wat je bedoelt. Zelfs als ik alleen maar zeg "ik rijd 61". Niemand zal dan denken dat ik het over m'n leeftijd heb.

En als je het dan toch goed wilt doen zul je ook moeten vermelden ten opzichte van wat je met een snelheid van 61 km/uur rijdt. Vanaf (bijvoorbeeld) de zon gezien heb je al weer een heel andere snelheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      inderdaad, geen idee wat je bedoelt?
                      Grt,bouk.
                      - :d -

Comment

Dus als iemand het heeft over 0 graden warm of koud weet je nu niet echt of het C is of F en dan spreken we wel over een ander warmtegevoel
                        Er wordt algemeen van uitgegaan dat men spreekt in de normen die van toepassing zijn op de locatie dat men zich bevindt.

Als iemand zegt dat je maar 120 mag op een snelweg zal je in een land als België er vanuit gaan dat het in kilometers per uur uitgedrukt is, net als 12 graden met Celcius gelinkt mag worden.
                        De eenheid is niet altijd een verplichte vermelding om duidelijk te maken waarover men spreekt. Akkoord dat het internationaal gezien anders is, stuur je een mail naar een Amerikaan kan je er misschien wel best iets bij zetten.

Als morgen in België een agent zegt dat je 133 reed en normaal maar 120 mag ga jij dus vragen of hij mijl per uur bedoelt?
                        Als ze op het weerbericht vorst tot -12 voorspellen ga jij je afvragen of het Farenheit is?

Je mag nu wel eens hier en daar de punt op de i zetten maar niet overdrijven hé.

Pas op als je hier over een camera en lenzen spreekt hé ... het zou wel eens om een flitscamera en contactlenzen kunnen gaan.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

En deze dan?

Het is nul graden maar de geluidssterkte is nul decibel.
                          Dit komt simpelweg omdat eenheden geen meervoud kennen in het Nederlands:

10 meter (geen meters)
                          12 kilogram (geen kilogrammen)
                          8 Ohm (en geen Ohms of Ohmen)
                          2 Ampère (en geen Ampères)
                          etc...

Graden zijn geen eenheid, want de internationaal aanvaarde eenheid van temperatuur is Kelvin, en dus spreken we over 273,15 Kelvin (en geen Kelvins of Kelvinnen. )

Ge ziet: voor alles is een verklaring...
                          Last edited by MarcFoto; 17 maart 2009, 17:40.
                          http://www.digifotofreak.nl

Comment

Als morgen in België een agent zegt dat je 133 reed en normaal maar 120 mag ga jij dus vragen of hij mijl per uur bedoelt?
                            Als ze op het weerbericht vorst tot -12 voorspellen ga jij je afvragen of het Farenheit is?
                            Persoonlijk vind ik dat geen spijkers op laag water zoeken: als in het wetboek zou staan dat de maximaal toegelaten snelheid op de autostrade 120 is (dus zonder eenheid erachter), dan zou je nogal eens wat tegen komen: kan ik gerust 200 km/h rijden en kunnen ze me niks doen (want ik kan er altijd van uitgaan dat ze meter per seconde bedoelden en wie gaat het tegendeel beweren?)

Ik kan Purlut helemaal volgen. Zo kan ik me ook storen aan de uitdrukking: 6000°K kleurtemperatuur, terwijl het 6000 Kelvin is (zonder de toevoeging graden.)

En om helemaal de puntjes op de i te zetten: 8°C is niet twee keer zo warm als 4°C, het is slechts 1,01 x zoveel (281,15K/277,15K)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                              Dit komt simpelweg omdat eenheden geen meervoud kennen in het Nederlands:

10 meter (geen meters)
                              12 kilogram (geen kilogrammen)
                              8 Ohm (en geen Ohms of Ohmen)
                              2 Ampère (en geen Ampères)
                              etc...

..

....en een schip vaart aan zo-of zoveel knopen
                              D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                                ....en een schip vaart aan zo-of zoveel knopen
                                Sinds wanneer is de knoop de officiële eenheid van snelheid?

Comment

Working...
                                X