Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

    Tot nu toe lees ik nergens dat die garagist ergens moeilijk over doet ... waarom dan direct dreigen?
    Als het je vaste garagist is moet je er nadien ook nog mee kunnen omgaan hé.
    Een klapke gaan doen met diene gast zal nog steeds de beste oplossing zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

      Dat dreigen is dan ook het laatste natuurlijk.
      Ik heb dat 1 keer gedaan met Volkswagen, dan is er een inspecteur afgekomen en wat gedurende 3 maand onmogelijk was werd in een paar minuten geregeld.
      Ik ga hier niet alles uit de doeken doen, maar achteraf nooit problemen meer gehad met de offiële dealer en ben erna nog drie jaar geweest voor het onderhoud.

      Maar als deze je aan de praat houdt en niks doet aan het probleem, tja wat staat er je dan nog te doen?


      Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

      Comment


      • #18
        Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Maar als deze je aan de praat houdt en niks doet aan het probleem, tja wat staat er je dan nog te doen?
        Klopt volledig maar zie jij in dit topic dat dit het geval is op dit moment? Ik zie alleen dat hij één keer geweest is en dat het niet opgelost is ... de garage stelt nu zelf voor een ander onderdeel te vervangen.
        Nergens lees ik dat hij ook deze keer weer werkuren gaat tellen of dat er geen regeling te treffen valt.
        Pas als de garagist geld vraagt, het niet opgelost is en er een tweede keer moet betaald worden of er geen oplossing komt als uw wagen al drie keer binnen geweest is zal ik het als een probleem aanzien dat "mogelijks" anders aangepakt moet worden.
        Misschien komt het wel zo ver maar tot nu nog niet.
        Hopelijk kan men dit gewoon uitpraten ... maar daar ben je minstens met twee voor nodig.
        Een garagist kan ook eens pech hebben of iets over het hoofd zien, die doet dat niet om u te kl*ten hoor.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Tot nu toe lees ik nergens dat die garagist ergens moeilijk over doet ... waarom dan direct dreigen?
          Als het je vaste garagist is moet je er nadien ook nog mee kunnen omgaan hé.
          Een klapke gaan doen met diene gast zal nog steeds de beste oplossing zijn.
          je kan het toch geen dreigen noemen om iets niet te betalen omdat het probleem (in eerste instantie) niet was opgelost
          die garagehouder zal zijn broek wel ophouden

          Comment


          • #20
            Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

            Oorspronkelijk geplaatst door karolli Bekijk bericht
            je kan het toch geen dreigen noemen om iets niet te betalen omdat het probleem (in eerste instantie) niet was opgelost
            Het ging hem om deze reactie :
            Waarmee ik eens gedreigd heb is om naar de invoerder een aangetekend schrijven te sturen met mijn klachten.
            Zoiets kan je pas na aanslepende problemen met auto of garage.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

              Ik heb ook soortgelijk aan de hand gehad. 2x zelfs. Eerste keer problemen met mijn BMW, de monteur vertelde me "het zou wel eens daar en daar aan kunnen liggen. We kunnen dit onderdeel bestellen en vervangen maar of dat het probleem oplost is een 2e" Aan mij de keus of ik het wilde laten doen of niet. Mijn gevoel zei me dat het daar niet aan lag en heb dus nee gezegd. Als het niet had geholpen had ik ook de factuur moeten betalen. Het bleek achteraf inderdaad ergens anders te liggen. 2e keer was met mijn Kia. Veel te weinig vermogen, liep op 3 poten. Bij de periodieke keuring wist bedrijf A me te vertellen dat het ws aan een uitgevallen cylinder lag maar een drukmeting konden ze daar niet. Ik naar de dealer. Daar wilden ze als eerste proberen de bougiekabels te vervangen, als dat niet zou helpen zou ik evengoed de reparatie moeten betalen. Een drukmeting van de cylinders wilden ze niet doen. Hun advies was deze auto af te schrijven en een andere auto te kopen . Ik had deze een 1/2 jaar geleden 2e hands gekocht, auto was 5 jaar oud, ok wel met bijna 200.000 op de teller en op gas dus volgens hen lag het vrijwel zeker aan de cylinder(kop). Reparatie kosten: een paar duizend euro. Ik naar een andere garage. Daar deden ze dus wel eerst een drukmeting en wat bleek, perfecte druk dus geen probleem met de cylinder. Bougiekabels bekeken en idd daar was er 1 van stuk. Ik bedoel maar, 2 bedrijven gissen, 1 kijkt er echt naar. Hoewel de cylinder niet stuk was heb ik gewoon de drukmeting ook betaald en uiteraard de bougiekabels laten vervangen.

              Gr. X.

              Comment


              • #22
                Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                Het herstellen van een defect is een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
                Dus ik vrees dat je die eerste factuur zult moeten betalen.
                Natuurlijk heb je dan een onderhandelingspositie voor de tweede keer dat je je auto laat herstellen.
                Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                Comment


                • #23
                  Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                  Proberen ze dan niet eerst of de meter terug werkt vooraleer ze de wegen terug geven?

                  In een lang verleden had ik een LN. De wagen trok naar links of rechts. De garage verving de remcylinders vooraan. Factuur betaald om de wagen terug krijgen en het probleem bleef. Dan hebben ze cylinders achteraan vervangen. Toen is de wagen i.p.v. mijn centen in de garage gebleven omdat de panne er nog was. Nadat ze hoofdremcylinder hadden vervangen ging ik eerst een testrit doen alvorens te betalen.
                  Dan is een vriend, die in een peugeotgarage werkte, tussen de schijven boven de spiraalveren vooraan smeervet komen doen en de citroen reed weer rechtdoor. Ik heb de garage eens aangeschreven alsook de invoerder en er nooit meer iets van gehoord. De garagist heeft de LN niet meer onder handen gekregen.
                  Last edited by on_vier; 13 maart 2009, 10:06.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                    Ondertussen ben ik terug langs geweest in de garage en heb ik gebeld met de mede-eigenaar annex technieker.

                    Zoals verwacht komen ze af met het argument dat ze er 3.5u tijd in hebben gestoken en een nieuwe vlotter in de benzinetank terwijl ze 'slechts' 1.5u facturen.
                    Wat betreft het niet hersteld zijn: ze hebben me gebeld met de melding dat de fout in het dashboard gesitueerd was en dat een nieuw dashboard 400€ kost + werk. Ik heb toen gezegd om dat niet te vervangen en om eens rond te kijken naar een occasie dashboard bij een schroothandelaar.
                    Ze argumenteren nu dus dat ik zelf gezegd heb om het niet te herstellen en dat een volledige herstelling nog veel duurder zou geweest zijn (+400€ dus).
                    Over een korting bij het monteren van het dashboard zeggen ze nu dat, als ze deze factuur van het detecteren van het probleem laten vallen, dan zullen ze gewoon meer aanrekenen bij de herstelling van het dashboard.

                    Omdat ik al 2 keren hersteld ben zonder betalen (1 defect onder garantie en 1 defect aan het koetswerk waar ook levenslange garantie op is) en omdat ik er in de toekomst nog op onderhoud moet (nu ja, moet...) heb ik de factuur maar betaald maar echt gelukkig ben ik niet met deze situatie.
                    Uiteindelijk ben ik om en bij de 100€ kwijt voor niks.
                    Het probleem is wel gelokaliseerd maar dat zal mij worst wezen: het is hun taak om snel en efficient het probleem te lokaliseren.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                      Op die manier kan je natuurlijk niet erg veel reklame over de garagist maken. Dit wordt voor hem een dure zaak. Hij weet nog niet dat dit een dure aangelenheid wordt.

                      Ik heb zo een meter bij mijn Starlet zelf eens vervangen. De meter werkte met een bimetaal dat werd opgewarmd en plooide en zo het niveau van de tank aangaf. De stroom voor de verwarming van het bimetaal werd door de vlotter geregeld. Het meeste werk zat in het zoeken naar de schroeven om dat dashbord af te schroeven. Meter zelf vervangen was plug en play. Volgens de garagist gaat dat heel zelden kapot. Bij mij was een puntlasje los gekomen.

                      Ik ben onlangs ook van garage veranderd. Er kwam ergens water binnen, plots na een onderhoud. Dat kwam naar eigen zeggen omdat de waterafvoer aan de voorruit verstopt zat en het water via de ventilatie naar binnen loopt, en dat terwijl de zon scheen! De andere garage toonde me dat bij het vervangen van de pollenfilter het ene en andere kapot was gedaan (deksel verwrongen, klemmetjes ontbraken, dichtingen beschadigd) en daardoor condenswater van de airo naar binnen liep i.p.v. naar buiten.
                      Last edited by on_vier; 13 maart 2009, 10:45.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
                        Deze week heb ik mijn auto naar de garage gedaan.
                        De wijzer van het benzinetank niveau werkte niet meer.
                        Bij de garage dachten ze dat de vlotter stuk was. Ze hebben die vervangen maar het probleem was niet opgelost. Ze vermoeden nu dat het probleem in het dashboard zit.
                        In totaal zijn ze 1.5 mee bezig geweest zonder dat er iets opgelost is maar ze facturen die uren wel. Is dat de gewoonte? Ik zou zeggen: niet hersteld= niet betalen.
                        Bovendien hebben ze ook nog 20l diesel uit de tank 'gemorst' (de dag voordien was ik nog gaan tanken en toen ik nadat ik mijn auto terug had terug ging tanken uit voorzorg ging er 25l bij).

                        Wat zouden jullie doen? 86€ betalen voor het werk maar er is niets veranderd aan het defect of weigeren te betalen?
                        die vlotter zou ik nooit betalen, maar het werk kan je moeilijk onderuit...

                        mijn argument is :
                        die vlotter is gewoon 'n potentiometer of regelbare weerstand...
                        of die nu aan 'n analoog V metertje hangt of naar 'n boordcomputer gaat, is in principe zeer snel uitgemeten...
                        straffer nog:
                        als je toch niets meet en er met de klak naar gooit,
                        je kan die vlotter er uithalen, de nieuwe aansluiten en dan, vooralleer je die terug plaats, kijken of het probleem opgelost is.
                        je moet die maar gewoon ondersteboven houden, met contact op ...zo simpel is dat.
                        je hoeft daar nog geen brandstof voor uit te tank te halen (of verspillen)...

                        als dit 'n officiele garage is dan hebben die 'n Service manuel en daar staan meestal mogelijke oorzaken en controle stappen in...
                        bijgevolg is dit voor mij het bewijs dat vakkennis te wensen overlaat en zou daarom ook met de invoerder of dealer contact opnemen...
                        je hebt daar trouwens niets bij te verliezen...
                        het werk zal echter wel moeten betalen( tenzij anders afgesproken)...dat is in in alle branches zo....laat maar iemand komen, sinitair of elektrieker, verplaatsingskosten en uurloon heb je aan je broek, ook al is het niet hersteld...

                        ik heb 20 jaar geleden in de auto-elektriciteit branche gewerkt en ik weet dat dit voor garages nog steeds 'n taboe is.
                        nu is het nog moeilijker, met al die electronica...maar voor 'n erkende garage die via 'n diagnose stekker alles kan checken in principe voor sommige zaken dan weer eenvoudiger.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                          Voor de duidelijkheid: de vlotter is ook niet gefactureerd.
                          Alleen de uren.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
                            Voor de duidelijkheid: de vlotter is ook niet gefactureerd.
                            Alleen de uren.
                            dan heb ik blijkbaar niet alles goed gelezen...

                            edit: nog 'ns nagelezen
                            86 euro voor 1,5 werkuren dat is 57 euro per uur...wel wat aan de hoge kant, als j'et mij vraagt.
                            maarja , als je al betaald hebt dan moet je er niet over piekeren...paar keer minder op restaurant gaan en tis vergeten...
                            Last edited by w00ha; 14 maart 2009, 10:38.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Autogarage: niet hersteld, toch betalen?

                              Mja, ik kan enkel maar zeggen dat sommige garage's gangsters zijn.
                              Ooit had ik iets voor, ga op groot onderhoud van m'n motor en twee weken later niets van remmen meer op het achterwiel...
                              Afstappen en kijken wat er loos was, wat bleek: totaal geen remblokken meer ( er ging enkel nog rechts een mm aan), tot op den draad versleten!!! (vindt dit toch wel héél grof en onveilig)
                              Tweede probleem was dat dit moet gebeuren tijdens kerst- nieuwjaar, gelukkig was er een garage die bereidt was om dit even op te lossen, alhoewel die gesloten was.

                              Door zijn vriendelijkheid heb ik besloten daar mijn motor steeds aan te bieden voor onderhoud.

                              Twee beurten verder... wederom een groot onderhoud, hij belde me op om te zeggen of het groot onderhoud kon worden uitgesteld tot de week erna ( hij had geen luchtfilter liggen die voor dat model paste en anders zouden dat een onnodige meerkost in uurloon zijn, hij diende de benzinetank te verwijderen voor iets anders om eraan te kunnen )

                              Geen probleem, dus ik bood die terug aan na een week.. bij ophalen zei die me het volgende:

                              Zeg, hebben ze daar in die andere garage ooit die luchtfilter vervangen??? Waarom vroeg ik... wel beste, die zat potte dicht en totaal zwart man... en als ik het zo bekijk is het nog altijd de officiele luchtfilter die ze hebben gebruikte bij montage ginder achter in Japan....dus geplaats door een Japanner... kijk eens op je voorgaande facturen.. en jawel hoor... een luchtfilter aangerekend maar nooit geplaatst.

                              Comment

                              Working...
                              X