Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plaatsing harde schijven (raid??)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Plaatsing harde schijven (raid??)

    Ik ben in blijde verwachting van een nieuw pc systeemke, maar wil nu netjes en veilig gaan werken met mijn foto's.
    Mijn moederbord heeft 8 sata plekjes en kan raid 0,1,5,10 aan.
    De pc komt met een 1TB harde schijf erin, met daarop vista en office geinstalleerd.
    Ik plan nog een interne sata schijf van 1TB bij te kopen, en uit mijn oude computer haal ik nog eens 1 sata schijfje van 250gb en eentje van 150gb.
    Nu, ik ben een leek op dat raid gebied. Hoe plaats ik die schijven nu het beste?
    Die 2 schijven van 1TB in raid 1? En de andere 2 als extra opslag?
    Ik beschik ook nog over een externe schij van 1TB voor eventuele backup. die 2 kleinere schijven kunnen dan bv dienen voor muziek enz.
    Het makkelijkste zou zijn als ik niet direct opnieuw zou moeten formatteren als de pc aankomt :-)
    Dan zou op die raid 1 combinatie mijn vista en andere programmas komen + mijn foto's.
    Andere tips? Mogelijkheden? Als het maar simpel en veilig werkt...
    StijnDeGrauwe.be

  • #2
    Re: Plaatsing harde schijven

    Met die RAID heb je niet zoveel voordeel mijns insziens.

    Je koopt beter een Velociraptor 150GB of 300GB waarop je je OS en Programma's installeert en dan kun je je 1TB disk houden voor data (foto's, muziek, filmpjes, mails, ..).

    En dan nog een externe harde schijf die backup is van je 1TB in je machine.

    Als die andere disks redelijk snel zijn, kun je die er ook nog eens inhangen voor pagefile en scratchfiles.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: Plaatsing harde schijven

      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Met die RAID heb je niet zoveel voordeel mijns insziens.

      Je koopt beter een Velociraptor 150GB of 300GB waarop je je OS en Programma's installeert en dan kun je je 1TB disk houden voor data (foto's, muziek, filmpjes, mails, ..).

      En dan nog een externe harde schijf die backup is van je 1TB in je machine.

      Als die andere disks redelijk snel zijn, kun je die er ook nog eens inhangen voor pagefile en scratchfiles.
      systeem van Stijn is voorgeconfigureerd dus weinig mogelijkheid tot toevoegen van extra hardware.

      De Vista is waarschijnlijk pre-installed op de 1tb HD dus denk ik dat de "veiligste" optie een raid 1 met een extra 1tb schijf is.
      de andere HDs als bijkomende opslag gebruiken hoewel je die met 1Tb niet snel zal nodig hebben denk ik...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Plaatsing harde schijven

        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
        Je koopt beter een Velociraptor 150GB of 300GB waarop je je OS en Programma's installeert en dan kun je je 1TB disk houden voor data (foto's, muziek, filmpjes, mails, ..)
        Mja en die Dino's zijn ook best duur
        En inderdaad, ik verwacht dat Vista op die schijf van 1tb geinstalleerd is alsook office.
        Is het mogeijk om dan achteraf er een schijf van 1TB bij te stoppen en ze dan in raid 1 te plaatsen zonder te moeten formatteren?
        StijnDeGrauwe.be

        Comment


        • #5
          Re: Plaatsing harde schijven

          Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
          En inderdaad, ik verwacht dat Vista op die schijf van 1tb geinstalleerd is alsook office.
          Is het mogeijk om dan achteraf er een schijf van 1TB bij te stoppen en ze dan in raid 1 te plaatsen zonder te moeten formatteren?
          Volgens mij niet.

          Kan je niet vragen om je systeem op een andere, kleinere schijf te installeren?

          Bij mij is het zo (MacPro maar maakt niet uit) :

          250GB opstartschijf met alle programma's (back-up daarvan op een externe harde schijf)

          2 x 1TB SATA schijf in RAID 1 (mirror dus)
          1 x 1TB SATA schijf als (Time Machine) back-up van deze RAID 1

          Ik weet het, dat is 3x 1TB schijf voor 1TB nuttige ruimte maar better safe than sorry (en uiteindelijk kost een 1TB schijf amper 100€).

          Comment


          • #6
            Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

            Alleszins niet gokken op zo'n RAID opstelling alleen, absoluut zeker ook alles wat belangrijk is nog een keer BUITEN de PC kast opslaan.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Alleszins niet gokken op zo'n RAID opstelling alleen, absoluut zeker ook alles wat belangrijk is nog een keer BUITEN de PC kast opslaan.
              Dat ook, dat doe ik binnenkort trouwens via een Sharkoon Quickport DUO via eSATA. Steek je de SATA drive in die je wilt, net zoals bij een kaartlezer.

              Comment


              • #8
                Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Alleszins niet gokken op zo'n RAID opstelling alleen, absoluut zeker ook alles wat belangrijk is nog een keer BUITEN de PC kast opslaan.
                Inderdaar, een externe schijf van 1tb heb ik al ;-)
                StijnDeGrauwe.be

                Comment


                • #9
                  Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                  ik heb voor opslag , voor een synology 207+ gekozen met 2 schijven in raid 1 geconfigureerd , en ben er zeer tevreden mee , maar het kost een aardige cent.
                  Groeten ,

                  Rohnny
                  Groeten , VDSDigit@l

                  Comment


                  • #10
                    Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                    Ik heb het er hier ergens in een draad over de I7 cpu ook over gehad; 'better safe than sorry' , over mijn gebruik van raid 1 + nogmaals extern via synchronisatie van die raid (met synctoy of eender welk backupsoftwarepakket, zolang je alles in de hand hebt!).
                    Alles kan natuurlijk extern zijn ook.
                    Vandaag ben ik nogmaals twee 1-TB schijven gaan halen en doe nu met m'n nieuwe hoofdsysteem het volgende ;

                    OS: 150Gb VelociRaptor
                    Foto's: 1Tb intern -> synctoy backup naar 1Tb extern
                    Video: 1Tb intern -> synctoy backup naar 1Tb extern
                    Geselecteerd werk, na PP, en afgewerkt (opdrachten, web,...):
                    500Gb Thecus Externe Raid 1 -> synctoy backup naar 500Gb intern en 500Gb extern

                    Scratchdisk/Pagefile: 250Gb extern

                    'Redundancy above everything'

                    Vertrouw nooit op een raid alleen; driverproblemen bij pc-crash, controllers die stuk gaan, ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                      Ik ga volledig akkoord met Aeolis. Raid is een zekerheid, maar niet 100%. Je hebt altijd een backup nodig.
                      Als de schijf nog niet in een raidset zat, wordt dit een backup/restore operatie. Dit komt omdat wanneer je de schijf in een raidset stopt, er metadata op geschreven wordt. Praktisch gezegd : er worden een aantal sectoren of cylinders voorzien voor de raid controller, waar die onderandere de healthstatus en een unieke code inschijft.
                      Nikon D90

                      Comment


                      • #12
                        Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                        Hier twee schijven van 1TB in RAID 1 (mirroring) en een externe schijf van 1TB voor BU.
                        Een bestaande configuratie met 1 schijf upgraden naar een RAID 1 vraagt geen herinstallatie, het neemt echter enige tijd alvorens de kopij genomen en gecontrolleerd is na het aanmaken van de RAID. Dit is een eenmalig proces en kan je desnoods 's nachts eens laten lopen.
                        Een RAID 1 geeft geen snelheidswinst bij het wegschrijven maar normaal wel bij het lezen.

                        Het voordeel van een RAID 1 : je bent geen gegevens kwijt als er 1 schijf stuk gaat, ook niet hetgeen je deed na de laatste BU, vervang je een defecte schijf dan wordt er terug een niewe kopij genomen en ben je weer een tijdje gerust.

                        De twijfel bij RAID : je hebt een bijkomende veiligheid door alles in dubbel te hebben maar je kan een BU op een derde drager (wat je ook kiest) niet uitsluiten want de wet van Murphy blijft bestaan ... twee schijven tegelijk stuk is geen uitzondering.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Hier twee schijven van 1TB in RAID 1 (mirroring) en een externe schijf van 1TB voor BU.
                          Een bestaande configuratie met 1 schijf upgraden naar een RAID 1 vraagt geen herinstallatie, het neemt echter enige tijd alvorens de kopij genomen en gecontrolleerd is na het aanmaken van de RAID. Dit is een eenmalig proces en kan je desnoods 's nachts eens laten lopen.
                          Een RAID 1 geeft geen snelheidswinst bij het wegschrijven maar normaal wel bij het lezen.

                          Het voordeel van een RAID 1 : je bent geen gegevens kwijt als er 1 schijf stuk gaat, ook niet hetgeen je deed na de laatste BU, vervang je een defecte schijf dan wordt er terug een niewe kopij genomen en ben je weer een tijdje gerust.

                          De twijfel bij RAID : je hebt een bijkomende veiligheid door alles in dubbel te hebben maar je kan een BU op een derde drager (wat je ook kiest) niet uitsluiten want de wet van Murphy blijft bestaan ... twee schijven tegelijk stuk is geen uitzondering.
                          Dat is voor servers zo, maar ook voor die el-cheapo onboard RAID controllers?
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                            mijn actieplan zou zijn:

                            -Koop 1 velociraptor van 300gb bij (zowat de snelste schijven die je kan kopen)
                            -clone je voorgeinstalleerde systeem (os/apps) naar deze schijf
                            -zet de twee andere schijven van 1tb in Raid ( striping), en zorg ervoor dat je pc automatisch bij het afsluiten een backup neemt naar de externe schijf.
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Plaatsing harde schijven (raid??)

                              Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                              -Koop 1 velociraptor van 300gb bij (zowat de snelste schijven die je kan kopen)
                              Deze stap zit er niet in
                              Deze schijven zijn voor mij toch een beetje te duur...
                              StijnDeGrauwe.be

                              Comment

                              Working...
                              X