Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat met je spaarcentjes ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat met je spaarcentjes ?

Goud of goud-gerelateerde producten zijn aan 't boomen, misschien is het al net iets te laat maar een dipje afwachten in deze sector ...
    Als het kapitaal het toelaat: vastgoed en verhuren. De appartementenmarkt is in elkaar aan 't klappen maar in ons dichtbevolkte landje zal er op termijn altijd een vorm van woningschaarste blijven. Als je eigen woning afbetaald is kan je op deze manier nog wat aan belastingsaftrek doen.
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Ik ken behoorlijk wat mensen die full time bezig zijn in de markt van de zonnepanelen, zelfs hele grote europese spelers op dat vlak die enorme projecten doen en die raden me allemaal hetzelfde aan, momenteel nog niet aan beginnen, de levensduur en opbrengst van de panelen momenteel is allesbehalve goed, het is pas nu dat de evolutie echt op gang begint te geraken… Ze zeggen me allemaal dat binnen een 3 a 5 jaar de panelen van nu zo goed als waardeloos gaan beschouwd worden.
      De meeste zonnepanelen die nu worden geplaatst bij partikulieren komen er door de subsidies en 90% van de grote projecten komen naar hun zeggen helemaal niet uit energieoverwegingen maar uit eerder een ecologisch verantwoord bedrijfsimago naar buiten te proberen brengen

Nu kun je zeggen dat we niet ecologisch verantwoord bezig zijn maar ik heb het elektriciteitsverbruik in onze nieuwe woning op een andere manier proberen te reduceren, ik heb zelf een eigen soort van domoticasysteempje op poten gezet waarmee ik bvb door middel geprogrameerde verlichting ( timers enz... ) en geschakelde stopkontakten sluipverbruiken ( meet ze maar eens na, niet verschieten ! ) tot een absoluut minimum beperk. Verder zuinige verlichting in de vorm van spaarlampen, powerleds ( 1W ! ) voor buitenverlichting enz… Op het eind van het jaar is het verschil meer dan behoorlijk !

Het makkelijkste is nog steeds geen spaarcenten hebben, zo heb je er ook geen kopzorgen aan
      Last edited by RDB; 26 februari 2009, 12:25.
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Staatsbon opnieuw populair?
        BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Ze zeggen me allemaal dat binnen een 3 a 5 jaar de panelen van nu zo goed als waardeloos gaan beschouwd worden.
          Dat heet "evolutie". Op het ogenblik dat je met je nieuwe wagen uit de garage rijd,is ie al de helft van z'n waarde kwijt. Koop je een digitale camera is ie na 6 maand "oud"... Je kan niet blijven wachten hé.
          BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
            Dat heet "evolutie". Op het ogenblik dat je met je nieuwe wagen uit de garage rijd,is ie al de helft van z'n waarde kwijt. Koop je een digitale camera is ie na 6 maand "oud"... Je kan niet blijven wachten hé.
            Dat snap ik ook wel , alleen stel ik me de vraag of je dan niet beter aan iets anders kan denken dan zonnepanelen, er zijn naar mijn mening voldoende andere manieren om energie te besparen... We gaan eens zien binnen een jaartje of 10 hoeveel van die zonnepanelen al naar de vaantjes gaan zijn... Een eerlijke installateur zal niet ontkennen dat er nu al behoorlijk veel problemen zijn met die dingen, misschien heb je dan wel garantie maar de miserie heb je wel...
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Dat snap ik ook wel , alleen stel ik me de vraag of je dan niet beter aan iets anders kan denken dan zonnepanelen, er zijn naar mijn mening voldoende andere manieren om energie te besparen... We gaan eens zien binnen een jaartje of 10 hoeveel van die zonnepanelen al naar de vaantjes gaan zijn... Een eerlijke installateur zal niet ontkennen dat er nu al behoorlijk veel problemen zijn met die dingen, misschien heb je dan wel garantie maar de miserie heb je wel...
              Warmte-pompen?
              Hoe zit het daar mee?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik ken behoorlijk wat mensen die full time bezig zijn in de markt van de zonnepanelen, zelfs hele grote europese spelers op dat vlak die enorme projecten doen en die raden me allemaal hetzelfde aan, momenteel nog niet aan beginnen, de levensduur en opbrengst van de panelen momenteel is allesbehalve goed, het is pas nu dat de evolutie echt op gang begint te geraken… Ze zeggen me allemaal dat binnen een 3 a 5 jaar de panelen van nu zo goed als waardeloos gaan beschouwd worden.

Waardeloos? 't Ja, daar kan je over discussiëren.
                Als een pv paneel dat vandaag wordt gemaakt, na bv. 2.5 jaar in gebruik de energie heeft geproduceert die in de productie van het paneel is gekropen, dan heb je vanaf dan 100% propere zonne-energie. Daar is hoegenaamd niets waardeloos aan. Ook niet als er tegen dan panelen bestaan die 3x meer produceren. In vergelijking met vandaag zijn de panelen van 20 jaar ook zogezegd waardeloos. Maar ze produceren wel netto propere energie vanaf de dag dat ze hun energie-investering terugverdienden.

De meeste zonnepanelen die nu worden geplaatst bij partikulieren komen er door de subsidies en 90% van de grote projecten komen naar hun zeggen helemaal niet uit energieoverwegingen maar uit eerder een ecologisch verantwoord bedrijfsimago naar buiten te proberen brengen
                Het klopt dat de grootste drijfveer nu subsidies zijn, maar dit is niet noodzakelijk fout. Als die PV panelen er komen na andere, goedkopere en meer efficënte maatregelen om energie te besparen, is het niet verkeerd om dit te subsidiëren. In de realiteit loopt het echter niet altijd zo.
                Pv panelen om een ecologisch verantwoord bedrijfsimago uit te dragen, daar is ook niets mis mee. In de veronderstelling dat dit bedrijf, zoals de particulier ook op andere vlakken inspanningen doet. De subsidies hebben wel voor een impuls gezorgd, waardoor de PV industrie kan investeren in research en ontwikkeling. Als je vandaag geen PV panelen verkoopt, ga je er morgen ook geen betere kunnen ontwerpen.

Nu kun je zeggen dat we niet ecologisch verantwoord bezig zijn maar ik heb het elektriciteitsverbruik in onze nieuwe woning op een andere manier proberen te reduceren, ik heb zelf een eigen soort van domoticasysteempje op poten gezet waarmee ik bvb door middel geprogrameerde verlichting ( timers enz... ) en geschakelde stopkontakten sluipverbruiken ( meet ze maar eens na, niet verschieten ! ) tot een absoluut minimum beperk. Verder zuinige verlichting in de vorm van spaarlampen, powerleds ( 1W ! ) voor buitenverlichting enz… Op het eind van het jaar is het verschil meer dan behoorlijk !
                100% akkoord. PV panelen zouden de kers op de taart moeten zijn ná andere maatregelen. Hoe dikwijls hoor je niet: ik verbruik 5000kwh op een jaar dus ik moet zoveel panelen op mijn dak hebben. Nagaan of je van die 5000kwh misschien geen 4000 kan maken met wat simpele ingrepen is te veel gevraagd, of zou 'het comfort' schaden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Warmte-pompen?
                  Hoe zit het daar mee?
                  In combinatie met het nagelnieuwe aankomende Heating/cooling toestel van Daikin , daar zal meer toekomst inzitten

Comment

Voila .. w00ha legt de vinger exact op de gevoelige plek .. Takken 21 & nog erger 23 zijn IMHO te mijden in het huidige financiele klimaat .. JMHO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                      Dat is ook waar.
                      Maar wat moet ik dan met die centen doen?
                      Morgenvroeg, vóór 09.00 uur, koop je aandelen van AB InBev aan 20.65 €.
                      Tegen de middag, als ze aan 21.85 staan verkoop je ze terug.
                      En dan stel je hier nog eens de vraag :
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                      Dat is ook waar.
                      Maar wat moet ik dan met die centen doen?
                      Als het zo niet zou uitdraaien : Ik weet van nikske. Ik ken je niet.
                      Als het lukt : graag 21%.
                      "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                      Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Alvast bedankt iedereen voor de interessante input.
                        Ik heb door de jaren heen meestal veilig belegd,(kasbons, groeibons, etc..) buiten een paar minder erge misstapjes. Maar goed, iedereen moet al vallen leren weer opstaan.
                        Kasbons etc.. brengen heden ten dage nog minder op dan het gewone spaarboekje bij sommige banken. Voorlopig zal ik dus best wat de kat uit de boom kijken en mijn vrijgekomen centen best deponeren op de gunstigste internetspaarrekening, aangezien het klimaat nu zeker niet gunstig is om op lange termijn te beleggen. Ik ben o.a. een paar jaar goed geweest bij Rabobank (4%) terwijl de anderen amper 2.5% gaven.
                        Die Tak 21 zal ik dus ook maar vergeten.
                        Het is wel een feit dat alle financiële instellingen, verzekeringen (o.a. Tak21) momenteel snakken naar geld en van zodra je interesse toont je niet meer gerust laten.
                        De jacht is dus meer dan open..

Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                          Alvast bedankt iedereen voor de interessante input.
                          Ik heb door de jaren heen meestal veilig belegd,(kasbons, groeibons, etc..) buiten een paar minder erge misstapjes. Maar goed, iedereen moet al vallen leren weer opstaan.
                          Kasbons etc.. brengen heden ten dage nog minder op dan het gewone spaarboekje bij sommige banken. Voorlopig zal ik dus best wat de kat uit de boom kijken en mijn vrijgekomen centen best deponeren op de gunstigste internetspaarrekening, aangezien het klimaat nu zeker niet gunstig is om op lange termijn te beleggen. Ik ben o.a. een paar jaar goed geweest bij Rabobank (4%) terwijl de anderen amper 2.5% gaven.
                          Die Tak 21 zal ik dus ook maar vergeten.
                          Het is wel een feit dat alle financiële instellingen, verzekeringen (o.a. Tak21) momenteel snakken naar geld en van zodra je interesse toont je niet meer gerust laten.
                          De jacht is dus meer dan open..

Groetjes,
                          Pol.
                          Credit europe geeft nu op 2 jaar 5,5% dat is 4,675% netto...(ik had in dec 2008 nog 5,75% of 4,89% netto)
                          alle internetspaarrekeningen gaan zienderogen achteruit in rente...
                          ik zou toch overwegen om 'n gedeelte in 'n termijnrekening te steken voor 'n paar jaar, dan ben je tenminste zeker van je intrest.
                          want de crisis is imo nog niet voorbij op 1 jaar, maar ik slaap wel rustiger...
                          termijnrekening is gegarandeerde intrest...spaarrekeningen ?....
                          als ze de ECB moeten volgen en ze veranderen de wetten constant is de basisintrest van je spaarrekening nooit gegarandeeerd...

ik geef je 'n voorbeeld:
                          DB gaf verleden jaar 'n stunt 4,25% basis + 1% getrouheidspremie....dat was 5,25% netto en 1 jaar gegarandeerd...
                          nu, vanaf 1 april 2009 alle spaarrekeningen wettelijk worden aangepast is de situatie :
                          max 3% basisintrest
                          getrouwheidpremie = min 25% tot max 50% van de basisintrest ...het max wat 'n bank mag geven is dus 3% +1,5% =4,5 %
                          maar die 3% basis kan nog zakken en dus de getrouwheidpremie ook..?
                          bottom line is dat iedereen verleden jaar in de crisis 'n spaarrekening heeft genomen, omwille van die voorwaarde "gegarandeerd voor 1 jaar" wel geschoren is, want hun rente gaat wettelijk naar beneden...ze staan nu al op 3% +!% = 4%
                          dat is 1,25% aan je broek
                          daarmee wil ik alleen maar zeggen, als je geen risico nemen en slapeloze nachten wilt hebben is op dit moment 'n termijnrekening imo de beste belegging...verleden jaar waren dat de Inet rekeningen, maar met de steeds dalende rente op termijn.
                          ik zie de rentes op spaarrekeningen nog zakken...
                          Last edited by w00ha; 27 februari 2009, 07:39.

Comment

Ga eens kijken bij "Cortal"
                            Ze hebben momenteel een formule waarvan de coupon 6 1/4 bruto opbrengt.
                            Inschrijving is tot 13 maart.
                            Behalve koersen die gezakt zijn nooit problemen gehad met Cortal. ( = BNP )

Jo(han)
                            Last edited by Jo; 27 februari 2009, 08:50.
                            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                              Ga eens kijken bij "Cortal"
                              Ze hebben momenteel een formule waarvan de coupon 6 1/4 bruto opbrengt.
                              Inschrijving is tot 13 maart.
                              Behalve koersen die gezakt zijn nooit problemen gehad met Cortal. ( = BNP )

Jo(han)
                              heb dit ff gelezen...en

Illustratie van het terugbetalingsmechanisme
                              Jaar 1 Gewaarborgde coupon van 6,25%*
                              Jaar 2 Gewaarborgde coupon van 6,25%*
                              Jaar 3 Gewaarborgde coupon van 6,25%*

Is het niveau van de index op de einddatum hoger dan 60%
                              van de waarde van zijn beginniveau?
                              Ja > 100% VAN HET BEGINKAPITAAL

Neen >De belegger lijdt kapitaalverlies
                              overeenkomstig het negatieve
                              rendement van de index.

imo, niet voor mij weggelegd...
                              maarja, je moet het risico erbij nemen en dat neem ik nu de eerste jaren juist niet...

Comment

Of vandaag om 9 uur Colruyt aandelen kopen aan 171,60 en ze een paar minuten geleden verkopen aan 177,15.
                                Helaas heb ik er geen centjes vrij voor op dit moment.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X