Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat met je spaarcentjes ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat met je spaarcentjes ?

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Of vandaag om 9 uur Colruyt aandelen kopen aan 171,60 en ze een paar minuten geleden verkopen aan 177,15.
    Helaas heb ik er geen centjes vrij voor op dit moment.
    het idd zeer aanlokkelijk als je de bel 20 volgt en al de transacties....
    met 'n klein kapitaal kan je per dag veel geld verdienen. maar ook evenveel verliezen...

Comment

Bij het Antwerps Beroepskrediet (desondanks de naam ook voor partikulieren) bestaat een formule 5 x 1/5
      Nadeel is wel dat je een redelijke spaarsom moet beschikbaar hebben.
      Voordeel is dat er elk jaar 1/5 vrij komt, dus je zit niet X jaar vast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Alvast bedankt iedereen voor de interessante input.
        Ik heb door de jaren heen meestal veilig belegd,(kasbons, groeibons, etc..) buiten een paar minder erge misstapjes. Maar goed, iedereen moet al vallen leren weer opstaan.
        Kasbons etc.. brengen heden ten dage nog minder op dan het gewone spaarboekje bij sommige banken. Voorlopig zal ik dus best wat de kat uit de boom kijken en mijn vrijgekomen centen best deponeren op de gunstigste internetspaarrekening, aangezien het klimaat nu zeker niet gunstig is om op lange termijn te beleggen. Ik ben o.a. een paar jaar goed geweest bij Rabobank (4%) terwijl de anderen amper 2.5% gaven.
        Die Tak 21 zal ik dus ook maar vergeten.
        Het is wel een feit dat alle financiële instellingen, verzekeringen (o.a. Tak21) momenteel snakken naar geld en van zodra je interesse toont je niet meer gerust laten.
        De jacht is dus meer dan open..

Groetjes,
        Pol.
        Hoi Pol,

Best geen appelen met citroenen vergelijken hé.
        Het is zowiezo niet mogelijk om gefundeerd advies te geven zonder profiel en portefeuille en plannen te kennen.
        Internetspaarrekening is prima als je de kat nog wat in de boom wilt zien zitten, maar is dus een korte termijnbelegging waarvan de rentevergoeding afhangt van de geldmarktvergoedingen. Die zijn nog hoog op 't ogenblik omdat er veel vraag is van banken zelf wiens risicoprofiel hoger ligt dan vroeger en waaraan hogere vergoedingen gevraagd worden. Zogauw de financiele crisis vermindert ga je die intrestvergoeding op de spaarrekeningen serieus zien dalen.
        Imho is het zo stilaan tijd om wat langere beleggingshorizonten op te zoeken, afhankelijk van de rest van je portefeuille op halflange tot lange termijn.
        Zeer goede rentevergoeding zoals hierboven aangehaald op de termijnrekening 2jr bijvoorbeeld. Wees er van overtuigd dat je na die twee jaar aan heel wat lagere voorwaarden zal moeten herbeleggen. Maar misschien heb je tegen dan plannen voor andere investeringen, dan is dit het beste alternatief.
        Het voorstel op 8 jaar in tak 21 is niet slecht, met zelfs een mogelijkheid om gedeeltelijk zonder kosten uit te stappen. Dit soort mogelijkheden verminderen wel de rentevergoeding dus als dat voor jou niet nodig is zou je moeten gaan vergelijken met producten van andere instellingen, er is voor elk wat wils. De 3,75% is marktconform - vergelijk maar eens met de tarieven voor hyp.leningen- en winstdeelname zal er ook wel bijkomen (al zal dat de eerste jaren niet veel voorstellen). Je verzekert je hiermee van een behoorlijke opbrengst voor een lange termijn - termijn waarin waarschijnlijk de intresten zullen gaan dalen.
        Alternatief op lange termijn zijn staatsbons of internat.obligaties (hoger risico) die daarbij vlot verhandelbaar zijn op de secundaire markt. Bij intrestdalingen kan je dan bij een vervroegde verkoop winst maken op het kapitaal.

Groetjes,
        Dany

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
          Bij het Antwerps Beroepskrediet (desondanks de naam ook voor partikulieren) bestaat een formule 5 x 1/5
          Nadeel is wel dat je een redelijke spaarsom moet beschikbaar hebben.
          Voordeel is dat er elk jaar 1/5 vrij komt, dus je zit niet X jaar vast.
          ben ff gaan kijken....
          mag ik vragen wat je netto opbrengst is na 5 jaar ? ...gene vette als je't mij vraagt.
          bij CE krijg je 4,04 % netto op 5 jaar(gegarandeerd) en die rente wordt jaarlijks gestort of wel kun je kapitaliseren...
          en als je geen jaar kunt wachten, splits en zet je om het half jaar het kapitaal op 2 termijnrekeningen...
          bij sommige banken kun je maar 'n beperktaantal spaarrekeningen openen, maar termijnrekeningen kun je in principe zoveel als je wilt...
          zodoende heb je minstens om het half jaar intresten en de helft van het kapitaal voorhanden... of splits het in 4 dan heb je om de 3 maanden intrest aan 4,04 %...
          je hoeft dan niet de evt kosten te betalen op het volledige bedrag, wat verschilt van bank....

zonder kosten. indien je maar dat gedeelte nodig zou hebben...
          Last edited by w00ha; 27 februari 2009, 14:42.

Comment

Ik overweeg een termijnrekening op twee jaar bij Credit Europe (5,5%) of Ethias (3,5%)

Zijn dit solvabele banken, of is er risico aan verbonden ?

mvg

Alex
            Canon 30D / Battery Grip BG-E2 / EF-S 10-22 USM / EF-S 17 - 85 IS USM / EF 24-105 IS USM L / EF 70 - 200 2.8 IS USM / speedlite 580 EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex1 Bekijk bericht
              Ik overweeg een termijnrekening op twee jaar bij Credit Europe (5,5%) of Ethias (3,5%)

Zijn dit solvabele banken, of is er risico aan verbonden ?

mvg

Alex
              welke bank is nu nog te betrouwen...?
              de ratings zijn achterhaald en in de belgische grootbanken hebben ze al miljarden euro's ingepompt...
              je vermeldt zelf 2 banken met de intresten...als je kan tellen is mijn keuze snel gemaakt...
              zolang je belegging maar onder het garantiedepositie valt, heb je niets te vrezen...
              en heb je meer, dan is spreiden de boodschap...
              ik was ook kaupthing klant voor 'n < 20.000 bedrag en mijn vrouw begon ook al te panikeren....
              ik heb er geen nacht slaap voor gelaten, vermits ik alles via het ADGL + intrest heb teruggekregen...
              voor de >100.000 spaarders zijn het wel slapeloze nachten geweest...en nu nog wsn

Comment

Grootste deel van onze spaarcentjes zit in de link hieronder !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Een serieuze vraag met graag enkele serieuze suggesties.
                  Iemand een idee wat je momenteel best doet met je spaarcenten ?
                  Men wou mij gisteren doen instappen in het systeem Tak 21-levensverzekering. Centen 8jaar vastzetten en gegarandeerd 3.75% intrest gekapitaliseerd en een "mogelijkheid" van jaarlijkse winstdeling. Indien volledige looptijd, geen roerende voorheffing. Mogelijkheid jaarlijks tot max. 10% van de stortingen uit te stappen zonder kosten. Geen verzekeringstaks maar instapkosten afhankelijk van het bedrag van de storting met max.4%.
                  OK, op het eerste gezicht lijkt dit aantrekkelijk, maar is het in de huidige context niet beter een afwachtende houding aan te nemen en zijn spaarcenten te parkeren op de meest renderende spaarrekening van de dag ? Sommige internetspaarrekeningen o.a. die van Recordbank, geven momenteel 4% en dit vrij van RV tot intresten tot 1750€. En bij sommige banken is het openen van een internetspaarrekening ook gratis.
                  Ik denk ook dat dergelijke systemen als Tak 21, na aftrok van de kosten uiteindelijk maar een zeer schamel rendement geven waarbij je bovendien het overgrote deel van je centen bevriest voor een vrij lange termijn.
                  Wat denken jullie hierover ?

Groetjes,
                  Pol.

8 jaar is zéér lang.
                  Ik bracht wat spaargeld onder in zo'n tak21 in 2002 bij...fortis.
                  Ik grapte met de (nu gepensioneerde) bankdirekteur dat mijn enig risico in deze belegging de toekomst van fortis was.

the joke is on me.
                  erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Het begint blijkbaar te rommelen !

Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Pol,

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is : hoe lang kan ik mijn geld missen ?
                      Wil je een korte-termijn-spaarproduct, dan is een gewone spaarrekening zeker aangewezen (of eventueel een termijnrekening). Bij een spaarrekening is je geld altijd beschikbaar (wat je waarschijnlijk wel wist), bij een termijnrekening kan je zelf de looptijd kiezen (let wel, de beloofde intresten zijn hier bruto, dus er gaat altijd roerende voorheffing af).
                      Bij een spaarrekening, zou ik, gezien de wijzigingen die er gaan gebeuren vanaf 1 april (en alle banken zeker hun intresten gaan verlagen), kiezen voor een gegarandeerde getrouwheidspremie (verkregen na 12 maanden). Kan je ook opzoeken op spaargids.be welke banken de hoogste getrouwheidspremies geven, en dit is iets waar de meeste mensen niet naar kijken, maar zich hopeloos blindstaren op die basisintrest, en denk eraan, die is NOOIT gegarandeerd ! Toch wel iets om in het achterhoofd te houden me dunkt.
                      Wil je een belegging op langere termijn, dan is een tak21-spaarverzekering zeker en vast een goede optie, kapitaalsgarantie en een gegarandeerde intrest. Ok, bij een opname moet je roerende voorheffing op je intrest betalen, maar dat is ook alleen maar als je een opname doet hè, en alleen de eerste 8 jaar. Mij lijkt het toch evident als je kiest voor een lange termijn belegging dat het de bedoeling is dat je dat geld dan ook niet nodig hebt.
                      Bij een tak21 is het vooral belangrijk om HEEL GOED de kostenstructuren te vergelijken, want er zijn echt wel zeer grote verschillen tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen.
                      Grtz
                      Miss Spikke-Canon EOS 300D
                      A thing of beauty is a joy forever...J. Keats

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Miss Spikke Bekijk bericht
                        Pol,

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is : hoe lang kan ik mijn geld missen ?
                        Wil je een korte-termijn-spaarproduct, dan is een gewone spaarrekening zeker aangewezen (of eventueel een termijnrekening). Bij een spaarrekening is je geld altijd beschikbaar (wat je waarschijnlijk wel wist), bij een termijnrekening kan je zelf de looptijd kiezen (let wel, de beloofde intresten zijn hier bruto, dus er gaat altijd roerende voorheffing af).
                        Bij een spaarrekening, zou ik, gezien de wijzigingen die er gaan gebeuren vanaf 1 april (en alle banken zeker hun intresten gaan verlagen), kiezen voor een gegarandeerde getrouwheidspremie (verkregen na 12 maanden). Kan je ook opzoeken op spaargids.be welke banken de hoogste getrouwheidspremies geven, en dit is iets waar de meeste mensen niet naar kijken, maar zich hopeloos blindstaren op die basisintrest, en denk eraan, die is NOOIT gegarandeerd ! Toch wel iets om in het achterhoofd te houden me dunkt.
                        Wil je een belegging op langere termijn, dan is een tak21-spaarverzekering zeker en vast een goede optie, kapitaalsgarantie en een gegarandeerde intrest. Ok, bij een opname moet je roerende voorheffing op je intrest betalen, maar dat is ook alleen maar als je een opname doet hè, en alleen de eerste 8 jaar. Mij lijkt het toch evident als je kiest voor een lange termijn belegging dat het de bedoeling is dat je dat geld dan ook niet nodig hebt.
                        Bij een tak21 is het vooral belangrijk om HEEL GOED de kostenstructuren te vergelijken, want er zijn echt wel zeer grote verschillen tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen.
                        Ik heb wel degelijk een lange termijnvisie, althans met een deel van mijn beleggingen.
                        Ik denk ook dat diversifiëren nu meer dan ooit een goeie strategie is.

Groetjes,
                        Pol
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                        X