Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Medion notebook of toch desktop??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Medion notebook of toch desktop??

Hallo,
    iemand enig idee of deze zal voldoen voor beeldverwerking en toch ook gaming ('voor de kinderen zullen we maar zeggen)

of mischien toch maar beter het budget aan een desktop (zonder scherm) spenderen?

groeten, Luc
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Re: Medion notebook of toch desktop??

Laptop op zich is wel krachtig genoeg; maar de vraag is natuurlijk of je tevreden zult zijn met de kwaliteit van het gebruikte (waarschijnlijk TN) panel.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Comment

Beeldbewerking zal waarschijnlijk wel tegenvallen op zo'n scherm want 't zal ongetwijfeld een TN panel zijn. Dus niet echt de beste kleurweergave en zeker geen hele grote kijkhoeken.

Ik ben sinds een paar weken overgegaan op een nieuwe Macbook Pro van het vorige model ( early 2008). Deze heeft voor een laptop zeker een goed scherm (met led backlight) maar 't is en blijft een TN panel en is lang niet zo goed als het scherm in mijn iMac met een heel fijn S-PVA panel (zo'n witte, model early 2006. Die zijn véél beter dan die nieuwe alu modellen). Het was eigenlijk de bedoeling dat de MBP mijn iMac zou gaan vervangen (de MBP is een stuk sneller, met name door 4GB ram terwijl de iMac max 2gb ondersteunt) maar ben nu nog niet zo zeker. Als de iMac wel weggaat (hij staat nog wel te koop) zal ik zéker direct een extern scherm bijkopen voor fotobewerking...

Voor gaming zal de Aldi laptop wel gaan mits je niet de allernieuwste 3D shooters wil spelen in hoogste resoluties...
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Mijn ervaring is : als je echt geen laptop nodig hebt kies dan voor een desktop en betaal iets meer ! Een laptop echt nodig hebben dat is : op verschillende locaties werken buitenshuis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
          Mijn ervaring is : als je echt geen laptop nodig hebt kies dan voor een desktop en betaal iets meer ! Een laptop echt nodig hebben dat is : op verschillende locaties werken buitenshuis.
          mwoah... ik zie toch meer voordeel in een laptop (+ een extern scherm voor de écht kritische werkzaamheden). Aangezien de snelheden van de betere laptops van tegenwoordig nauwelijks meer onderdoen voor desktops zou ik niet weten waarom ik nog altijd op één plek vast zou willen zitten . Bovendien zijn laptops ook nog eens véél zuiniger in energieverbruik. Wel zo prettig als je de computer langdurig aan laat staan om grote bestanden te downloaden e.d. (Even ter vergelijk; mijn pc die ik tot zo'n 1 1/2 jaar geleden had gebruikte idle zo'n 90 tot 100 watt. M'n MBP verbruikt dan nog geen 17 watt)

In het verleden was ik ook altijd overtuigd van desktop machines. Want die kon je zo gemakkelijk upgraden... uhuh.. niet dus Want altijd als je aan een upgrade toe was waren alle 'standaarden' weer aangepast. Geheugenbankjes pasten niet meer, videokaarslots waren weer aangepast, processor sockets weer iets gewijzigd etc. Einde van het liedje was telkens weer dat alleen de kast nog bruikbaar was, en de DVD brander misschien

Comment

Nog wat gegoogeld en het blijkt dat het grafisch kaartje voor gaming inderdaad niet zo goed scoort, bovendien vind ik het "mobiele" aspect van zo'n >18" laptop toch ook wat minder . Het zal dan een wellicht een desktop worden. Eens informeren bij een lokale PC handel naar configuraties en prijzen. Als iemand tips heeft ivm de grafische kaart ...? Belangrijk is ook een stille cooling want mijn huidige +3 jaar oude Medion PC lijkt wel een kleine helicopter!
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              mwoah... ik zie toch meer voordeel in een laptop (+ een extern scherm voor de écht kritische werkzaamheden). Aangezien de snelheden van de betere laptops van tegenwoordig nauwelijks meer onderdoen voor desktops zou ik niet weten waarom ik nog altijd op één plek vast zou willen zitten . Bovendien zijn laptops ook nog eens véél zuiniger in energieverbruik. Wel zo prettig als je de computer langdurig aan laat staan om grote bestanden te downloaden e.d. (Even ter vergelijk; mijn pc die ik tot zo'n 1 1/2 jaar geleden had gebruikte idle zo'n 90 tot 100 watt. M'n MBP verbruikt dan nog geen 17 watt)

In het verleden was ik ook altijd overtuigd van desktop machines. Want die kon je zo gemakkelijk upgraden... uhuh.. niet dus Want altijd als je aan een upgrade toe was waren alle 'standaarden' weer aangepast. Geheugenbankjes pasten niet meer, videokaarslots waren weer aangepast, processor sockets weer iets gewijzigd etc. Einde van het liedje was telkens weer dat alleen de kast nog bruikbaar was, en de DVD brander misschien
              Ze doen nauwelijks meer onder maar vergelijk de prijs/snelheid dan eens
              En wat kan je dan nog aan een laptop upgraden?
              Ik zweer bij "zelf" geselecteerde componenten ga je veel langer plezier van hebben maar de kennis moet er zijn
              Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk bericht
                Ze doen nauwelijks meer onder maar vergelijk de prijs/snelheid dan eens
                En wat kan je dan nog aan een laptop upgraden?
                Ik zweer bij "zelf" geselecteerde componenten ga je veel langer plezier van hebben maar de kennis moet er zijn
                Tuurlijk, laptops zijn duurder maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug hè. Namelijk veel minder stroomverbruik (dus als je je machine veel gebruikt win je daar wel weer geld op terug. En vergis je niet, een beetje desktop gebruikt wel 5x zoveel of zelfs nóg méér stroom als een laptop) en veel extra gebruiksgemak.

En met betrekking tot het upgraden, da’s dus precies wat ik bedoel. Een laptop kun je niet upgraden behalve eventueel wat geheugen en een HDD misschien. Maar dit maakt dus weinig uit ten opzichte van een desktop omdat je een desktop in de praktijk ook niet verder kunt upgraden omdat ze om de haverklap alle slots en standaarden aanpassen. Dus wat is dan nog je voordeel?

Geloof me, ik ben heel wat met hardware bezig geweest in het verleden, heb heel wat computers zelf gebouwd en verbouwd etc. En ik haalde écht het maximaal haalbare uit de hardware. Mijn laatste pc systeem draaide (tot ik hem verkocht en overstapte op een Mac) 2 jaar lang stabiel op dik 140% core snelheid en zo’n 130% graphics snelheid. Flink overclocked dus. En dat zelfs zonder waterkoeling of wat dan ook. Maar ik was er op een gegeven ogenblik wel klaar mee toen bleek dat ik mijn moederbord wéér kon vervangen omdat ik een snellere processor wilde en de socket van mijn bord alweer verouderd was….Waardoor ik vervolgens ook weer m’n graphics kaart kon vervangen omdat die slot ook wéér was aangepast en wéér nieuw geheugen etc etc.

Tegenwoordig draai ik met een (model 2006) iMac en sinds een paar weken ook met een nieuwe Macbook Pro. Die machines zijn meer dan snel genoeg voor alle dagelijkse dingen incl. fotobewerking etc. En voor gaming gebruik ik een PS3. Allemaal véél mooier, véél stabieler en gaan economisch véél langer mee.

Mijn advies aan TS. Koop een leuke laptop met een los scherm en koop voor het gamen een Playstation 3, Xbox 360, Nintendo WII of wat dan ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk bericht
                  Idem hier, maar laptops zijn erg populair en voldoen zeker voor de meeste taken.
                  Het grootste verschil ligt volgens mij bij de grafische kaart die bij laptops vaak toch maar middelmatig is.

Gezien de prijs zou ik niet al teveel verwachten van het scherm... maar langs de andere kant heb ik zelf maar een goedkoop scherm en voor basisbewerking van foto's voldoet dat wel.
                  about.me/stijnv

Comment

Tuurlijk, laptops zijn duurder maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug hè. Namelijk veel minder stroomverbruik (dus als je je machine veel gebruikt win je daar wel weer geld op terug. En vergis je niet, een beetje desktop gebruikt wel 5x zoveel of zelfs nóg méér stroom als een laptop) en veel extra gebruiksgemak.

En met betrekking tot het upgraden, da’s dus precies wat ik bedoel. Een laptop kun je niet upgraden behalve eventueel wat geheugen en een HDD misschien. Maar dit maakt dus weinig uit ten opzichte van een desktop omdat je een desktop in de praktijk ook niet verder kunt upgraden omdat ze om de haverklap alle slots en standaarden aanpassen. Dus wat is dan nog je voordeel?

Geloof me, ik ben heel wat met hardware bezig geweest in het verleden, heb heel wat computers zelf gebouwd en verbouwd etc. En ik haalde écht het maximaal haalbare uit de hardware. Mijn laatste pc systeem draaide (tot ik hem verkocht en overstapte op een Mac) 2 jaar lang stabiel op dik 140% core snelheid en zo’n 130% graphics snelheid. Flink overclocked dus. En dat zelfs zonder waterkoeling of wat dan ook. Maar ik was er op een gegeven ogenblik wel klaar mee toen bleek dat ik mijn moederbord wéér kon vervangen omdat ik een snellere processor wilde en de socket van mijn bord alweer verouderd was….Waardoor ik vervolgens ook weer m’n graphics kaart kon vervangen omdat die slot ook wéér was aangepast en wéér nieuw geheugen etc etc.

Tegenwoordig draai ik met een (model 2006) iMac en sinds een paar weken ook met een nieuwe Macbook Pro. Die machines zijn meer dan snel genoeg voor alle dagelijkse dingen incl. fotobewerking etc. En voor gaming gebruik ik een PS3. Allemaal véél mooier, véél stabieler en gaan economisch véél langer mee.

Mijn advies aan TS. Koop een leuke laptop met een los scherm en koop voor het gamen een Playstation 3, Xbox 360, Nintendo WII of wat dan ook.
                    Stroomverbruik is nu echt het laatste die ik bekijk voor een pc hoor, een wagen die pittig is verbruikt toch ook meer
                    Gewoon de pc uit als je hem niet meer gebruikt en niet 24h/24h laten aanstaan.
                    Een iets qua deftige laptop in mijn ogen is snel over de 2500€ en voor die prijs heb ik toch al een gans andere klasse desktop hoor.
                    Zet 2500€ aan desktop en 2500€ aan laptop eens naast elkaar en ga wat video renderen
                    Wat je van gebruiksgemak zei is zeker niet voor mij van toepassing, klavier, muis, extern beeldscherm daar gaat je gebruiksgemak hoor en is dit dan nog echt mobiel
                    En van die upgrades is altijd al zo geweest sinds ik mijn eerste pc had 286.
                    Deed het vroeger ook hoor maar nu is die paar seconden/minuten het mij niet meer waard (mijn toepassingen dan).
                    En inderdaad gamen doe ik nu ook op de 360 kost mij maar 1x 400€ voor ongeveer 5 jaar game plezier en ik lig lekker in de zetel met surround
                    Mijn advies koop een desktop en koop voor het gamen een Playstation 3, Xbox 360, Nintendo WII of wat dan ook.

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                    Idem hier, maar laptops zijn erg populair en voldoen zeker voor de meeste taken.
                    Het grootste verschil ligt volgens mij bij de grafische kaart die bij laptops vaak toch maar middelmatig is.

Gezien de prijs zou ik niet al teveel verwachten van het scherm... maar langs de andere kant heb ik zelf maar een goedkoop scherm en voor basisbewerking van foto's voldoet dat wel.
                    Tja populair ben niet zo een meeloper
                    En grafische kaart is niet het enige hoor

Groetjes
                    Eric
                    Last edited by Rikske_007; 26 februari 2009, 10:15.
                    Flickr

Comment

Indien je van plan bent met duizenden RAW/DNG foto's te werken is een snellere harde schijf dan degene die ze in laptops steken toch een must hoort...

Lightroom is nu behoorlijk snel met mijn velociraptor 300gb (130mb/sec), maar een doorsnee 7200rpm laptop schijf haalt maar een maximum van 50mb/sec ... (benchmarks, benchmarks), desktop schijven halen dan weer gemiddeld tussen de 75 en 90Mb/sec (benchmarks)

grafische kaarten zijn volgens mij van het minste belang, je gebruikt immers amper 3D functies waar de betere kaarten in uitblinken (tenzij je ook gaat gamen). Enkel sinds CS4 is support voor OpenGL hardware acceleratie, al heb ik deze zelfs uitgeschakeld bij mij...

(mijn config: Intel Corei7 920 + 6Gb ram + Velociraptor 300gb 10.000rpm + 2x Nvidia 9400 passief gekoeld / 3 schermen...)

Zoals boven reeds vermeld zou ook ik enkel een laptop kopen als ik effectief mijn werk op de baan moet doen, een harde schijf bijplaatsen of extra grafische kaart steken voor extra shermen is geen optie meer, en je primair scherm is altijd dezelfde kwaliteit... (aangezien ik er vanuit ga dat je effectief het toestel op de baan gebruikt))
                      Last edited by RikH; 26 februari 2009, 12:06.
                      Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Wat het stroomgebruik betreft.
                        Hoeveel jaar duurt het alvorens je de meerprijs hebt terugverdiend?

Het enige waarom ik een laptop zou kopen is om op verplaatsing te kunnen werken.
                        De laptop zou bijkomend zijn. Een desktop zal ik altijd houden.

Als je een extern scherm en een extern toetsenbord moet plaatsen alvorens je deftig kan werken, dan is de pret en het gebruiksgemak er ook snel af.
                        Mvg Tim

Comment

Medion laptop of desktop

Desktop, zeker weten
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                            Wat het stroomgebruik betreft.
                            Hoeveel jaar duurt het alvorens je de meerprijs hebt terugverdiend?
                            Ach of je het volledig terugverdiend weet ik niet, maar denk het niet. Maar het maakt het verschil in prijs op de wat langere termijn wel kleiner. Bovendien hangt het er natuurlijk ook erg vanaf hoeveel je je computer gebruikt. Mijn computer staat vaak langdurig achter elkaar aan, en dan praat ik soms over dagen of zelfs weken achter elkaar. Hij staat dan (veelal met scherm uit) te downloaden e.d. Wel, dan maakt voor mij nogal wat uit of 'ie 15 of 20 watt gebruik of > 100 watt.

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                            Het enige waarom ik een laptop zou kopen is om op verplaatsing te kunnen werken.
                            De laptop zou bijkomend zijn. Een desktop zal ik altijd houden.

Als je een extern scherm en een extern toetsenbord moet plaatsen alvorens je deftig kan werken, dan is de pret en het gebruiksgemak er ook snel af.
                            Tot nog toe werkte ik veel met een iMac. Maar die staat in mijn computerkamer en da's niet echt gezellig ('k heb ook nog een vrouw en kind). 't Gevolg daarvan was dat ik meer en meer op de bank zat met onze (budget?) laptop. Op laatst gebruikte ik mijn iMac eigenijk alleen maar meer voor fotobewerking en het bijwerken van mijn website (kan alleen met een Mac ivm Rapidweaver). Sinds een paar weken heb ik een volwaardige vervanger van mijn iMac aangeschaft (Macbook Pro) waarmee ik ook gewoon lekker op de bank kan werken. Het enige wanneer ik nog boven ga zitten is wanneer ik serieus foto's ga bewerken. En voor die gevallen sluit ik mijn MBP aan op een extern scherm (die ik één dezer dagen nog ga kopen). Maar voor al die andere dingen (forums lezen, website bijwerken, mail checken, internetbankieren, etc etc) heb ik geen grote schermen, aparte muizen en toetsenborden nodig.

Ach ieder z'n eigen . Maar ik wil anno 2009 niet meer altijd vast zitten aan één werkplek En uiteindelijk zal ik overigens nog wel weer een keer een desktopje bijkopen hoor. Maar dat wordt dan wel een goedkope tweedehands Mac Mini. Dit ivm streaming (gaat beter via bedraad netwerk) naar de PS3 en i.v.m. backuppen van m'n MBP via Time machine. Maar dit geheel terzijde

Comment

Sorry MarkEL, maar je vergelijkt appelen met peren. Vroeger was je gefrustreerd omdat je om de paar jaar je PC wou upgraden en dan ineens ongeveer alles moest vervangen.
                              Nu koop je een Apple en ineens is dat upgraden niet meer nodig ?
                              Als je een PC van een paar jaar oud draait met de software van een paar jaar oud, dan moet je ook niet upgraden denk ik.
                              En binnen een paar jaar zal je huidige Mac ook wel aan vervanging toe zijn zeker ? Wegens te traag...
                              Waarmee ik geen kritiek wil uiten op je keuze voor Apple hoor.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                              X