Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed nieuws

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Goed nieuws

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Pfff, daar ben ik mee geholpen

    En die andere nest krijg ik niet opgelost.
    Uitleg genoeg maar een oplossing?
    Je zou het mij eens lief kunnen vragen om eens te komen kijken. Ik zeg niet dat ik jou ga helpen, maar zoals ik al in een eerdere draad heb gezegd, zonder iets te zien, kan niemand echt een sluitende diagnose stellen en dan ook nog eens de juiste oplossing bezorgen.

    Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

    Comment


    • #17
      Re: Goed nieuws

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als de zekeringen uitvallen, dan moet je niet die zekeringen varvangen door andere, maar dan moet je het defect repareren waardoor de zekeringen uitvallen...


      Als je problemen hebt met die spotjes, haal die dan zo snel mogelijk uit het plafond en vervang ze door nieuwe. Als de spotjes op een transformator werken, dan zit de fout waarschijnlijk in de transformator (of een van de transformatoren als elk lampje een aparte transfo heeft).

      Een tijdje geleden heb ik nog ergens een half verbrande transformator uit het plafond gehaald. Ze hadden al een paar dagen brandlucht geroken, en de spotjes knipperden af en toe.
      Het was een 300W transfo, en er zat een flinke scheur in het isolatiemateriaal (ingegoten transfo), de transfo zat aan de kant van die scheur tegen een isomo-plaat, in een houten plafond.

      Ze hebben daar héél veel geluk gehad...

      Pruts dus niet aan de zekeringen, en vervang die slechte spotjes of transfo's zo snel mogelijk door wat degelijker materiaal voor je zelf het slachtoffer wordt van een woningbrand.

      Als je zelf geen ervaring hebt met elektrische installaties, blijf er dan af en zoek iemand die er wel verstand van heeft.
      Voilà, typische Bart
      Die "lamp" vliegt de deur uit Bart...

      Die spotjes:
      Twistline ALU
      50W 230V 40D
      Philips > H5

      Er zitten zo vier stuks in die armatuur.
      Denk niet dat er een transfo inzit.

      Ik vraag me af hoe dat komt: die spotjes springen met een redelijk luide knal
      Hoe kan dat nu ? Plezant om bijv. 2 uur in de morgen...
      Ik krijg ook zo zwarte vlekken op het plafond Bart...
      Kan misschien van de hitte zijn?

      Aan de andere kant van de living heb ik ook spots hangen en die werken via een transfo.
      Ooit gekocht in de Brico, 20 jaar oud en nooit gemankeerd!
      Af en toe een spotje stuk maar dat is normaal.

      Ik heb wel een tijdje terug vier zekeringen van het lichtnet vervangen door automatische.
      Aan die andere zekeringen kon je niks zien...zijn zo van die vaste "blokjes"
      Je kon dus niet zien of ze al dan niet stuk zijn.
      Last edited by theokus; 20 februari 2009, 15:47.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Re: Goed nieuws

        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Je zou het mij eens lief kunnen vragen om eens te komen kijken. Ik zeg niet dat ik jou ga helpen, maar zoals ik al in een eerdere draad heb gezegd, zonder iets te zien, kan niemand echt een sluitende diagnose stellen en dan ook nog eens de juiste oplossing bezorgen.

        Mvg.
        Robert
        Onze elektricien hier is George Vannut....
        Zal voor komende week zijn.

        MAAR.... ge zijt ne brave mens
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: Goed nieuws

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Die spotjes:
          Twistline ALU
          50W 230V 40D
          Philips > H5
          HOEZO 50W

          Niet eens die ecologische, besparende 35W versies die dezelfde hoeveelheid licht geven als de oude 50W versies? Foei Theo


          PS : als die springen zou ik denken dat je trafo meer dan 12V geeft

          Comment


          • #20
            Re: Goed nieuws

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            HOEZO 50W

            Niet eens die ecologische, besparende 35W versies die dezelfde hoeveelheid licht geven als de oude 50W versies? Foei Theo
            Denk dat ik mijn schoenen ga aantrekken en naar buiten ga
            Morgen naar Massive en deftig materiaal aanschaffen.
            Crisis of geen crisis, het hangt mijn voeten uit.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Goed nieuws

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              HOEZO 50W

              Niet eens die ecologische, besparende 35W versies die dezelfde hoeveelheid licht geven als de oude 50W versies? Foei Theo


              PS : als die springen zou ik denken dat je trafo meer dan 12V geeft
              Zit geen transfo in....
              Zie spotjes > 230 Volt.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #22
                Re: Goed nieuws

                Als de lampjes 230V 50W zijn, dan wordt er zeker geen transfo gebruikt.
                Dan zit de fout waarschijnlijk ergens in de bedrading waarvan de isolatie gesmolten is, en die daardoor kortsluiting veroorzaakt.
                In die armaturen wordt normaalgezien draad gebruikt met isolatie die tegen hogere temperaturen kan, maar het is mogelijk dat die toch te heet geworden is.
                Maar het is ook mogelijk dat de voedingsdraad (2x 1,5mm² + 1x 1,5mm² voor de aarding, als alles volgens de reglementen is) ergens tegen een metalen deel van de lamphouder zit, en dat de isolatie daarvan beschadigd is

                Zwarte vlekken in het plafond, rond de spotjes, dat is inderdaad van de warmte. Zo'n spotje wordt heel erg heet. De nieuwe spotjes van 35W, die even veel licht geven als de oude van 50W (die hvr_oosterzeele al vermeldde), die geven ook wat minder warmte af (30% dus), en daardoor zal het plafond ook wat minder snel verkleuren rond de spotjes.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: Goed nieuws

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als de lampjes 230V 50W zijn, dan wordt er zeker geen transfo gebruikt.
                  Dan zit de fout waarschijnlijk ergens in de bedrading waarvan de isolatie gesmolten is, en die daardoor kortsluiting veroorzaakt.
                  In die armaturen wordt normaalgezien draad gebruikt met isolatie die tegen hogere temperaturen kan, maar het is mogelijk dat die toch te heet geworden is.
                  Maar het is ook mogelijk dat de voedingsdraad (2x 1,5mm² + 1x 1,5mm² voor de aarding, als alles volgens de reglementen is) ergens tegen een metalen deel van de lamphouder zit, en dat de isolatie daarvan beschadigd is

                  Zwarte vlekken in het plafond, rond de spotjes, dat is inderdaad van de warmte. Zo'n spotje wordt heel erg heet. De nieuwe spotjes van 35W, die even veel licht geven als de oude van 50W (die hvr_oosterzeele al vermeldde), die geven ook wat minder warmte af (30% dus), en daardoor zal het plafond ook wat minder snel verkleuren rond de spotjes.
                  Bedankt Bart
                  Weet ik al veel meer...
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #24
                    Re: Goed nieuws

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Zit geen transfo in....
                    Zie spotjes > 230 Volt.
                    Oeps...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Goed nieuws

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      > helft van de verlichting in de living is stuk > zit ergens een kortsluiting in.
                      (armatuur van Massive > lampen "knallen" soms stuk, echt, net een geweer dat afgaat)
                      awel, dat hebben wij hier ook heel regelmatig. Er springt dan 1 zekering uit
                      't knalt serieus, en soms ziet ge de gensters eruit vliegen :S
                      wat zal ik blij zijn als we ons eigen huisje hebben

                      Comment


                      • #26
                        Re: Goed nieuws

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jyotsna Bekijk bericht
                        awel, dat hebben wij hier ook heel regelmatig. Er springt dan 1 zekering uit
                        't knalt serieus, en soms ziet ge de gensters eruit vliegen :S
                        wat zal ik blij zijn als we ons eigen huisje hebben
                        Aha ok.
                        Ik dacht al dat ik een pièce unique was op gebied van lampen en co.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Goed nieuws

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Ik dacht al dat ik een pièce unique was
                          Dat zijt ge zekers, geloof mij maar

                          Comment


                          • #28
                            Re: Goed nieuws

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Dat zijt ge zekers, geloof mij maar
                            Past gij maar op met uwe Benz Micro
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Goed nieuws

                              wat is er mis ?
                              1 je hebt ergens draden die geen isolatie hebben die tegen elkaar komen na een tijdje branden van de spotjes. hoe dit komt is heel eenvoudig door de warmte van de spotjes .
                              draad die opwarmt beweegt en doet de blootliggende draden tegen mekaar of tegen het armatuur komen, gevolg zekering af of verliesschroomschakelaar slaat af.
                              2 die spotjes zoals gezegt geven enorme hitte af meer dan 100 graden, spotjes zijn gemaakt om in valse flafonds te plaatsen met een ruimte erboven die ruim genoeg is om de warmte te verspreiden in een gewone woning is dat niet het geval daar zitten de spotjes opgesloten warmte kan niet weg met alle gevolg vandien.
                              3 zekeringen vernieuwen van oude naar automaten is zeker een goed ding, maar hou je aan de amperage van de oude waarde, lichtkringen worden worden verzekerd met 10 Ampere de draad mag 1.5 mm zijn, meer is ook goed bv 2.5mm dan mag men zekeringen plaatsen van 16 ampere zeker niet meer omdat de gebruikerstoestellen, luchters en dergelijke berekend zijn op 16 max
                              4 plaatst zeker nooit zwaardere lampen dan aangegeven in toestelen, luchters en dergelijke.
                              5 schakelaars die niet werken duiden op draden die gebroken zijn of losgekomen zijn aan de schakelaar.
                              6 draden die niet goed verankerderd zijn aan stopkontakten worden warm meer dan je denkt, dus eens om de 2 jaar elk vijsje eens proeven of de draad nog vastligt zou zeker geen kwaad kunnen.
                              dit zijn simpel dingen die iedereen zou moeten weten, spijtig genoeg is dit zeker het geval niet.
                              ik hoop dat ik voldoende info gegeven heb over een veilig gebruik van stroom in huis.
                              Last edited by korandoke; 20 februari 2009, 18:48.
                              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                              www.korandoke.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Goed nieuws

                                die armaturen van masieve zijn zeker nie slecht maar bij ons staat er dat er max. 25 w.lampen in mogen

                                Comment

                                Working...
                                X