Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken in Luxemburg: bruto<>netto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Werken in Luxemburg: bruto&lt;&gt;netto

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Idem dito voor Fransen die in België werken, ze ontvangen een bruto loon en betalen belastingen in eigen land die tussen haakjes veel lager zijn dan bij ons.
    Ik ben absoluut geen expert ter zake, maar mijn vriendin werkt in Nederland. Zij betaalt weldegelijk in Nederland belastingen en ontvangt dus gewoon een nettoloon.

Comment

Niet iedereen zijn situatie is gelijk. Je hebt grensarbeid en niet-grensarbeid. De fiscale situatie (dus bruto/netto) is dan totaal verschillend. Je vriendin is dus grensarbeider.

Comment

Er is een verschil tussen duitse, nederlandse en franse tewerkstelling. De wetgeving met de franse is verschillend. Het begrip grensarbeid zoals vroeger is niet hetzelfde en bestaat eigenlijk quasi niet meer.
        Je betaalt in het land waar je werkt de bedrijfsvoorheffing. Enkel in Frankrijk is de oudere regelgeving van kracht. Daar betaal je niets en je betaalt alles in je woonland. NL en D die in Belgë bijvoorbeeld werken is de volgende regelgeving van kracht:
        - niet in het werkland wonen (afstand grens heeft geen belang meer. was vroeger +/- 25km vogelvlucht)
        - een volledig jaar tewerkgesteld zijn in het werkland (België dus),
        - contract van minstens 75% van een voltijds uurrooster.
        Dan wordt je beschouwd als een Belg. Met de bedrijfsvoorheffing als Belg.
        Voldoe je niet aan voorwaarde 2 of 3, dan betaal je ook bedrijfsvoorheffing, maar je hebt geen korting voor de partner en/of kinderen e.d.
        Dit is allemaal geregeld via bilaterale verdragen, waarvan Frankrijk op dit ogenblik en in principe tijdelijk van afwijkt.
        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Heb jij de ervaring dat je in Belgie woont en voor een luxenburg bedrijf werkt.

Ik ben Nederlander woon in Belgie en werk in de Binnenvaart en kan bij een baas gaan werken die onder luxenburgse vlag vaart.

Heb jij daar ervaring mee of ken je iemand waar ik kontakt mee op kan nemen, om het een en ander door te nemen.

Comment

Working...
          X