Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen gloeilampen meer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geen gloeilampen meer

Gloeilamp uitgedoofd in 2012
    De milieucommissie van het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met een gefaseerd verbod op gloeilampen. Tegen september 2012 zal in de Europese Unie de laatste gloeilamp uit de winkelrekken verdwenen zijn.

In december vorig jaar hadden de experts van de EU-lidstaten in het comité op de ecoreglementering al ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie. Nu ook de bevoegde commissie van het Europees Parlement haar fiat heeft gegeven, kan de Commissie de maatregel in werking laten treden. Het voorstel van de Commissie voorziet in een gefaseerde uitdoving: vanaf september 2009 een verbod op de verkoop van gloeilampen van 100 watt, gevolgd door een jaarlijkse uitbreiding van het verbod, tot in 2012 de laatste gloeilampen van de markt verdwijnen. Dan zullen de Europeanen definitief moeten overschakelen op spaarlampen, LED-lampen of halogeenlampen. Ze zijn bij aankoop iets duurder, maar verbruiken gemiddeld vijf keer minder dan de klassieke gloeilampen. Zo zouden de consumenten tot 50 euro per jaar besparen. Daarbovenop zou de uitstoot van broeikasgassen volgens schattingen van de Europese Commissie met minstens 4,5 miljoen ton per jaar verminderen. (BEH)
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Re: Geen gloeilampen meer

Zo zouden de consumenten tot 50 euro per jaar besparen.
    ja ja, met de euro gingen we ook besparen. We hebben het gezien.
    En als ge het niet gelooft, maken ze ons wel iets anders wijs!

Ik vind het overigens verbijsterend, het afschaffen van de gloeilamp. De spaarlampen zijn voor mij geen volwaardig alternatief: lelijke lichtkleur, starten traag op, duurt een minuut voor ze op volle rendement zijn, en zijn dus niet geschikt voor ruimten waar je kort even het licht aan en uit doet. Gloeilampen zijn mooier en geven aangenamer licht. Ze draaien ons weer iets in onze nek met die spaarlampen!
    Ik ga alvast mijn voorraadje gloeilampen binnen doen tegen 2012.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      Als lampenfreak kan ik niet anders dan hetzelfde doen.
      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Er bestaat trouwens geen alternatief voor de prachtige kopspiegellampen, die mooi zijn en een heel aangenaam indirect licht geven.

Comment

Men zal 50€ besparen ... zal mij een worst wezen als ik een deel van de armaturen moet vervangen. Ik heb er hier een serie waar geen spaarlampen in passen of waarbij dit op niets trekt.
          Hoeveel mensen gaan er nieuwe dimmers moeten zetten? Niet alle oudere dimmers (of zelfs recente) zijn compatibel met spaarlampen.
          Het zal een veel grotere uitgave zijn dan hetgeen men ermee kan besparen!
          Trouwens zal enkel de aankoop van al die spaarllampen mij een veelvoud van die 50€ kosten.
          Ik heb er helemaal niets tegen spaarlampen te gebruiken maar niet als de uitgave veel groter is dan de mogelijke winst.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

ik heb gelukkig een voorraadje rode lampen voor de doka ingeslaan... en ondertussen ben ik aan het testen met LED verlichting, valt goed mee, gelukkig!

G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
              ik heb gelukkig een voorraadje rode lampen voor de doka ingeslaan... en ondertussen ben ik aan het testen met LED verlichting, valt goed mee, gelukkig!

G
              Stom voorbeeld?
              Kocht me verleden jaar kerstlampjes en dat zijn dus ledjes.
              DIt jaar die spullen weer gebruikt en géén enkel lampje was stuk.
              Dat is dus ook de 1ste keer dat ik dat meemaak: die kunnen er tegen

En binnen 4 minuten gaan we weten of bij Opel de lichten voorgoed uitgaan....
              Das andere koek.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ja, nog een mooi voorbeeld, Theokus.
                Die LED kerstlampjes trekken toch op niets?
                Deze prachtige glazen gloeipeertjes nemen ze ons af, schande.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Stom voorbeeld?
                  Kocht me verleden jaar kerstlampjes en dat zijn dus ledjes.
                  DIt jaar die spullen weer gebruikt en géén enkel lampje was stuk.
                  Dat is dus ook de 1ste keer dat ik dat meemaak: die kunnen er tegen
                  Heb hier al slingers gekocht met ledjes ... het tweede jaar brandde er echter geen enkel ledje meer ... zoeken welk stuk is blijft onbegonnen werk, het vervangen is meestal niet voorzien op een deftige manier en terugbrengen naar de winkel onder waarborg is eveneens onbegonnen werk. Zo'n slinger kost meestal een veelvoud van eentje met gewone lampjes.
                  Toegegeven dat het soms ook wel mooi oogt maar meestal niet.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Ik vind het overigens verbijsterend, het afschaffen van de gloeilamp. De spaarlampen zijn voor mij geen volwaardig alternatief: lelijke lichtkleur, starten traag op, duurt een minuut voor ze op volle rendement zijn, en zijn dus niet geschikt voor ruimten waar je kort even het licht aan en uit doet. Gloeilampen zijn mooier en geven aangenamer licht. Ze draaien ons weer iets in onze nek met die spaarlampen!
                    Niet alleen dat, er zijn tal van nicheproducten waar geen alternatieven voor zijn of voor zullen gemaakt worden. Zoals voorbeeld sommige van die retro gloeilampen die zelfs in moderne design verlichtingen gebruikt worden.

Wij hebben trouwens een (zelfgemaakte) designlamp met allemaal gloeilampen van 15W (!) boven de eettafel. Daar bestaan ook geen alternatieven voor. Dus dat wordt inderdaad lampen hamsteren .

Hopelijk geldt het verbod ook niet voor lampen voor lampenversterkers .

Comment

Deze prachtige glazen gloeipeertjes nemen ze ons af, schande.
                      De goeie ouwe tijd.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Hopelijk geldt het verbod ook niet voor lampen voor lampenversterkers .
                        En voor frigolampen ... daar heb ik nog nooit een spaarlamp voor gezien.

Vraag mij trouwens af of ze ook de gloeilampen voor voertuigen gaan verbieden ... sommige voertuigen waar een controle op zit van defecte lampen kunnen niet uitgerust worden met LED-verlichting.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Heb hier in huis ook een paar "spaarlampen" zitten Ze zijn echter zo gemaakt dat er een verwarmingselement in zit waardoor de lamp bijna onmiddellijk op volle sterkte brand. Zal veel elektriek besparen . En als je de spaarlampen heel veel in en uitschakelt zoals in de gang of toilet.... zijn ze heel snel kapot. Veel elektriek bespaart maar wel duur in de portemonnee. Binnenkort lampkes kopen via Hong-kong ofzo
                          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                          Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            En binnen 4 minuten gaan we weten of bij Opel de lichten voorgoed uitgaan....
                            Das andere koek.
                            Niet dus

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...145421-434.art
                            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                            Flickr____No place to be

Comment

we spreken dan wel over gloeilampen geven veel mooier/gezelliger licht, maar das omdat we daar mee zijn opgegroeid.
                              tis toch een kwestie van wennen volgens mij, zoals de meeste van ons nu ook gewend zijn aan een digitoestel ipv een analoge!
                              voor de gloeilamp haden we kaarsen, das nog sfeervoller.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X