Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boompjes vellen opkuisen en verzagen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Boompjes vellen opkuisen en verzagen.

Oorspronkelijk geplaatst door Manos Bekijk bericht
    Bij een totale boskap worden verplicht nieuwe aangeplant.
    maar daarmee heb je volgend jaar geen nieuw regenwoud
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Zo'n machine noemt een harvester en is samen met skidders (uitsleepmachines) en forwarders (grote vrachtwagens waar de stammen opgeladen worden) de apparatuur die ingezet wordt in de moderne bosbouw. Vooral geschikt voor kaalkap (volledig perceel) of zoomkap (deel van een perceel) van grote, gelijksoortige bosbestanden, bvb. een bestand van 25-jarige dennen. In Scandinavië worden deze op grote schaal ingezet voor de papierindustrie. Het grote voordeel is de hoge werksnelheid (dit filmpje is NIET versneld!) en de precisie waarmee gewerkt wordt. Nadeel is dat deze eigelijk alleen optimaal werken op naaldhout en bomen die niet te sterk vertakken (bvb ratelpopulieren). Bij bvb beuk of zomereik kan je hier niet veel mee aanvangen. Ze hebben ook een sterk negatieve invloed op de dichtheid van de bodem. Niet te verwonderen als je weet dat deze machines soms meer dan 20 ton wegen.

In Finland heb ik in het Bosbouwmuseum eens in een harvestersimulator gezeten. Je zou er verbaasd van zijn hoe moeilijk het is om daar mee te werken. Ik heb meerdere malen gewoon een boomstam weggegooid met die machine ipv ze te ontschorsen Je moet trouwens 3 jaar studeren om met een harvester te mogen werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        maar daarmee heb je volgend jaar geen nieuw regenwoud
        Verantwoord en doordacht bosbeheer heeft niets van gelijkenissen met de illegale kap van het regenwoud, dat veelal te maken heeft met illegale ontginingen, omkoopschandalen en rijke westerse multinationals die uit zijn hoge winsten. Vlaanderen en Europa hebben tegenwoordig een heel goed systeem ontwikkeld dat compensatieplicht oplegt. Voor elke ha bos die je kapt, moet je er 1 of meerdere aanplanten. En enig idee hoe lastig het is om een kaalkapvergunning voor een ha te bekomen in België?

Comment

Working...
        X